3663
Sök

Ford Sierra - pumpen går ingen ström

2Fast4You
499 Inlägg
1 oktober 2013
Trådstartare
#1
Tjenare, i fredags var jag iväg till biltema och köpte färg och grejer till bilen för den skulle få ny lack nu i helgen, körde givetvis Sierran dit och den gick precis som den skulle, men iförrgår (söndag) när vi monterat ihop allt som hade lackerats så ville den inte starta när jag skulle fara hemöver..
Det som kan konstateras är ju att pumpen får ingen ström när man vrider om nyckeln, men med direkt plus så gick den, så jorden var det ju inget fel på. Provade sen att trycka på krocksäkringen men den hade inte löst ut.. Kan ju nämna att det regnade bra nog då på fredagen ner till Gävle, sen så stog bilen bara till söndag. 

Efter lite mekande igår kväll så trodde jag vi löst problemet, men icke..
Till att börja med kollade jag kablarna på batteriet och dom satt ju som dom skulle och såg inte skadade ut, satte även dit jordkabeln som jag nämnde i föregående inlägg utan framgång.
sen provade vi att rucka och knacka på en massa relän, var på till slut så gick pumpen, provade att starta och den gick igång i 3sekunder sen var symptomen tillbaka...
Åkte då ca 7mil från kompisen för att hämta relän från en äldre reservdels bil jag har som också var en insprutare, men den hade ju bra 3st relän i säkringsboxen.

Det jag skulle vilja veta är, vilket relä som faktiskt är pump relät och vilken säkring som verkligen ska gå till pumpen.
Kan det vara så att det är strul med styrboxen också, eller är den fristående från detta?

Att nämna är ju också att det enda vi rörde med elen när vi lackerade var att lyfta av minuspolen när vi svetsade höger bakskärm.


2Fast4You
499 Inlägg
1 oktober 2013
Trådstartare
#2
Ingen som har någon som helst idé eller kan säga vilket som är relät till pumpen?
Känns lite surt när man inte kan ta sig någonstans för egen maskin..


Försöker iaf
12 819 Inlägg
1 oktober 2013
#3
Du hade ju en reservdelsbil, jag hade testat ta brytaren från bagaget och testat byta den. Varit med om att det är den som klippt matningen till pumpen även om den inte utlöst.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

2Fast4You
499 Inlägg
1 oktober 2013
Trådstartare
#4
te_wik skrev:
Du hade ju en reservdelsbil, jag hade testat ta brytaren från bagaget och testat byta den. Varit med om att det är den som klippt matningen till pumpen även om den inte utlöst.



Mvh Tommy

Ja det hade jag, en äldre modell som inte har katalysator vilket innebär att säkringsboxen och all styrning är annorlunda byggd.
Provade att mäta strömmen i kontakten innan krocksäkringen du pratar om och där hände det inget på multimetern.


Försöker iaf
12 819 Inlägg
1 oktober 2013
#5
Okay, ja då lutar det ju åt ett relä/säkringsfel. Kan dock inte hjälpa dig med placeringen utav dessa, men bör ju gå att googla fram?

Du/ni har inte råkat kapa/smält någon kabel till brytaren i bagaget när ni svetsat där? För den är väl placerad kring högersidan?

Edit: Eller den kanske satt i reservhjulsbaljan, men kablarna kanske går ut mot högersidan?


Mvh Tommy
Senast redigerat av te_wik (1 oktober 2013)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

2Fast4You
499 Inlägg
1 oktober 2013
Trådstartare
#6
te_wik skrev:
Okay, ja då lutar det ju åt ett relä/säkringsfel. Kan dock inte hjälpa dig med placeringen utav dessa, men bör ju gå att googla fram?

Du/ni har inte råkat kapa/smält någon kabel till brytaren i bagaget när ni svetsat där? För den är väl placerad kring högersidan?

Edit: Eller den kanske satt i reservhjulsbaljan, men kablarna kanske går ut mot högersidan?


Mvh Tommy

Just det som är det konstiga, kablarna som går till pump, tankarmatur och den där säkringen kommer från vänstersida och är aldrig ens nära högersidan.
Har provat googla på både engelska och svenska utan någon vidare framgång, blir lite förbannad för man hittade några svenska trådar där det på slutet stog "Jag hittade relät och nu är det åtgärdat", men inte så att dom kunde dela med sig av vart det satt..


Försöker iaf
12 819 Inlägg
1 oktober 2013
#7
Nää, lite uppföljning i trådarna skadar ju inte, hoppas att du inte gör likadant med denna tråd bara.
Men kolla på laga eller bildelsbasen vad du nu vill efter ett bränslepumpsrelä och se vad det är för nummer på den, sen är det bara att gå igenom alla relän du hittar och jämföra.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

7 Inlägg
2 oktober 2013
#8
I Centralsäkringsdosan  så ska säkringsnr 11 och säkringnr 23 vara till bränslepumpen och Relänr A ska vara till Bränslepump enligt Instuktionsboken på Vissa modeller så sitter  säkerhetsströmställaren som stänger av bensinpumpen  upptill vid fotutrymmet innanför panelen framför förardörren . när strömställaren löst ut åker knappen ovanpå strömställaren upp 

Mvh

Kör Ford för att jag vill inte för att jag måste


Sök