2765
Sök

Vad är det för skillnad på oljor?

245 Inlägg
26 oktober 2013
Trådstartare
#21
tkd_rille skrev:
Diskolaro skrev:
tkd_rille skrev:

Du skrev lite om båtmotor.  2 takts motor är oftast utombordare och den oljan du använder är tillsatsolja i bensinen.  Enda oljan i min åtminstone är till växelhuset. 
Dessutom är de pentamotorer i båtar och de skall helst tåla lite mer.  Vilket kan kännas överdrivet i bil?

Ta min båtmotor, för mycket olja så blir de rökridåer.

Gammal motor behöver oftast tjockare olja och tvärtom.   Men de är rekommendationer, vill du inte följa tillverkarens rek så är de upp till dig.    Om du har garantier och liknande på din bil och använder helt fel olja kan jag inte tänka mig att de vill hjälpa dig heller.

Men nej, jag förstår att en båtmotor må behöva andra egenskaper i oljan än en bilmotor. Men att hälla i 4T-olja i växellådan på en 2T cross förstår jag inte hur skulle kunna skada nånting. Där känns det mest som att tillverkarna bara klistrar på olika etiketter på samma olja, och höjer priset lite. Man känner sig så lurad. Men vad ska man göra när man inte vet säkert hur oljan fungerar?

Vad menar du där?  Vet du inte hur du ska göra?   Om du är osäker tar du väl och kollar i instruktionsboken där de garanterat står.

Jo, för i instruktionsboken ser man ju exakt vad som händer i atomerna i oljan... Du har ingen aning om vad du håller på med när det kommer till olja såvida du inte är expert inom området och laborerar med olja regelbundet på mikroskopisk nivå.

Visst, du kan avgöra att din bil ska ha 5W30 olja eftersom viskositeten då är låg vid låga temperaturer och i instruktionsboken står det att din bil ska ha en sån typ av olja. I praktiken däremot så har du inte den blekaste aning om vad det är för olja du häller i bilen. Du köper oljan du tror att passar bra (baserat på etiketten) och sedan hoppas du på det bästa.

Tillverkarna kan lura skiten ur dig och jag tror att de i vissa fall också gör det. Det är dock svårt att bevisa som lekman.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
26 oktober 2013
#22
Diskolaro skrev:
tkd_rille skrev:
Diskolaro skrev:

Men nej, jag förstår att en båtmotor må behöva andra egenskaper i oljan än en bilmotor. Men att hälla i 4T-olja i växellådan på en 2T cross förstår jag inte hur skulle kunna skada nånting. Där känns det mest som att tillverkarna bara klistrar på olika etiketter på samma olja, och höjer priset lite. Man känner sig så lurad. Men vad ska man göra när man inte vet säkert hur oljan fungerar?

Vad menar du där?  Vet du inte hur du ska göra?   Om du är osäker tar du väl och kollar i instruktionsboken där de garanterat står.

Jo, för i instruktionsboken ser man ju exakt vad som händer i atomerna i oljan... Du har ingen aning om vad du håller på med när det kommer till olja såvida du inte är expert inom området och laborerar med olja regelbundet på mikroskopisk nivå.

Visst, du kan avgöra att din bil ska ha 5W30 olja eftersom viskositeten då är låg vid låga temperaturer och i instruktionsboken står det att din bil ska ha en sån typ av olja. I praktiken däremot så har du inte den blekaste aning om vad det är för olja du häller i bilen. Du köper oljan du tror att passar bra (baserat på etiketten) och sedan hoppas du på det bästa.

Tillverkarna kan lura skiten ur dig och jag tror att de i vissa fall också gör det. Det är dock svårt att bevisa som lekman.

Då återstår det bara en sak för dig då. Du får utbilda dig till kemist så du vet vad du häller i bilen!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Muttley
26 oktober 2013
#23
Diskolaro skrev:
tkd_rille skrev:
Diskolaro skrev:

Men nej, jag förstår att en båtmotor må behöva andra egenskaper i oljan än en bilmotor. Men att hälla i 4T-olja i växellådan på en 2T cross förstår jag inte hur skulle kunna skada nånting. Där känns det mest som att tillverkarna bara klistrar på olika etiketter på samma olja, och höjer priset lite. Man känner sig så lurad. Men vad ska man göra när man inte vet säkert hur oljan fungerar?

Vad menar du där?  Vet du inte hur du ska göra?   Om du är osäker tar du väl och kollar i instruktionsboken där de garanterat står.

Jo, för i instruktionsboken ser man ju exakt vad som händer i atomerna i oljan... Du har ingen aning om vad du håller på med när det kommer till olja såvida du inte är expert inom området och laborerar med olja regelbundet på mikroskopisk nivå.

Visst, du kan avgöra att din bil ska ha 5W30 olja eftersom viskositeten då är låg vid låga temperaturer och i instruktionsboken står det att din bil ska ha en sån typ av olja. I praktiken däremot så har du inte den blekaste aning om vad det är för olja du häller i bilen. Du köper oljan du tror att passar bra (baserat på etiketten) och sedan hoppas du på det bästa.

Tillverkarna kan lura skiten ur dig och jag tror att de i vissa fall också gör det. Det är dock svårt att bevisa som lekman.

Hm, du vill alltså in i minsta lilla molekyl.  Tror faktiskt på fullaste allvar att du borde söka upp ett forum för kemister eller liknande.
Mig personligen lurar de ju ingenting då oljan inte blir dyrare för mig vad jag än vill hälla i min bil. Men för de som inte har dessa förmåner får såklart betala någon simpel hundring extra.
Om man nu tycker att de är så fruktansvärt dyrt att välja oljan som är dyrare för att man är snål så vet jag faktiskt inte om man har råd att äga en bil.
Lite som att jag skulle tycka de var så fruktansvärt dyrt med olja till båten men jag måste ha det.
Biltema har olja som utan tvekan kan fungera på din bil.

245 Inlägg
26 oktober 2013
Trådstartare
#24
Vettemannen skrev:
Diskolaro skrev:
tkd_rille skrev:
Vad menar du där?  Vet du inte hur du ska göra?   Om du är osäker tar du väl och kollar i instruktionsboken där de garanterat står.

Jo, för i instruktionsboken ser man ju exakt vad som händer i atomerna i oljan... Du har ingen aning om vad du håller på med när det kommer till olja såvida du inte är expert inom området och laborerar med olja regelbundet på mikroskopisk nivå.

Visst, du kan avgöra att din bil ska ha 5W30 olja eftersom viskositeten då är låg vid låga temperaturer och i instruktionsboken står det att din bil ska ha en sån typ av olja. I praktiken däremot så har du inte den blekaste aning om vad det är för olja du häller i bilen. Du köper oljan du tror att passar bra (baserat på etiketten) och sedan hoppas du på det bästa.

Tillverkarna kan lura skiten ur dig och jag tror att de i vissa fall också gör det. Det är dock svårt att bevisa som lekman.

Då återstår det bara en sak för dig då. Du får utbilda dig till kemist så du vet vad du häller i bilen!

/Benny

Orsaken till att jag kommer hit och klagar är att förhoppningsvis hitta någon här som har hög kunskap inom oljeområdet, så att jag slipper lägga ner tid på något som (med tanke på tiden det tar att lära sig) inte intresserar mig det minsta.

Slyna.
Senast redigerat av Diskolaro (26 oktober 2013)

5 686 Inlägg
26 oktober 2013
#25
Diskolaro skrev:
tkd_rille skrev:
Diskolaro skrev:

Nejdå, jag förstår att vissa oljor har speciella egenskaper. Jag är däremot lite skeptisk till att det är SÅ himla noga. Varför skulle man inte kunna hälla i 4T-olja i en 2T maskin t.ex?

Du skrev lite om båtmotor.  2 takts motor är oftast utombordare och den oljan du använder är tillsatsolja i bensinen.  Enda oljan i min åtminstone är till växelhuset. 
Dessutom är de pentamotorer i båtar och de skall helst tåla lite mer.  Vilket kan kännas överdrivet i bil?

Ta min båtmotor, för mycket olja så blir de rökridåer.

Gammal motor behöver oftast tjockare olja och tvärtom.   Men de är rekommendationer, vill du inte följa tillverkarens rek så är de upp till dig.    Om du har garantier och liknande på din bil och använder helt fel olja kan jag inte tänka mig att de vill hjälpa dig heller.

Men nej, jag förstår att en båtmotor må behöva andra egenskaper i oljan än en bilmotor. Men att hälla i 4T-olja i växellådan på en 2T cross förstår jag inte hur skulle kunna skada nånting. Där känns det mest som att tillverkarna bara klistrar på olika etiketter på samma olja, och höjer priset lite. Man känner sig så lurad. Men vad ska man göra när man inte vet säkert hur oljan fungerar?

Det är ju inte vanlig 4-takt motorolja utan det är en olja med tillsatser för våtlammellskoppling som brukar vara rekommenderat i växellådan på crossar/motorcyklar.
Däremot funkar det med helt vanlig motorolja i alla fall bara att kopplingen eventuellt kan slira i maskiner med högt effektuttag.

Men motorolja i en 2-taktare är inte så viktigt då det endast ska smörja växellåda och koppling, det är inga trånga oljekanaler och inget tryck i oljesystemet. I de flesta manuella växellådor i diverse fordon är det vanlig motorolja som rekommenderas att hälla i.

I en fytraktsmotor däremot där det är ett trycksatt oljesystem med trånga oljekanaler så är det mycket viktigare att ha en olja med rätt egenskaper, dels för att oljan ska kunna ta sig genom alla oljekanaler utan att trycket blir för högt (finns en övertrycksventil men är oljan tillräckligt tjock hjälper det inte och det kan då trycka sönder både det ena och det andra), oljan ska även ha tillräckliga smörjegenskaper. Och som sagt om oljan är för tjock så blir trycket för högt och övertrycksventilen öppnar vilket medför att oljemängden som kommer fram till lagren i motorn inte blir tillräcklig vilket medför att lagrena slits snabbare än normalt och kan även skära om smörjningen är alltför bristfällig.


Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
26 oktober 2013
#26
tkd_rille skrev:
Diskolaro skrev:
tkd_rille skrev:

Vad menar du där?  Vet du inte hur du ska göra?   Om du är osäker tar du väl och kollar i instruktionsboken där de garanterat står.

Jo, för i instruktionsboken ser man ju exakt vad som händer i atomerna i oljan... Du har ingen aning om vad du håller på med när det kommer till olja såvida du inte är expert inom området och laborerar med olja regelbundet på mikroskopisk nivå.

Visst, du kan avgöra att din bil ska ha 5W30 olja eftersom viskositeten då är låg vid låga temperaturer och i instruktionsboken står det att din bil ska ha en sån typ av olja. I praktiken däremot så har du inte den blekaste aning om vad det är för olja du häller i bilen. Du köper oljan du tror att passar bra (baserat på etiketten) och sedan hoppas du på det bästa.

Tillverkarna kan lura skiten ur dig och jag tror att de i vissa fall också gör det. Det är dock svårt att bevisa som lekman.

Hm, du vill alltså in i minsta lilla molekyl.  Tror faktiskt på fullaste allvar att du borde söka upp ett forum för kemister eller liknande.
Mig personligen lurar de ju ingenting då oljan inte blir dyrare för mig vad jag än vill hälla i min bil. Men för de som inte har dessa förmåner får såklart betala någon simpel hundring extra.
Om man nu tycker att de är så fruktansvärt dyrt att välja oljan som är dyrare för att man är snål så vet jag faktiskt inte om man har råd att äga en bil.
Lite som att jag skulle tycka de var så fruktansvärt dyrt med olja till båten men jag måste ha det.
Biltema har olja som utan tvekan kan fungera på din bil.

när jag bytte olja på min bil hällde jag först i "rätt" olja dvs 5-30 .. då hörde jag en massa missljud som inte har varit där innan, bytte sen till en lite tjockare olja 5-40 då försvann allt

mycket möjligt att 5-30 oljan funkade bra när bilen var ny


5 686 Inlägg
26 oktober 2013
#27
CHEEVA skrev:
tkd_rille skrev:
Diskolaro skrev:

Jo, för i instruktionsboken ser man ju exakt vad som händer i atomerna i oljan... Du har ingen aning om vad du håller på med när det kommer till olja såvida du inte är expert inom området och laborerar med olja regelbundet på mikroskopisk nivå.

Visst, du kan avgöra att din bil ska ha 5W30 olja eftersom viskositeten då är låg vid låga temperaturer och i instruktionsboken står det att din bil ska ha en sån typ av olja. I praktiken däremot så har du inte den blekaste aning om vad det är för olja du häller i bilen. Du köper oljan du tror att passar bra (baserat på etiketten) och sedan hoppas du på det bästa.

Tillverkarna kan lura skiten ur dig och jag tror att de i vissa fall också gör det. Det är dock svårt att bevisa som lekman.

Hm, du vill alltså in i minsta lilla molekyl.  Tror faktiskt på fullaste allvar att du borde söka upp ett forum för kemister eller liknande.
Mig personligen lurar de ju ingenting då oljan inte blir dyrare för mig vad jag än vill hälla i min bil. Men för de som inte har dessa förmåner får såklart betala någon simpel hundring extra.
Om man nu tycker att de är så fruktansvärt dyrt att välja oljan som är dyrare för att man är snål så vet jag faktiskt inte om man har råd att äga en bil.
Lite som att jag skulle tycka de var så fruktansvärt dyrt med olja till båten men jag måste ha det.
Biltema har olja som utan tvekan kan fungera på din bil.

när jag bytte olja på min bil hällde jag först i "rätt" olja dvs 5-30 .. då hörde jag en massa missljud som inte har varit där innan, bytte sen till en lite tjockare olja 5-40 då försvann allt

mycket möjligt att 5-30 oljan funkade bra när bilen var ny

En sliten motor behöver tjockare olja så 5W-30 oljan fungerade säkert bra när den var ny som du säger men efter ett X antal mil så har lagerspelen blivit större vilket då kräver en tjockare olja.

Får man fråga vad det var för bil och hur långt den hade gått?


5 686 Inlägg
26 oktober 2013
#28
Diskolaro skrev:
Vettemannen skrev:
Diskolaro skrev:

Jo, för i instruktionsboken ser man ju exakt vad som händer i atomerna i oljan... Du har ingen aning om vad du håller på med när det kommer till olja såvida du inte är expert inom området och laborerar med olja regelbundet på mikroskopisk nivå.

Visst, du kan avgöra att din bil ska ha 5W30 olja eftersom viskositeten då är låg vid låga temperaturer och i instruktionsboken står det att din bil ska ha en sån typ av olja. I praktiken däremot så har du inte den blekaste aning om vad det är för olja du häller i bilen. Du köper oljan du tror att passar bra (baserat på etiketten) och sedan hoppas du på det bästa.

Tillverkarna kan lura skiten ur dig och jag tror att de i vissa fall också gör det. Det är dock svårt att bevisa som lekman.

Då återstår det bara en sak för dig då. Du får utbilda dig till kemist så du vet vad du häller i bilen!

/Benny

Orsaken till att jag kommer hit och klagar är att förhoppningsvis hitta någon här som har hög kunskap inom oljeområdet, så att jag slipper lägga ner tid på något som (med tanke på tiden det tar att lära sig) inte intresserar mig det minsta.

Slyna.

Du skulle behöva får tag i någon som har en examen i Tribologi.


Jag tvivlar på att du får några bättre svar när du kalla folk för slyna.


Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
26 oktober 2013
#29
simlar skrev:
CHEEVA skrev:
tkd_rille skrev:
Hm, du vill alltså in i minsta lilla molekyl.  Tror faktiskt på fullaste allvar att du borde söka upp ett forum för kemister eller liknande.
Mig personligen lurar de ju ingenting då oljan inte blir dyrare för mig vad jag än vill hälla i min bil. Men för de som inte har dessa förmåner får såklart betala någon simpel hundring extra.
Om man nu tycker att de är så fruktansvärt dyrt att välja oljan som är dyrare för att man är snål så vet jag faktiskt inte om man har råd att äga en bil.
Lite som att jag skulle tycka de var så fruktansvärt dyrt med olja till båten men jag måste ha det.
Biltema har olja som utan tvekan kan fungera på din bil.

när jag bytte olja på min bil hällde jag först i "rätt" olja dvs 5-30 .. då hörde jag en massa missljud som inte har varit där innan, bytte sen till en lite tjockare olja 5-40 då försvann allt

mycket möjligt att 5-30 oljan funkade bra när bilen var ny

En sliten motor behöver tjockare olja så 5W-30 oljan fungerade säkert bra när den var ny som du säger men efter ett X antal mil så har lagerspelen blivit större vilket då kräver en tjockare olja.

Får man fråga vad det var för bil och hur långt den hade gått?

precis ... tycker tillverkaren ska skriva detta i instruktionsboken

a8 som har gått 25 000 på mätaren, importerad så skulle inte förvåna mig om den har rullat 45 000

sen kan man ju fråga sig vad den stora skillnaden mellan tex biltemas olja och castrol är ?

kör själv alltid på mobil oljorna, men det är enbart för att jag får de sjukt billigt.. annars hade jag nog köpt biltema
Senast redigerat av CHEEVA (26 oktober 2013)


245 Inlägg
26 oktober 2013
Trådstartare
#30
simlar skrev:
Diskolaro skrev:
Vettemannen skrev:

Då återstår det bara en sak för dig då. Du får utbilda dig till kemist så du vet vad du häller i bilen!

/Benny

Orsaken till att jag kommer hit och klagar är att förhoppningsvis hitta någon här som har hög kunskap inom oljeområdet, så att jag slipper lägga ner tid på något som (med tanke på tiden det tar att lära sig) inte intresserar mig det minsta.

Slyna.

Du skulle behöva får tag i någon som har en examen i Tribologi.


Jag tvivlar på att du får några bättre svar när du kalla folk för slyna.

Tack, dina svar är bra. Låter inte som spekulationer! smile

När jag läste hans svar så fick jag intrycket av att han var extremt dryg mot mig och jag blev irriterad på honom och ville ventilera mig lite.

5 686 Inlägg
26 oktober 2013
#31
CHEEVA skrev:
simlar skrev:
CHEEVA skrev:

när jag bytte olja på min bil hällde jag först i "rätt" olja dvs 5-30 .. då hörde jag en massa missljud som inte har varit där innan, bytte sen till en lite tjockare olja 5-40 då försvann allt

mycket möjligt att 5-30 oljan funkade bra när bilen var ny

En sliten motor behöver tjockare olja så 5W-30 oljan fungerade säkert bra när den var ny som du säger men efter ett X antal mil så har lagerspelen blivit större vilket då kräver en tjockare olja.

Får man fråga vad det var för bil och hur långt den hade gått?

precis ... tycker tillverkaren ska skriva detta i instruktionsboken

a8 som har gått 25 000 på mätaren, importerad så skulle inte förvåna mig om den har rullat 45 000

Jo man tycker ju att tillverkarna borde göra det, men tillverkarna bryr sig inte efter att garantierna gått ut för då är det tänkt att man ska köpa en ny bil hmm

Ok. Ja det verkar vara ett problem med importbilar.


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
26 oktober 2013
#32
Diskolaro skrev:
Vettemannen skrev:
Diskolaro skrev:

Jo, för i instruktionsboken ser man ju exakt vad som händer i atomerna i oljan... Du har ingen aning om vad du håller på med när det kommer till olja såvida du inte är expert inom området och laborerar med olja regelbundet på mikroskopisk nivå.

Visst, du kan avgöra att din bil ska ha 5W30 olja eftersom viskositeten då är låg vid låga temperaturer och i instruktionsboken står det att din bil ska ha en sån typ av olja. I praktiken däremot så har du inte den blekaste aning om vad det är för olja du häller i bilen. Du köper oljan du tror att passar bra (baserat på etiketten) och sedan hoppas du på det bästa.

Tillverkarna kan lura skiten ur dig och jag tror att de i vissa fall också gör det. Det är dock svårt att bevisa som lekman.

Då återstår det bara en sak för dig då. Du får utbilda dig till kemist så du vet vad du häller i bilen!

/Benny

Orsaken till att jag kommer hit och klagar är att förhoppningsvis hitta någon här som har hög kunskap inom oljeområdet, så att jag slipper lägga ner tid på något som (med tanke på tiden det tar att lära sig) inte intresserar mig det minsta.

Slyna.

Tänk på hur du yttrycker dig här på forumet. Du har redan en varning!!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Evildan
26 oktober 2013
#33
Här finns det en del att läsa på för vetgiriga "små ettriga slynor" big_smile

http://en.wikipedia.org/wiki/Motor_oil

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
26 oktober 2013
#34
Evildan skrev:
Här finns det en del att läsa på för vetgiriga "små ettriga slynor" big_smile

http://en.wikipedia.org/wiki/Motor_oil

Hahaha!!!!!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

245 Inlägg
26 oktober 2013
Trådstartare
#35
Vettemannen skrev:
Evildan skrev:
Här finns det en del att läsa på för vetgiriga "små ettriga slynor" big_smile

http://en.wikipedia.org/wiki/Motor_oil

Hahaha!!!!!!

/Benny

Herregud vilken tönt du är.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
26 oktober 2013
#36
Diskolaro skrev:
Vettemannen skrev:
Evildan skrev:
Här finns det en del att läsa på för vetgiriga "små ettriga slynor" big_smile

http://en.wikipedia.org/wiki/Motor_oil

Hahaha!!!!!!

/Benny

Herregud vilken tönt du är.

Det är inte töntigt att kalla nån för slyna då eller?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

245 Inlägg
26 oktober 2013
Trådstartare
#37
Vettemannen skrev:
Diskolaro skrev:
Vettemannen skrev:

Hahaha!!!!!!

/Benny

Herregud vilken tönt du är.

Det är inte töntigt att kalla nån för slyna då eller?

/Benny

Jag beskriver bara dig. Håll nu käften eller ta resten i PM om du vill fortsätta bråka.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
26 oktober 2013
#38
Diskolaro skrev:
Vettemannen skrev:
Diskolaro skrev:

Herregud vilken tönt du är.

Det är inte töntigt att kalla nån för slyna då eller?

/Benny

Jag beskriver bara dig. Håll nu käften eller ta resten i PM om du vill fortsätta bråka.

Du är ju patetisk!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Forummoderator
9 299 Inlägg
26 oktober 2013
#39
Underbart. Och jag har inte ens öppnat rödvinaren ännu. smile

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

DMNDphoto
727 Inlägg
26 oktober 2013
#40
Diskolaro skrev:
tkd_rille skrev:
Diskolaro skrev:

Nejdå, jag förstår att vissa oljor har speciella egenskaper. Jag är däremot lite skeptisk till att det är SÅ himla noga. Varför skulle man inte kunna hälla i 4T-olja i en 2T maskin t.ex?

Du skrev lite om båtmotor.  2 takts motor är oftast utombordare och den oljan du använder är tillsatsolja i bensinen.  Enda oljan i min åtminstone är till växelhuset. 
Dessutom är de pentamotorer i båtar och de skall helst tåla lite mer.  Vilket kan kännas överdrivet i bil?

Ta min båtmotor, för mycket olja så blir de rökridåer.

Gammal motor behöver oftast tjockare olja och tvärtom.   Men de är rekommendationer, vill du inte följa tillverkarens rek så är de upp till dig.    Om du har garantier och liknande på din bil och använder helt fel olja kan jag inte tänka mig att de vill hjälpa dig heller.

Men nej, jag förstår att en båtmotor må behöva andra egenskaper i oljan än en bilmotor. Men att hälla i 4T-olja i växellådan på en 2T cross förstår jag inte hur skulle kunna skada nånting. Där känns det mest som att tillverkarna bara klistrar på olika etiketter på samma olja, och höjer priset lite. Man känner sig så lurad. Men vad ska man göra när man inte vet säkert hur oljan fungerar?

Om du har 4T olja i växellådan på en 2T cross gör det ingenting utan där ska man ha en vanlig olja ofta t.ex 10w-40 eller liknande. Däremot om du har 4T olja i bensinen så brukar det klumpa sig, förbränns inte så bra och så ryker det en hel del

https://www.facebook.com/dmndphoto
Projekttråd på min luftkylda Folkabuss ifrån -73! Från original till slammad partybuss.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=282710


Sök