3290
Sök

Påstående om öppet filter

13 Inlägg
3 oktober 2013
Trådstartare
#1
På många trådar runt om på nätet skrivs ditten och datten om öppna luftfilter. Ett påstående är att filtret måste avskärmas ordentligt från den varma motorrumsluften, annars ger öppet filter ingen som helst effekt. Det ska vara kall luft. Okej - jag köper det på en sugmotor. Men pratar vi turbo ska luften in i aggregatet en vända, och där är det ganska varmt. Alltså spelar avskärmningen inger roll på en turbomotor. En välkonstruerade intercooler är det viktiga. Och att kylarpaketet inte är igengeggat av insekter och dylikt.
Har jag tänkt fel nu?


13 Inlägg
3 oktober 2013
Trådstartare
#2
Okej- jag borde läst detta först. ursäkta mig. "Denna luften är som bekant varm och varm luft innehåller lite syre vilket en motor inte gillar.
Istället för en effektÖKNING blir det istället en effektSÄNKNING vilket kanske inte riktigt vara tanken när man handlade sitt filter"


13 Inlägg
3 oktober 2013
Trådstartare
#3
Men en tanke - om man kyler ner den varma luften som fan efter turbon så den blir skitkall. Innehåller den då mer syre än före själva insuget. (Vilket vore lite magiskt). Eller har LMM begränsat insuget av syre beräknat på den varma motorrumsluften. I så fall borde en intercooler har noll effekt.
Senast redigerat av Atomragar (3 oktober 2013)


2 117 Inlägg
3 oktober 2013
#4
Ojdu wink

Tryck, volym och temperatur handlar det om.
Kallare luft före turbon ger mindre värme att kyla bort efter turbon.
Kall luft har mindre volym än varm.
Mer luft kan tryckas in i motorn och blandas med mer soppa. Effekt.

Tidig morgon så läs mer externt

http://sv.wikipedia.org/wiki/Intercooler

http://www.max-boost.co.uk/max-boost/internet_articles/RTEC%20-%20Turbo%20Basics%20and%20Information_files/tintt.gif
Senast redigerat av shogun (3 oktober 2013)


13 Inlägg
3 oktober 2013
Trådstartare
#5
Men shogun

"Värme utvecklas också när kompressorn komprimerar luften och skapar övertryck, och den luft som ska matas in i motorn kan även under normala betingelser nå temperaturer på upp till 200°C. Därför måste man inom turboteknologin även beakta hur luften ska kylas t.ex. med mellankylare (intercooler)."

Från: http://www.turbohuset.se/index.php/fram … r-en-turbo

200 grader - då kan typ 49 graders värme i motorrumet inte spela någon roll. Det blir ju inte 249 grader på grund av det.
Senast redigerat av Atomragar (3 oktober 2013)


5 686 Inlägg
3 oktober 2013
#6
Men om du suger in luft som är t.ex 49°C så kan du inte komprimera den lika mycket som om insugsluften vore 20°C innan den blir alldeles för varm. Vilket medför att du inte får in lika mycket luft i motorn eftersom varmare luft tar mer plats, såvida du nu inte monterar en riktigt stor och effektiv intercooler som kyler ner luften eller ökar laddtrycket.
Men ökat laddtryck medför ännu varmare luft som åker in i motorn och det ökade trycket belastar både motor och turbo mycket mer.

Eller tänker jag fel? Vaknade precis.


Driver
2 111 Inlägg
3 oktober 2013
#7
Just for fun.

http://www.youtube.com/watch?v=gCi2yo4UqPI

wink

Måste finnas lika många trådar om detta ämne på gorg som det finns medlemmar snart...

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"

13 Inlägg
3 oktober 2013
Trådstartare
#8
Lite pinknödig attityd Janken, jag vill kolla om någon hade kunskap att svara rakt och rätt. 20 graders skillnad in i filtret och luftmängdsmätaren kan knappast ha någon betydelse med tanke på temperaturerna aggregatet och intercoolen jobbar med. Alla frågor i hela världshistorien har väl varit uppe miljarder gånger. Det är en nördvändig fråga för mig på ett nördforum. Men jag lovar komma med något helt nytt nästa gång


Janken skrev:
Just for fun.

http://www.youtube.com/watch?v=gCi2yo4UqPI

wink

Måste finnas lika många trådar om detta ämne på gorg som det finns medlemmar snart...


10 287 Inlägg
3 oktober 2013
#9
20 grader spelar rätt stor roll. Det innebär ca 7% mindre mängd syre in till motorn.
Att temperaturen sen höjs pga kompression är en annan sak.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

1 853 Inlägg
3 oktober 2013
#10
Folk kallar i princip alla utbytes filter för öppet filter vilket blir fel. Det du vill ha om du vill ha nått annat än original är ett bilmodells anpassat (dvs testat för bara din bil..) CAI (Cold Air Intake), vilket består av ett kapslat filter med värme sköld(ar) som får sin luft utanför motorrummet vanligt sittandes i fronten. Allt annat är skit skulle jag vilja påstå. Sedan kan man givetvis bygga sina egna CAI system som är minst lika bra!

Detta är förutsättningen för att det ska kunna ha någon som helst positiv inverkan. Förutom ljudet, då går det med vilket skit som helst!

/mvh soyd

Forummoderator
10 576 Inlägg
3 oktober 2013
#11
Atomragar skrev:
En välkonstruerade intercooler är det viktiga. Och att kylarpaketet inte är igengeggat av insekter och dylikt.
Har jag tänkt fel nu?

Vi utgår från rödljuskörning i stan, för på motorvägen har det ju absolut ingen betydelse eftersom fartvinden kyler en massa.   

Problemet är att ingen bil har en IC som är byggd rätt i våra ögon sett.  På en S40 turbo tex så sitter IC bakom AC konsendorn tex. En avskärmning gör inte ett skit heller, det blir precis lika varmt ändå.  Under huven är väldigt varmt och IC som är lyftkyld blir också väldigt varm. Den kyler ingenting av sig själv utan måste ha fartvinden.

Så i praktiken har du tokfel även om tänket i sig är rätt. Öppet filter är en bov och original ger alltid mera effekt utom i enstaka fall.  Jag hade en BMW 325 som var ofantligt slö. Enda roliga var motorljudet som jag förstärkte genom sportfilter modell öppet. BIlen vart ännu slöare i stan (markant) men på motorväg om jag tvärbromsade från 110km/h och drog direkt en repa 0-402m så gick den bättre. (mätt med gtech upprepade gånger)  Men det är ju inte så det funkar... Att be herren i corvetten vid rödljuset vänta medan man kan åker runt och kyla motorn för att ha en chans haha.

På tiden det begav sig gjorde jag en egen variant. Är väl synd att kalla det öppet filter, utan snarare stängt filter för att dels få bättre flöde och dels ha kall luft in. Tänker man lite så kan man få bägge smile

http://www.x40nordic.com/viewtopic.aspx … amp;page=1

http://www.x40nordic.com/Gallery/Upload/33_henke.jpg

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Driver
2 111 Inlägg
3 oktober 2013
#12
Atomragar skrev:
Lite pinknödig attityd Janken, jag vill kolla om någon hade kunskap att svara rakt och rätt. 20 graders skillnad in i filtret och luftmängdsmätaren kan knappast ha någon betydelse med tanke på temperaturerna aggregatet och intercoolen jobbar med. Alla frågor i hela världshistorien har väl varit uppe miljarder gånger. Det är en nördvändig fråga för mig på ett nördforum. Men jag lovar komma med något helt nytt nästa gång


Janken skrev:
Just for fun.

http://www.youtube.com/watch?v=gCi2yo4UqPI

wink

Måste finnas lika många trådar om detta ämne på gorg som det finns medlemmar snart...


Syftade mer på att man kan använda någon av de redan existerande trådarna, men fine, du fattade inte hinten smile.

Inte ett dugg pissnödig faktiskt smile

Have a nice one!

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"


Sök