Lite att fundera på för TS:
Kalkyl på min långkörarbil (Ford Focus 2,0TDCI, 4k mil per år ungefär) över 4 år från begagnatinköp:
Värdeminskning: 40 000 (samma som inköpspris (då 14500mil, 7 år gammal)- räknar med att den inte är värd ett smack efter 4 år / ca 16k mil i mitt fall)
Skatt: 22 400 (Dyr ja, import, inget partikelfilter, värt det jämfört med alternativet att köpa en med DPF och lägre skatt)
Reparationer/service/slitage: 25-30 000 (gissning på ca 6-7000 per år i snitt - första året kostade bara ca 3-4000)
Bränsle: ca 120 000 (4år x 15kr/liter x 4000mil x 0,5l/mil)
Försäkring: ca 16 000
Mer än hälften av min bils pris utgörs av soppakostnader över 4 år. Tänk på det när ni tankar
Det finns INGA kostnader som är i närheten av soppakostnaden, även om man har otur och reparationskostnaden dubblas ett år (t ex kamremsbyte eller så).
Det enda som kan komma i närheten (eller bli värre) är värdeminskning, mer ju nyare bil du väljer.
T ex: Väljer du en helt ny bil för 200 000 och kör 5000 mil per år är den värd mindre än hälften efter 4 år - dvs den kostar ungefär lika mycket som soppan, i ren värdeminskning. 2-3000 per månad.