Drönirettab skrev:
En del bilar har minusstyrt helljus, dvs det är minuskabeln som bryter spänningen till helljuset istället för pluskabeln. Kopplar man relät "på vanligt sätt" i en sån bil så är det i draget läge hela tiden, därför måste minuskabeln kopplas till helljusets minuskabel.
Vill man vara helt säker på att allting ska fungera så kopplar man både stift 85 och 86 på helljusets minus/pluskabel, då blir det rätt oavsett hur bilens helljus styrs.Jag föreslår att du plockar fram en multimeter och mäter på relästift 85 och 86 om det finns kvar spänning fastän helljuset har slagits av. Är spänningen 0 V där, men att extraljusen ändå är påslagna, så bör det vara reläfel.
Hum... blir inte original kabeln bilen helljus lite väl överbelastad om den leverera både signal och hålla reläet jordat? Och i min beräkning lite snabbt tänkt kan väll inte relät "öppna" om den har + på 30 och fråg jorssignal från helljuset till 85 och 86 ???
jag brukar dra + från batteriet till 30 och 85 och sen styrningen (minus från helljuset) till 86.
Känns bra och har alltid fungerat för mig... eller har jag fel?
Senast redigerat av blink_pj (28 november 2013)
* Lars Ström tog en tur i sin nya El-bil. Fick Sladd, tappade Kontakten och slog en Volt!