Behöver hjälp med att ta reda hur mycket min stereo och slutsteg klarar av, Kan inget om ljud

Tolge
10 november 2013 · 16 Inlägg

Hejsan mitt första inlägg här !

Jag har införsaffat en vinterbil med en stereo i och 2 högtalare fram och 2 st högtalare bak och jag har ett slutsteg som  jag har fått som jag hade tänkt använda mej av då jag som sagt fått det. Men jag är lite osäker på vad stereon och slutsteget klarar av om det finns något utrymme att koppla in en bas jag kan inget alls om ljud så jag hoppas jag kunde få lite vägledning/hjälp här skriver nedan vad jag har så ni får en bild vad det handlar om, det är budget grejor men vill veta om steget/stereon klarar av tex att driva en bas med dom grejor jag har


Huvudenhet: Clarion dxz378rmp   http://www.clarion.com/se/sv/products/2 … 65872.html

Kopierad text


     Klar för CD-R/RW

    MP3/WMA-kompatibel med ID3 TAGvisning

    18 FM- och 6 MW/LW-snabbval

    iPod-kontroll med tillvalsadaptern EA1276

    Z-Enhancer-ljudbehandlare

    MAGNA BASS EX dynamisk basförstärkning

    Förbikopplingsbart slutsteg

    Inbyggt slutsteg på 4 × 50 W

    Flipfront

    Extratydlig 2-raders display med skärmsläckare

    Stor volymratt

    Telemute

    Mobiltelefonanslutning (minijack)

    AUX-ingång på fronten med nivåkontroll

    4-kanals förförstärkarutgång

    CeNET-kontroll av: TV-tuner, 6-skivors CD-växlare och iPod®

    Rattkontrollmöjlighet

    Löstagbar front

Högtalare fram

Sony XS-F1726SE  6 3/4 tums tvåvägskoaxialhögalare

Nominell ineffekt 40 W
6 3/4 tums tvåvägskoaxialhögtalare med fullständigt frekvensomfång.
Maximal ineffekt 190 W.
Nominell ineffekt 40 W
Frekvensåtergivning 50–23 000 Hz.
Högtalare bak

marquant 5" tvåvägs koaxialhögtalare

60w peak .4 ohms   110hz-20khz - dåligt med info läste vad det stod på högtalaren

Slutsteg

DENVER CAP-4100

kopierad text

Denver CAP-4100 är ett kraftfullt men samtidigt elegant designat slutsteg som levererar hela 4x120 W RMS vid 4 ohm. Slutsteget är även bryggbart till 2x240 W RMS vid 4 ohm.

Inbyggt hög- och lågpassfilter, ställbart högpassfilter (50-500 Hz) samt lågpassfilter (50-250 Hz). Slutsteget är byggt med rejäl kvalitet och huserar i ett tåligt alumiumkabinet.

Max. effekt: 4x120 Watt RMS (4x200 W PMPO)
Max. effekt (bryggat): 2x240 Watt (2x400 W PMPO)
Lågpassfilter: 50 - 250 Hz
Högpassfilter: 50- 509 Hz
Low boost: 0-6-12 dB (40 Hz)
Frekvensomfång: 20 Hz-40 kHz
Mått BxHxD i mm: 320 x 55 x 260

Anslutningar:
2 x 2 par RCA-in (höger/vänster kanal fram/bak)
Högtalarterminaler för inkoppling av upp till 6 högtalare

Väldigt tacksam för svar då jag inte kan något alls om ljud

Mvh

Fjong
10 november 2013 · 1 494 Inlägg

Du kan ju alltid köra högtalarna på stereon å köra bas/basar på steget smile

Tolge
10 november 2013 · 16 Inlägg

Fjong skrev:
Du kan ju alltid köra högtalarna på stereon å köra bas/basar på steget smile

Tack för ditt svar ja så kan man göra för att dela upp det men hur vet man hur mycket steget klarar av det är max 800w på steget tror jag ? hur vet jag tex vilken bas jag kan köpa och driva utan problem då? går man efter watten ? tex ett steg på 800w kan jag då bara köpa en bas som är 800w hoppas du förstår..

Fjong
10 november 2013 · 1 494 Inlägg

Normalt sett så ska man ju inte driva högtalare på stereon utan på steg, du kan ju även köra framsystem på 2 kanaler och bas på 2 kanaler om du vill ha mer drag i framsystemet. Jag kör för tillfället mitt framsystem på stereon och det spelar högt men dålig midbas så det spelar inte så fint men du får ju mer drag i basen då. (en stereo lämnar runt 4x13w rms om jag inte har fel så den e klen)

Sen beror lite på vad man själv tycker men personligen så skulle jag nog rekommendera att ha lite mer effekt i steget än vad basen klarar för då slipper steget ligga på max hela tiden och du kan även kräma på lite extra nån gång då å då om du vill det. Man bör ju iaf inte ha mindre effekt i steget än vad basen klarar.

Ditt steg är ju inte 1 Ohm stabilt så du måste ha en bas/basar som går att koppla i 2-4Ohm.
Jag är inte riktigt säker på hur du kan koppla in basar på steget med bryggningar å grejer så det överlåter jag nån med mer kunskap inom ämnet att svara på.

Tolge
10 november 2013 · 16 Inlägg

Fjong skrev:
Normalt sett så ska man ju inte driva högtalare på stereon utan på steg, du kan ju även köra framsystem på 2 kanaler och bas på 2 kanaler om du vill ha mer drag i framsystemet. Jag kör för tillfället mitt framsystem på stereon och det spelar högt men dålig midbas så det spelar inte så fint men du får ju mer drag i basen då. (en stereo lämnar runt 4x13w rms om jag inte har fel så den e klen)

Sen beror lite på vad man själv tycker men personligen så skulle jag nog rekommendera att ha lite mer effekt i steget än vad basen klarar för då slipper steget ligga på max hela tiden och du kan även kräma på lite extra nån gång då å då om du vill det. Man bör ju iaf inte ha mindre effekt i steget än vad basen klarar.

Ditt steg är ju inte 1 Ohm stabilt så du måste ha en bas/basar som går att koppla i 2-4Ohm.
Jag är inte riktigt säker på hur du kan koppla in basar på steget med bryggningar å grejer så det överlåter jag nån med mer kunskap inom ämnet att svara på.

Tack för ditt svar ! Okey men om jag skulle sikta på en bas låt säga 8" och steget har 800w som max vad blir lämplig watt på basen då om man ska ligga under max på steget som var 800w ? kanske 600w eller något då? ! Det där med ohm har jag ingen koll på alls och inte det där med bryggningar heller ! finns det någonstans man kan läsa tills sej lite information ang dom grejorna ?

mb_pucken
10 november 2013 · 5 093 Inlägg

I ditt fall hade jag kört framsystemet via 2 kanaler på slutsteget och en lättdriven bas på 2 bryggade kanaler på slutsteget.
Bakhögtalarna hade jag låtit stereon driva då högtalare bak inte gör något för ljudet, snarare att ju mindre dom hörs desto bättre i mitt tycke smile
En lättdriven bas bör kunna spela ganska bra på ditt relativt "klena" steg. Satsa på en bas som har 100-200wrms.
Kolla på gladen sqx8 tex. Den spelar bra med rätt steg och bör spela någorlunda med ditt smile
Ta inte illa upp över mitt påhopp på ditt steg  wink

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Fjong
10 november 2013 · 1 494 Inlägg

Det finns det garanterat smile Jag har ingen bra sida som jag kan länka om steget men här har du en smidig sida för beräkning av vilket motstånd du får.

http://www.rockfordfosgate.com/rftech/woofer_wizard.asp

Ditt steg ger ju inte 800w smile Det är rms effekt du ska kolla på och inte någon max eller peak effekt. Ditt steg ger 4x60w, 2x120w eller 2x60w + 1x120w i 4Ohm om jag läste rätt. Men hur mkt bas vill du ha? :o Det blir ju inget mega dunk med den effekten smile

Tolge
10 november 2013 · 16 Inlägg

mb_pucken skrev:
I ditt fall hade jag kört framsystemet via 2 kanaler på slutsteget och en lättdriven bas på 2 bryggade kanaler på slutsteget.
Bakhögtalarna hade jag låtit stereon driva då högtalare bak inte gör något för ljudet, snarare att ju mindre dom hörs desto bättre i mitt tycke smile
En lättdriven bas bör kunna spela ganska bra på ditt relativt "klena" steg. Satsa på en bas som har  100-200wrms.
Kolla på gladen sqx8 tex. Den spelar bra med rätt steg och bör spela någorlunda med ditt smile
Ta inte illa upp över mitt påhopp på ditt steg  wink

Tackar för ditt svar det uppskattas och det är ingen fara jag tar absolut inte illa upp tongue det är ju ett skit steg och skit högtalare men har fått det gratis och har ju stereo + högtalare i bilen redan så tänkte försöka göra det bästa av det helt enkelt och försöka klämma in en bas smile Okey jag kör framsystemet på 2 kanaler på slutsteget och en lättdriven bas på 2 bryggade kanaler !

då måste jag fråga hur bryggar man bas på steget? orkar du inte svara på just det så länka gärna där jag kan lära mej smile Jag har faktiskt läst mycket om Gladen sqx8 och den verkar folk väldigt nöjda med, klarar mitt steg att driva just den basen? för i så fall satsar jag på den smile sen ang steget så kan jag ju alltid uppgradera mej sen men kan ju vara bra att ha lite huummm om vad man håller på med innan man börjar köpa grejor tongue

åter igen tack för ditt svar

Tolge
10 november 2013 · 16 Inlägg

Fjong skrev:
Det finns det garanterat smile Jag har ingen bra sida som jag kan länka om steget men här har du en smidig sida för beräkning av vilket motstånd du får.

http://www.rockfordfosgate.com/rftech/woofer_wizard.asp

Ditt steg ger ju inte 800w smile Det är rms effekt du ska kolla på och inte någon max eller peak effekt. Ditt steg ger 4x60w, 2x120w eller 2x60w + 1x120w i 4Ohm om jag läste rätt. Men hur mkt bas vill du ha? :o Det blir ju inget mega dunk med den effekten smile

Tackar för länken blir att läsa imorgon när jag inte är trött i skallen tongue

Haha nä du ser jag har som sagt ingen koll på läget som du kanske märker och behöver läsa till mej lite kunskap känner jag man känner sej så dum när man inte kan nånting alls men man måste ju börja nånstans så klart och det är otroligt skönt att någon tar sej tid att svarar det uppskattas smile

HUr mycket bas ? nja alltså jag vet ju att jag blir väldigt begränsad men steget jag har så klart men som mb_pucken skrev något lättdrivet tex Gladen sqx8 som jag läst så mycket bra om och klarar mitt steg att driva den basen så satsar jag på den smile nej det blir inget mega dunk men det duger nog åt mej för tillfället, sen kan jag ju alltid byta steg om jag vill uppgradera mej ljudmässigt men vill gärna ha lite mer kunskap i ryggen smile

Tolge
10 november 2013 · 16 Inlägg

Nån av dom här skulle ju vara något om steget driver dom utan problem ?

Gladen sqx 8"

http://www.pmshopen.se/gladen-sqx-08/692-0
Storlek: 8" (200mm)
Impedans: 4ohm
Effekt (RMS): 250w
Max Effekt: 350W
Känslighet: 88,6dB
Inbyggnadsdjup: 104mm
Monteringshål: 183mm

Hertz ES F20.5  8"
http://www.pmshopen.se/hertz-es-f205/343-0
Storlek: 8" (200mm)
Impedans: 4ohm
Effekt (RMS): 200w
Max Effekt: 400W
Frekvensområde: 32Hz–400Hz
Känslighet: 93dB
Inbyggnadsdjup: 70mm
Monteringshål: 180mm
Vikt: 2,4kg

MammDiin
10 november 2013 · 2 020 Inlägg

Tolge skrev:

mb_pucken skrev:
I ditt fall hade jag kört framsystemet via 2 kanaler på slutsteget och en lättdriven bas på 2 bryggade kanaler på slutsteget.
Bakhögtalarna hade jag låtit stereon driva då högtalare bak inte gör något för ljudet, snarare att ju mindre dom hörs desto bättre i mitt tycke smile
En lättdriven bas bör kunna spela ganska bra på ditt relativt "klena" steg. Satsa på en bas som har  100-200wrms.
Kolla på gladen sqx8 tex. Den spelar bra med rätt steg och bör spela någorlunda med ditt smile
Ta inte illa upp över mitt påhopp på ditt steg  wink

Tackar för ditt svar det uppskattas och det är ingen fara jag tar absolut inte illa upp tongue det är ju ett skit steg och skit högtalare men har fått det gratis och har ju stereo + högtalare i bilen redan så tänkte försöka göra det bästa av det helt enkelt och försöka klämma in en bas smile Okey jag kör framsystemet på 2 kanaler på slutsteget och en lättdriven bas på 2 bryggade kanaler !

då måste jag fråga hur bryggar man bas på steget? orkar du inte svara på just det så länka gärna där jag kan lära mej smile Jag har faktiskt läst mycket om Gladen sqx8 och den verkar folk väldigt nöjda med, klarar mitt steg att driva just den basen? för i så fall satsar jag på den smile sen ang steget så kan jag ju alltid uppgradera mej sen men kan ju vara bra att ha lite huummm om vad man håller på med innan man börjar köpa grejor tongue

åter igen tack för ditt svar

Står på förstärkaren vid högtalarutgångarna vart du ska koppla. Om du kör med kanal tre och fyra till basen så kopplar du basens minus till minus på CH3 och basens plus till plus på CH4.

Tolge
11 november 2013 · 16 Inlägg

MammDiin skrev:

Tolge skrev:

mb_pucken skrev:
I ditt fall hade jag kört framsystemet via 2 kanaler på slutsteget och en lättdriven bas på 2 bryggade kanaler på slutsteget.
Bakhögtalarna hade jag låtit stereon driva då högtalare bak inte gör något för ljudet, snarare att ju mindre dom hörs desto bättre i mitt tycke smile
En lättdriven bas bör kunna spela ganska bra på ditt relativt "klena" steg. Satsa på en bas som har  100-200wrms.
Kolla på gladen sqx8 tex. Den spelar bra med rätt steg och bör spela någorlunda med ditt smile
Ta inte illa upp över mitt påhopp på ditt steg  wink

Tackar för ditt svar det uppskattas och det är ingen fara jag tar absolut inte illa upp tongue det är ju ett skit steg och skit högtalare men har fått det gratis och har ju stereo + högtalare i bilen redan så tänkte försöka göra det bästa av det helt enkelt och försöka klämma in en bas smile Okey jag kör framsystemet på 2 kanaler på slutsteget och en lättdriven bas på 2 bryggade kanaler !

då måste jag fråga hur bryggar man bas på steget? orkar du inte svara på just det så länka gärna där jag kan lära mej smile Jag har faktiskt läst mycket om Gladen sqx8 och den verkar folk väldigt nöjda med, klarar mitt steg att driva just den basen? för i så fall satsar jag på den smile sen ang steget så kan jag ju alltid uppgradera mej sen men kan ju vara bra att ha lite huummm om vad man håller på med innan man börjar köpa grejor tongue

åter igen tack för ditt svar

Står på förstärkaren vid högtalarutgångarna vart du ska koppla. Om du kör med kanal tre och fyra till basen så kopplar du basens minus till minus på CH3 och basens plus till plus på CH4.

Åhh kanon tackar för det då har man lärt sej något nytt idag också smile Ang basarna jag länkade till Gladen,Hertz orkar mitt steg med att driva dom basarna ?

Senast redigerat av Tolge (11 november 2013)

Fjong
12 november 2013 · 1 494 Inlägg

MammDiin skrev:

Tolge skrev:

mb_pucken skrev:
I ditt fall hade jag kört framsystemet via 2 kanaler på slutsteget och en lättdriven bas på 2 bryggade kanaler på slutsteget.
Bakhögtalarna hade jag låtit stereon driva då högtalare bak inte gör något för ljudet, snarare att ju mindre dom hörs desto bättre i mitt tycke smile
En lättdriven bas bör kunna spela ganska bra på ditt relativt "klena" steg. Satsa på en bas som har  100-200wrms.
Kolla på gladen sqx8 tex. Den spelar bra med rätt steg och bör spela någorlunda med ditt smile
Ta inte illa upp över mitt påhopp på ditt steg  wink

Tackar för ditt svar det uppskattas och det är ingen fara jag tar absolut inte illa upp tongue det är ju ett skit steg och skit högtalare men har fått det gratis och har ju stereo + högtalare i bilen redan så tänkte försöka göra det bästa av det helt enkelt och försöka klämma in en bas smile Okey jag kör framsystemet på 2 kanaler på slutsteget och en lättdriven bas på 2 bryggade kanaler !

då måste jag fråga hur bryggar man bas på steget? orkar du inte svara på just det så länka gärna där jag kan lära mej smile Jag har faktiskt läst mycket om Gladen sqx8 och den verkar folk väldigt nöjda med, klarar mitt steg att driva just den basen? för i så fall satsar jag på den smile sen ang steget så kan jag ju alltid uppgradera mej sen men kan ju vara bra att ha lite huummm om vad man håller på med innan man börjar köpa grejor tongue

åter igen tack för ditt svar

Står på förstärkaren vid högtalarutgångarna vart du ska koppla. Om du kör med kanal tre och fyra till basen så kopplar du basens minus till minus på CH3 och basens plus till plus på CH4.

När man bryggar så ger det samma effekt som att parallell koppla va? En bas som har en 4Ohm spole går ner till 2Ohm om man bryggar steget.

Tolge
12 november 2013 · 16 Inlägg

Fjong skrev:
Det finns det garanterat smile Jag har ingen bra sida som jag kan länka om steget men här har du en smidig sida för beräkning av vilket motstånd du får.

http://www.rockfordfosgate.com/rftech/woofer_wizard.asp

Ditt steg ger ju inte 800w smile Det är rms effekt du ska kolla på och inte någon max eller peak effekt. Ditt steg ger 4x60w, 2x120w eller 2x60w + 1x120w i 4Ohm om jag läste rätt. Men hur mkt bas vill du ha? :o Det blir ju inget mega dunk med den effekten smile

Hallå  igen du jag undrar bara orkar mitt skitsteg att driva Gladen basen tror eller blir det inge bra ? tongue

Tolge
12 november 2013 · 16 Inlägg

Fjong skrev:

MammDiin skrev:

Tolge skrev:

Tackar för ditt svar det uppskattas och det är ingen fara jag tar absolut inte illa upp tongue det är ju ett skit steg och skit högtalare men har fått det gratis och har ju stereo + högtalare i bilen redan så tänkte försöka göra det bästa av det helt enkelt och försöka klämma in en bas smile Okey jag kör framsystemet på 2 kanaler på slutsteget och en lättdriven bas på 2 bryggade kanaler !

då måste jag fråga hur bryggar man bas på steget? orkar du inte svara på just det så länka gärna där jag kan lära mej smile Jag har faktiskt läst mycket om Gladen sqx8 och den verkar folk väldigt nöjda med, klarar mitt steg att driva just den basen? för i så fall satsar jag på den smile sen ang steget så kan jag ju alltid uppgradera mej sen men kan ju vara bra att ha lite huummm om vad man håller på med innan man börjar köpa grejor tongue

åter igen tack för ditt svar

Står på förstärkaren vid högtalarutgångarna vart du ska koppla. Om du kör med kanal tre och fyra till basen så kopplar du basens minus till minus på CH3 och basens plus till plus på CH4.

När man bryggar så ger det samma effekt som att parallell koppla va? En bas som har en 4Ohm spole går ner till 2Ohm om man bryggar steget.

Hmmm jag förstår inte riktigt nu men det blir inge bra att bryggkoppla steget som mammadin skriver eller ?

Fjong
12 november 2013 · 1 494 Inlägg

Grejen är ju att om du bryggar steget så sjunker motståndet, tex om du bryggar och kopplar på en 4 Ohm bas (som Gladen SQX8) så kommer det motståndet sjunka till 2 Ohm och är inte steget 2 Ohm stabilt så bränner du det.
På Denvers hemsida så finns det ingen info om 2 Ohm så det är nog inte 2 Ohm stabilt heller.

Denver steget:
http://www.denver-electronics.com/denver-cap-4100/

Denna länken förklarar nog bättre än jag gjorde (det är inte mkt att läsa):
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=231376

I länken va det ju ett två kanal steg men principen är den samma.

Men det är nog ändå dags för ett nytt steg, vad har du för budget på billjud? smile

MammDiin
12 november 2013 · 2 020 Inlägg

Tolge skrev:

Fjong skrev:

MammDiin skrev:

Står på förstärkaren vid högtalarutgångarna vart du ska koppla. Om du kör med kanal tre och fyra till basen så kopplar du basens minus till minus på CH3 och basens plus till plus på CH4.

När man bryggar så ger det samma effekt som att parallell koppla va? En bas som har en 4Ohm spole går ner till 2Ohm om man bryggar steget.

Hmmm jag förstår inte riktigt nu men det blir inge bra att bryggkoppla steget som mammadin skriver eller ?

Funkar bra att bryggkoppla enligt deras instruktionsbok där de skriver att den klarar av 2ohm i stereo och 4ohm bryggat. Däremot kanske man vill ha ett bättre steg om man ändå satsar en del pengar på en bas.

Tolge
12 november 2013 · 16 Inlägg

Fjong skrev:
Grejen är ju att om du bryggar steget så sjunker motståndet, tex om du bryggar och kopplar på en 4 Ohm bas (som Gladen SQX8) så kommer det motståndet sjunka till 2 Ohm och är inte steget 2 Ohm stabilt så bränner du det.
På Denvers hemsida så finns det ingen info om 2 Ohm så det är nog inte 2 Ohm stabilt heller.

Denver steget:
http://www.denver-electronics.com/denver-cap-4100/

Denna länken förklarar nog bättre än jag gjorde (det är inte mkt att läsa):
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=231376

I länken va det ju ett två kanal steg men principen är den samma.

Men det är nog ändå dags för ett nytt steg, vad har du för budget på billjud? smile

Hmm okey men nu skriver Mammadin att det går man blir lite förvirrad  tongue tackar för länken

Grejen är den att jag köpt en vinterbil (Bmw E34 525) och där satt stereo och högtalarna i och steget fick jag gratis nu det är därför jag skrivit här så jag kan ta reda på om jag kan slänga in en bas också och på det viset kunna få lite bättre ljud så jag tänkte försöka göra det bästa av det jag har och sen fixa en bas om det nu går?

Så mitt svar ang budget är en Bas just nu för jag tänkte spara ihop pengar är 18år ( jobbar bara 75%) och tjänar taskigt så får spara till ett steg och då hade jag tänkt mej ett steg för  ca 2000:- sen nya framhögtalare för ca 1500-2000:- och då har ju jag redan en bas om det nu går att slänga i den med budget slutsteget jag har..

Tolge
12 november 2013 · 16 Inlägg

MammDiin skrev:

Tolge skrev:

Fjong skrev:

När man bryggar så ger det samma effekt som att parallell koppla va? En bas som har en 4Ohm spole går ner till 2Ohm om man bryggar steget.

Hmmm jag förstår inte riktigt nu men det blir inge bra att bryggkoppla steget som mammadin skriver eller ?

Funkar bra att bryggkoppla enligt deras instruktionsbok där de skriver att den klarar av 2ohm i stereo och 4ohm bryggat. Däremot kanske man vill ha ett bättre steg om man ändå satsar en del pengar på en bas.

Okey men det är helt säkert att det går alltså? Så jag kan köpa mej en Gladen 8" och slänga i smile jag har som jag skrivit ovan tänkt försöka göra det bästa av det jag har just nu i bilen + att inhandla en bas som steget orkar driva därefter inhandla nytt steg för ca 2000:- sen ny framhögtalare för ca 1500-2000:- smile

Fjong
13 november 2013 · 1 494 Inlägg

Du kan ju alltid köpa bas+steg separat å driva framsystemet med ditt Denver steg om du är nöjd med ljudet.
En aktiv låda eller en passiv + steg går nog att få tag på för 2000-3000kr nytt, hittar du nått som är begagnat eller använts som demo är det säkerligen billigare smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang