3215
Sök

Film_Drifting: När kommer vi i Sverige börja med detta?

793 Inlägg
12 november 2006
Trådstartare
Finns det några i Sverige som kan tänka sig att börja drifta på allvar, eller är vi för snåla för det?

http://video.google.fr/videoplay?docid= … 4445012850
Senast redigerat av Goli (12 november 2006)

Toyota Supra MKIV TT J-Spec HKS-Edition
Toyota Supra MKIV HKS GT2835
BMW 318iS E36

FreddeK
12 november 2006
Jo dom där killarna är världens bästa driftingteam och kanske lite hårt att jämföra med dom...drifting är grymt stort i japan men det gör en del tappra försök här i sverige med! Gasa.mer.nu har en klubb som heter Gasa mk och dom har ju sweden drifting series med i sin kalender. bara att haka på om ´ni är sugna! måste tilläga att det är en seriös klubb och dom kämpar hårt för att drifting skall kunna bli något men intresset är svalt men dom ger inte upp!

Gasa Mk har sitt säte i Eskilstuna och det står med om drifting på deras hemsida...gasa.mer.nu

Grym film det där.

Mvh fredde

Chef
379 Inlägg
14 november 2006
Det finns ett gäng killar som satsar på detta seriöst, mer och mer blir det också, dock så går det lite trögt just för att det inte finns så jättemånga banor att köra på och inte någon som har tiden att lägga ner på att marknadsföra det "lilla" vi kör i sverige än......

Men som freddeponken säger så finns det 2 klubbar i sverige som sysslar med drifting i dagsläget, Gasa MK är den klubb som började med detta under 2005 och 2006.

2006 tillkom det en till klubb som körde detta 2 ggr i år och det är SMK Hedemora.

Titta in på http://gasa.mer.nu eller www.gasamk.se, där finns det bilder och lite film från förra året och årets tävlingar......

Visst ligger vi efter Japan, men de började redan på 80 talet och köra smile

"Jag kommer ihåg att glömma, men ibland händer det att jag glömmer att komma ihåg" - Chrille

2 594 Inlägg
15 november 2006
Peter_J_H skrev:
Vi har ju Samuel Hubinette. Han är ju riktigt bra på att drifta. Japsarna ligger så klart före pga att det är i det landet som de tillverkar "driftingbilarna" och att det har perfekta vägar för ändamålet. (Kusinen bodde i Japan och var tillsammans med en "drifting-tjej")

jasså fränt va hon duktig?

Evolution Garage
394 Inlägg
15 november 2006
Det där var fanimej den grymmaste drifting jag sett..... blir ju inte lite sugen smile

Projekttråd: Volvo 242 med 2JZ
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage

793 Inlägg
15 november 2006
Trådstartare
Jo, de e rätt grymma o drifta de killarna!

Ang. driftingen i sverige så beror det en hel del på försäkringsbolagen. Det finns ingen riktig försäkring som täcker driftingolycker, därför måste man oftast lära sig drifta på gatan, ifall något går fel. Men hur lätt är detta på svenska vägar?

BMW 318iS E36

Evolution Garage
394 Inlägg
15 november 2006
Eller så plogar man upp en bana på en sjö under vintern! big_smile
*längtar efter minusgrader*

Men ärligt talat så har jag haft mina tankar på hurvida det skulle finnas möjligheter att öppna en "driftingbana"..... tänkte något i stil med en gocart-bana. Kom dit och kör liksom..... men detta kanske är omöjligt med dagens regelverk?

Chef
379 Inlägg
15 november 2006
Det går, bara så länge gocartbanan är tillräckligt bred!

Tyvärr brukar dock gocartbanor ofta ha för tunn asfalt och risken finns att driftingbilarna sliter sönder den.........

Det skulle behövas mer banor i sverige som är anpassade mer för drifting, dock tror jag det ligger som sagt några år framåt i tiden. Finns tyvärr inte lika mycket intresse för motorsporten här i sverige som det gör tex i USA smile

En bana byggs "as we speak" i trakten mälardalen, som kommer att anpassas för drifting! det kommer även kunna gå att köra bankörning på den också om jag uppfattat det hela.
Den blir det första i sitt slag i sverige.......

Men den blir nog klar runt 2008 kan jag tänka mig, eller sent 2007.....

"Jag kommer ihåg att glömma, men ibland händer det att jag glömmer att komma ihåg" - Chrille

Evolution Garage
394 Inlägg
15 november 2006
Menade inte att man skulle använda en gocartbana, utan att man skulle köra samma "princip". Alltså mer åt att köpa en stor jävla bana, asfaltsplan av något slag (alternativt lägga en själv)

Det jag mest undrar är ju om det skulle fungera i verkligheten regelmässigt med att folk kommer dit med sina vanliga bilar och betalar en penning för att glida runt i en timme eller likn.
Försäkringar är väl det största problemet skulle jag väl tro?

Skulle ju bli sjukt populärt iaf big_smile

draminbil.nu
1 382 Inlägg
15 november 2006
Antar att det är precis samma sak som vid vanlig bankörning, att du inte får ett skit för skadorna på bilen om du smäller..
Kan nog hindra endel sad
SedanHar inte vilken bil som helst motor nog för drifting utan det måste vara redigt med ös för att det ska kunna gå fort och brett..

Evolution Garage
394 Inlägg
15 november 2006
mmm.... men sen har det ju med såna regler som att det inte får gå snabbare än 80km/h för att slippa ha ambulanspersonal på plats.

Är dock inte påläst vilka regler som gäller för bankörning.

Men tanken var att inte ha det som en "tillställning" utan som något som är öppet på dagarna i stil med gocart som jag nämde tidigare. (Boka tid, tuta o kör).

Sen går att allt att drifta med motorsvaga bilar också.... gäller bara att hantera tyngden på rätt sätt.
Tanken med banan är ju att vem som helst ska kunna köra där. Inte bara folk med värstingbilar utan även nån som vill prova på att rycka lite i kryckan på sin lilla Fiesta wink

793 Inlägg
15 november 2006
Trådstartare
Det borde vara som vilken bana som hellst. Skulle vara kul med ett par driftingbanor. Man kanske skulle fixa en?

BMW 318iS E36

48 Inlägg
15 november 2006
håller med barre att de hade varit riktigt kul med banor där vem som helst kan komma dit o sladda lite. Att man bokar tid lr att banan är öppen vissa dagar i veckan tillexempel. Så att "vanligt folk" kan få drifta lite lagligt med. Det räcker ju inte med nårra evenemang per år man behöver ju träna ofta. Iallafall så hade de varit kul om något sådant blev verklighet.
mvh Jonas

Evolution Garage
394 Inlägg
15 november 2006
JWSE30 skrev:
håller med barre att de hade varit riktigt kul med banor där vem som helst kan komma dit o sladda lite. Att man bokar tid lr att banan är öppen vissa dagar i veckan tillexempel. Så att "vanligt folk" kan få drifta lite lagligt med. Det räcker ju inte med nårra evenemang per år man behöver ju träna ofta. Iallafall så hade de varit kul om något sådant blev verklighet.
mvh Jonas

Det är precis det jag menar!! Har vart i stora funderingar på hur mycket arbete det skulle behövas för att starta en sån här bana..... allt man behöver är ju tekniskt sett en stor jävla asfalterad fyrkant som man kan styla/kona/utsmycka med hinder/whatever/kommer nog på nåt.

Möjligen köpa/hyra något gammalt övergivet industriområde där det finns gott om plats... något sånt hade ju vart klockrent. Som det är idag så kan man bara åka på riktiga banor ursprungligen avsedda för racing.

Bara tekniskt sett en plats där det kan sladdas utan att vara olagligt/allmän väg smile

AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
15 november 2006
Finns ju flertal svenska drfiting tävlar som framförallt ploppat upp senaste åren ? kommer antagligen ännu fler tills sommaren

Bmw osv..

2 652 Inlägg
98 Inlägg
15 november 2006
Funderar starkt på att skaffa en 200a eller Skyline GTS som nästa bil istället för evo, just för att det går att åka brett.. Detta är tänkt till 2008 isåfall

Chef
379 Inlägg
15 november 2006
man kan om man är en förening som är SBF ansluten, teckna träningsförsäkring för ca 2000:- om året. dvs på det inhängnade område man kör på.

Du behöver ändå ha funktionärer på plats och brandsläckare och saneringsmedel.
Sen vet jag inte hur det ligger till med hastigetsbegränsning.....

Än så länge får du inte lägga en bana där du kan överskrida 80 km/h, detta är lite svårt att ha stenkoll på.

När vi har kört träning, så har vi gjort det så att vi kört slutet sällskap (dvs ingen publik) fast vi har ansökt om tävling utan publik. och alla som deltagit har fått betala 100:- för banhyran och 250:- om de vart nybörjare, så har de fått ansökt om drifting licens och fått tillgång till instruktörer för att få lite basic info....

Kruxet nu är att hitta banor för 2007 års evenemang att köra på.....

fler och fler drar åt sig öronen när de upptäcker att asfalten blir rätt svart av allt gummi, och att det skriker ganska ordentligt om däcken emellanåt......

7 120 Inlägg
17 november 2006
Slayer9 skrev:
Funderar starkt på att skaffa en 200a eller Skyline GTS som nästa bil istället för evo, just för att det går att åka brett.. Detta är tänkt till 2008 isåfall

istället för att vänta till -08 kan du sälja typ 5 av dina nuvarande bilar tongue

Sempre Inter
537 Inlägg
17 november 2006
de är ju GP driftare.. världesn bästa

Elvis
HPC KayTown

Sök