3086
Sök

Audi A6 (c5): turbo ras? Vad kan det låta som

Grandturismo missbrukare =)
331 Inlägg
10 november 2013
Trådstartare
#1
Livet är surt ibland. som rubriken kanske kan avslöja.

Har haft problem med min audi sedan förra året men eftersom jag bor utomlands så kör jag den sällan (den har stått stilla i ca 1 år, kanske kört 2-3 mil totalt).

Testa o felsöka lite hit o dit och försökte komma fram tills vad det var.

Bilen gick bra så länge man inte belastade den, men så fort man försökte ladda den så gick den väldigt ryckigt och laddtryck var väldigt ostadigt.

När vi satte i dator för 1 år sedan så sa datorn: fel luft/bränsle blandning. Kunde varit lite vad som förklarade mekanikern. allt ifrån en spricka i en slang till sensor av något slag. Testa att rengöra vid gasspjälet? det som sitter precis innan man kommer in i motorn och får en slang som sitter mellan den och intercoolern. blev rent o fint med t röd.

Testa att byta en sensor på toppen utav luftfiltret (styrsensor eller något kan de ha hetat) och idag byte jag luftmassemätaren. och skulle testa om den gick bättre (innan kopplade jag ur den och då vägrade ju turbon ladda så den gick ju mycket stabilare).

Hur som helst nu var jag ute och skulle testköra och försökte ladda lite (hade varm motor på ca 80 grader) och precis innan jag kom hem till infarten så började de låta som en cementblandare ifrån motorn och den dog väldigt "långsamt" när jag drog in kopplingen. tog ca 8 sek att gå ifrån 3k rpm -> 0 efter att jag drog in kopplingen (då jag blev rädd och som sagt då och frikopplade).

Kan det varit så att min grund problem egentligen var att turbon höll på o ge sig och nu då som sagt gjorde det eller kan det ha varit något annat? Skall äta nu men och vågar inte starta för att riskera att skada den mer, så därför undrar jag om ni kanske kan ge mig tips och råd samt om jag skall undvika o starta den eller ej.

Lite fakta om bilen
Audi A6 1998 1.8T 27k mil (ägd sedan 22k mil) Sedan.
Nytt kopplingkit sedan 26,5K mil
Chippad i min ägo vid ca 23k mil, då byttes mycket slangar för att ha fräscht när jag skulle öka ladd. 190hk med TMC-chiptuning chip.
i allmänhet så har jag kört bilen lugnt och kör inget form utav street-racing utan gasar väl bara på några gånger per 100mil.
Jag byter alltid olja filter och stift / 1000mil (6 gånger totalt so far, det är ny bytt nyss)
Snälla hjälp mig och kom med era erfarenheter om vad det låter som att jag har råkat ut för.

mvh Jesper



Sök