Det finns lite olika approach på ett sånt här bygge, det vet både jag och Haijen.
Som bekant så finns det "Haijenhjelmmetoden" och "Pacmanmetoden", eller hur Göran!
Det är inga problem att fixa 350-400hk ur en rödblockare för 50000kr om man har mycket kunskap, är händig och har bra kontakter.
Ta en B23ET t.ex, porta toppen själv, köp en billig trimkam (lite tur och tålamod att invänta rätt grejor är en nödvändighet för ett budgetprojekt), migga ihop ett grenrör, hitta en gratis lastbilsturbo i lagom storlek, bygg om E-insuget lite, dubbla "normalstora" spridare (gratis), MS (nästan gratis), nerkapad lastbils-IC, osv osv.
Det blir inte ett genomseriöst projekt, men visst går det!
Själv väljer jag en betydligt krångligare väg, genomseriöst OCH billigt!
En ekvation som egentligen inte går ihop. Den variablen som får tillsättas i stor mängd då är tid! Gärna oändlig sådan.
Jag kommer nog inte vara uppe i 200K när min motor är "klar", men så har jag också köpt nästan allt till så bra priser som möjligt vid de rätta tillfällena, men då har det tagit fem år också. Å andra sidan så ska det ge mer än 350-400hk också.
Man kan nog sammanfatta det med att jag vill ha en Haijenmotor men betala för en Pacmanmotor!