22 oktober 2013
Trådstartare
Tjena! Jag har en liten dröm att bygga en drift/trackday/superstage-bil. Mitt största krav är att den skall vara unik.
Jag vill inte ha en M3, 940, 200SX eller någon annan "vanlig" bil.
Andra krav är att den ska vara hyfsat billig i inköp, vara lättmekad i grunden, bakhjulsdriven(eller rimlig att bygga om) och gärna billig att äga. Sen stoppar jag i en annan drivlina och bygger om allt utom karossen i princip.
Svaret:
Veteranare! Typ en VW Bubbla, Volvo PV/Amazon, Mini cooper eller något annat gammalt med lite karaktär och som går att få tag på billigt.
Sen införskaffar jag t.ex. en Volvo T5-motor, nån smarrig växellåda och en bakaxel med nån form av diffbroms. Coilovers och fetare bromsar. Behöver inte bli så himla dyrt tänker jag, man kan leta begagnat och så vidare. Självklart blir det en del, och framför allt arbete, till slut men ändock. Kanske köpa en krockad M3(eller liknande) och ta delarna?
Jag pitchade min idé till en kollega på jobbet idag och han var minst sagt skeptisk. Han tyckte att jag skulle köpa en bil som var byggd för racing från början istället.
Vad tycker ni, är det en kass idé eller riktigt bra?