3109
Sök

Opel Manta B -1980

Opel Manta B -1980 som skall restaueras lite. Tanken med projektet är att dels som en hobby att också utveckla och lära sig lite med plåtarbeten och svetsning bl.a och lite kul detaljer inne som varvräknare, oljetempmätare etc etc

Smidd i rostigt stål
171 994 Visningar
Projektet avslutat 29 april 2017
Smidd i rostigt stål
933 Inlägg
30 december 2013
Trådstartare
#41
Ett kort besök i söndags blev det med lite gjort... väldigt lite. Dörrklädslar plockades av och nere i dörren var det fritt ifrån rost angrepp big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-2286a1d6f2210c1a44408ff9ce549c5f.jpg

Nedankant på dörrar var också förvånansvärt fräscht

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-9dc2544bd07c3a42ce1669c1f2af1d1c.jpg


Tröskel HB som inte är riktigt bra...

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-d694014ee83e5017e71eef3dbfca495c.jpg

Skärmkant HB är spacklad tidigare, blir att byta den infekterade biten mot ny...

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-c13981726d03607ace369ee271b3bb8f.jpg

Under nyårsdagen blir det lite mer hur arbetet fortskrider ....

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***

Smidd i rostigt stål
933 Inlägg
6 januari 2014
Trådstartare
#42
Årets första lördag uppdateras med detta…

Värmepistol och spackelspade och 5 timmar senare hade jag på passagerarsidan och på högersida på kardantunneln skrapat bort asfaltsmattan. Gick ganska smidigt på vissa ställen och lite sämre på nått. Blev en hel del ”vikt” som försvann med detta när man lyfte ur högen med bitarna som låg.


https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-fcc22c7ac4021d1487807471033ba1e1.jpg


Hann med förarsidans yta med, men har baksätets plats är kvar samt under tank och bagageutrymme.

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-ca950e88697f62e46c1f584d6945dcc2.jpg

Passade på att skruva av framskärm sedan jag hitta hål i golvet lägst ner på A-stolpen och vid batteriet. Framskärm och hjulhus är i ganska bra skick och jag kommer att senare montera innerskärmar i plast.

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-6d992f28da186ee94668347d87680f43.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-e049822890e6b2855f4931979cec7d10.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-c4a89b245a208287ca2300981b799305.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-ed16ba59e6076664322b8541b64cc662.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-bac7578c7de2feddad8e46153b755565.jpg

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***

...has left the building...
4 474 Inlägg
6 januari 2014
#43
Ah...Gevalia:). Min första bil en Ascona B -79, såg fin-fin ut när jag köpte den...Vid der första ordentliga regnvädret märket jag att det blev "lite" blött vid pedalerna...Slutade med att den fick svetsas ordentligt lite överallt (främre domkraftsfästen, lite trösklar osv). Det där fixar du lätt med 1mm plåt, helsvetsat:). Rätt viktigt att laga det där ordentligt, vridstyvheten/styrkan är klen nog även utan all denna rost... Keep ut the good work!

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Smidd i rostigt stål
933 Inlägg
6 januari 2014
Trådstartare
#44
dawwe skrev:
Ah...Gevalia:). Min första bil en Ascona B -79, såg fin-fin ut när jag köpte den...Vid der första ordentliga regnvädret märket jag att det blev "lite" blött vid pedalerna...Slutade med att den fick svetsas ordentligt lite överallt (främre domkraftsfästen, lite trösklar osv). Det där fixar du lätt med 1mm plåt, helsvetsat:). Rätt viktigt att laga det där ordentligt, vridstyvheten/styrkan är klen nog även utan all denna rost... Keep ut the good work!

Jo, det förklarar varför denna biten isolering var "kaffe"-färgad. Var även fuktig när jag plocka ur den för en kort tid sedan roll



https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-b6d25386d8b5320ac93b147be82e72e9.jpg

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***

38 Inlägg
8 januari 2014
#45
Ja så ser dom flesta ut i golvet runt domkraft fästen.... Bara köpa lite plåt och fixa o trixa.
Plast skärmar vet jag en som har...


Smidd i rostigt stål
933 Inlägg
10 januari 2014
Trådstartare
#46
BKM skrev:
Ja så ser dom flesta ut i golvet runt domkraft fästen.... Bara köpa lite plåt och fixa o trixa.
Plast skärmar vet jag en som har...

Fanns en skrotad vauxhall cavalier på returen bilen som jag tog innerskärmarna på i somras

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***

.: Opel A Piece Of Heaven :.
5 Inlägg
10 januari 2014
#47
Följer! smile Keep up! big_smile


Smidd i rostigt stål
933 Inlägg
19 januari 2014
Trådstartare
#48
Uppdaterar lite vad som skedde under förra helgens arbete…

Tittade lite på att använda mig av en överbliven sidodel ifrån VW Golf 6 om jag skulle kunna använda mig av takprofilen till tröskeln bl.a men överväger att kanske införskaffa riktigt plåtdel istället. Vet inte riktigt förrän jag kapat upp i bilen…


https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-a4e57b0880d0e1336ba9a23cd5bd5918.jpg


Insidorna av hjulhusen, en aning rostigt nere i trösklarna men inte riktigt gått igenom, blir att ersätta för säkra inför framtiden….


https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-e578df1a0be9763dba6d5d1bd4e03d37.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-b9c4dd3972ac678b2baa9254e5ea7d63.jpg

Mina stols underreden till Recaro stolarna kom under veckan…

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-a34c2be1d668b5e6bdf907539794c9ce.jpg

Fann denna toppen på blocket idag lördag 18jan, tydligen en TGmotor topp. 40/45 ventiler och portad. Enligt säljaren ligger det en TG kam i den och dubbla ventilfjädrar, blir att plocka ner och kontrollera lite mer under söndagen. TG toppen röd och här kan man jämföra portarna mot en original topp

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-65267f1f6ccaa29fd3ec940f91120706.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-9f9fa01425ab936d6bd161235ad83361.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-9255658f8e9eb295a9f9fbef700c8914.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-110658bba0f95cf0c324223f85688ff9.jpg

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***

Smidd i rostigt stål
933 Inlägg
19 januari 2014
Trådstartare
#49
Nu börjar det bli slut med asfaltsmatta och lite närmare målet kommer jag smile nåja vägen dit är ganska lång men kändes bra tills jag kommer på att även underrede skall skrapas lol

Har sparat all asfaltsmatta och kommer bli intressant hur mycket vikt man tagit bort. Bränsletanken plockades ur för underlätta en del.

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-8162534ff5db4a9078d81698a908f737.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-4a7676b46f90f6dd812ee0f4a366ff72.jpg
Senast redigerat av valle22 (19 januari 2014)

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***

Smidd i rostigt stål
933 Inlägg
20 januari 2014
Trådstartare
#50
Ett par tillägg ifrån söndagen jag missat...

körde med slip/borst-trissa för att undersöka hur "illa" det kanske kan vara under underredsmassan och rosten, men det visar sig at det inte var så allvarligt som jag trodde. En del små hål och långt ifrån vad jag sett på andra Manta/Ascona projekt

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-f20d59a39b087791539e0fa56c4ddbb4.jpg

Domkraftsfästet verkar så här längt inte vara alltför dåligt, blir att slipa när man lyft den lite. Har en svag känsla det inte är dåligt sedan golvet inne i bilen låter "stabilt" när man banka på den rakt ovanför och runtom

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-c22c009122ae51d83bd07b7818c44c69.jpg

Såg inte detta förrän när man kolla lite närmre... brusten fjäder. Nåja sänkningsfjädrar ligger och väntar smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-122da09bec4219fd97f9ed9a95a554c1.jpg

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***

1 049 Inlägg
21 januari 2014
#51
Detta ser fortsatt fint ut. Bilen är ej alls mycket rostig enligt min mening. Ha r plockat av en och annan orginaltopp, denna är portad och jobbet ser symmetriskt ut.

Kämpa på!

Smidd i rostigt stål
933 Inlägg
25 januari 2014
Trådstartare
#52
Hämtade i fredags mina bearbetade 40/45 ventiler ifrån DS Tuningteile. Närmast ventiltallriken är det nersvarvat till 7mm för förbättra flödet i kanalerna.
Extraktorröret är beställt dessutom och många små saker bidrar väl tll effektökningen minsann. När allt en dag är klart skall jag mäta upp effekten i bänk för att veta vad man har ute på drivhjulen...

Söndagen bäddar för lite garagetimmar big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-3ffa8cabcb4a5c7e855b2c34d440e1bc.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-a7686265bfde59229d98e7c2b326691d.jpg
Senast redigerat av valle22 (25 januari 2014)

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***

Smidd i rostigt stål
933 Inlägg
2 februari 2014
Trådstartare
#53
Passade på denna söndag att städa lite och under bilen hade det samlats en del asfaltmatta efter borttagningen. Fyllde en stor back och uppskattningsvis känner jag att det rör sig om 12kg man ”lättat” racerbilen med...

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-f900278a4a8b1133853078b255fa2d20.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-d288da400f95e195410219553a138fff.jpg

Skruvade även av vänster framskärm för att se om det är lika bra som högersidan angående rosten. Inget som är dåligt och denna bil verkar sig klarat riktigt bra ifrån rostangreppen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-68a11cc7269517d011ca3530e155d635.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-438acd4f47174d0a608a8631a103e463.jpg

Tog även upp bilen på lyften idag för att kolla undertill lite mer, en bit av tröskeln kommer man få byta. Här är framför höger bakhjul och helt intakt, finns en liten plastplugg i höger hörn på bilden jag öppna upp och kände mig ner med fingret och en massa grus fanns inne. Blir lättare att komma åt det senare när man skär upp en bit av tröskeln senare. Ordentligt med flytande rostskydd senare med skall fyllas…

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-b9b4573a76f9c18e19161a2dafa98ee0.jpg
Senast redigerat av valle22 (2 februari 2014)

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***

Smidd i rostigt stål
933 Inlägg
8 februari 2014
Trådstartare
#54
Hämtade ett paket i fredags innehållande ett par nya bakljusen med svart ram istället för röd. De som satt på min var rätt matta och en av dem hade spruckit vid blinkersen.



https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-716e80218fbd2fd2ff7e2dd825a7447c.jpg

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***

6 738 Inlägg
9 februari 2014
#55
ojoj!! sicka porriga ventiler!! big_smile ser redigt trevligt ut detta! smile ska absolut följas wink

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

Smidd i rostigt stål
933 Inlägg
10 februari 2014
Trådstartare
#56
Henkix skrev:
ojoj!! sicka porriga ventiler!! big_smile ser redigt trevligt ut detta! smile ska absolut följas wink

kul du gilla ventilerna smile jo lite annorlunda är de smile samt att ni väljer att följa bygget

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***

Smidd i rostigt stål
933 Inlägg
17 februari 2014
Trådstartare
#57
Då blev det lite mer gjort denna söndag med lite underreds arbeten. Plockade ner avgassystemet för att kunna komma åt med slipmaskinen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-78cb8eba10a2ca12a94f614590b9e88b.jpg


Med lamellskiva drog man bort rätt fort av underredsmassa men(!) det ryker något fruktansvärt, märkte inget av det förrän jag titta upp i taket och upptäckte lysrören försvunnit i dimman/röken. Öppnade upp porten och man kunde nästan tro det brinner lol  hade kolfiltermask på mig så jag märkte inte så mycket av det.

Nån som vet kanske ett effektivare sätt att få bort underredsmassa än slipning?

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-2f93b571fc2ed7337c85c6b3940ac422.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-40bab9283798b612d750b1b88e659588.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-292bd214eed16d5dbab66b13ce1f8acf.jpg


Vid batteriet och längst torpeden/vattenavrinningslådan skall all plast/isolering bort, blir bäst så samt onödig vikt för att få upp fler hk/kilo hehehe

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-34d834306893c60ee6feb5334ded16fd.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-2f9aed6bd424fdfe28e77902eebcb180.jpg


Drog bort lite gummimattor som limmats på nedre biten av torpeden, mesta hade hårdnat efter åren och värmen. Blir att måla senare när motorn med framvagnen rullas ur….

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-885b95d344bde32e4f443a0fb9866f69.jpg

En annan kul detalj som kom var extraktorröret…

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-3daef0148dc9da4328e66bd6a9bc4739.jpg

Och mer godis med posten, ATS i 15tum…

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-d0e50042e25b5b32e1312bd45baf0a68.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-e30c7d994c26a79b15415bc56e73f4a0.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152558/152558-a953f079991ca9675c5c6d756aadd7b0.jpg

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***

742 Inlägg
17 februari 2014
#58
Snyggt! Det mest effektiva är väl att slipa, även om det rycker något fruktansvärt..
Vart köpte du extraktorröret (om det var på ett företag, vad fick du ge?)
Senast redigerat av swebooy (17 februari 2014)


509 Inlägg
17 februari 2014
#59
smile bra jobbat, gamla oplars främsta kännetecken var ju rost smile ditt exemplar verkar ha klarat sig mycket bra,fina klassiska opel kupér är sällsynta idag, själv har jag haft ett otalig mängd Asconor och en rekord coupe i mina yngre dagar

My car Brings Me Women

Smidd i rostigt stål
933 Inlägg
17 februari 2014
Trådstartare
#60
swebooy skrev:
Snyggt! Det mest effektiva är väl att slipa, även om det rycker något fruktansvärt..
Vart köpte du extraktorröret (om det var på ett företag, vad fick du ge?)

det verkar som det blir slip trots allt efter de svar & tips jag fått. Extraktorröret köpte jag genom mitt jobb(extern firma som jag har kontakt med) kosta mig 2000kr. Är ett Simons 2,5tum, ser det finns lite på blocket för 1500kr så en 500 så hade jag ett nytt. Skall lindas med avgasbandage dock...

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***


Sök