3439
Sök

855 t5 ryker svart

93 Inlägg
22 september 2013
Trådstartare
#1
Hej!

Har en 855 t5,

Det började med att jag skulle ställa upp laddet lite och det gick, ställde till 0,8-0,9. Men den rycktr lite vid full gas. Har BTR på den så ökade bränsletrycket lite och då gick den bättre, men den började samtidigt ryka svart på tomgång, och vid körning. Så antog att den intr hann stt bränna allt i motorn så det förbrändes i avgassytemet. Så skruvade tillbaka bränsletrycket en aning såpass att den fortfarande gick bra vid fullgas, men fortfarande ryker den svart när man släpper gasen vid fulltgaspådrag och även kan det IBLAND på tomgång stå och ryka lite. Det luktar riktigt illa också. Men skruvar jag tillbaka btr trycker mer så får den för lite när man gasar fullt så det hänger liksom inte ihop riktigt?  Så en kortsammanfattning är alltså nu är det BTR trycker tillbaka skruvat lite och bilen ryker endast svart när man gasar fullt, men även ibland kan den börja ryka på tomgång... Har precis bytt vevhusvent och slangar.

755 Inlägg
22 september 2013
#2
har du öppen dump? då du lurar datorn att du skickar in mer luft i systemet så den trycker in mer soppa, men luften går ut via dumpen

If you want to win, You mustn't loose.

93 Inlägg
22 september 2013
Trådstartare
#3
MSpader skrev:
har du öppen dump? då du lurar datorn att du skickar in mer luft i systemet så den trycker in mer soppa, men luften går ut via dumpen

Joo jag har öppendump, bör jag ta bort den?

755 Inlägg
22 september 2013
#4
det borde sitta en återcirkulerande dump där egentligen.

Det man kan göra, dock rekommenderar jag inte detta. Det är att ta bort dumpen helt, och köra utan man får då ett riktigt skönt ljud, samt du lurar inte datorboxen men du kommer förstöra turbon inom en snar framtid.

Om du vill testa det så kan du göra det för att se om den går bättre på tomgång etc... men eftersom luften slår mot impellern så kommer den ta stryk.. helst ska det sitta en återcirkulerande.

Jag vet inte vilket läge dumpen har om man pluggar vakuumslangen för då kan du kolla om dumpen är stängd hela tiden så ser du om det är felet

If you want to win, You mustn't loose.

Fri fart för ett fritt folk!
14 162 Inlägg
22 september 2013
#5
man ställer inte laddet på en 850 det gör man genom att chippa bilen..som du gör är ett utmärkt sätt att ta död på motorn.

och man ska ALDRIG köra med en öppen eller hybrid dump på bilar med lmm.

Kör fort så hinner inget hända...

904 Inlägg
22 september 2013
#6
Jag har kört med öppen dump på 6 olika 850 turbos året har inte hänt nåt dricker lite mer bränsle men va gör det, men bar hårde fjäder i den så den öpnnar inte innan ett bar.

AUTOTECH S60 power

Fri fart för ett fritt folk!
14 162 Inlägg
22 september 2013
#7
Blyfot_Racing skrev:
Jag har kört med öppen dump på 6 olika 850 turbos året har inte hänt nåt dricker lite mer bränsle men va gör det, men bar hårde fjäder i den så den öpnnar inte innan ett bar.

mm så otroligt bra för effekten.. för mycket soppa när du klipper på sen ser lambdan oj bilen går fett stryper bränslet och vips så går den snålt..jätte bra för effekten och framför allt om man gillar spikningar..
lambdan som sitter i dessa bilar är trögare än en gammal hippi som rökt på för mycket.

så innan bilen fattar att den går snålt har tändningen sänkts för att knacksensorn märker att iblen spikar.
men det är jhu balt det där ljudet som imponterar alla fast&furius fans..

Kör fort så hinner inget hända...

Fri fart för ett fritt folk!
14 162 Inlägg
22 september 2013
#8
Blyfot_Racing skrev:
Jag har kört med öppen dump på 6 olika 850 turbos året har inte hänt nåt dricker lite mer bränsle men va gör det, men bar hårde fjäder i den så den öpnnar inte innan ett bar.

det fungerar tills dess att man börjar leka med laddtryket själv utan att boxarna ser det och då räcker det lilla för att skiten ska gå sönder..orginal avlastning räcker längre än turbon räcker så vad är meningen?

Kör fort så hinner inget hända...

8 251 Inlägg
22 september 2013
#9
Frågan är hur din katalysator mår. Svart rök, dålig lukt + ryckig gång kan bero på att den har börjat ge upp.


904 Inlägg
22 september 2013
#10
Growe skrev:
Blyfot_Racing skrev:
Jag har kört med öppen dump på 6 olika 850 turbos året har inte hänt nåt dricker lite mer bränsle men va gör det, men bar hårde fjäder i den så den öpnnar inte innan ett bar.

det fungerar tills dess att man börjar leka med laddtryket själv utan att boxarna ser det och då räcker det lilla för att skiten ska gå sönder..orginal avlastning räcker längre än turbon räcker så vad är meningen?

Jo det ä ju sant det du skriver vet man, man ska inte pilla på sånt man inte vet nåt om, chippa en sån bil ä ett måste så ä det bara. Men ja visst ä det gött å höra dump ljudet :-) :-). Autotech trimmar mina bilar, så det rör inte jag. Köpte faktiskt min dump på autotech. Min gamla 855 trimmade dom till steg 5-6 å den satt det dump på.

AUTOTECH S60 power

904 Inlägg
22 september 2013
#11
Marlboroman skrev:
Frågan är hur din katalysator mår. Svart rök, dålig lukt + ryckig gång kan bero på att den har börjat ge upp.

Då ä jag mer inne på din linje

AUTOTECH S60 power

93 Inlägg
22 september 2013
Trådstartare
#12
Sitter steg 1 i, katten är dock relativt ny, sitter bsr 2,5"
System med racekatt högst ett år gammalt

904 Inlägg
22 september 2013
#13
Jesperkkarlsson skrev:
Hej!

Har en 855 t5,

Det började med att jag skulle ställa upp laddet lite och det gick, ställde till 0,8-0,9. Men den rycktr lite vid full gas. Har BTR på den så ökade bränsletrycket lite och då gick den bättre, men den började samtidigt ryka svart på tomgång, och vid körning. Så antog att den intr hann stt bränna allt i motorn så det förbrändes i avgassytemet. Så skruvade tillbaka bränsletrycket en aning såpass att den fortfarande gick bra vid fullgas, men fortfarande ryker den svart när man släpper gasen vid fulltgaspådrag och även kan det IBLAND på tomgång stå och ryka lite. Det luktar riktigt illa också. Men skruvar jag tillbaka btr trycker mer så får den för lite när man gasar fullt så det hänger liksom inte ihop riktigt?  Så en kortsammanfattning är alltså nu är det BTR trycker tillbaka skruvat lite och bilen ryker endast svart när man gasar fullt, men även ibland kan den börja ryka på tomgång... Har precis bytt vevhusvent och slangar.

Om du har steg ett varför har du en btr är det orginal eller ä det nån annan. Chippet ökar ju bränslet å luften så nån extra btr ska ju inte behövas. Eller har jag fel jag har ju bara med autotech å göra så nån extra btr har jag då inte fått

AUTOTECH S60 power

93 Inlägg
22 september 2013
Trådstartare
#14
Blyfot_Racing skrev:
Jesperkkarlsson skrev:
Hej!

Har en 855 t5,

Det började med att jag skulle ställa upp laddet lite och det gick, ställde till 0,8-0,9. Men den rycktr lite vid full gas. Har BTR på den så ökade bränsletrycket lite och då gick den bättre, men den började samtidigt ryka svart på tomgång, och vid körning. Så antog att den intr hann stt bränna allt i motorn så det förbrändes i avgassytemet. Så skruvade tillbaka bränsletrycket en aning såpass att den fortfarande gick bra vid fullgas, men fortfarande ryker den svart när man släpper gasen vid fulltgaspådrag och även kan det IBLAND på tomgång stå och ryka lite. Det luktar riktigt illa också. Men skruvar jag tillbaka btr trycker mer så får den för lite när man gasar fullt så det hänger liksom inte ihop riktigt?  Så en kortsammanfattning är alltså nu är det BTR trycker tillbaka skruvat lite och bilen ryker endast svart när man gasar fullt, men även ibland kan den börja ryka på tomgång... Har precis bytt vevhusvent och slangar.

Om du har steg ett varför har du en btr är det orginal eller ä det nån annan. Chippet ökar ju bränslet å luften så nån extra btr ska ju inte behövas. Eller har jag fel jag har ju bara med autotech å göra så nån extra btr har jag då inte fått

Jadu... Btr:en satt på när jag köpte bilen...

904 Inlägg
22 september 2013
#15
Jesperkkarlsson skrev:
Blyfot_Racing skrev:
Jesperkkarlsson skrev:
Hej!

Har en 855 t5,

Det började med att jag skulle ställa upp laddet lite och det gick, ställde till 0,8-0,9. Men den rycktr lite vid full gas. Har BTR på den så ökade bränsletrycket lite och då gick den bättre, men den började samtidigt ryka svart på tomgång, och vid körning. Så antog att den intr hann stt bränna allt i motorn så det förbrändes i avgassytemet. Så skruvade tillbaka bränsletrycket en aning såpass att den fortfarande gick bra vid fullgas, men fortfarande ryker den svart när man släpper gasen vid fulltgaspådrag och även kan det IBLAND på tomgång stå och ryka lite. Det luktar riktigt illa också. Men skruvar jag tillbaka btr trycker mer så får den för lite när man gasar fullt så det hänger liksom inte ihop riktigt?  Så en kortsammanfattning är alltså nu är det BTR trycker tillbaka skruvat lite och bilen ryker endast svart när man gasar fullt, men även ibland kan den börja ryka på tomgång... Har precis bytt vevhusvent och slangar.

Om du har steg ett varför har du en btr är det orginal eller ä det nån annan. Chippet ökar ju bränslet å luften så nån extra btr ska ju inte behövas. Eller har jag fel jag har ju bara med autotech å göra så nån extra btr har jag då inte fått

Jadu... Btr:en satt på när jag köpte bilen...

Kan du inte ta bort den så det blir orginal igen

AUTOTECH S60 power

93 Inlägg
22 september 2013
Trådstartare
#16
Om jag nu skall ta bort dumpen, pluggar jag bara slangen som sitter på toppen av den? Och även på röret som själva dumpen sitter på? Alltså plugga hålet. Och testa ifall det gör någon skillnad

2 452 Inlägg
22 september 2013
#17
frågan är om du inte skruvat bort dig med på wastegaten då du pillat.....aldrig pilla på det utan man chippar bilen o då ligger det i programmet redan,nu vet ju inte jag vad den förra gjort med,han kanske med har pillat på wastegaten...

döden kommer tillbaka

93 Inlägg
22 september 2013
Trådstartare
#18
turbodeath skrev:
frågan är om du inte skruvat bort dig med på wastegaten då du pillat.....aldrig pilla på det utan man chippar bilen o då ligger det i programmet redan,nu vet ju inte jag vad den förra gjort med,han kanske med har pillat på wastegaten...

Han nämnde nånting om att han skruvat på stången till wgaten nån gång kommer dock ej ihåg vad han sa då det var ett tag sedan ...

A.Sörman
1 299 Inlägg
22 september 2013
#19
Har du steg1 så ska den ju ladda mer än va den gör nu.Å ska inte ha några problem alls å leverera bränsle.

Ett tips kolla va som är i styrboxen.Kolla vilket grundladdtryck du har på turbon. Vilken färg har spridarna?


93 Inlägg
22 september 2013
Trådstartare
#20
Drunk skrev:
Har du steg1 så ska den ju ladda mer än va den gör nu.Å ska inte ha några problem alls å leverera bränsle.

Ett tips kolla va som är i styrboxen.Kolla vilket grundladdtryck du har på turbon. Vilken färg har spridarna?

Nej nu leverar ju den bränsle så den går jämt, bara svarta röken som är det konstiga då... Skall kolla styrbox ! Har orangea spridare


Sök