3231
Sök

Ingen bil utan en båt, min mahognyracer - Essbåt från 1937.

Renovering och återställande av en klassisk svensk mahognyracer från 1937. Båten konstruerades och byggdes av Gideon Forslund på Essingevarvet i Stockholm 1937. Modellen heter Ess och denna var från början försedd med en Ford... Visa mer

252 094 Visningar
Projektet avslutat 9 oktober 2023
1 039 Inlägg
18 mars 2015
Trådstartare
#421
Kurres Flathead: Anpassning av motorluckor med mera....

Så då fick äntligen en stor sten falla från mina späda axlar då Flatheaden äntligen fick plats i Kurres inre! Dock hade vi inte hunnit lägga på motorluckorna....med luckorna på plats såg det ut så här:
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/DSC00419_zpsmpbywhbx.jpg

.....och från förgasarsidan såg det ut så här:
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/DSC00421_zpslifhvpgz.jpg

Inte så mycket som behöver justeras ändå, runt 8 mm faktiskt! Giddes snickare hade nog redan haft detta bekymmer tidigare då luckan ser ut att vara justerad mot en förgasarkrock redan från byggtiden. Fram med japan-sågen och karva i snart 80-årigt virke, på´t bara!
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/DSC00433_zpsuszb8w5i.jpg

Båda luckorna krävde anpassning och efter lite målning så blev det så här:
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/DSC00432_zpsjvwdvppe.jpg

Då det är skohornspassning av motorn även i axiell led så fick luckan bakom aktersoffans ryggstöd även den anpassas lite mot generatorn. Här ser man även avtryck av tidigare motorers närvaro då det har och svarvat lite i baksidan av luckan:
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/DSC00418_zpsdklozlud.jpg

...bild uppifrån som visar hur tajt det är och alltid har varit:
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/DSC00429_zpscfh6pfvl.jpg

Passade även på att flytta sjövattenfiltret från tidigare plats just vid intaget till skottet mellan motorrum och aktersoffa. Blir en mer central plats som nås lättare inifrån sittbrunnen:
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/DSC00439_zpshcjevnby.jpg

Bjuder slutligen på några bonusbilder där tändkabelhållarna, rätt tändstift, original tändhattar och original lock till tändspolen är på plats, jag är riktigt nöjd med hur det vart till slut! Den klarsynte ser även att glaset till bränslepumpen saknas men det har sin förklaring, återkommer i ärendet! smile
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/DSC00441_zpsk8kwxd19.jpg

http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/DSC00443_zpszkme6tps.jpg


...fortsättning följer!
Senast redigerat av hugger69 (18 mars 2015)

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

85 Inlägg
18 mars 2015
#422
Blev ju hur bra som helst! smile

Gör som Kina köp Volvo!

1 039 Inlägg
18 mars 2015
Trådstartare
#423
hugge81 skrev:
Blev ju hur bra som helst! smile

Tack mannen, jag är riktigt nöjd faktiskt! Finns inte många båtar i drift med en Flathead V8! cool

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

1 049 Inlägg
18 mars 2015
#424
Serman på, små steg är även de viktiga. Angående urtagen runt luftrenaren, kanske vore det bra med någon millimeters marginal runt då annars vibrationer kan skada trä och metall.

1 039 Inlägg
18 mars 2015
Trådstartare
#425
tommyhjortasen skrev:
Serman på, små steg är även de viktiga. Angående urtagen runt luftrenaren, kanske vore det bra med någon millimeters marginal runt då annars vibrationer kan skada trä och metall.

Visst är d så!
Det är urtaget med marginal fast det syns inte riktigt på bilden och motorn är ju stumt monterad så d kommer inte att vibrera eller röra sig så mycket........tror jag? roll
Lätt att kapa ur mer om det skulle behövas! wink

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

Fixare
321 Inlägg
18 mars 2015
#426
hugger69 skrev:
tommyhjortasen skrev:
Serman på, små steg är även de viktiga. Angående urtagen runt luftrenaren, kanske vore det bra med någon millimeters marginal runt då annars vibrationer kan skada trä och metall.

Visst är d så!
Det är urtaget med marginal fast det syns inte riktigt på bilden och motorn är ju stumt monterad så d kommer inte att vibrera eller röra sig så mycket........tror jag? roll
Lätt att kapa ur mer om det skulle behövas! wink

Helt rätt. Lättare att ta bort mer än lägga till. Fick jag lära mig den hårda vägen när jag renoverade min solö 25:a för massa år sedan.

I övrigt är jag lika imponerad som vanligt av jobbet du gör.

Lone Star Garage

1 039 Inlägg
19 mars 2015
Trådstartare
#427
gravityone skrev:
Helt rätt. Lättare att ta bort mer än lägga till. Fick jag lära mig den hårda vägen när jag renoverade min solö 25:a för massa år sedan.

I övrigt är jag lika imponerad som vanligt av jobbet du gör.

Tack du, skitkul att du gillar vad en amatör som jag pysslar med! tongue
Har du kvar Solön, bilder? Fina båtar de med! cool
Senast redigerat av hugger69 (19 mars 2015)

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

Fixare
321 Inlägg
19 mars 2015
#428
hugger69 skrev:
gravityone skrev:
Helt rätt. Lättare att ta bort mer än lägga till. Fick jag lära mig den hårda vägen när jag renoverade min solö 25:a för massa år sedan.

I övrigt är jag lika imponerad som vanligt av jobbet du gör.

Tack du, skitkul att du gillar vad en amatör som jag pysslar med! tongue
Har du kvar Solön, bilder? Fina båtar de med! cool

Ser ju inte direkt ut som du är amatör. Du har en grym känsla för detaljer.

Nä den såldes 2009 tror jag det va. Kanske kan finnas ett par bilder i gömmorna. Ska kika på detta.

jo det är väldigt fina båtar. Alltid gillat klassiska trä båtar så va kul att ha en även om det är sjukt mycket jobb att hålla dem i toppskick. Renoveringen är ju bara första steget sen ska dem underhållas också :-)

Lone Star Garage

1 039 Inlägg
19 mars 2015
Trådstartare
#429
gravityone skrev:
hugger69 skrev:
gravityone skrev:
Helt rätt. Lättare att ta bort mer än lägga till. Fick jag lära mig den hårda vägen när jag renoverade min solö 25:a för massa år sedan.

I övrigt är jag lika imponerad som vanligt av jobbet du gör.

Tack du, skitkul att du gillar vad en amatör som jag pysslar med! tongue
Har du kvar Solön, bilder? Fina båtar de med! cool

Ser ju inte direkt ut som du är amatör. Du har en grym känsla för detaljer.

Nä den såldes 2009 tror jag det va. Kanske kan finnas ett par bilder i gömmorna. Ska kika på detta.

jo det är väldigt fina båtar. Alltid gillat klassiska trä båtar så va kul att ha en även om det är sjukt mycket jobb att hålla dem i toppskick. Renoveringen är ju bara första steget sen ska dem underhållas också :-)

Tack!
Jo, jag är värsta amatören men man lär sig eftersom och detta är mina andra träbåt! Dock den första jag renoverat så här mycket på och den var ju ändå väldigt fin i utgångsläget! Detaljer gillar jag att pilla med och det gör så mycket för helhetsintrycket! wink
..... att underhålla är ju bara roligt! tongue

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

1 484 Inlägg
19 mars 2015
#430
Fan, Håkan.. dä blir jämt görbra, dehär! wink

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3

1 039 Inlägg
20 mars 2015
Trådstartare
#431
skrotnisse89 skrev:
Fan, Håkan.. dä blir jämt görbra, dehär! wink

Ha, ha, tackar Oskar! En gör så gött en kan....tongue

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

1 039 Inlägg
20 april 2015
Trådstartare
#432
...händer d nåt här då, undrar vän av ordning??  roll
Lugn, en uppdatering kommer inom kort! smile

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

9 121 Inlägg
20 april 2015
#433
hugger69 skrev:
...händer d nåt här då, undrar vän av ordning??  roll
Lugn, en uppdatering kommer inom kort! smile

Ja det börjar väl va dags att kasta pengarna i sjön nu va? wink


1 039 Inlägg
20 april 2015
Trådstartare
#434
Putteliten skrev:
Ja det börjar väl va dags att kasta pengarna i sjön nu va? wink

Ha, ha, det är väl redan gjort!....med pengarna alltså! tongue

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

1 039 Inlägg
22 april 2015
Trådstartare
#435
Kurres Flathead: Reglage

Ja, det har ju vart lite påsklov och sånt emellan men nu har vi avslutat skidsäsongen i fjällen så att man kan ägna några timmar av sitt privatliv till väsentligheter! smile
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/DSC00420_zpsqxhojsh8.jpg

Då Kurre helt saknade gasreglage när vi köpte båten så kom vi fram till denna lösning för att kunna använda moderna och säkra gasvarjar och ett stiligt lite tidlöst reglage. Tror reglaget är från Morse om jag minns rätt...
Fick hjälp av Tomas på Bussjö Alutek, fd Norbergs båtbyggeri, att tillverka en snajdig plåt i alu.

Provmontage med dynorna på plats för att hitta rätt körställning:
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/IMG_3457_zpsl6bm1yy5.jpg

Den lackades sedan sidenmatt svart för att smälta in så diskret som möjligt. Baksidan med fäste för vajer:
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/DSC00448_zpsuxvpbugz.jpg

Gängade M5 i plåten och monterade spaken. Mycket elegant sak detta med justerbart motstånd i spaken för att få den rätta känslan.
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/DSC00451_zpsx0c5ifuu.jpg


Med två försänkta hål i armstödet vid förarplatsen så monterades det färdigmonterade reglaget upp:
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/DSC00452_zpsadhbdgdy.jpg

Original växelspak från en Ford 1932 satt ju redan monterad då Kurre kom till oss men den var utan koppling till verkligheten dvs vidare länkage till motorn saknades helt. Var först inne på att ha samma typ av kraftiga vajer som till gasen vilket hade varit enklast men inte lika kul som med en stång.....det fick alltså bli stång! Tomas måttade och tillverkade en massiv rostfri stång i ett stycke men med justerbara gaffeländar. Nu blev ju denna stång rätt lång, över 2 m och hur sjutton får vi ner den i ett stycke utan att såga sönder Kurre? Tomas klurade och kom fram till att vi faktiskt hade en port rakt i i båten via ett av de dubbla avgasningsrören, hepp! smile Bort med slangen och in med växelstången. Efter lite trixande så var stången på plats och passade som en handske!

Här är anslutningen mot backslaget:
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/DSC00428_zpsseuxhtgh.jpg

http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/DSC00435_zpsidjbr3yh.jpg

Så numera är Kurres förarplats komplett gällande reglage, återstår bara att se vilka som fungerar! smile
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/DSC00455_zpsuny0crke.jpg


....fortsättning följer!

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

1 049 Inlägg
22 april 2015
#436
Mycket inbjudande förarplats! Är det där kontakten till "tuten", eller som den kanske benäms luren, jag ser på ratten?

1 039 Inlägg
22 april 2015
Trådstartare
#437
tommyhjortasen skrev:
Mycket inbjudande förarplats! Är det där kontakten till "tuten", eller som den kanske benäms luren, jag ser på ratten?

Tack Tommy! smile
Svar nej, det är bara ett rattcentrum jag låtit tillverka i art déco!cool
....står nog om detta i början av denna tråd! wink

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

2 030 Inlägg
22 april 2015
#438
Stiligt som vanligt när du arbetar! Bra jobbat! smile

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.

1 039 Inlägg
23 april 2015
Trådstartare
#439
BlueScreeen skrev:
Stiligt som vanligt när du arbetar! Bra jobbat! smile

Bugar och tackar! smile

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

1 484 Inlägg
23 april 2015
#440
chääääääf!! cool

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3


Sök