Mantan fungerar kanon, inga problem förutom lite läckage på en bränsleslang. Riktigt skillnad med lamelldiffen, Göra ett par ringar på torr asfalt är inga problem
Men nu är det ju dags att tänka på nästa säsong! Lite mer fart i bilen hade ju varit roligt
Så därför släpas detta in i verkstaden. En 2,0 med 2,2 liters topp.
Upp med den i stativ och börja riva lite
Lägre kompression önskas för detta projekt så då byter vi kolvar och stakar. Höger 2,0 och Vänster 2,2 som ska i.
Byter lite och honar cylindrar
Lite skillnad gör det allt
Nya packningar överallt
Insuget ifrån en 2,0. Har borrat nya styrhål för att passa mot 2,2 toppen.
Tråget har fått sig lite färg och en retur (tror ni börjar fatta vart det är påväg
)
Ny kamaxel inhandlad
Kamaxel av modell I10 Turbo ifrån Enem monterad samt mekaniska lyftare.
Alla packningar nytt i motorn samt tråget är på plats.
Tänkte köra med 2,4 fuelrail samt spridare så det ska moddas dit
Hårdare fjädrar sitter på insugsventilerna, när jag skulle byta på avgassidan så insåg jag att det inte riktigt var rätt grejer. Köpte ett helt paket av en för ett tag sedan med en enem P2 kamaxel och lyftare/fjädrar/vippor men 4'a fjädrar var rätt och dom andra var mjukare än original...
Så nu ska jag köpa sådana framöver så topplocket blir klart sedan är det dags för att få ihop någon vettig koppling (6-puckad fjädrad sinter?) och lyfta i motorn för att börja mäta grenrör
Motorreceptet är följande:
2,0 vevaxel med 2,2 stakar/kolvar.
2,2 topplock med I10 Turbokam, hårdare ventilfjädrar och mekaniska lyftare
Hemmapulat rostfritt grenrör
Turbo ifrån en Volvo 940 Ltt
2,0 Insugsrör för lite bättre flöde
Hemmagjord fuelrail med 2,4 spridare
Ska ladda runt 0,6-0,7 bar och hoppas på att det ska bli lite knuff i det iallafall