3252
Sök

När var gula framljus förbjudna?

551 Inlägg
20 november 2013
Trådstartare
Vad jag minns förbjöds de förut och bara franska bilar i Frankrike hade det, med EU blev det tillåtet igen. Men när var det förbjudet?

Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)

5 111 Inlägg
20 november 2013
Gult framåt har alltid varit tillåtet i Sverige såvitt jag vet...

366 Inlägg
20 november 2013
Gult och vitt är godkänt framåt, rött bakåt och orange på sidorna.

1 679 Inlägg
20 november 2013
När gula lysen blev "vanligt" var precis efter andra världskriget har jag hört, för att skilja på öst och väst Tyskland smile
Däremot har jag inte hört att det har varit förbjudet nån gång smile

551 Inlägg
20 november 2013
Trådstartare
Jag har sålt och importerat bilar för årtionden sedan, vad jag minns var jag tvungen då att byta gula lampor till vita. Det var mest jänkare.

När jag kört till Spanien, har bara gula strålkastare funnits i Frankrike, för en massa år sedan.
Senast redigerat av Rorys (20 november 2013)

Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)

Handledare
1 481 Inlägg
21 november 2013
Rorys skrev:
Jag har sålt och importerat bilar för årtionden sedan, vad jag minns var jag tvungen då att byta gula lampor till vita. Det var mest jänkare.

När jag kört till Spanien, har bara gula strålkastare funnits i Frankrike, för en massa år sedan.

Om det var jänkare så kanske det berodde på att de hade sealed beam-insatser. Dessa är väl inte godkända här?

Outlaw
178 Inlägg
21 november 2013
saab_sonett skrev:
Rorys skrev:

Om det var jänkare så kanske det berodde på att de hade sealed beam-insatser. Dessa är väl inte godkända här?

Sealed beam är inte godkända i Sverige nej.
Senast redigerat av Noisehero (21 november 2013)

Diesel, pilsner & hemkört

* Voff voff *
10 583 Inlägg
21 november 2013
Rorys skrev:

Jänkare med gula halvljus? Däremot var och är oranga förbjudna och det sitter det ofta som positionsljus fram på jänkare.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

KHRacing
21 november 2013
Gult var det lagkrav på i Frankrike förr. sedan togs det rätt så plötsligt bort.

V8 de bästa som finns!
1 094 Inlägg
21 november 2013
saab_sonett skrev:
Rorys skrev:

Har haft sealed beam på alla jänkare jag haft och alla jag känner och det har aldrig varit ett problem att besiktiga bilen pga felaktig ljusbild. Har aldrig hört att någon behövt byta ut dom för att de skulle vara förbjudna heller.

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil

12 086 Inlägg
21 november 2013
Vad är sealed beam?!

711 Inlägg
21 november 2013
Germax skrev:
Vad är sealed beam?!

Vad är google?!

smile

Outlaw
178 Inlägg
21 november 2013
Germax skrev:
Vad är sealed beam?!

Sealed beam
Senast redigerat av Noisehero (21 november 2013)

Diesel, pilsner & hemkört

551 Inlägg
21 november 2013
Trådstartare
Bilar som togs i bruk första gången före den 1 januari 2005 får även ha gult ljus framåt, men idag är det nog svårt att hitta gula E-godkända glödlampor. Nyare bilar får endast ha vitt ljus.

Transportstyrelsen
Senast redigerat av Rorys (21 november 2013)

Bakhjulsdriven
338 Inlägg
21 november 2013
Rorys skrev:

Du måste tänka på de orangea positionsljus som så många jänkare har. Ofta även kombinerat med blinkers.
Jag fick byta dessa till vita och koppla om blinkers när jag tog in min Impala SS

551 Inlägg
21 november 2013
Trådstartare
Arly165 skrev:
Rorys skrev:

Du måste tänka på de orangea positionsljus som så många jänkare har. Ofta även kombinerat med blinkers.
Jag fick byta dessa till vita och koppla om blinkers när jag tog in min Impala SS

Det var visst dom jag bytte bara, röda blinkers i bak fick vara kvar, man fick byta bälten, ny skala på hastighetsmätaren, sätta på reflexer bak(?) och stänk-lappar på den tiden.

6 Inlägg
22 november 2013
Noisehero skrev:
saab_sonett skrev:
Rorys skrev:

Sealed beam är inte godkända i Sverige nej.

Sealed beam är lagligt och har varit så sen tidigt 90 tal iallafall om inte ännu längre tillbaks.
Frågan är om det nånsin varit förbjudet, oftast byttes dom ju ut för det var inge vidare ljus i dom.
Nuförtiden finns det mycket bättre sealed beam lampor med likvärdigt ljus som en h4 insats.
Till ts, samma gäller för gult ljus, så länge jag har hållt på med bilar har det varit godkänt( tidigt 90 tal).
Jag har heller aldrig hört talas om att gult framåt varit förbjudet.
Senast redigerat av Kilmister (22 november 2013)

Sök