3307
Sök

Dragkrok, 2a på besiktningen

249 Inlägg
12 november 2013
Trådstartare
#1
fick en 2a på dragkroken på volvon på besiktningen idag och har lite panik. ska nämligen bila ner till alperna om 2 veckor och måste då ha beskiktat om den innan dess.. nu till frågan.

läste någonstans att det är nya regler från och med 1/9 om att man inte behöver regbesikta om man monterar/demonterar kula. det innebär väl att jag skulle kunna ta bort kulan, åka på besiktningen, visa att den är borta och sedan är allt frid och fröjd? eller....?roll

keep calm and let it scrape

Osponsrad
1 631 Inlägg
12 november 2013
#2
saftarN skrev:
fick en 2a på dragkroken på volvon på besiktningen idag och har lite panik. ska nämligen bila ner till alperna om 2 veckor och måste då ha beskiktat om den innan dess.. nu till frågan.

läste någonstans att det är nya regler från och med 1/9 om att man inte behöver regbesikta om man monterar/demonterar kula. det innebär väl att jag skulle kunna ta bort kulan, åka på besiktningen, visa att den är borta och sedan är allt frid och fröjd? eller....?roll

om jag förtått de nya reglerna rätt så ja, fram med kapen (eller annat verktyg) smile
Senast redigerat av BudgetDunkaren (12 november 2013)

Roger Rodas 19751031 - 20131130. (Han dog samtidigt som PW)

796 Inlägg
12 november 2013
#3
Svettsa på en mutter på kulan, så kan du använda draget till cykelhållare osv. Då har du drag, men inte har möjlighet att dra saker. Då behöver du inte regga om heller..

brett ställ, lördakväll!
"Kan de va så att turbon inte får tillräkligt med bensin eller?"

5 685 Inlägg
12 november 2013
#4
Såhär står det på transportstyrelsen:
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Nyh … ok-i-host/
Personbilar och lätta lastbilar

De nya reglerna gäller för en EU-typgodkänd personbil klass I, när man monterar en typgodkänd kopplingsanordning som är avsedd för fordonet, under förutsättning att uppgifter om maximal släpvagnsvikt finns i vägtrafikregistret (VTR).

Förändringen gäller även för en lätt lastbil, alltså en lastbil som har en högsta tillåtna totalvikt om maximalt 3500 kg. Samma sak här, undantaget gäller för en EU-typgodkänd lastbil och kopplingsanordningen som monteras ska vara typgodkänd och avsedd för fordonet och uppgift om maximal släpvagnsvikt ska finnas i VTR. För lastbilarna finns det dock vissa undantag. Om draget monterats i eller på en bakgavellyft eller ett särskilt eftermonterat bakre underkörningsskydd så ska fordonet registreringsbesiktas.

Det gäller alltså endast för typgodkända bilar. Vilket blev standard runt mitten av 90-talet.
Har man bil som inte är typgodkänd så måste man regbesikta ifall man tar bort dragkroken (eller bara kapar av kroken). Så tolkar jag det iaf.

Men enklast vore väl att ringa/åka till besiktningsstationen och prata med personalen där för att få deras tolkning av de nya reglerna.
Senast redigerat av simlar (12 november 2013)


1 798 Inlägg
12 november 2013
#5
simlar skrev:
Såhär står det på transportstyrelsen:
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Nyh … ok-i-host/
Personbilar och lätta lastbilar

De nya reglerna gäller för en EU-typgodkänd personbil klass I, när man monterar en typgodkänd kopplingsanordning som är avsedd för fordonet, under förutsättning att uppgifter om maximal släpvagnsvikt finns i vägtrafikregistret (VTR).

Förändringen gäller även för en lätt lastbil, alltså en lastbil som har en högsta tillåtna totalvikt om maximalt 3500 kg. Samma sak här, undantaget gäller för en EU-typgodkänd lastbil och kopplingsanordningen som monteras ska vara typgodkänd och avsedd för fordonet och uppgift om maximal släpvagnsvikt ska finnas i VTR. För lastbilarna finns det dock vissa undantag. Om draget monterats i eller på en bakgavellyft eller ett särskilt eftermonterat bakre underkörningsskydd så ska fordonet registreringsbesiktas.

Det gäller alltså endast för typgodkända bilar. Vilket blev standard runt mitten av 90-talet.
Har man bil som inte är typgodkänd så måste man regbesikta ifall man tar bort dragkroken (eller bara kapar av kroken). Så tolkar jag det iaf.

Men enklast vore väl att ringa/åka till besiktningsstationen och prata med personalen där för att få deras tolkning av de nya reglerna.

EU-typgodkända bilar, det innebär väl bilar som är 2007 eller nyare om jag inte har helt fel för mig.


KHRacing
12 november 2013
#6
Hilmer skrev:
EU-typgodkända bilar, det innebär väl bilar som är 2007 eller nyare om jag inte har helt fel för mig.

SKillnad på EU-typgodkända & helfordonsgodkända ja smile

5 685 Inlägg
12 november 2013
#7
KHRacing skrev:
Hilmer skrev:
EU-typgodkända bilar, det innebär väl bilar som är 2007 eller nyare om jag inte har helt fel för mig.

SKillnad på EU-typgodkända & helfordonsgodkända ja smile

Just det fan, det är ju så krångligt till och med.


4 467 Inlägg
12 november 2013
#8
kom bara ihåg att ta bort elkontakten åxxå,viket man måste enligt Opus i Örebro

KHRacing
12 november 2013
#9
zzr94092 skrev:
kom bara ihåg att ta bort elkontakten åxxå,viket man måste enligt Opus i Örebro

Fel.. för har du en cykel på cykelhängaren så kan den blockera dina original bakljus/nummerskylt & då måste man hänga på en sådan "extra grej" vad de nu heter, som har ljus/skylt på.
Senast redigerat av KHRacing (12 november 2013)

4 467 Inlägg
12 november 2013
#10
ok,nu hade vi kapat av kulan ioförsig.

1 798 Inlägg
12 november 2013
#11
KHRacing skrev:
zzr94092 skrev:
kom bara ihåg att ta bort elkontakten åxxå,viket man måste enligt Opus i Örebro

Fel.. för har du en cykel på cykelhängaren så kan den blockera dina original bakljus/nummerskylt & då måste man hänga på en sådan "extra grej" vad de nu heter, som har ljus/skylt på.

Nja, ska vi gå helt efter regelboken så får du inte ha mer än en (1) skylt bakåt, så då måste man flytta befintlig;)


249 Inlägg
12 november 2013
Trådstartare
#12
svetsa mutter på kulan låter smidigt, säkert att man slipper regbes då?

keep calm and let it scrape

4 467 Inlägg
12 november 2013
#13
blir bara en "förenklad reggbes,",fixas samtidigt som den vanliga bes/ombes.

204 Inlägg
12 november 2013
#14
Som några redan har nämnt, svetsa på en mutter, riv dän skiten eller gör som du vill. I vilket av fallen så kostar det runt 350kr (tror 370kr utanöver den vanliga avgiften) och är inga konstigheter över huvud taget. Om du orkar försöka så slipa ner dragbalken och lacka den lite snyggt så går det med lite tur igenom besiktningen endå smile
Senast redigerat av eatorb (12 november 2013)

KHRacing
12 november 2013
#15
Hilmer skrev:
KHRacing skrev:
zzr94092 skrev:
kom bara ihåg att ta bort elkontakten åxxå,viket man måste enligt Opus i Örebro

Fel.. för har du en cykel på cykelhängaren så kan den blockera dina original bakljus/nummerskylt & då måste man hänga på en sådan "extra grej" vad de nu heter, som har ljus/skylt på.

Nja, ska vi gå helt efter regelboken så får du inte ha mer än en (1) skylt bakåt, så då måste man flytta befintlig;)

haha aaha. det stämmer ännu bättre.  dock det ja skrev var från Besikta i KLIPPAN !


Sök