2481
Sök

Vad kommer det att kosta? 240 eller 244 upp till 350-400hk

91 Inlägg
14 november 2006
#21
Det är nog mera lönsamt om du köper en redig bil så du har en bra botten att börja på

250 Inlägg
14 november 2006
Trådstartare
#22
tackar nu har jag nog fått veta vad som krävs.


14 Inlägg
14 november 2006
#23
Måste väl inte ha gas för att komma upp i 400 hk i en 4-cyl volvo motor.. men en snurra är väl att rekommendera iallafall.. i de effekt uttagen.. och man kan ju hitta en redan fördig byggd racemotor för en billig peng! och 400 hk i en 240 Respekt! tänk att piska en supra med en 240 haha fan va kul!

8 Inlägg
14 november 2006
#24
inte behöver det bli dyrt no kan man få det billigar också


9 108 Inlägg
14 november 2006
#25
Link_666 skrev:
tänk att piska en supra med en 240 haha fan va kul!

Jo men Supraägaren skrattar åt att 240n har kostat mer och fortfarande ser ut som om den kommit ur en tidsmaskin från stenåldern? wink


86 Inlägg
14 november 2006
#26
Om man bara ser till motorn kan du komma ganska billigt undan, b23et kolvar och m-stakar tål nog 400 spikningsfria hästar men du har nog några stora marginaler om det börjar spika.

Köp ett riktigt sprut från början tex. Vems eller MS.


Heavy Metal N' Horsepower
174 Inlägg
14 november 2006
#27
Jo men Supraägaren skrattar åt att 240n har kostat mer och fortfarande ser ut som om den kommit ur en tidsmaskin från stenåldern? wink

Men faktum kvarstår: skapelsen från stenåldern körde ifrån "allas" favoritbil...

Alla kan köra fort rakt fram...

9 108 Inlägg
14 november 2006
#28
Nasty skrev:
Jo men Supraägaren skrattar åt att 240n har kostat mer och fortfarande ser ut som om den kommit ur en tidsmaskin från stenåldern? wink

Men faktum kvarstår: skapelsen från stenåldern körde ifrån "allas" favoritbil...

Jojo smile Men hur imponerande är det egentligen om man lägger lika mycket pengar som en Supra kostar på trim och sedan skryta om att man drar en originalbil. Lägg ynka 20.000 på trim till Supran så är volvon dragen igen.

Det där med sleepers är kul om det är billigt, men lägger man ~150k på en 240 i trim är man bara dum i mina ögon.


Långsam Perfektionist
4 800 Inlägg
14 november 2006
#29
Iofs kanske det inte tillhör tråden, men det är ju inte ens roligt att åka i en gammal 240 enligt mig, skitsamma om man blir dragen i en fin bil, det är ju fortfarande den fina som alla på gatan ser wink

Audiot som råkat ut för Subarusjukan

45 Inlägg
16 november 2006
#30
gorre skrev:
det är det ju tänk dig att du har en supra och en 240 som går lika hårt då är det så mycket coolare med 240

Sök på skwez (användarnamn) så får du fram en 240 med supramotor med 500hk!!!!!

volvo med toyota blir en VOLTA

Volvoskadad
6 017 Inlägg
16 november 2006
#31
sqwez skrev:
gorre skrev:
det är det ju tänk dig att du har en supra och en 240 som går lika hårt då är det så mycket coolare med 240

Sök på skwez (användarnamn) så får du fram en 240 med supramotor med 500hk!!!!!

du skerv fel, och varför skrev du inte bara att det är din 240?

Jonas

LEGITIMERAD KLAPPSÄNKARE
153 Inlägg
16 november 2006
#32
Köp ett nyren. 230FK block från Sten Parner.. Där har du smidda kolvar och stakar och ny vev. Sen är det bara att bygga resten.. urfräst och portad topp, stressfläkt modell stor, annat styrsystem. Sen kan du mkt väl hamna runt 100k om du räknar HELA bilen.. I motorn kanske du hamnar på 50k om du snålar lite.

Alla skriver alltid citat i hopp om att verka smartare än vad man är, men det känns lite löjligt att försöka verka smartare med andras ord...

10 287 Inlägg
16 november 2006
#33
Jooo....

Men varför tror du man fortfarande säljer regpapper, skyltar och A-stolpe till 75:ans 240.

/Göran

THEBADGUY skrev:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=6245

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

250 Inlägg
16 november 2006
Trådstartare
#34
om jag lägger i ett b230 block i en 240-75 hur är det med motorfästen kommer det att passa eller blir jag tvungen att dra fram svetsen?


Meister
6 763 Inlägg
16 november 2006
#35
Varför gå den svåra vägen med 4cyl när man kan pilla i en cheva smallblock? du får en med kompressor för 70k har jag för mej. helt nybyggd! såg de på annons tror de va perssåker som sålde motorer. billigare kan de inte bli


workoholic
146 Inlägg
17 november 2006
#36
vilken volvomotor va d som hade smidda stakar o smidd vevaxel org.en sån motor kan ju spara mkt pengar

Jajjemen!
1 512 Inlägg
17 november 2006
#37
MilleN skrev:
Nasty skrev:
Jo men Supraägaren skrattar åt att 240n har kostat mer och fortfarande ser ut som om den kommit ur en tidsmaskin från stenåldern? wink

Men faktum kvarstår: skapelsen från stenåldern körde ifrån "allas" favoritbil...

Jojo smile Men hur imponerande är det egentligen om man lägger lika mycket pengar som en Supra kostar på trim och sedan skryta om att man drar en originalbil. Lägg ynka 20.000 på trim till Supran så är volvon dragen igen.

Det där med sleepers är kul om det är billigt, men lägger man ~150k på en 240 i trim är man bara dum i mina ögon.

Kan väl vara kul om man plockat ihop motorn själv, den som har köpt en supra har ju köpt en "färdig bil".

Är den inte låg vill ja inte ha den.
Cutting springs isn´t just for fun, its an addiction.

1 058 Inlägg
18 november 2006
#38
köp lite begagnade delar och sådant som redan är färdigt, typ grenrör turbo kan man få väldigt billigt.. ett b230ft block håller väl för 350-400 utan problem vad jag har läst mig till iaf.. dom kör ju orginal kolvar upp till och även ÖVER 500hk i dessa motorer, så att det skulle kosta en förmögenhet med en snabb 240 låter mkt konstigt för mig..

PoLoud =D

64 Inlägg
18 november 2006
#39
Billigaste sättet vore enligt mig att ta en så stor motor som möjligt tex v8. där är 400hk relatift enkelt.
Men om man vill ha en b23 så är det absolut inte omöjligt.
Bilden jag får upp i skallen är:
B23 turbo block med avsvarvade kolvar på 2mm, 16v topp.
ett hemma yxat grenrör med en gt 40 eller liknade
några passande spridare mm, och ett ms,vems, haltech eller helt enkelt dubbla fuggar.
ett tips är att inte köpa nya prylar utan köpa sånt som är nytt fast begangnat.
Om du klarar dej undan spikningar så håller volvo orginal prylar för dem hästarna.   
På snik motorer så brukar man väll försöka få ut så låg komp som möjligt och sedan höjja laddet mera då det är det som ger.

Om man är villig att lägga ut mer tid och kanske vänta ett tag till dem rätta prylarna trillar in så tror jag att ca 50k är möjligt men beror juh helt på val av prylar och hur mycket man vill skruva under en sesång.

Att lägga ned 200000kr på ens intresse vore inget jag skulle dumförklara någon för, men du kommer nog inte få igen alla pengar men det hör juh inte hit.
mvh Fredrik
Senast redigerat av egut (18 november 2006)


Forskningsingenjör, Förbränningsmotorer på LTH.
137 Inlägg
18 november 2006
#40
Det finns lite olika approach på ett sånt här bygge, det vet både jag och Haijen.
Som bekant så finns det "Haijenhjelmmetoden" och "Pacmanmetoden", eller hur Göran!
Det är inga problem att fixa 350-400hk ur en rödblockare för 50000kr om man har mycket kunskap, är händig och har bra kontakter.
Ta en B23ET t.ex, porta toppen själv, köp en billig trimkam (lite tur och tålamod att invänta rätt grejor är en nödvändighet för ett budgetprojekt), migga ihop ett grenrör, hitta en gratis lastbilsturbo i lagom storlek, bygg om E-insuget lite, dubbla "normalstora" spridare (gratis), MS (nästan gratis), nerkapad lastbils-IC, osv osv.

Det blir inte ett genomseriöst projekt, men visst går det!

Själv väljer jag en betydligt krångligare väg, genomseriöst OCH billigt!
En ekvation som egentligen inte går ihop. Den variablen som får tillsättas i stor mängd då är tid! Gärna oändlig sådan.
Jag kommer nog inte vara uppe i 200K när min motor är "klar", men så har jag också köpt nästan allt till så bra priser som möjligt vid de rätta tillfällena, men då har det tagit fem år också. Å andra sidan så ska det ge mer än 350-400hk också.
Man kan nog sammanfatta det med att jag vill ha en Haijenmotor men betala för en Pacmanmotor!  smile



Sök