4541
Sök

Varm vänster framfälg saab 93 år 2007.

40 Inlägg
21 november 2013
Trådstartare
#1
Hejsvejs!
Efter att satt på vinterdäcken  förra helgen upptäckte jag nån dag senare att vänster fram fälg blir något vam. Inte het, man bränner sig inte men tydligt lite ljummen och varmare än de andra. Min bil har rullat 14 och ett halvt tusen nu. För bara två månader sedan bytte verkstan skivor och belägg på bägge fram däckena. Varför blir vänster framfälg ljummen/varm och bör jag vidta åtgärder mot detta?

Alla synpunkter välkomnas!



/Matte

Cupra_
21 november 2013
#2
Förmodligen anliggande färdbroms. Antingen kan oket vara kärvt eller så är det bara för att allt är tight när det är nytt och går till sig med tiden. Bilen drar inte åt något håll när du bromsar? Inga vibrationer i ratten (mer än normalt) vid inbromsning?

40 Inlägg
23 november 2013
Trådstartare
#3
Halloj!
Inga vibrationer tycker jag. Tog av däcket idag och snurrade det utan problem med handkraft (upphissat med domkraft). Gjorde samma sak på höger sida. Däcket på höger sida går något lättare att rotera. När jag roterar det varma vänster däcket hörs ett svagt "friktionsljud" som att något ligger emot. Jag roterade däcken med handbromsen dragen. Vad jag också noterat är att vänster bromsskiva blir mycket varm och det är orsaken till att fälgen blir ljummen.
Hur åtgärdar jag detta?

TRevlig kväll på er!

/M

Cupra_
23 november 2013
#4
martin207 skrev:
Halloj!
Inga vibrationer tycker jag. Tog av däcket idag och snurrade det utan problem med handkraft (upphissat med domkraft). Gjorde samma sak på höger sida. Däcket på höger sida går något lättare att rotera. När jag roterar det varma vänster däcket hörs ett svagt "friktionsljud" som att något ligger emot. Jag roterade däcken med handbromsen dragen. Vad jag också noterat är att vänster bromsskiva blir mycket varm och det är orsaken till att fälgen blir ljummen.
Hur åtgärdar jag detta?

TRevlig kväll på er!

/M

Ljudet du beskriver är förmodligen att beläggen ligger emot skivan lite. Det gör att skivan blir onödigt varm vilket leder till att fälgen blir varm. Som jag skrev ovan kan det vara för att det är nytt och inte har gått till sig än,  eller så kärvar kolven i bromsoket.

How to fix:
Du får ta väck ok och belägg. Tryck in kolven för hand om det går, annars brukar en tving fungera. Pumpa ut kolven med bromspedalen lite, gör rent och smörj runt kolven under skyddsgummit som sitter runt kolven. Tryck in kolven, pumpa ut den igen och upprepa ett par gånger. Montera ihop allt igen.

Om du fortfarande har problem efter det så får du lov att byta bromsoket, eller om du har extremt svårt att få in kolven i oket när du monterat isär allt så kan du redan då byta ok. Fixa detta rätt snart för om du har otur kan skivan bli allt för varm och kan då bli skev, därav att jag frågade om du upplevde vibrationer i ratten. För då åker du även på att byta skiva igen. Jag kan med 99% säkerhet säga att ditt ok kärvar, sålänge det är rätt delar du fått som sitter rätt monterat. Har haft massa bromsproblem med äldre bilar jag ägt.. Om handbromsen är i eller ej kvittar för den tar bara på bakaxeln/hjulen.

Om du byter ok så glöm inte att lufta systemet sedan. Biltema har billiga ok som funkar skitbra för övrigt.
Senast redigerat av Deception (23 november 2013)

5 742 Inlägg
23 november 2013
#5
Deception skrev:
martin207 skrev:
Halloj!
Inga vibrationer tycker jag. Tog av däcket idag och snurrade det utan problem med handkraft (upphissat med domkraft). Gjorde samma sak på höger sida. Däcket på höger sida går något lättare att rotera. När jag roterar det varma vänster däcket hörs ett svagt "friktionsljud" som att något ligger emot. Jag roterade däcken med handbromsen dragen. Vad jag också noterat är att vänster bromsskiva blir mycket varm och det är orsaken till att fälgen blir ljummen.
Hur åtgärdar jag detta?

TRevlig kväll på er!

/M

Ljudet du beskriver är förmodligen att beläggen ligger emot skivan lite. Det gör att skivan blir onödigt varm vilket leder till att fälgen blir varm. Som jag skrev ovan kan det vara för att det är nytt och inte har gått till sig än,  eller så kärvar kolven i bromsoket.

How to fix:
Du får ta väck ok och belägg. Tryck in kolven för hand om det går, annars brukar en tving fungera. Pumpa ut kolven med bromspedalen lite, gör rent och smörj runt kolven under skyddsgummit som sitter runt kolven. Tryck in kolven, pumpa ut den igen och upprepa ett par gånger. Montera ihop allt igen.

Om du fortfarande har problem efter det så får du lov att byta bromsoket, eller om du har extremt svårt att få in kolven i oket när du monterat isär allt så kan du redan då byta ok. Fixa detta rätt snart för om du har otur kan skivan bli allt för varm och kan då bli skev, därav att jag frågade om du upplevde vibrationer i ratten. För då åker du även på att byta skiva igen. Jag kan med 99% säkerhet säga att ditt ok kärvar, sålänge det är rätt delar du fått som sitter rätt monterat. Har haft massa bromsproblem med äldre bilar jag ägt.. Om handbromsen är i eller ej kvittar för den tar bara på bakaxeln/hjulen.

Om du byter ok så glöm inte att lufta systemet sedan. Biltema har billiga ok som funkar skitbra för övrigt.

Kan också vara beläggen som kärvar, väldigt vanligt att man får slipa till beläggen lite (metallplattan alltså, inte friktionsmaterialet) för att dem ska glida tillräckligt lätt i hållarna.

(tänkte det var bäst att påpeka så inte oket eventuellt byts i onödan)
Senast redigerat av simlar (23 november 2013)


Cupra_
23 november 2013
#6
simlar skrev:
Deception skrev:
martin207 skrev:
Halloj!
Inga vibrationer tycker jag. Tog av däcket idag och snurrade det utan problem med handkraft (upphissat med domkraft). Gjorde samma sak på höger sida. Däcket på höger sida går något lättare att rotera. När jag roterar det varma vänster däcket hörs ett svagt "friktionsljud" som att något ligger emot. Jag roterade däcken med handbromsen dragen. Vad jag också noterat är att vänster bromsskiva blir mycket varm och det är orsaken till att fälgen blir ljummen.
Hur åtgärdar jag detta?

TRevlig kväll på er!

/M

Ljudet du beskriver är förmodligen att beläggen ligger emot skivan lite. Det gör att skivan blir onödigt varm vilket leder till att fälgen blir varm. Som jag skrev ovan kan det vara för att det är nytt och inte har gått till sig än,  eller så kärvar kolven i bromsoket.

How to fix:
Du får ta väck ok och belägg. Tryck in kolven för hand om det går, annars brukar en tving fungera. Pumpa ut kolven med bromspedalen lite, gör rent och smörj runt kolven under skyddsgummit som sitter runt kolven. Tryck in kolven, pumpa ut den igen och upprepa ett par gånger. Montera ihop allt igen.

Om du fortfarande har problem efter det så får du lov att byta bromsoket, eller om du har extremt svårt att få in kolven i oket när du monterat isär allt så kan du redan då byta ok. Fixa detta rätt snart för om du har otur kan skivan bli allt för varm och kan då bli skev, därav att jag frågade om du upplevde vibrationer i ratten. För då åker du även på att byta skiva igen. Jag kan med 99% säkerhet säga att ditt ok kärvar, sålänge det är rätt delar du fått som sitter rätt monterat. Har haft massa bromsproblem med äldre bilar jag ägt.. Om handbromsen är i eller ej kvittar för den tar bara på bakaxeln/hjulen.

Om du byter ok så glöm inte att lufta systemet sedan. Biltema har billiga ok som funkar skitbra för övrigt.

Kan också vara beläggen som kärvar, väldigt vanligt att man får slipa till beläggen lite (metallplattan alltså, inte friktionsmaterialet) för att dem ska glida tillräckligt lätt i hållarna.

(tänkte det var bäst att påpeka så inte oket eventuellt byts i onödan)

Precis, det beror lite på vad man köper för belägg men så kan det vara. Eller att glidbanorna i oket inte är rengjorda/renslipade innan man satte in de nya beläggen vilket får samma effekt.

40 Inlägg
24 november 2013
Trådstartare
#7
Hej på er!
Tack för tipsen.

/Martin


Sök