Tubbi skrev:
Men varför kör inte alla på det då?!? :o det är väl billigare en bensin? Och om det är bättre och billigare borde ju alla köra på det? Eller är jag den ända som kör bensin i Sverige?
haha eller blir det dyrare för att den drar mer då? :o
För det blir segstartat redan vid 10°C. Redan vid 0°C måste man börja krångla med startgas och det är inte många orkar med det då bilen startar utan problem i -30° på bensin.
Sen märker man ju inte av någon effektökning vid standard motor, man märker endast den högre bränsleförbrukningen. Däremot lite roligare när man står vid pumpen och ser bränslepriset
Sen besparingen är runt 1-3kr/mil beroende på bränslepriserna.
Och många kortkörningar är inte bra för motorn för det samlas mycket sprit i motoroljan då etanolen inte avdunstar förrän närmare 80°C, och det tar dubbelt så lång tid för motoroljan att komma upp i den tempen jämfört med kylarvätskan och då måste man sedan hålla oljetempen där ett tag. Annars får man byta olja oftare, vilket äter upp besparingen såvida man nu inte kör mycket per år men då kan man lika gärna skaffa en dieselbil om man endast är ute efter att spara pengar.
Så nackdelar:
Startgas för kallstarter.
Byte av olja och filter oftare eller fara på en längre sväng (ca 5-6mil) minst en gång per månad.
Segstartad när det är kallare än 10°C (utan motorvärmare, använder man motorvärmare så går 0°C att starta på utan problem av egna erfaren heter, dock ska insprutare ha lättare för kallstarter vad jag hört/läst).
"Krångligt och dyrt att konvertera" (iaf för de som endast är ute efter att spara pengar eller inte har intresset att läsa på hur man konverterar enklast/billigast, enklare att byta till en snålare bil)
Tar några mil innan man sparat ihop de pengarna som konverteringen kostat.
Tar sig inte lika långt på en fulltank.
Behöver en tillsats som heter SI-alcohol i bränslet för att smörja insprutningspumpar (vissa säger att man måste det, vissa säger att man inte behöver så jag vet faktiskt inte riktigt om det är ett måste)
Fördelar:
Går att ta ut mer effekt
Marginellt billigare
Inte riktigt lika hemskt när man står vid pumpen och ser att full tank kostar många kronor mindre (dock får man tanka lite oftare)
"Miljövänligare" (går att diskutera då maskinerna som behövs vid framställning och frakt drar sina liter diesel)
Avgaserna har en väldigt mild lukt. (Till och med min B23A luktar otroligt lite om avgaserna)
Bränslet luktar inte fullt lika starkt. (Både luktar och ser ut ungefär som T-sprit)
Så som sagt, det extra krånglandet gör att de flesta tycker inte det är värt att köra på E85 i sina bruksbilar. Sen har väldigt många fördomar mot etanolen som grundas på problem som fanns när E85 var relativt nytt här i Sverige.