3404
Sök

Koppling Volvo 940 M90

130 Inlägg
6 oktober 2013
Trådstartare
#1
Tjo.

Har plockat ner växellådan nu för byte av koppling på min 940 med M90 lådan.
Vad ska man byta när man ändå har skiten nere? Byter såklart tryckplatta, lamell och utrampningslager, men är det några packningar eller nåt som är bara idioti att inte byta när man ändå har den nere?

Trafikledare
563 Inlägg
6 oktober 2013
#2
Byt lagret som sitter i veven som ingående axel på växellådan går i..

Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!

130 Inlägg
6 oktober 2013
Trådstartare
#3
Melin skrev:
Byt lagret som sitter i veven som ingående axel på växellådan går i..

http://shop.klracing.se/sv/artiklar/mod … -skf-.html

Det där du syftar på?
Senast redigerat av Lordh (6 oktober 2013)

2 266 Inlägg
6 oktober 2013
#4
Japp de menar han. Ja fuktar bakre packboxen så är de lättast att byta när du ändå rivit ner allt

svetsdiff !!!

Trafikledare
563 Inlägg
6 oktober 2013
#5
Jupp.. köp även en ny låsring, dom har en tendens att kunna flyga, lr så knäcker man den om man inte är försiktig.

Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!

675 Inlägg
6 oktober 2013
#6
Ska inte sitta ett pilotlager i veven när man kör M90... Däremot är det en bricka där.


130 Inlägg
6 oktober 2013
Trådstartare
#7
Linkan_740 skrev:
Ska inte sitta ett pilotlager i veven när man kör M90... Däremot är det en bricka där.

Det är det jag har för mig också. Inte kollat än smile

Lastbilsmekaniker
5 218 Inlägg
Lastbilsmekaniker
5 218 Inlägg
6 oktober 2013
#9
Lordh skrev:
Linkan_740 skrev:
Ska inte sitta ett pilotlager i veven när man kör M90... Däremot är det en bricka där.

Det är det jag har för mig också. Inte kollat än smile

Sitter ett stålbustning orginal när jag byte på min satte jag i ett rulllager istället gillade inte stålbustningen för den snurrade i vevaxeln


130 Inlägg
6 oktober 2013
Trådstartare
#10
volvoqq skrev:
Byt ut gaffeln också dom brukar vara väldigt slitna

Gaffeln? Jag är ganska kass på sånt här smile. Lyckades få ner lådan iallafall men har ingen aning om vad det är för gaffel

Lastbilsmekaniker
5 218 Inlägg
6 oktober 2013
#11
Lordh skrev:
volvoqq skrev:
Byt ut gaffeln också dom brukar vara väldigt slitna

Gaffeln? Jag är ganska kass på sånt här smile. Lyckades få ner lådan iallafall men har ingen aning om vad det är för gaffel

Den som uttrampningslagret sitter på och som slavcylindern trycker på.


2 266 Inlägg
6 oktober 2013
#12
Kolla hur slitet dubbelmassesvänghjulet är i glapp så de inte bryter sönder lamellen. Bytte två lamell centrum inom kort tid på min turbo tills vi bytte svänghjulet då höll kopplingen.

svetsdiff !!!

130 Inlägg
6 oktober 2013
Trådstartare
#13
PMPerformance skrev:
Kolla hur slitet dubbelmassesvänghjulet är i glapp så de inte bryter sönder lamellen. Bytte två lamell centrum inom kort tid på min turbo tills vi bytte svänghjulet då höll kopplingen.

Svänghjulet är det nog inget fel på. Bilen har gått 26 000 och kopplingen blev helt plötsligt totalslut. Ska nog hålla några år till!

Trafikledare
563 Inlägg
7 oktober 2013
#14
Linkan_740 skrev:
Ska inte sitta ett pilotlager i veven när man kör M90... Däremot är det en bricka där.

Konstigt att det har gjort det på alla volvos med M90 jag har skruvat med, tror ju inte nån har varit där och suttit dit nått efter den lämnade Torslandafabriken...

Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!

130 Inlägg
7 oktober 2013
Trådstartare
#15
Melin skrev:
Linkan_740 skrev:
Ska inte sitta ett pilotlager i veven när man kör M90... Däremot är det en bricka där.

Konstigt att det har gjort det på alla volvos med M90 jag har skruvat med, tror ju inte nån har varit där och suttit dit nått efter den lämnade Torslandafabriken...

Sitter en bricka som sagt vilket även farsan intygar som var med och byggde rödblockarna.

Kopplingen är iallafall bytt nu! Tog 5h i lördags att riva lådan och tog 3h idag att få dit det igen.
Senast redigerat av Lordh (7 oktober 2013)

pim_pim
7 oktober 2013
#16
Lordh skrev:
Melin skrev:
Linkan_740 skrev:
Ska inte sitta ett pilotlager i veven när man kör M90... Däremot är det en bricka där.

Konstigt att det har gjort det på alla volvos med M90 jag har skruvat med, tror ju inte nån har varit där och suttit dit nått efter den lämnade Torslandafabriken...

Sitter en bricka som sagt vilket även farsan intygar som var med och byggde rödblockarna.

Kopplingen är iallafall bytt nu! Tog 5h i lördags att riva lådan och tog 3h idag att få dit det igen.

Skönt att den är bytt nu. Mycket som strulade ?

130 Inlägg
7 oktober 2013
Trådstartare
#17
pim_pim skrev:
Lordh skrev:
Melin skrev:
Konstigt att det har gjort det på alla volvos med M90 jag har skruvat med, tror ju inte nån har varit där och suttit dit nått efter den lämnade Torslandafabriken...

Sitter en bricka som sagt vilket även farsan intygar som var med och byggde rödblockarna.

Kopplingen är iallafall bytt nu! Tog 5h i lördags att riva lådan och tog 3h idag att få dit det igen.

Skönt att den är bytt nu. Mycket som strulade ?

Ligger ju som sagt under bilen, tar ju längre tid. Sen är den ju inte bytt på 26 000 mil så allt sitter så hårt som det bara går. Var väldigt omständigt att plocka ner den innan man såg vart alla bultar satt och sådant. Sätta dit den gick alldeles kalas! Farsan lånade ett originalverktyg för centrering av lamell! Enda som strulade var att få dit den där avlånga runda bulten eller vad det kallas som sitter med en sprint.

En annan grej som är lite kul är för ett år sedan så lät det konstigt om bilfan. Tänkte inte mer på det och åkte runt ett tag så när jag kom hem så efter ett tag så lät det som att någonting skar i motorn och den höll på att dö. För att sedan gå helt normalt som den ska osv! Hittade vad det var idag, ett år senare. En M6 skruv som låg mellan svänghjul och motor. Ska vara Sexkantig men var idag fyrkantig så antagligen har den ramlat ner när tidigare ägare bytt givarn som sitter ovanför och skitit i att ta reda på vart den hamnade.
Senast redigerat av Lordh (7 oktober 2013)


Sök