3252
Sök

M50B20 motor i en Bmw e36 316i 1993?

10 Inlägg
15 november 2013
Trådstartare
#1
Jag har en fråga som jag inte har fått nått bra svar på men frågan lyder.
Kan man ha en m50b20 motor i en Bmw e36 316i 1993 sedan utan att ändra något eller allt för mycket?
Sen har jag hört av många att man kan få ut 300-350 ponnys utan att ens öppna motorn är det sant? då mena dem med den stora turboo konverteringen?smile


3 371 Inlägg
15 november 2013
#3
tror bes märker att det är en 6a än en 4a?


10 Inlägg
15 november 2013
Trådstartare
#4
Ja assa vill att det ska vara lagligt men kostar det nått att besikta med ny motor?smile


9 117 Inlägg
15 november 2013
#5
Om du ska byta från 4 till 6 så måste du ta bromsar, framvagn och bakaxel från donatorbilen så ska det inte vara några problem med reggning, men turbo kan du ju glömma då! Men varför inte skaffa en 320 direkt?


KHRacing
15 november 2013
#6
Putteliten skrev:
Om du ska byta från 4 till 6 så måste du ta bromsar, framvagn och bakaxel från donatorbilen så ska det inte vara några problem med reggning, men turbo kan du ju glömma då! Men varför inte skaffa en 320 direkt?

Just för tillf'llet är det turbo-reggistreringsstopp hos SFRO, men det finns bilar som reggats som just OMBYGGT FORDON med turbo men man måste även byta sprutet.



det man måste byta -Om de nu släpper på detta tillfälliga stopp.

är: motor, v-låda, bakaxel, det kompletta bromssystemet, fjädring & bromsar + då turbo & sprut.

O nej, du kan inte regga med ett monsterstort aggregat. & på 1500kg bil får du ha maximalt cirka 300hk

6-7000kr kostar det att regga som OMBYGGT FORDON
Senast redigerat av KHRacing (15 november 2013)

4 Inlägg
18 november 2013
#7
Motorn passar, ska inte vara några problem.

Vi plockade ut 420 whp ur Asconan med en M50B20 och ett Precision 5862 aggregat, men då finns det inte mycket marginal för förarfel, vi rasade 3 motorer på 1 sommar med mycket körning, både gata och bana.

Som KHRacing skriver så går det för tillfället inte att regga med turbo fram tills dess att SFRO ger grönt tecken.
Ang turbostorleken så kan man ha en relativt stor turbo, det enda som begränsar är att storleken ska vara "rimlig" (tolkningsfråga) i förhållande till effekten som du ska påvisa via bromspapper där du laddar minst 0,4 bar, om jag inte missminner mig.

Vi lyckades regga 635:an med en turbo som vi kunde plocka 750 WHP ur med vid 2.3 bars laddtryck.

10 Inlägg
18 november 2013
Trådstartare
#8
Okeej men sen har jag sätt att det går att trimma en 316i motor upp till 250 häst genom turbo stämmer det eller om ni kan ge alla tips som går för att trimma en 316i motor?
Hur många häst på man ut från att chippa en 316i?smile
Tack för alla svar!


4 Inlägg
18 november 2013
#9
Det är knappast värt att chippa en 316 imo. Finns inte mkt att plocka ut. Turbo går väl, men då kan man fråga sig om det inte är lättare / biligare att slänga i en M50 6:a istället.

10 Inlägg
19 november 2013
Trådstartare
#10
Ja assa jag har inte en aning vad jag ska göra:)


Team VeboTrim
322 Inlägg
19 november 2013
#11
Enklaste är väll att köpa en 325 E36 och turbokonvertera.

Men surfa in på PPFs forum istället. Där står allt och lite till.

Team VeboTrim @ Facebook

349 Inlägg
19 november 2013
#12
Går alldeles utmärkt att turbokonvertera din 316. Jag har turbogrenrör som passar.

Följ bara denna guide med bilder!

http://www.bmwforums.info/forced-induct … 8-m43.html

Kika gärna in vårt Gulf-inspirerade Porsche 924 projekt :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=289782

10 Inlägg
19 november 2013
Trådstartare
#13
vad går det på ?med allt typ?smile


349 Inlägg
19 november 2013
#14
oliverkramer skrev:
vad går det på ?med allt typ?smile

Köpa allting nytt kommer ju kosta en del, en ny turbo är ju en stor kostnad. Det bästa är att hitta någon begagnad turbo från en gammal saab tex.

Kika gärna in vårt Gulf-inspirerade Porsche 924 projekt :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=289782

87 Inlägg
19 november 2013
#15
Varför inte m50b25?


Sök