Bullet--- skrev:
Väljer FWD alla dagar...och större delen av vikten ovanför drivhjulen vilket ger mer grepp
Det stämmer verkligen inte.
Min fwd släpper hur lätt som helst, har Honda Accord med 158hk original.
Om jag jämför det med familjens 523 e39 så är den mycket svårare att få hjulsläpp på, man måste verkligen tvinga till hjulsläpp med våld.
Nu pratar jag om torr asfalt.
Sen så om du tittar på dragracing så ser du också varför din hypotes om att man har mer vikt på hjulen på en fwd dör rätt så fort..
Acceleration=vikt flyttas bakåt=mer grepp på bakhjulen
Deceleration=vikt flyttas framåt=mer grepp på framhjulen(därför typ alla bilar har större bromsar fram)
Bullet--- skrev:
...Sen att en FWD automatiskt skulle understyra är en ren myt. Då har man kört för snabbt för sitt eget bästa och den bilen antagligen haft mcperson framvagn.
Och kan verkligen inte hålla med om att en fwd bil skulle vara sämre vid inspirerande körning, årets skämt
Du kan inte ha lika bra egenskaper på en fwd som en rwd har, om vi utgår från att båda bilarna är välbyggda och har "bra väghållning" och har någorlunda likadan aerodynamik, effekt och storlek/vikt.
En bil med fwd "tappar grepp" när framhjulen måste sköta om ännu ett moment, drivningen av bilen..
Sen är det skillnad om man har två bilar med ca 150hk i varje eller 450hk i varje, ju mer hästar desto mer fördelar för en bakhjulsdriven.
Både på en bana och på strippen..