4472
Sök

Vad för biltema olja till Saab 900og?

63 Inlägg
29 november 2013
Trådstartare
Jag fattar inte vilken olja jag ska ha till min Saab 900 från 88, lilla motorn på 100hk, 4-pinnad låda.
Har sökt men det står massa olika, vill bara ha ett snabbt svar på vilken olja jag ska ha smile och biltema oljan funkar till den bilen...
Står Enligt instruktionsboken" enl API service SF/CC Sae 10w30, 10w40.
Skulle http://biltema.se/sv/Bilvard/Olja-oc...a-10W40-36964/ funka?

424 Inlägg
29 november 2013
Det står massa olika för att det säkert går att köra med olika oljor. Men åk du till biltema och köp en olja med samma viskositet som du har skrivit, bästa om du är osäker är att fråga dom som jobbar där och ta med instruktionsboken och visa så hjälper dom dig, det är deras jobb

63 Inlägg
29 november 2013
Trådstartare
Bara det att (no offense) dom som jobbar på biltema är aningen korkade då jag frågat om saker förr men fått fel svar eller att det inte finns men hittat det själv ändå.. Så därför tänkte jag att ni som är motorintresserade hade ett bättre svar smile

424 Inlägg
29 november 2013
Delsyntet 10-40 hade jag kört på smile

63 Inlägg
29 november 2013
Trådstartare
Är det bättre att köpa filter på mekonomen än biltema, har läst att deras oljefilter är sådär??

424 Inlägg
29 november 2013
Om det känns bättre så köp filter på mekonomen, ett filter kostar ju inte så mycket ändå och billig försäkring. Annars har Jula champion oljefilter som visst ska vara bra vad jag hört samt att de är billiga där

414 Inlägg
29 november 2013
Till en gammal 900 med förgasare så har i princip all olja som säljs idag högre ACEA och API klassningar än när bilen var ny, Biltema delsyntet kommer funka utmärkt. Oljefilter kan du likagärna köpa original hos en gammal Saab-återförsäljare. Kostar ca 60-80kr så det finns egentligen ingen anledning och köpa filtret någon annanstans.

Glöm inte ny kopparbricka till oljepluggen och eftersom en "service" kostar typ 250kr så är det lämpligt göra oljebyte 1 gång/året eller 1000mil intervall, det som infaller först gäller såklart.
Senast redigerat av joH900 (29 november 2013)

63 Inlägg
29 november 2013
Trådstartare
Okej tack för svaren. Köpte denna bil helt original av en gubbe som enda ägare innan, den hade då knappt gått 10000 mil. Dessutom alltid servad hos Saab verkstad i Östhammar och stått i varmgarage sen ny smile skicket är därefter.
Har haft denna som övningskörningsbil för syrran/extrabil. Gubben hade inte kört något på gamla dagar. Senaste service va på 10234mil år 2008, köpte den för exakt ett år sen då hade den gått 10320mil. Så ca 100 mil på 4år. Men allt har fungerat tipptop ett år men är dags förgrundservice. Bör man byta stift samtidigt?
Bilen rullade genom besiktningen utan anm med beröm för en månad sen smile

4 767 Inlägg
29 november 2013
Det skadar aldrig att byta stift. Men köp inte stift på biltema wink Köp NGK på Mekonomen smile

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

Forummoderator
9 299 Inlägg
1 december 2013
Stift köper man ju på nätet. Under halva priset och leverans i brevlådan.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

4 767 Inlägg
1 december 2013
Ja, ebay i england så e vi nere på 1/3 av priset. Men det beror ju på om man har tid att vänta på grejerna eller inte smile

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

Sök