3244
Sök

Bytt hjullager, abs lampa lyser toyota aygo

159 Inlägg
29 november 2013
Trådstartare
Hej har köpt en begagnad toyota aygo 2010 års modell. Före ägaren hade precis bytt hjullagret vänster fram. Efter det så började abs,antisladd och vsc lampan lysa sa han. Har prövat att göra den strömlös men dom försvann inte.

frågor.

Måste man in i datorn på bilen och radera felkoderna eller finns de annat sätt??

Ska de bli så om man lossar abs kabeln när man byter lagret??

Har en teori om att han kan fått fel lager också. Såg att aygon fram till 09 inte hade abs i lagret.

Nån som kan detta får gärna rätta mig om ja har fel.

1 122 Inlägg
29 november 2013
Syns inga skador på absgivarn på utsidan? Kan ju hända han försökt tagit lös den i samband med hjullager bytet eller kommit åt den från insidan så den fått sig en smäll. eller ev slitit i kontakten

gasa nu foer faen!

159 Inlägg
29 november 2013
Trådstartare
Har inte haft isär såpass mycket. Han sa att han endast lossat sladden. Men man vet aldrig.

Evildan
29 november 2013
Kanske kontakten/kablaget blev lite glapp under operationen.

159 Inlägg
29 november 2013
Trådstartare
Kontakten ha ja haft isär å den e riktigt. Går en kabel ut från själva navet.

Evildan
29 november 2013
Mätt resistansen i kontakten?
På så vis kan du avgöra om det är fel i givaren/kabeln.
Jag tror annars att det inte fungerar med en "Norsk reset" utan ska den nollas är det hos Toyotaverkstaden, dom är inte dyra att ha att göra med och välkomnar dig säkerligen med öppna armar då dom sällan lagar bilar utan bara servar och servar och servar wink

326 Inlägg
29 november 2013
lassre skrev:
Har en teori om att han kan fått fel lager också. Såg att aygon fram till 09 inte hade abs i lagret.

Han kan inte ha vänt lagret fel då? Ibland är det jäkligt svårt att se markeringen som talar om vilken sida som ska vara utåt. Åtminstone på mitt bilmärke..

Sothora <3
1 201 Inlägg
29 november 2013
det vänt åt fel håll. Dom har "abs kransen" i lagret

Bildemonterare samt egen verkstad. !

159 Inlägg
1 december 2013
Trådstartare
ok.. prata med honom nu. Han hade inte tänkt på att de skulle sitta t nåt speciellt håll. Så då e risken att de kanske kommit åt fel håll. Tack för svaren..

4 467 Inlägg
1 december 2013
tänkte så jag åxxå,bara köpa ett nytt lager då,finns ett "typ kreditkort! man håller emot lagret,då ser man vilken sida som "kransen" sitter,,,,men är det verkligen ett löst lager på såpass ny bil? Är det inte en hel hubb med lagret ,sitter med typ fyra bult

159 Inlägg
1 december 2013
Trådstartare
Ja tror att de e läsa lager. Kollade på skruvat å de såg ut så.

6 Inlägg
9 december 2013
magnetiskt krans i lagret säkert.. kan va avmagnitiserat?

4 467 Inlägg
9 december 2013
kan inte bli avmagnetiserat

159 Inlägg
8 januari 2014
Trådstartare
Ja tror de är så simpelt att han sätt de åt fel håll jag.

Sök