2857
Sök

Etanolkonvertera b20

61 Inlägg
18 oktober 2013
Trådstartare
#1
Hej funderar på att köpa en b20 för att renovera och trimma. Och då undrar jag om etanolkonvertering är möjlig på en b20? Och sen undrar jag om det ger mer effekt av att göra det då jag har hört att tex koenigsegg har sådana motorer vilket har lätt till fler hästar. Eller blir den slöare? Om vi tar dragsters tex dom kör väl på etanol? eller är det metanol dom kör på? vad är skillnaden? saken är att jag vill ha det som ger motorn mest hästar så säg gärna om det finns andra blandningar som är bättre smile Den behöver inte vara laglig eller bensinsnål!

Tacksam för svar!

Vänligen Tubbi

6 025 Inlägg
18 oktober 2013
#2
Hej!
Alla motorer går att köra med sprit!
Metanol är "bättre" än etanol om du vill ha mer effekt.
Problemet är att går åt så j...mycket sprit jämfört med bensin! För att få en brännbar gas med bensin fodras en bränsle/luftblandning på 1/14. Motsvarande metanol ligger någonstans på 1/8-1/9, vilket betyder att det fodras ungefär dubbelt så mycket "sprit" för att få en tändbar gasblandning jämfört med bensin.


5 661 Inlägg
18 oktober 2013
#3
Du får inte mer effekt än med bensin (inte mindre heller) såvida du inte optimerar motorn för etanol, genom att höjja kompet och ordna en vassare tändkurva.
Sen drar det 30-40% mer E85 jämfört med bensin för att få ut samma effekt pga det lägre energivärdet i E85.

Etanol kyler mycket bättre än bensin och man kan köra med en snålare bränsleblandning vid fullast på etanol än på bensin utan att riskera motorras, detta ger mer effekt då man inte behöver feta på bränsleblandningen så mycket.
En turbomotor  fungerar etanol mycket bra då det som sagt kyler bättre och det har även högre oktantal vilket gör det mycket mindre spikbenäget, detta medför att man kan köra med högre laddtryck och därmed ta ut mer effekt.

Dragsters kör på metanol, en stor skillnad är att metanol är riktigt frätande på aluminium medan etanol inte fräter mer än vad bensin gör.


61 Inlägg
19 oktober 2013
Trådstartare
#4
Så man skulle kunna köra på etanol med b20 utan att göra något med den? Det låter lite skumt. Men om man skulle turbokonvertera en b20 så skulle det alltså vara bättre att köra med etanol i racingsyfte? smile

5 661 Inlägg
19 oktober 2013
#5
Japp, det enda du behöver gör är att se till att den får tillräckligt med bränsle. Sen är det bara att tanka etanol och köra på.
Inte skumt alls, har för mig man inte ens ska behöva blyersättning i motorer som kräver blyad bensin ifall man kör på E85, jag är dock inte helt hundra på det.

Etanol är ett riktigt bra bränsle när man vill ta ut mycket effekt, spelar ingen roll om det är sugmotor eller överladdad motor. Högt oktantal och bra kylningsförmåga är riktigt bra vid trimning, och E85 ska ha 102 eller om det var 104 oktan om jag inte minns galet. Just över 100 iaf.


61 Inlägg
19 oktober 2013
Trådstartare
#6
Men varför kör inte alla på det då?!? :o det är väl billigare en bensin? Och om det är bättre och billigare borde ju alla köra på det? Eller är jag den ända som kör bensin i Sverige? wink haha eller blir det dyrare för att den drar mer då? :o

5 661 Inlägg
19 oktober 2013
#7
Tubbi skrev:
Men varför kör inte alla på det då?!? :o det är väl billigare en bensin? Och om det är bättre och billigare borde ju alla köra på det? Eller är jag den ända som kör bensin i Sverige? wink haha eller blir det dyrare för att den drar mer då? :o
För det blir segstartat redan vid 10°C. Redan vid 0°C måste man börja krångla med startgas och det är inte många orkar med det då bilen startar utan problem i -30° på bensin.
Sen märker man ju inte av någon effektökning vid standard motor, man märker endast den högre bränsleförbrukningen. Däremot lite roligare när man står vid pumpen och ser bränslepriset big_smile

Sen besparingen är runt 1-3kr/mil beroende på bränslepriserna.
Och många kortkörningar är inte bra för motorn för det samlas mycket sprit i motoroljan då etanolen inte avdunstar förrän närmare 80°C, och det tar dubbelt så lång tid för motoroljan att komma upp i den tempen jämfört med kylarvätskan och då måste man sedan hålla oljetempen där ett tag. Annars får man byta olja oftare, vilket äter upp besparingen såvida man nu inte kör mycket per år men då kan man lika gärna skaffa en dieselbil om man endast är ute efter att spara pengar.

Så nackdelar:
Startgas för kallstarter.

Byte av olja och filter oftare eller fara på en längre sväng (ca 5-6mil) minst en gång per månad.

Segstartad när det är kallare än 10°C (utan motorvärmare, använder man motorvärmare så går 0°C att starta på utan problem av egna erfaren heter, dock ska insprutare ha lättare för kallstarter vad jag hört/läst).

"Krångligt och dyrt att konvertera" (iaf för de som endast är ute efter att spara pengar eller inte har intresset att läsa på hur man konverterar enklast/billigast, enklare att byta till en snålare bil)

Tar några mil innan man sparat ihop de pengarna som konverteringen kostat.

Tar sig inte lika långt på en fulltank.

Behöver en tillsats som heter SI-alcohol i bränslet för att smörja insprutningspumpar (vissa säger att man måste det, vissa säger att man inte behöver så jag vet faktiskt inte riktigt om det är ett måste)


Fördelar:
Går att ta ut mer effekt

Marginellt billigare

Inte riktigt lika hemskt när man står vid pumpen och ser att full tank kostar många kronor mindre (dock får man tanka lite oftare)

"Miljövänligare" (går att diskutera då maskinerna som behövs vid framställning och frakt drar sina liter diesel)

Avgaserna har en väldigt mild lukt. (Till och med min B23A luktar otroligt lite om avgaserna)

Bränslet luktar inte fullt lika starkt. (Både luktar och ser ut ungefär som T-sprit)


Så som sagt, det extra krånglandet gör att de flesta tycker inte det är värt att köra på E85 i sina bruksbilar. Sen har väldigt många fördomar mot etanolen som grundas på problem som fanns när E85 var relativt nytt här i Sverige.
Senast redigerat av simlar (19 oktober 2013)


61 Inlägg
19 oktober 2013
Trådstartare
#8
Aha okej då vet jag smile en fråga om etanolen, det är ju alkohol ellerhur? Så om man nu skulle göra hembränt skulle man kunna köra på det? big_smile eller är det någon annan form av alkohol som inte funkar i en bilmotor? För jag menar det blir ju asbilligt att tillverka sin egna soppa wink (motorn ska inte sitta i en laglig bruksbil)

5 661 Inlägg
19 oktober 2013
#9
Tubbi skrev:
Aha okej då vet jag smile en fråga om etanolen, det är ju alkohol ellerhur? Så om man nu skulle göra hembränt skulle man kunna köra på det? big_smile eller är det någon annan form av alkohol som inte funkar i en bilmotor? För jag menar det blir ju asbilligt att tillverka sin egna soppa wink (motorn ska inte sitta i en laglig bruksbil)
Jo etanol är alkohol, bara ett annat namn på det.

Skulle helt klart gå att köra på hembränt om du får tillräckligt hög volymprocent med alkohol, men det går väl att få typ 90% utan större svårigheter? Jag har faktiskt inte koll, har aldrig orkat läsa på om alkoholframställning.
Däremot vet jag inte om det blir så billigt såvida man inte tillverkar stora mängder, E85 snittar ju ändå runt 10kr/L om man ser på ett helt år.

Egentligen så är det bättre att köra bilen på hembränt då det är så gott som ren alkohol. E85 innehåller ju totalt 15% bensin och tillsatsämnen. Endast 85% ren sprit alltså. Dessutom har ren alkohol högre oktantal än E85 cool


Lite intressant information saxat från Wikipedia:
Etanol som fordonsbränsle

    Huvudartikel: E85, se även Etanolbil

Etanol kan användas i en förbränningsmotor på samma sätt som bensin. Nästan all bensin som säljs i Sverige innehåller 5 volymprocent etanol. Det utgör ungefär 340 000 mkubikmeter etanol som förbrukas i vanliga bensinfordon.

I mycket mindre skala används också en blandning av etanol och bensin, så kallad E85. Eftersom etanol har högre oktantal än bensin (104 ron) och brinner snabbare, kan motorn få högre verkningsgrad än vid bensindrift. Etanol har mindre energivärde per liter än bensin. Etanol har lägre stökiometrisk lambda, vilket betyder att man kan köra på mer bränsle, med högre oktan för att få lambda 1. Vilket leder till att man kan ta ut mer effekt.

Om etanolen användes i ren form, E100, i kombination med en motor som är avsedd för ren etanol, kan man få en betydande höjning av verkningsgraden (44%). Bränsleförbrukningen på en sådan motor ligger på samma nivå som motsvarande bensinmotor, trots ett lägre energiinnehåll per volymenhet.

Det är dock fortfarande inte ekonomiskt intressant eftersom de denatureringsmedel som används i fordonsbränsle fortfarande inte har godkänts av regeringen, vilket gör att etanolen beläggs med alkoholskatt (501,41 kr + moms per liter).

Avgaserna från etanoldrift är relativt ofarliga. Avgaser från blandbränslen, exempelvis E85 kan dock innehålla en relativt stor andel kolväten från bensinen. Ren etanol orsakar inte några skadliga kolväteutsläpp.

Etanol innehåller inte svavel eller cykliska kolväten, till exempel bensen. Inget sot bildas i en etanolmotor eftersom det vid ofullständig förbränning endast bildas acetaldehyd och en mycket liten mängd formaldehyd. Den allra största andelen (cirka 90 %) av de oförbrända ämnena är dock ren etanol som även finns med i det naturliga kretsloppet och därför i dessa sammanhang är försumbart. Bilar som kan köras på både bensin och etanol (E85) kallas FFV vilket står för Flexi Fuel Vehicle. Det är möjligt att konvertera bensinbilar till att gå på E85.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Etanol


61 Inlägg
19 oktober 2013
Trådstartare
#10
Så den blir bara jävligt svårstartad med 100% alkohol men det ger mer hk än vanlig e85? Men då är det bara ta lite startgas antar jag ? wink
Självaste konverteringen är det att göra så att den får mer bränsle? Och om det är så hur ska jag gå till väga? smile

5 661 Inlägg
19 oktober 2013
#11
Tubbi skrev:
Så den blir bara jävligt svårstartad med 100% alkohol men det ger mer hk än vanlig e85? Men då är det bara ta lite startgas antar jag ? wink
Självaste konverteringen är det att göra så att den får mer bränsle? Och om det är så hur ska jag gå till väga? smile
Den lär bli ordentligt segstartad, men lite startgas så ska det inte vara några problem för bara man får igång motorn så håller den sig igång sen.

Jo konverteringen är endast så man får mer bränlse, byte av bränsleslangar och bränslefilter rekommenderas också då etanolen löser upp all skit som lämnats i bränslesystemet från bensinen och detta sätter sig sen i filtret (om man har ett filter annars sätter det sig i munstycken/spridare).
Däremot inget jag haft problem med, dock körde jag endast ca 6månader innan byte till nya slangar. Monterade ett filter på slangen  mellan pump och förgasare och det var inte minsta lilla skit som samlats där i då jag kollade det vid byte av slangar.

Hur du gör beror på bränslesystem.
Förgasare:
Isf vad för förgasare? T.ex Stromberg 175CD och liknande justeras bränslemängden genom nålen utformning, smalare nål = fetare blandning. Weber och liknande har däremot fasta munstycken som måste bytas eller borras upp.

Insprutning:
Mekanisk eller elektronisk?
Mekaniskt sprut vet jag inte riktigt hur man gör, men verkar som det absolut krångligaste systemet att konvertera.
Elektroniskt sprut så höjjer man antingen bränsletrycket eller byter till 30-40% större spridare. Dock är det rekommenderat att byta till större spridare för att behålla sprutbilden.


61 Inlägg
19 oktober 2013
Trådstartare
#12
Aha okej då är det väl inte så dyrt om man bara ska byta slang, filter och munstycke?
Jag har sätt på några videos där dom alltid säger att det blir massa gjuks i motorn är det så? Inte för att det skulle göra så mycket då jag skulle kunna placka ner motorn och göra rent efter varje körning då den bara skulle köras ibland plus att jag tycker att det är kul big_smile
Men dom säger även att slangarna blir utorkade stämmer det?

5 661 Inlägg
19 oktober 2013
#13
Nä det är inte så många kronor. Lite dyrare på insprutare då 4st 30-40% större spridare går på runt 500-1000kr, ungefär samma pris för en justerbar bränsletrycksregulator. Dock går det att klämma ihop sin original BTR för att öka trycket, men är lite krångligare att få klämt den till rätt tryck.

Jag har då inte märkt något i min motor, enda jag märkt är att den är bra mycket renare invändigt. Dock för något år sedan var det snack om rosa klägg, men jag har för mig det var någon tillsats som bränsletillverkarna höll på och experimentera med. Har för mig det var färgämnet som var orsaken och att de sedan bytte till ett annat färgämne (E85 färgas ljusrött).

Ja men dock tar det några år, beror på märket på slangen och kvaliteten på gummit också. T.ex vanliga bränsleslangar du köper på t.ex OK håller runt 3-4år medan t.ex Hydroscands Multioil som är klassad för E85 håller närmare 10år.
Dock så torkar slangar ut av bensin också, men föroreningarna i bensinen fyller igen läckagen och därför kan slangarna hålla i bra många år innan läckage uppkommer.


Bilder på hur förbränningsrum och kolvar såg ut i min motor i Augusti då jag bytte topplockspackning (packningen har läkt enda sedan jag stoppade i motorn så det kan omöjligt vara av E85 då den motorn endast gått på bensin innan jag stoppade ner den i min bil).
Motorn har jag kört med i 1år, närmare 1000mil.
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-f3caedeb4d39646d1ea64a727611a722.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-84124c533ed58e31fdf7869aed76500d.jpg
Senast redigerat av simlar (19 oktober 2013)


61 Inlägg
19 oktober 2013
Trådstartare
#14
Okej då får jag tacka för hjälpen jag kanske hör av mig till dig om mitt projekt blir aktuellt någon gång wink

Vänligen Tubbi

5 661 Inlägg
19 oktober 2013
#15
Tubbi skrev:
Okej då får jag tacka för hjälpen jag kanske hör av mig till dig om mitt projekt blir aktuellt någon gång wink

Vänligen Tubbi
Tack för visad uppskattning smile

Bara att göra så, låter som att det kan bli ett intressant projekt wink


3 292 Inlägg
19 oktober 2013
#16
Har en del vänner som kör eller har kört på E85, samtliga säger att de upplever problem med start utan motorvärmare redan vid noll gradigt ute, dom har upplevt åxå att bilen tjuvstannat ibland och att nån vidare pengar besparing har dom inte direkt sett till, så ur nåt ekonomiskt syfte tror jag inte det är bättre att köra på E85 med tanke på vilket stök det är med det, dessutom finns mig vetterligt inte nån biltillverkare som byggt en motor som verkligen funkar bra med E85, funkar gör det ju.. men inte bra.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

5 661 Inlägg
19 oktober 2013
#17
Danne_1977 skrev:
Har en del vänner som kör eller har kört på E85, samtliga säger att de upplever problem med start utan motorvärmare redan vid noll gradigt ute, dom har upplevt åxå att bilen tjuvstannat ibland och att nån vidare pengar besparing har dom inte direkt sett till, så ur nåt ekonomiskt syfte tror jag inte det är bättre att köra på E85 med tanke på vilket stök det är med det, dessutom finns mig vetterligt inte nån biltillverkare som byggt en motor som verkligen funkar bra med E85, funkar gör det ju.. men inte bra.
Orsaken till att ingen biltillverkar inte byggd någon bil som fungerar så värst bra med E85 är för dem optimerar motorn för bensin och sedan gör det bästa dem kan för att få dem att gå på E85.

Hade varit mycket bättre om dem optimerade för E85 och sedan gjorde det bästa dem kan för den ska gå att köra på bensin i nödfall. På detta sätt skulle bilen dra mindre bränsle, blir mer lättstartad vid kyla och gå mycket bättre.

Ännu bättre vore om de skulle bygga etanol-dieslar, dessa drar knappt mer bränsle än en diesel-motor och går minst lika bra.
Scania kör ett flertal bussar på etanol, E95 heter bränslet.

http://www.automotorsport.se/artiklar/n … ieselbilar
http://sv.bsr.se/about/ethanol-powered-diesel-car/
http://www.e95.eu/



Sök