3107
Sök

Projekttråd: Hur Du Bygger Egna Coilovers

2 Inlägg
20 december 2013
#41
betalar inte så godt, hehe:P

796 Inlägg
20 december 2013
#42
Har börjat bygga egna jag oxå som ska på min 945ftt till sommaren tillsammans med en motor med lite klös i siktar på 400hk iaf!


84 Inlägg
19 januari 2014
#43
Jag förstår inte vad lagringen har med med säkerheten att göra? Om den nu går sönder så kommer de ju inte just hända nått? Men om du nu har så bra koll så kan du ju förklara för oss "coilover byggare" SOM INTE FÖRSTÅR vad som händer när lagringen går sönder. Är ju inte så att bilen rasar ihop bara för den går sönder. De låter ju som du har hur mycke koll som helst, Då kan du ju säga hur man ska bygga coliovers så dom blir "Säker"


Vad är de som ska hända om man svetsar i 0.5 gods? Kan du förklara varför?



Mvh/Lindggren


84 Inlägg
19 januari 2014
#44
ÅÅfan så då måste man bygga om allt och göra så man får genombränning!! Lagringen kör man utan så då slipper man köpa nya fjädrar, Eller vänta, Måste bygga om så att jag får någon form av lagring så att svängningen inte låser sig.

Nefan jag svetsar fast ett par M12 muttar på beläggsplattan, Funkar hur fint som helst, 100-0 km/h på ca 2.5 sec Kanske därför de låter lite när man bromsar ?






























Och då vaknade man till lite och fattar inte så mycke vad du menade genombränningen och bromsbelägg av trä.

Nästan högsta läge på miggen? Vad svetsar du med för Biltema mig? Tror ju inte att fjäderbenet är i 15mm eller mer gods i! Så dåliga miggar svetsar jag inte med. Sen så vart mitt tiggat.

Vart får du att vi ska börja köra med träklossar till bromsarna för?
Lära ett gäng klappträn om topplagringen?, Du verkar ju inte gilla när man ifrågasätter dig? Eftersom du visste vad som händer med topplagringen så måste man ju få fråga så du kan förklara vad du menar. Bara att att man säger att de är så, så behöver de inte betyda att du har rätt i de du säger. Men du kanske har prova ut de och kanske vet?


Mvh/Lindggren


1 738 Inlägg
19 januari 2014
Trådstartare
#45
Alltså "Sundin_" jag vet inte om du har otur när du tänker eller bara är allmänt dum?

Vi börjar med rörhylsorna:

Dom har totalt 5mm gods ( 2.5mm på varje sida ) och eftersom vi nu trätt på dom på ännu ett rör vilket är vårat orginal fjäderben så har vi för de första lagt på mer material och har alltså praktiskt sett förstärkt fjäderbenet mer nu än när de var orginal, och hur många fjäderben har du sett som vikt sig i orginal utförande?! Ska tilläga att ett antal rallyförare o hobby byggare av coilovers andvänt sig av dessa rör och har aldrig hört några som helst bekymmer! Vi har även svetsat som en rund krans där hylsan är fastsvetsad och som du nu säger att den aldrig kommer sitta kvar så om jag inte minns fel så 1 genombränd loppa håller för 1 ton? och vi har ungefär 8cm söm runt om, då kan du räkna ut själv livstiden på detta fjäderben! 0.5mm rör? gängerna är 1mm sen måste du ha material där gängerna sitter på vilket är 1mm så jag får de till 2mm gods på varje sida, var har du köpt dina rör eller har du bara en spiral av gänger? och fingängat är mer hållbart än grovgängat!

Plastlagringen:

Är till för att leda vid svängning, den är uppbyggd med kulor som glider på metalplator och ett hölje av plast för att inte skit ska komma emellan! Eftersom vi inte har nått "luftrum" mellan topplagringen-plastlagringen-fjäderkoppen så glappar det ju aldrig när bilen fjädrar då vi har tryck på detta parti hela tiden vilket helt omöjligt kan slå sönder detta lager eftersom de e mutter i stötdämparn som dragit åt de hela tills de e stumt! När jag plockade isär mina stötdämpare jag andvände mig av så var lagret som nytt, helt o fint! Då ska jag tilläga att bilen gått 37 xxx mil, garanterat inte bara jag som haft roligt med denna på vintertid o flygt i några gubb som vart ivägen samt dyngsänkta orginalfjädrar som gjort att stötdämparn vart i botten! OM nu plastlagret skulle gå åt skogen o de blir tvärstumt där uppe hur nu de ska gå till så kanske du inte visste att stötdämparen går att vrida på wink Du kan vrida själva kolv delen som går upp och ner förhand jätte enkelt, så de blir ingen katastrof trots allt!

Om vi nu har våra 600lbs fjädrar vs orginal fjädrar! Av vilken fjäder blir mest belastnings tryck tror du vid ett gupp!? en bil som lyfter 1cm o väger 700kg i frontpartiet eller en bil som lyfter 5cm och väger 700kg i frontpartiet? Lite som att jämföra en krock, blir de störst skada av en bil som krockar i 30km/h eller 50km/h? Och en tredje jämförelse, tror du att du väger mer om du gör ett helt vanligt upp-hopp från marken eller väger du mer om du får göra ett hopp från studsmatta ner på marken? Eftersom orginalfjädern fjädrar mer blir nedslaget tyngre!
Senast redigerat av DalleRacing (19 januari 2014)


50 Inlägg
22 januari 2014
#46
DalleRacing skrev:
TobiasEkstranD skrev:
DalleRacing skrev:

Bak kör jag orginalfjädrar och ska införskaffa bilstein sprint dämpare wink eventuellt ska jag införskaffa andra fjädrar från rallyshop! Går att bygga coils bak av samma kitt wink

okok du får komma på nå bra sätt o bygga bak o lägga upp smile

Ja vi får se wink

Kommit på hur man bygger bak?


1 738 Inlägg
22 januari 2014
Trådstartare
#47
740tuurbo skrev:
DalleRacing skrev:
TobiasEkstranD skrev:

okok du får komma på nå bra sätt o bygga bak o lägga upp smile

Ja vi får se wink

Kommit på hur man bygger bak?

Jag har en lösning wink har ej kommit så långt att jag börjat med de än wink lovar lägga upp bilder o förklaring sen wink


1 738 Inlägg
22 januari 2014
Trådstartare
#48
Lagringen är en slitdel som allt annat på en bil, den går sönder även orginal utförande av fjäderben! Du kan ju inte jämföra skumgummi i detta sammanhang, båda fjädrarna har ju samma förutsättningar att fjädra mot hårt anlag! Japp du får ett tryck, och ett hop från "studsmattan" ger mest tryck då du väger mer vid slaget mot backen jämfört mot ett stående hopp! Skulle gärna vilja ha en uträkning av dig på dessa fjädrar / orginal samt säljande sänkningsfjädrar o dess belastningsförmåga! För du var väll värkstadschef? Tyvärr så kan jag inte ta dig på allvar tills du motvisat mig eller nån annan gör de med tanke på hur du argumenterar!


1 Inlägg
23 januari 2014
#49
SUNDIN//

Det verkar ganska uppenbart att du är sne för att det finns en billigare lösning på marknaden än just era "dyra" produkter!

Då jag vet att de körs rally runt om i Sverige med dessa egentillverkade fjäderben så lär det inte vara det skit du utger det för att vara.

Tror snarare att du ser en konkurrent och vill försöka trashtalka detta så mycket det bara går!

Gör inte skit för din egen firma genom att skriva massa skit här om denna produkten.

Du vet att ni tar 3995:- för typ samma skit.

Jag kommer lägga min order på Rallyshop.se idag!

PS: Tror det är du som skall växa upp!

84 Inlägg
23 januari 2014
#50
De dom säljer ska tydligen vara tjockare. Men då kan han ta fram lite mått på dom, så man år se skillnaden. Har dom gjort dom tjockare så man måste slipa mer på fjäderbenet eller passar de rätt på?

Sen i ett tidigare inlägg så skrev han att de var pinsamt bygga osv.
Tycker att han är ganska pinsam att han skriver som han skriver och jobbar där, Känns som man inte vill köpa något där när människan beter sig så. De är min uppfattning iallafall

Ska de vara rätt coilovers så ska de vara dom l-m-r säljer eller BC coiloversna som finns nu, Att man inte skruvar så att fjädern åker ner för att sänka utan man skruvar upp fjäderbenet för att sänka och fjädern håller sig på samma plats hela tiden, Är dom rätt enligt mig iallafall,


mvh/Lindggren


1 738 Inlägg
24 januari 2014
Trådstartare
#51
Snälla sundin lägg ner nu att förstör denna tråd som är gjord till dom som uppskattar den! Att du fått för dig att en plastlagring tvärnyper eller vad du kommit fram till när den går sönder är för mig otänkbart på alla sätt! Frågan är hur man pressar sönder något som redan är kompakt? Lagringen ligger i en skålad plåtform orginal som gör de helt omöjligt att pressa sönder, för att pressa sönder material måste det finnas nånstans att ta vägen vilket den inte har åt nått håll! Och hur du blandar in att vi typ ska flyga med bilen är helt oväsäntligt i detta samanhang, bilen står på backen det är där de intressanta är när en fjäder fjädrar och sedan skriver du att de funkar om bilen står på marken?! En hårdare fjäder får du en hård stöt men av en längre fjäder får du tyngre belastning när de slår i backen! Som sagt hela överdelen är åtdrget med en m16 mutter som det ser ut helt orginal, vilket jag sagt 100gånger om nu att hela överdelen är kompakt och kan därflr inte pressas sönder! Fortsätt med din position som verkstadschef hos myranes som du enligt mig har skämt ut dig som på sättet din nivå ligger när du diskuterar! Beklagligt att du på myranes bekostnad utalar dig på detta set som du gör, hur du skriver och tänker att det är "skitcoolt" att köra coilovers / Pinsamm tråd / bromsklossar av trä / PÄJS osv. och som du uppger är verkstadschef på detta ställe får mig att bli fruktansvärt avskräckt att överhuvud taget köpa nått hos er! Är ni så ivriga efter kunder eller hur kommer de sig att du utalar dig på detta sett när jag förklarat hur allt är uppbyggt! jag har nu hjälpt folk här ute att bygga egna smidiga fjäderben för en normal budget som håller och du hoppar på mig med idiotförklaringar o smutskastar tråden! Du ska ju inte tro att denna fjäder är stum, vad tror du en orginal fjäder får för fjädringskapacitet när de endast finns 2 varv kvar vilket jag antar 1000tals kör med runt om i sverige som kanske inte har råd att köpa riktiga sänkningsfjädrar! Många rallyåkare kör med detta kitt utan problem som sagt och jämför deras underlag mot som mig som kör drifting o de inte skulle hålla?

Slut diskuterat, denna tråd var ett sammarbete med rallyshop.se och våran uppgörelse mellan oss var en projekttråd som du håller på att smutskasta! Tråden har godkännts av dom och skulle dom hittat nått fel skulle dom säkerligen inte lägga upp denna som länk på deras sida! Fick desutom till svar att de var en fruktansvärt bra lösning på de hela, dom är ju konkurenter till er vilket är de enda anledningen jag kan tänka mig är för att du hackar i denna tråd? Men du kan få sista ordet att länka en tråd där någon haft problem med det du upmanar beroende på en 600lbs fjäder samt info om lagringens maximala belastningskapacitet! Väntar med spänning
Senast redigerat av DalleRacing (24 januari 2014)


198 Inlägg
30 januari 2014
#52
Synd att tråden blev förstörd av "sundin" men jag har några frågor! Tänkte bygga till en saab och undrade tex hur ni måttar var ni ska sätta gängan på fjäderbenet, och hur hårda fjädrar jag ska ha till min 9000 brukis... tror den ligger på runt 1650 kg och jag vill sänka ganska mycket... anledningen är nya fälgar! Tacksam för svar! Mvh Gabbe

MVH Gabbe
Permanent fartblind

6 Inlägg
31 januari 2014
#53
Hallå allihopa!

Ser att en av våra konkurrenter försöker "kapa" denna tråd!

Alla har vi olika sätt att värva nya kunder!

Dessa coiloverrör har vi sålt i snart 5år och än så länge har vi haft en reklamation och det var en kille som förmodligen svetsat fast rörhylsan både uppe och nere och sedan fördärvat gängan på ena ringen när han skruvade på den (ringarna ska sitta på när man svetsar dit hylsan, då slipper man detta problem). Han reklamerade ringen "skär i gängan"... men vi hjälpte honom med en ny ring ändå!

Jag har ett par rallykillar som kört med dessa på ganska hög nivå. En som är ganska känd är Kaj Banck. Han gjorde många bra resultat men han krökte också ett par ben då originalbenen inte är gjorda för att användas med rörbärarmar. Något fel på rörhylsan eller ringarna har inte funnits!

Så summa summarum: Dessa hylsor fungerar mycket bra och är prisvärda som tusan! Gällande topplagringen så går det att använda original men man behöver eventuellt byta själva lagringen någon gång mer än om man åker mjuk standardfjäder.

MVH
Anders Åberg
RallyShop.se


257 Inlägg
31 januari 2014
#54
tror ni man slipper problemet med att fjädern hänger löst på original stötdämparen (vid upphissad bil alltså) om man  slänger på en hjälpfjäder på 7" fjäder? eller kanske räcker att köra på 8" fjäder?

och vilken hårdhet är bäst för vanlig körning? lägger en ren gissning på att originalfjädren är nåt på 200-300lbs kanske, så tänkte 400lbs för jag vill ha det en aning hårdare än original men inte så hårt att jag känner varje liten sten jag kör på tongue sen ska jag sänka den rätt mycket med så kan tänka mig att jag måste ha något hårdare fjäder för det blir ganska kort fjädringsväg, så vet inte om 400lbs fjäder räcker för det eller om jag ska ha en lite hårdare..?

Vad tror ni blir bäst? smile

// Kasper
Senast redigerat av Cappy (1 februari 2014)


1 738 Inlägg
1 februari 2014
Trådstartare
#55
Ahg16 och cappy jag låter anders på rallyshop svara på frågorna då han har superkoll på detta smile
Mvh


1 738 Inlägg
1 februari 2014
Trådstartare
#56
ahG16 skrev:
Synd att tråden blev förstörd av "sundin" men jag har några frågor! Tänkte bygga till en saab och undrade tex hur ni måttar var ni ska sätta gängan på fjäderbenet, och hur hårda fjädrar jag ska ha till min 9000 brukis... tror den ligger på runt 1650 kg och jag vill sänka ganska mycket... anledningen är nya fälgar! Tacksam för svar! Mvh Gabbe

Jag utgick från vart nivån på fjäderbenskoppen satt, men jag har nästan mina ringar i botten nu och då började jag med gänghylsan 2cm ifrån toppen av fjäderbenet! Men skulle rekomendera att kanske böra med hylsan 3-5cm ifrån ovankant smile


31 Inlägg
1 februari 2014
#57
Då jag tydligen "kapat" tråden och är sne för billigare alternativ och all möjlig annan skit jag gjort mig skyldig till när jag påpekat dom stora säkerhetsbrister som finns vid användande av 600LBS!! fjäder och original topplagring så har jag valt att ta bort mina inlägg.
Saker som jag diskuterat har varit ur ett säkerhets syfte varpå jag påpekat bristerna i konstruktionen.
detta var tydligen ett mkt känsligt ämne,ber om ursäkt för detta.
Men efter som ingen annan kan informera köpare/Byggare om denna information,gjorde jag ett försök.

ALDRIG PÅPEKAT ELLER SAGT ATT DETTA INTE FUNKAR ELLER ATT RÖRENA SOM ANVÄNDS INTE GÅR ATT ANVÄNDA!
UTAN ENDAST DISKUTERAT ANVÄNDANDET AV 600LBS OCH ORIGINAL TOPPLAGRING!
Och min EGEN uppfattning om det tunna materialet i "rören"

Denna Set up funkar mkt bra, med tex 375lbs fjäder.

Synd att detta skulle missuppfattas så grovt!

Allt som jag skrivit har varit i säkerhets syfte!
Då säkerheten går först,ALLTID!
Som jag skrivit i VARJE inlägg!

Vad anbefaller dyra/billiga alternativ ligger detta inte alls i mitt intresse över huvud taget!
Då jag jobbar med principen att en produkt ALLTID skall vara anpassad för bästa säkerhet på alla punkter och användningsområden!
Och att fler kanske borde göra de...
Sedan att JAG som egen person delar med mig av tips angående säkerheten på vissa punkter har inget med den kommersiella marknaden varpå produkterna finns att göra ÖVERHUVUDTAGET!

Då detta tydligen betraktats på detta vis!

Som avslut vill jag än en gång säga att det diskuterade ämnet var 600LBS på ORIGINAL TOPPLAGRING,via mig som privat person och byggnads herren.

Så detta står klart.

Och återigen, tänk på säkerheten, ni är inte ensamma på vägar och tävlingsbanor, bygg och ha skoj!

Sundin Power - När dina hästar inte räcker till!
Vi har dina delar till volvo och saab!

1 738 Inlägg
1 februari 2014
Trådstartare
#58
Bra vi har har hört din variant nu sundin, väntar fortfararde på ett länkat bevis!? Vad du nu skrivit ännu en gång i ditt sista inlägg tar jag fortfarande som tomma ord då du inte kommit med några som helst bevis utan bara egna tankar o funderingar! Detta är ett fungerande konsept, tråkigt att du inte kan hålla med men jag har mer bevis att de funkar att nämna skrivande ovan och även nära vänner som köpt detta kit efter tråden av rallyshop och kör fortfarande idag med 600lbs och moddad topplagring som jag visat i tråden utan bekymer! Att vi sen ska ha annan camber/caster så funkar inte orginal topplagring längre då de blir för grov brytning för gummit och stötdämparn.

Radera alla dina inlägg nu är du snäll och låt tråden leva vidare!


Volvo 940 mekaniker
402 Inlägg
2 februari 2014
#59
Så här kommer jag lösa fjäderiet baktill smile
http://forumbilder.se/DBRJS/fjader-dagmar.jpg

Sen undrar jag som Cappy om man slipper problemet med att fjädern hänger löst på original stötdämparen (vid upphissad bil alltså) om man slänger på en hjälpfjäder på 7" fjäder eller kanske räcker att köra på 8" fjäder?

Och vilken fjäderhårdhet som är bäst lämpad om man ska både köra vanlig väg och lite bana utan att de blir för hårt? smile

kopierade lite text av dig Cappy hoppas de är okej för dig smile
Senast redigerat av Stagern (2 februari 2014)


257 Inlägg
3 februari 2014
#60
Stagern skrev:
Så här kommer jag lösa fjäderiet baktill smile
http://forumbilder.se/DBRJS/fjader-dagmar.jpg

Sen undrar jag som Cappy om man slipper problemet med att fjädern hänger löst på original stötdämparen (vid upphissad bil alltså) om man slänger på en hjälpfjäder på 7" fjäder eller kanske räcker att köra på 8" fjäder?

Och vilken fjäderhårdhet som är bäst lämpad om man ska både köra vanlig väg och lite bana utan att de blir för hårt? smile

kopierade lite text av dig Cappy hoppas de är okej för dig smile

ser smidigt ut smile

haha det är helt lugnt, bra att få svar innan man beställer ju smile



Sök