3305
Sök

Från och med den 1 december mobiltelefon få betala böter.

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
2 december 2013
Trådstartare
Från och med den 1 december kan du som använder mobiltelefon eller annan kommunikationsutrustning på ett trafikfarligt sätt få betala böter.
Ha jag förstått rätt eller de har vaknat upp?
Äntligen! Det var på tiden att Sverige följer den go exempel från alla andra länder som har den förbud sen flera år tillbaka.
Nu är många bilar utrusade med handfri telefon eller finns kit att köpa, båda delar är mycket säkrare och lätt att använda.
Välkommen till det beslutet med glädje.
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Nyh … telefonen/

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

German Engineering
9 083 Inlägg
2 december 2013
Jag välkomnar beslutet smile

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
2 december 2013
Kommer sannolikt inte att respektera beslutet, men däremot kommer jag vara betydligt mer diskret när jag använder telefonen i trafiken smile

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

12 086 Inlägg
2 december 2013
Lagen är som många andra lagar svårtolkad. Anser man att man kan köra bil och prata i telefon samtidigt så finns det ingen lag som förhindrar dig, så tolkar jag lagen.

Jag kollade upp både trafikförordningen och brott mot trafikförordningen och kunde inte hitta någon summa på penningböter i nämnda brott. Enligt transportstyrelsen är det en individuell prövning för varje fall. Vilket betyder att det alltså inte kommer åka runt poliser och ge böter för mobilanvändning i tid och otid.
Jag tror den nya lagen kommer ha låg prioritet hos polisen, dom vill ha "snabba cash".

Jag är generellt sätt emot de flesta regler som hämmar varje människas rätt att göra vad han vill med sitt liv. Därför är jag måttligt impad av den nya lagen, men samtidigt nöjd med att den formulerats så flummigt.

Rumpmas
3 860 Inlägg
3 december 2013
Germax skrev:
Lagen är som många andra lagar svårtolkad. Anser man att man kan köra bil och prata i telefon samtidigt så finns det ingen lag som förhindrar dig, så tolkar jag lagen.

Jag kollade upp både trafikförordningen och brott mot trafikförordningen och kunde inte hitta någon summa på penningböter i nämnda brott. Enligt transportstyrelsen är det en individuell prövning för varje fall. Vilket betyder att det alltså inte kommer åka runt poliser och ge böter för mobilanvändning i tid och otid.
Jag tror den nya lagen kommer ha låg prioritet hos polisen, dom vill ha "snabba cash".

Jag är generellt sätt emot de flesta regler som hämmar varje människas rätt att göra vad han vill med sitt liv. Därför är jag måttligt impad av den nya lagen, men samtidigt nöjd med att den formulerats så flummigt.

Så många som vinglar fram och tillbaka över vägen med mobilen i ena näven tycker jag att det är en bra idé smile
För att inte tala om hur märkligt det kan se ut när någon pratar i mobilen och tar sig genom en korsning med manuell växellåda.

Men håller med om att den nog blir rätt tandlös p g a att det blir väldigt dyrt väldigt fort att hålla en rättegång i varje enskilt fall.
Senast redigerat av Andromeda (3 december 2013)

Forummoderator
10 576 Inlägg
3 december 2013
Man skapar en ny lag eller vad vi skall kalla det, men så lägger man till raden om att det måste vara på ett trafikfarligt sätt. Då urvattnar man ju alltihopa.  Totalt meningslöst eftersom det redan är förbjudet att bete sig trafikfarligt oavsett om det är ett sms i telefonen eller om man drar en strut på väg till jobbet.

Andromeda skrev:
Men håller med om att den nog blir rätt tandlös p g a att det blir väldigt dyrt väldigt fort att hålla en rättegång i varje enskilt fall.

Rättegångar strösslar dem ju med så det är nog minsta problemet.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
3 december 2013
Trådstartare
Håller med dig torpis, Det som skulle behöva är att fin slippa hela processen som de gör i andra länder som att hoppa över rättgång, spara pengar och tid, är man tagen får man skylla på sig själv.

Vad som gäller i andra länder, i detta fall i Frankrike där man har körkort med poäng.

Exempel i Frankrike.

Brottet är: handhållen telefon, även om du inte pratar, kan man i detta fall kunna verbaliseras.
När du ringer, till och med en handsfree-kit, är uppmärksamheten inte samma sak, det minskar.
Det skulle ta 50% extra reaktionstid i händelse av oförutsedda omständigheter. Den enklaste lösningen är att sätta sin telefon på meddelandetjänster.
Om du är tillsammans med en passagerare, låt din passagerare svara.

Statistik

6-7% av bilolyckor orsakas av den enda grepp på mobiltelefonen.

Trafiken - Art R 412-6-1

Användningen av en handhållen telefon av föraren av ett fordon i rörelse är förbjudet.

Det faktum är att alla förare som bryter mot bestämmelserna i denna artikel skall straffas med böter för överträdelser av den andra klassen.

Straff: Förlust av 3 av 10 poäng på körkort och 135 Euro böter.

Saabifierad
2 031 Inlägg
3 december 2013
Det finns inte tillräckliga bevis på att prata i själva luren alltid leder till en trafikfarlig körning. Därför är det bättre att ha något som kan bötfälla en om ens körning verkligen varit trafikfarlig än att istället förbjuda hela användningen rakt av.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

12 086 Inlägg
3 december 2013
Föresten, i lagen står det ingenting om trafiksäkerhet.

Lagen säger:
”Vid färd på väg med ett motordrivet fordon får föraren ägna sig åt aktiviteter såsom användande av mobiltelefon och annan kommunikationsutrustning, endast om det inte inverkar menligt på framförandet av fordonet.

Det står med andra ord, endast om det inte orsakar skadliga följder vid framförandet av fordonet.
Hade det stått "endast om det inte inverkar negativt på trafiksäkerheten" hade det ju varit en helt annan femma då rimligtvis all bisyssla när man kör bil försämrar koncentrationen på bilkörandet.
Ska vi förbjuda att dricka kaffe i bilen, att prata med sina medpassagerare, att leka billekar med sina barn på semestern? Nej. De som inte kan prata i telefon och köra bil samtidigt kan man sätta dit gör vårdslöshet i trafik.

Sålänge man inte orsakar problem, tex kör vingligt eller tom krockar så har användandet av mobilelefon inte inverkat menligt på framförandet av fordonet. Punkt! Jag nästan längtar till jag blir stannad med luren i näven så jag kan argumentera sönder polisen.

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
4 december 2013
Trådstartare
Inte länge än igår, körde jag bredvid en kvinna som hade sina två händer upp på raten med mobilen mellan händerna och höll på att smsa så att bilen höll på att byta fil, bilen på hennes högersida tuttade som fan för att får henne att vakna till och så ska det inte vara!
Hoppas att transportstyrelse ska fin slippa lagen så att det bli hårda straff som i andra länder.

KHRacing
4 december 2013
Germax skrev:

men att sitta bakom ratten o köra är ingen rättighet på det sättet ju.. göra vad du vill bakom ratten... kan man tolka det som att det är oki (men du fattar vad jag menar)

Rumpmas
3 860 Inlägg
4 december 2013
KHRacing skrev:
Germax skrev:

men att sitta bakom ratten o köra är ingen rättighet på det sättet ju.. göra vad du vill bakom ratten... kan man tolka det som att det är oki (men du fattar vad jag menar)

OT: Men jag gillar din signatur, ett bra sätt att sprida kunskap vidare så att ingen köper svindyr K-sprit i onödan smile
Men kör vi inte BF95 än så länge?

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
4 december 2013
Trådstartare
Det verkar som att polisen börja ta ställning till den ny lag.
Mobilpratande bilist stoppades
I söndags trädde den nya lagen som ska stoppa bilister från att använda mobiltelefoner på ett trafikfarligt sätt i kraft.
http://www.nt.se/nyheter/default.aspx?articleid=9137780

671 Inlägg
4 december 2013
Om man ertappas mappa bilen med datorn i knät ?
Aj aj aj det är nog tio resor värre

Sök