Här kommer en guide hur du bygger dina egna "Coilovers" av ett original fjäderben som har diametern: 52mm - 52.50mm
Ett sammarbete med:
Rallyshop.seKostnad:
Coiloverrör kit 15cm från
Rallyshop.se: 395kr
2.25 Fjäder, 173mm lång 600lbs från
Rallyshop.se : 295kr
Stötdämpare: 399kr
Total kostnad för 1st fjäderben:
1089krUtgår byggandet från ett orginal fjäderben passande Volvo 700/900 som har diameter 52.50mm
Steg 1: Börja med att rensa fjäderbenet på alla detaljer!
Steg 2: Här har jag nu sågat bort fjädertallriken på benet och sedan slipat ner svetsen så vi får ett rent o runt ben. Nästa steg är att få på själva "gänghylsan" men hylsans innermått är 52mm och fjäderbenet är 52.50mm! Jag andvände mig av en vinkelslip med sliptrissa som ni ser på bilden, och avslutade med en finslipning med en vanlig putsmaskin och 320 papper! Slipa bort material runt om tills ni kan trä över gänghylsan! Tänk på att hylsan inte ska glappa på benet, kontrollera med jämna mellanrum att hylsan går att trä över precis!
Steg 3: Svetsa fast gänghylsan
Den "Undre" delen av benet är nu färdigt! Andvänder mig av nya orginal stötdämpare.
Nu ska vi modda den "Övre" delen på fjäderbenet, andvänder mig därför av orginal topplagringen
Topplagringens undersida
Steg 4: Detta är "Övre" delens fjädertallrik, den ska vi nu svetsa fast en styrning på till den nya fjädern
Andvände mig av en avgasrörs stump 54mm diameter som ska styra fjädern, svetsa fast den på fjädertallriken centrerat till stötdämpar hålet!
Montera topplagringen så det blir ett komplett fjäderben och så har du tillvärkat dina egna Coilovers!
Fjädrar finns i olika längder och hårdheter på Rallyshop.se hemsida! Glöm inte att lacka/ behandla dina fjäderben då gänghylsan och fjäderbenet består av vanligt stål!Lycka till!!