2582
Sök

Dioderna på regplåten verka vara dårlig

Höst och kallt
325 Inlägg
27 oktober 2013
Trådstartare
#1
Köpte dioder för några dagar sedan redan nu börjar dom oblinka  o vara glapp  inge vidare kvalitie  på sånt  alltså  har nån erfarenhet  av samma?


5 686 Inlägg
27 oktober 2013
#2
Har haft dioder i mätarhuset på min 345a, billiga jävlar jag köpte på tradera. Började blinka och slockna stup i kvarten efter bara någon vecka.
Aldrig mer vanliga led igen utan då blir det äkta SMD-dioder i så fall, mycket bättre kvalitet.


640 Inlägg
27 oktober 2013
#3
Vad är det för dioder?

Jag körde i canbus-LED i regskyltsbelysningen tidigare i somras, inget problem alls. Inte upplevt något problem med de LED jag stoppade i p-ljus eller bagageutrymmet heller.

Jag köpte mina dioder från Kina, fick ungefär 10st till samma pris som 2st här i Sverige. Har använt totalt 5st T10 och 4st spollampor av det jag köpte. En av T10-dioderna var trasiga, vilket inte gör så mycket när man får 8st till övers gentemot om man köper i Sverige smile


Höst och kallt
325 Inlägg
27 oktober 2013
Trådstartare
#4
det är cambus jag har skall kolla i kväll om det e nått bättre annars åker jag tillbaka med lamporna


1 653 Inlägg
27 oktober 2013
#5
jag har märkt n klar skillnad på billiga och dyra LED när de sitter i sockel.

lösa lysdioder eller lister osv brukar funka oavsett prisklass, men så fort det gäller lysdiod i sockel till bil suger de billiga dioderna getpung.
Köpte nu senast biltemas BA15d LED-lampor och de verkar funka hittils (en månad), medans de till synes exakt identiska jag köpte på ebay för en 1/10-del av priset börja blinka och flimmra redan efter nån dag.

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T

640 Inlägg
27 oktober 2013
#6
tompa_turbo skrev:
det är cambus jag har skall kolla i kväll om det e nått bättre annars åker jag tillbaka med lamporna

Kolla även kontakten mot lamporna. Vet inte hur det ser ut i en S40, men i min S80 sitter det 36mm spollampor som fästs i en hållare som man sen skruvar dit. Hållaren för lampan var riktigt kass på ena sidan, så fick böja den för att få den nya spollampan att fästa korrekt.

Kika även så det inte är massa skit som samlats där, jag hade massor av torkat salt och skit inne i hållaren som jag tog bort i och med bytet.


2 024 Inlägg
27 oktober 2013
#7
Skulle aldrig handla av nåt ställe som påstår att det är canbus i dioderna iallafall. Försöker verkligen alla dessa företag lura sina kunder med flashiga ord eller vet de inte bättre själva?

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

640 Inlägg
27 oktober 2013
#8
Expoze skrev:
Skulle aldrig handla av nåt ställe som påstår att det är canbus i dioderna iallafall. Försöker verkligen alla dessa företag lura sina kunder med flashiga ord eller vet de inte bättre själva?

Självklart är det ju inte canbus i dioderna, canbus är bara ett protokoll. Dock så är det sedan länge brett tilltaget att kalla LED's med motstånd som gör att glödtrådsövervakningen inte larmar för just canbus-LED. Spelar mig mindre roll om företaget jag handlar av kallar det för canbus-LED, error free eller vad som helst, sålänge jag vet vad jag köper.


STHLM(S)LOW
420 Inlägg
27 oktober 2013
#9
köpte dioder till parkeringsljusen fram med inbyggda motstånd de ska man inte göra då motstånden är så små och blir så varma så dom kan inte leda bort värmen någon stans så då pajar dioderna av värmen lödningarna släpper och dom blir brända. köpte på xenonkungen just sånna är skräp

hade även liknande bak på realcar för replåtsbelysningen dom brann också upp skräp de med sen köpte jag modellannpassade bak till plåten va kaaanon 
ett tipps til alla köp modellanpassat från tex om man har vag bil beställ av vag eller stertman motorsport dom får hem de mästa de gör jag:D


2 624 Inlägg
27 oktober 2013
#10
tooffen skrev:
köpte dioder till parkeringsljusen fram med inbyggda motstånd de ska man inte göra då motstånden är så små och blir så varma så dom kan inte leda bort värmen någon stans så då pajar dioderna av värmen lödningarna släpper och dom blir brända. köpte på xenonkungen just sånna är skräp

Men herregud vad snackar du om igentligen? Bara för att du har köpt riktiga B dioder så betyder det inte att alla dioder med canbus motstånd är värdelösa.

Har själv kört med sådanna i och det har funkat klockrent?

sen hur har du tänkt dig att göra om du har en bil som är känslig för strömstyrkor? en LED är på mindre watt än en std halogenlampa och har du då en bil som kontrollerar sådant vid start så kommer det antingen börja blinka eller så en varningslampa tändas... roll 


läs på lite om LED hmm
Senast redigerat av martinn (27 oktober 2013)


5 686 Inlägg
27 oktober 2013
#11
martinn skrev:
tooffen skrev:
köpte dioder till parkeringsljusen fram med inbyggda motstånd de ska man inte göra då motstånden är så små och blir så varma så dom kan inte leda bort värmen någon stans så då pajar dioderna av värmen lödningarna släpper och dom blir brända. köpte på xenonkungen just sånna är skräp

Men herregud vad snackar du om igentligen? Bara för att du har köpt riktiga B dioder så betyder det inte att alla dioder med canbus motstånd är värdelösa.

Har själv kört med sådanna i och det har funkat klockrent?

sen hur har du tänkt dig att göra om du har en bil som är känslig för strömstyrkor? en LED är på mindre watt än en std halogenlampa och har du då en bil som kontrollerar sådant vid start så kommer det antingen börja blinka eller så en varningslampa tändas... roll 


läs på lite om LED hmm

Men han har faktiskt rätt att många "canbus"-dioder går sönder pga värmen.

Jag vet inte riktigt hur många W en led är, men säg parkeringsljuset är på 5W, motsvarande LED är väl på ca 1W. Då behöver man ett motstånd som drar 4W för att detta jävla canbus-system inte ska balla ur. Och var åker dessa 4W? Jo i motståndet som blir jävligt varmt om det inte får tillräckligt med kylning vilket i sin tur bränner dioderna.


2 624 Inlägg
27 oktober 2013
#12
simlar skrev:
martinn skrev:
tooffen skrev:
köpte dioder till parkeringsljusen fram med inbyggda motstånd de ska man inte göra då motstånden är så små och blir så varma så dom kan inte leda bort värmen någon stans så då pajar dioderna av värmen lödningarna släpper och dom blir brända. köpte på xenonkungen just sånna är skräp

Men herregud vad snackar du om igentligen? Bara för att du har köpt riktiga B dioder så betyder det inte att alla dioder med canbus motstånd är värdelösa.

Har själv kört med sådanna i och det har funkat klockrent?

sen hur har du tänkt dig att göra om du har en bil som är känslig för strömstyrkor? en LED är på mindre watt än en std halogenlampa och har du då en bil som kontrollerar sådant vid start så kommer det antingen börja blinka eller så en varningslampa tändas... roll 


läs på lite om LED hmm

Men han har faktiskt rätt att många "canbus"-dioder går sönder pga värmen.

Jag vet inte riktigt hur många W en led är, men säg parkeringsljuset är på 5W, motsvarande LED är väl på ca 1W. Då behöver man ett motstånd som drar 4W för att detta jävla canbus-system inte ska balla ur. Och var åker dessa 4W? Jo i motståndet som blir jävligt varmt om det inte får tillräckligt med kylning vilket i sin tur bränner dioderna.

Jo det är sant smile men de finns bra canbus dioder med flänsar som leder bort värmen ut i lyktan med. tongue


5 686 Inlägg
27 oktober 2013
#13
martinn skrev:
simlar skrev:
martinn skrev:

Men herregud vad snackar du om igentligen? Bara för att du har köpt riktiga B dioder så betyder det inte att alla dioder med canbus motstånd är värdelösa.

Har själv kört med sådanna i och det har funkat klockrent?

sen hur har du tänkt dig att göra om du har en bil som är känslig för strömstyrkor? en LED är på mindre watt än en std halogenlampa och har du då en bil som kontrollerar sådant vid start så kommer det antingen börja blinka eller så en varningslampa tändas... roll 


läs på lite om LED hmm

Men han har faktiskt rätt att många "canbus"-dioder går sönder pga värmen.

Jag vet inte riktigt hur många W en led är, men säg parkeringsljuset är på 5W, motsvarande LED är väl på ca 1W. Då behöver man ett motstånd som drar 4W för att detta jävla canbus-system inte ska balla ur. Och var åker dessa 4W? Jo i motståndet som blir jävligt varmt om det inte får tillräckligt med kylning vilket i sin tur bränner dioderna.

Jo det är sant smile men de finns bra canbus dioder med flänsar som leder bort värmen ut i lyktan med. tongue

Jo det är endast sådana canbus-dioder man ska ha om man nu ska envisas med dioder i bilar med canbus-övervakning. Dem kostar ju lite mer men är enda alternativet om man vill att dioderna ska hålla.


2 624 Inlägg
27 oktober 2013
#14
simlar skrev:
martinn skrev:
simlar skrev:

Men han har faktiskt rätt att många "canbus"-dioder går sönder pga värmen.

Jag vet inte riktigt hur många W en led är, men säg parkeringsljuset är på 5W, motsvarande LED är väl på ca 1W. Då behöver man ett motstånd som drar 4W för att detta jävla canbus-system inte ska balla ur. Och var åker dessa 4W? Jo i motståndet som blir jävligt varmt om det inte får tillräckligt med kylning vilket i sin tur bränner dioderna.

Jo det är sant smile men de finns bra canbus dioder med flänsar som leder bort värmen ut i lyktan med. tongue

Jo det är endast sådana canbus-dioder man ska ha om man nu ska envisas med dioder i bilar med canbus-övervakning. Dem kostar ju lite mer men är enda alternativet om man vill att dioderna ska hålla.

Jepp smile har dock kört vanliga canbus dioder och dom funkar fint dom med. Böt endast för jag lessnade färgen på dom efter 5mån så det finns både bra och dåligt när det gäller led wink


2 174 Inlägg
27 oktober 2013
#15
vissa bilar är känsligare än andra. Tex vissa audi kan du inte dra dit 100w helljus lampor du bränner kablarna...

Nåja till regskyltdioder nu, Jag säljer lite dioder och kan snacka ner dig på jorden.

Att dioder utan motstånd pajjar stämmer inte, strömmen stannar inte i lampan den går vidare, MEN om du har ett motstånd och bromsar strömmen, så blir det varmt, och dom pajjar gärna lätt, dioder med motstånd blir varma som fan, så då köper man såna med små kylflänsar på, då håller det.

bild - http://www.xenonhuset.se/bilder/artiklar/985548.jpg


Höst och kallt
325 Inlägg
27 oktober 2013
Trådstartare
#16
det står bara o blinkar nu också så skall till butiken i morgon o säga till  cio


STHLM(S)LOW
420 Inlägg
28 oktober 2013
#17
tycker jag du kan visa mig en diod som är canbus styrd och som inte brinner upp. en w5w lampa skare va. jag har kört 10 olika sorter och de måste vara canbus.

martinn skrev:
simlar skrev:
martinn skrev:

Men herregud vad snackar du om igentligen? Bara för att du har köpt riktiga B dioder så betyder det inte att alla dioder med canbus motstånd är värdelösa.

Har själv kört med sådanna i och det har funkat klockrent?

sen hur har du tänkt dig att göra om du har en bil som är känslig för strömstyrkor? en LED är på mindre watt än en std halogenlampa och har du då en bil som kontrollerar sådant vid start så kommer det antingen börja blinka eller så en varningslampa tändas... roll 


läs på lite om LED hmm

Men han har faktiskt rätt att många "canbus"-dioder går sönder pga värmen.

Jag vet inte riktigt hur många W en led är, men säg parkeringsljuset är på 5W, motsvarande LED är väl på ca 1W. Då behöver man ett motstånd som drar 4W för att detta jävla canbus-system inte ska balla ur. Och var åker dessa 4W? Jo i motståndet som blir jävligt varmt om det inte får tillräckligt med kylning vilket i sin tur bränner dioderna.

Jo det är sant smile men de finns bra canbus dioder med flänsar som leder bort värmen ut i lyktan med. tongue


STHLM(S)LOW
420 Inlägg
28 oktober 2013
#18
finns ingen w5w lampa med kylflänsar:P
hangman skrev:
vissa bilar är känsligare än andra. Tex vissa audi kan du inte dra dit 100w helljus lampor du bränner kablarna...

Nåja till regskyltdioder nu, Jag säljer lite dioder och kan snacka ner dig på jorden.

Att dioder utan motstånd pajjar stämmer inte, strömmen stannar inte i lampan den går vidare, MEN om du har ett motstånd och bromsar strömmen, så blir det varmt, och dom pajjar gärna lätt, dioder med motstånd blir varma som fan, så då köper man såna med små kylflänsar på, då håller det.

bild - http://www.xenonhuset.se/bilder/artiklar/985548.jpg


2 174 Inlägg
28 oktober 2013
#19
tooffen skrev:
finns ingen w5w lampa med kylflänsar:P
hangman skrev:
vissa bilar är känsligare än andra. Tex vissa audi kan du inte dra dit 100w helljus lampor du bränner kablarna...

Nåja till regskyltdioder nu, Jag säljer lite dioder och kan snacka ner dig på jorden.

Att dioder utan motstånd pajjar stämmer inte, strömmen stannar inte i lampan den går vidare, MEN om du har ett motstånd och bromsar strömmen, så blir det varmt, och dom pajjar gärna lätt, dioder med motstånd blir varma som fan, så då köper man såna med små kylflänsar på, då håller det.

bild - http://www.xenonhuset.se/bilder/artiklar/985548.jpg


jag har 5w5 t10 dioder med 8 led lyser vitt med canbus motstånd, har några stycken kvar, aldrig haft en reklamation på några hundra dioder. skicka pm kan du få köpa billigt och testa.


STHLM(S)LOW
420 Inlägg
28 oktober 2013
#20
hangman skrev:
tooffen skrev:
finns ingen w5w lampa med kylflänsar:P
hangman skrev:
vissa bilar är känsligare än andra. Tex vissa audi kan du inte dra dit 100w helljus lampor du bränner kablarna...

Nåja till regskyltdioder nu, Jag säljer lite dioder och kan snacka ner dig på jorden.

Att dioder utan motstånd pajjar stämmer inte, strömmen stannar inte i lampan den går vidare, MEN om du har ett motstånd och bromsar strömmen, så blir det varmt, och dom pajjar gärna lätt, dioder med motstånd blir varma som fan, så då köper man såna med små kylflänsar på, då håller det.

bild - http://www.xenonhuset.se/bilder/artiklar/985548.jpg


jag har 5w5 t10 dioder med 8 led lyser vitt med canbus motstånd, har några stycken kvar, aldrig haft en reklamation på några hundra dioder. skicka pm kan du få köpa billigt och testa.

körpå orginal gula de är coolt och xenon ljus ist tycker de är lite epa med massa dioder:D



Sök