Började med att plocka av trumman fram för att plocka en pinnbult som jag ska ha med som mall när jag skaffar längre. Renoverade och fina bromsar
Pinnbulten ute, en kort jävel
Sen fick det bli till att sätta fart med dörrarna. Markerat.
Bortkapat.
Bort med det gamla
Fick mäta uppifrån och ner mellan kanten uppe på dörren och de dåvarande markeringarna då dem skulle försvinna vid renslipningen. Vet dock inte vad jag har använt för fantasi mätsystem då det varken var 89mm eller 89cm där i mellan Missade nog någon siffra när jag skrev, men jag förstod ju vad jag menade haha
Renslipat och falsat.
Påbörjat.
Visste att jag skulle vara tvungen att klippa upp kanten eftersom den skulle vikas in på insidan, hade bara blivit skit av det annars
Visste att det därmed också skulle bli en fin taggig kant
Så satte en punkt vid varje tagg och slipade ner det sen.
Färdigsvetsat och nerslipat
Helhetsbild.
På med lite glasfiberspackel.
Glasfiberspacklet nerslipat, finspacklet på plats, sedan slipat och grundat
Tog sedan och böjde till ett fäste till a-stolpen då hela den sviktade när man öppnade dörren.
Spände upp dörren där den ska sitta innan jag svetsade fast fästet.
Svetsat. Nu jävlar blev det stumt
Som en sista grej fick det bli till att Kitta alla svetsskarvar invändigt.
En burk Hagmans Karosserikitt och en timme senare såg det ut såhär
Ja precis Fördelen hade varit att man inte behövt starta den, bara på med stereon så hade den hoppat fram Nackdelen hade dock varit att spacklet ramlat av haha
Putteliten skrev:
Mät grovleken på splinesen på pinnbulten. Har kasse liggande med M14x1,5.
Godset som går genom trumman är 16mm (inga splines), gängan är 1/2"-20, ska helst vara 50mm långa mätt från pinnbultens anliggningsyta (insidan av trumman)
Marcus_89 skrev:
Ska du lacka den seriöst sen? Reagerade lite på att du spacklade och grundade över det rostiga
Nej det blir sprayburk eller roller Underarbetet är alldeles för dåligt för en riktig lack. Matt ska den bli iallafall så fått den grundad proffsigt hade varit helnajs men ekonomin finns inte där
Ja precis Fördelen hade varit att man inte behövt starta den, bara på med stereon så hade den hoppat fram Nackdelen hade dock varit att spacklet ramlat av haha
Putteliten skrev:
Mät grovleken på splinesen på pinnbulten. Har kasse liggande med M14x1,5.
Godset som går genom trumman är 16mm (inga splines), gängan är 1/2"-20, ska helst vara 50mm långa mätt från pinnbultens anliggningsyta (insidan av trumman)
Marcus_89 skrev:
Ska du lacka den seriöst sen? Reagerade lite på att du spacklade och grundade över det rostiga
Nej det blir sprayburk eller roller Underarbetet är alldeles för dåligt för en riktig lack. Matt ska den bli iallafall så fått den grundad proffsigt hade varit helnajs men ekonomin finns inte där
räkna med bubblor efter några månader så varför måla den ens?
Ja precis Fördelen hade varit att man inte behövt starta den, bara på med stereon så hade den hoppat fram Nackdelen hade dock varit att spacklet ramlat av haha
Putteliten skrev:
Mät grovleken på splinesen på pinnbulten. Har kasse liggande med M14x1,5.
Godset som går genom trumman är 16mm (inga splines), gängan är 1/2"-20, ska helst vara 50mm långa mätt från pinnbultens anliggningsyta (insidan av trumman)
Marcus_89 skrev:
Ska du lacka den seriöst sen? Reagerade lite på att du spacklade och grundade över det rostiga
Nej det blir sprayburk eller roller Underarbetet är alldeles för dåligt för en riktig lack. Matt ska den bli iallafall så fått den grundad proffsigt hade varit helnajs men ekonomin finns inte där
räkna med bubblor efter några månader så varför måla den ens?
Hade den inte behövt rostlagas så hade jag behållit den rostig då jag älskar det utseendet men tycker inte det hade blivit bra med ny plåt och rostig plåt tillsammans så därför får det ju bli till att kladda på lite färg
Letat fram sticksågen så nu blev det till att såga till golv
Måttat och utsågat från skivan.
Format efter golvramen.
Började redan se en helhet.
Tog i växelspaken precis som förväntat.
Grovsågat.
På G
För långt bak så skivan stack ovanför ramen.
Blev även LITE för bred vid fösta sågningen.
Så tog en bit till och justerade till svängen som blev väldigt jämn för att vara sågat med sticksåg.
Smalnade av skivan ca 2mm så föll den på plats
Sitter som en smäck (sticker upp lite ovanför ramen på bilden men skivan bågnar så blir jämnt och fint sen när man bultar fast den )
Sticker inte heller upp längre i bakkant.
Givetvis fick man slänga i sätet så man kunde se hur det såg ut...
...och torrköra så klart
Kommer nästan sitta i baksätet för att sitta bekvämt med benen Kommer dock få sträcka mig för att nå växelspaken, tur man bara har tre växlar
Får dessutom dra ut armen genom bakrutan om jag ska köra med kromad båge haha
Känns riktigt skönt att äntligen fått i ett golv så att man känner att man faktiskt kommer någonstans Nu står nya pinnbultar och borrning av fälgar på tur så man kan få ut den och testköra lite
Fan va grym uppdatering!! Skitkul o fått i ett golv :-D
Ja redig motivationshöjare Fick även kollat efter pinnbultar på jobbet idag och hittade en sort som lär fungera finfint, så det ska inhandlas nu till löningen
Med diverse andra projekt som kommit i mellan och bristande motivation, så är Forden nu såld (eller snarare bortbytt) och projektet kommer nu stängas ner. Jag kommer kanske starta upp en ny tråd om det nya projektet som SKA rulla till sommarn 2017. Jag har även ett långtidsprojekt som har pågått ett tag nu, som jag funderar på att göra en tråd om. Oavsett, jag tackar för ert visade intresse!