Diskolaro skrev:
tkd_rille skrev:
Diskolaro skrev:
Men nej, jag förstår att en båtmotor må behöva andra egenskaper i oljan än en bilmotor. Men att hälla i 4T-olja i växellådan på en 2T cross förstår jag inte hur skulle kunna skada nånting. Där känns det mest som att tillverkarna bara klistrar på olika etiketter på samma olja, och höjer priset lite. Man känner sig så lurad.
Men vad ska man göra när man inte vet säkert hur oljan fungerar?
Vad menar du där? Vet du inte hur du ska göra? Om du är osäker tar du väl och kollar i instruktionsboken där de garanterat står.
Jo, för i instruktionsboken ser man ju exakt vad som händer i atomerna i oljan... Du har ingen aning om vad du håller på med när det kommer till olja såvida du inte är expert inom området och laborerar med olja regelbundet på mikroskopisk nivå.
Visst, du kan avgöra att din bil ska ha 5W30 olja eftersom viskositeten då är låg vid låga temperaturer och i instruktionsboken står det att din bil ska ha en sån typ av olja. I praktiken däremot så har du inte den blekaste aning om vad det är för olja du häller i bilen. Du köper oljan du tror att passar bra (baserat på etiketten) och sedan hoppas du på det bästa.
Tillverkarna kan lura skiten ur dig och jag tror att de i vissa fall också gör det. Det är dock svårt att bevisa som lekman.
Då återstår det bara en sak för dig då. Du får utbilda dig till kemist så du vet vad du häller i bilen!
/Benny
Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!