3603
Sök

Volvo 760 GLE 1988 (v6) problem med bensinvärmaren

139 Inlägg
21 november 2013
Trådstartare
det är så att jag har en 760 men bensinvärmare vet ej märke. men när jag startar den med hjälp av kontrollpanelen framför växelspaken över askkoppen med att trycka på den röda knappen. så startar fläkten i bilen och cirkulations pumpen till bensinvärmaren och med det inget mera händer. fins ej ström i gablarna Orange och gul sladd som kommer från bensinvärmaren till bränslepumpen. när jag testade att sätta ström på den klickade det i pumpen men fläckten i värmaren snurrade med. restade efter det igen inget hände lika död som innan.

så frågan lyder kan man nolla databoxen i en sådan bil för den låst sig. fins eblink lampa felkods läsare eller obd 2 i bilen lh2.2 system

eller vad kan felet vara? några förslag jag blir mig inte klok på det och inte alls skönt att åka i en kall bil när resurderna för att värma den före fins

326 Inlägg
24 november 2013
Låter som du har en 091B värmare i bilen (ser ut som en kromad termos). Om du startar värmaren så ska glödstiftet i själva värmaren börja bli varmt.  Efter en stund ska fläkten och bränslepumpen till värmaren starta och värmaren ska tända.
Pumpen styrs med strömpulser och kan därför inte tvångsmatas för att testa om den fungerar. Fungerar den ska det höras ett tydligt klickande från den samtidigt som fläkten i värmaren går.

Startar värmaren men dör efter en stund är antingen cirkulationspumpen för vattnet kass så överhettningsskyddet löser ut eller så är flamvakten smutsig eller trasig

139 Inlägg
27 november 2013
Trådstartare
det ända som startar är cirkulations pumpen fläckten på den (cromade termosen) startar ej. den har stått i ca 10 min men inget startar iaf mer än fläckten i bilen och själva cirkulationspumpen är allt som hoppar igång. fins det en speciell ordning sladdarna till pumpen måste ha sim jag va tvingen att skarva dom som kontakten vart trasig

Sök