3539
Sök

Upptäckte problem (turbo?) i.o.m chippning Volvo S70 T5-99

6 Inlägg
29 oktober 2013
Trådstartare
#1
Hejsan!

Min bil var inlämnad för chippning igår. Ett autotech steg ett skulle laddas in , dock så stötte vi på bekymmer.

Jag kopierar helt enkelt delar av mailkonversationen med återförsäljaren (mycket trevlig och seriös kille för övrigt).

Bilen har tidigare varit optimerad hos "SAM" men ska enligt tidigare ägare vara original.

ÅF: Hej
Jag har provkört och mätt laddtrycket till 0.5 bar.

Jag:Jasså! Den laddar inte mer altså!:o
SAM ska vara återställt, bilen ska vara original.

ÅF:
Jag är långt i från nöjd med prestandan
Har felsökt den i några timmar utan att hitta något anmärkningsvärt
Det sitter en ny magnetventil i bilen bu den får då låna så länge
Övrig laddtrycksstyrning har jag sett över och ser OK ut
Har tom provkört med/utan luftfilter och det gav ca 0.5hg så det kan du rengöra vid tillfälle .
Jag måste fundera på vad som håller tillbaka laddtrycket det kan oxå vara mekaniska saker såsom trasig wastegate-klocka el katalysator som är tät osv.

Jag:Jaha! Sedär! Det var ju som attan...
Det enda jag anmärkt senaste tiden är att den börjat "pysa/kvittra" mycket tydligare på låga varv senaste tiden.

ÅF:Hej igen
Noterade oxå kvittret/pyset funderade ett tag om du monterat öppen dumpventil men såg inte till någon
Jag kör bilar ofta med alla typer av sportluftfilter men vill inte minnas att man hör återcirkuleringsventilen så tydligt.

Det jag är inne på nu är följande
Turbon alt wastegateklockan är dålig alt armen från wastegate har lossnat från turbon.
Stort läckage på trycksidan slang el kanske sprucken intercooler (kan kollas genom att provtrycka med kompressor och lyssna efter läckage )

Kan även bero på att katalysatorn är tät detta kan man se/lyssna på genom att knacka på den och höra om det skramlar alt lossa avgasrör och titta in i den.



Är det någon här på forumet som utifrån texten eller erfarenhet får någon ide på vad som kan vara felet? Snälla hjälp oss! ^^
För att summera lite kort. Lågt laddtryck 0,5bar, kvittrande på låga varv , pyser på höga varv, DÅLIG EFFEKT.

Please help!tongue


904 Inlägg
29 oktober 2013
#2
Lilla membranet ä nog paj sitter inanför ett lock på turbon med tre skruv

AUTOTECH S60 power

6 Inlägg
29 oktober 2013
Trådstartare
#3
Blyfot_Racing skrev:
Lilla membranet ä nog paj sitter inanför ett lock på turbon med tre skruv
Stort tack för svaret! Ska absolut kollas upp!


904 Inlägg
30 oktober 2013
#4
G
Lancer-Gti skrev:
Blyfot_Racing skrev:
Lilla membranet ä nog paj sitter inanför ett lock på turbon med tre skruv
Stort tack för svaret! Ska absolut kollas upp!
ingen fara barahoppas det ä ett enkelt fel

AUTOTECH S60 power

One Man Clan
4 287 Inlägg
30 oktober 2013
#5
lossa slangen till återcirkuleringsventilen i turbon (dumpventilen) å sug me munnen i slangen, är den tät så kan du göra undertryck i slangen, är memebranet pajj så kan du suga å suga utan att få undertryck.
lossa slangen från magnetventilen som går till tryckklockan på turbon, mata den med lite tryckluft MAX 1.5-2bar å kolla om armen rör sig på wgn å samtidigt som du kollar så den axeln/armen rör sig så tittar du att den sitter fast på wastegatenarmen på avgashuset.

Provtryck alla rör å slangar från luftmassemätare ---- insuget å se om du har några stora läckage.



Sök