2440
Sök

Framhjulsdrift VS Bakhjulsdrift

En Medlem
405 Inlägg
7 december 2013
#121
Vettemannen skrev:
-matte skrev:
HereComesTrouble skrev:
Det finns fler bilar med 50/50 fördelning trots tung motor smile

Jodå, kan säga Prius om du gillar det bättre..

Sant det kanske det gör men jag tror att tyngdpunkten blir svårslagen då batterierna ligger i golvet och ger en riktigt låg tyngdpunkt.
Det jag försöker säga är att eldrivna bilar har bättre väghållning, då man slipper ha stora bitar massa på vissa ställen såsom motor och växellåda och bensintank.

Elektriska motorer väger mindre än någon av dem samt så kan man placera energikällan under golvet vilket sänker tyngdpunkten betydligt. Sen att man slipper all service som förbränningsmotorer ger är ju också en annan fördel som skulle konka en och en annan verkstad..

Det lär ju bli så att efter 5-10 år så har ingen råd att reparera alla elektronikfel på dessa bilar så dom kommer tidigt att bli små fina kuber efter att bilfrag gjort sitt.

/Benny

Ja, det är väl lätt att anta det men eftersom all elektronik är byggd som solid-state med inga rörliga delar så finns det inget som går sönder om de inte utsätts för fysiska påverkningar utifrån eller om kontakterna mellan enheterna skadas direkt.

Däremot bilar med många rörliga delar sliter hela tiden på sina rörliga delar i drift och frågan är om inte kostnaden att laga det är densamma eller överstiger kostnaden för att laga elektronik som inte ska kunna gå sönder om man inte slår på dem!

Jag såg att du inte tog upp problemet med batteriernas livslängd på ungefär 10år, vilket absolut är ett problem som inte är löst ännu dock. Miljömässigt är det lugnt eftersom de återvinns till 100% men för slutkund så gäller det att besparingen i bränslekostnad på 10 år överstiger batteriernas kostnad.
Senast redigerat av -matte (7 december 2013)

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
7 december 2013
#122
-matte skrev:
Vettemannen skrev:
-matte skrev:

Sant det kanske det gör men jag tror att tyngdpunkten blir svårslagen då batterierna ligger i golvet och ger en riktigt låg tyngdpunkt.
Det jag försöker säga är att eldrivna bilar har bättre väghållning, då man slipper ha stora bitar massa på vissa ställen såsom motor och växellåda och bensintank.

Elektriska motorer väger mindre än någon av dem samt så kan man placera energikällan under golvet vilket sänker tyngdpunkten betydligt. Sen att man slipper all service som förbränningsmotorer ger är ju också en annan fördel som skulle konka en och en annan verkstad..

Det lär ju bli så att efter 5-10 år så har ingen råd att reparera alla elektronikfel på dessa bilar så dom kommer tidigt att bli små fina kuber efter att bilfrag gjort sitt.

/Benny

Ja, det är väl lätt att anta det men eftersom all elektronik är byggd som solid-state med inga rörliga delar så finns det inget som går sönder om de inte utsätts för fysiska påverkningar utifrån eller om kontakterna mellan enheterna skadas direkt.

Däremot bilar med många rörliga delar sliter hela tiden på sina rörliga delar i drift och frågan är om inte kostnaden att laga det är densamma eller överstiger kostnaden för att laga elektronik som inte ska kunna gå sönder om man inte slår på dem!

Jag såg att du inte tog upp problemet med batteriernas livslängd på ungefär 10år, vilket absolut är ett problem som inte är löst ännu dock. Miljömässigt är det lugnt eftersom de återvinns till 100% men för slutkund så gäller det att besparingen i bränslekostnad på 10 år överstiger batteriernas kostnad.

Ja, batterierna är väl så dyra att inte många har råd att byta utan väljer att skrota bilen i stället eller dumpa priset med dåligt batteri till någon hugad spekulant.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

En Medlem
405 Inlägg
7 december 2013
#123
Precis och på tio år kan det ha kommit två nya generationer av bilar så man blir kanske tvungen att köpa begagnat eller eftermarknads batterier.

Bilar såsom prius som bara använder batteriet som en sorts energibuffert drabbas inte lika mycket av att det tappar kapacitet men "fullblodiga" elbilar tappar ju räckvidd med minskad kapacitet.
Det är väl detta som styr att elbilarna inte har slagit igenom alltför stort än så länge, vet att i norge dock finns det ett bra avdrag på elbilar som vi definitivt borde ta efter här också.
Däremot så finns det många lovande batteritekniker som är på gång, och bilar som tesla model s visar ju att det är absolut möjligt.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
7 december 2013
#124
Vettemannen skrev:
-matte skrev:
HereComesTrouble skrev:

Det finns fler bilar med 50/50 fördelning trots tung motor smile

Jodå, kan säga Prius om du gillar det bättre..

Sant det kanske det gör men jag tror att tyngdpunkten blir svårslagen då batterierna ligger i golvet och ger en riktigt låg tyngdpunkt.
Det jag försöker säga är att eldrivna bilar har bättre väghållning, då man slipper ha stora bitar massa på vissa ställen såsom motor och växellåda och bensintank.

Elektriska motorer väger mindre än någon av dem samt så kan man placera energikällan under golvet vilket sänker tyngdpunkten betydligt. Sen att man slipper all service som förbränningsmotorer ger är ju också en annan fördel som skulle konka en och en annan verkstad..

Det lär ju bli så att efter 5-10 år så har ingen råd att reparera alla elektronikfel på dessa bilar så dom kommer tidigt att bli små fina kuber efter att bilfrag gjort sitt.

/Benny

Jag måste påpeka att det lät exakt likadant på 1990-talet när elektroniken gjorde sitt intåg i de flesta modeller och det lät likadant när till exempel din Corvette med digital panel lanserades, livslängden skulle bli obefintlig eftersom ingen varken kunde eller skulle ha råd att reparera dem. Idag kan vem som helst med lite grundkunskaper i elektronik felsöka och reparera de modellerna själv och vågar man inte finns det lättillgänglig hjälp att få för en billig peng, lockar inte de alternativen finns det utbytesprogram där man lämnar in sin trasiga panel eller styrbox och får en renoverad del i utbyte för en rimlig mellanskillnad. Det gäller panelen i Corvette, ABS-boxen till äldre Volvo eller skärmen till klimatanläggningen på gamla BMW som kan tappa pixlar och oändligt med andra exempel.

Det går uppenbarligen att tycka och tänka en hel del om Toyota Prius som den här tråden varit ett bevis på men ingen kan ta från modellen att den blev utdömd på förhand när den kom men har visat sig vara väldigt driftsäker, visst finns det svagheter som kan vara dyra att reparera men när de felen är mindre vanliga än ett kamremsbrott på genomsnittsbilen kan man inte kalla det ett problem.

Och jag tror att elbilen kommer att följa den trenden i och med att det finns betydligt färre komponenter och mindre som kan krångla än i en konventionell bil med förbränningsmotor. Som med all teknik har det funnits en startsträcka och få vågar arbeta med batterier på grund av den höga spänningen men jag tror BMW tagit ett steg i rätt riktning där, batterierna i deras nya i-modeller är uppdelade i celler där man kan byta varje cell för sig och batteriet är byggt så att du aldrig kommer åt något som leder ström. Inte ens om du öppnar själva batteripacket eller om bilen är med i en olycka.

Att byta ut en cell kommer i framtiden att vara ett lika självklart moment som att byta olja eller skifta en kamrem, och när volymerna ökar kommer några nya celler inte kosta mer än en vanlig service gör idag. Snart kommer vi stå inför att byta olja varje år och kamrem var femte på en förbränningsmotor eller byta några celler vart tionde år på en elbil, och alla momenten kommer man klara av själv så länge tummen inte sitter mitt i handflatan!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Rejsa ?
2 959 Inlägg
7 december 2013
#125
Evildan skrev:
Busgrabb skrev:
Evildan skrev:
Givetvis inte åker vi runt 4st vuxna var dag, men jag är av den uppfattningen att önskar jag använda det baksäte som finns i den påstådda 5-sitsiga bilen ska det också fungera som ett baksäte utan att behöva en kiropraktor efteråt.
Dyrt med Toyotaservice i GBG, 3600kr respektive 1600kr kostar det här i EA, precis som i Sthlm.
3000mil mellan servicar med en liten överladdad dieselmotor, det var verkligen inte snäll intervall, undrar om livslängden blir bra roll (fungerade ju prima för VWkoncernen med Longlife)

Volvo V70 DRIVe som enbart finns med manuell växellåda drar verkligen inte mindre än en Prius, jag vet inte var du hittar dina felaktiga faktauppgifter.
Enligt Volvo vill den ha
stadskörning 5.9
landsväg 4.3
blandad 4.9
Baksätet är alltjämt sämre benutrymmesmässigt även i en V70II, får alltid knän i ryggen om någon över 170cm åker bak när jag kör, bagaget däremot är självklart större, det är ju en kombi, inte en halvkombi och bör kanske således istället jämföras med Prius+ som är helkombivarianten av Prius och den är betydligt rymligare och snålare än en DRIVe.

BMW 116d -09/-11 har följande förbrukningssiffror, finns även den enbart med manuell växellåda.
stadskörning 5.3
landsvägskörning 3.9
blandad 4.4
så nej den är inte heller den snålare än den två storlekar större Priusen med automatlåda.
Däremot är den hela 0.7 sekunder snabbare 0-100 om nu det kan anses som mycket bättre.
BMW 116d 10.2s
Prius XW20 10.9s
Prius XW30 10.4s

Att du inte förstår meningen med Prius har du gjort fullkomligt klart tidigare i ditt sätt att utrycka dig, men du kör ju BMW och framhäver ofta märket så vi har nog väldigt olika sätt att uppskatta ett fordon och vad det utför för sin ägare/förare.

Nu orkar jag inte kolla tillbaka men snittade inte du 0.5 typ vid tankning?
Då tycker jag både Volvon och 116d BMW:n har bättre siffror?
Sen har Volvon 110 Hk och inte 90! Vet att du inte skrev det.
Sen chipp på det och allt blir till det bättre, ca 140 Hk och det passar den stora bilen bättre.
Det finns ingen anledning till att inte räkna med det (Bara för att man inte kan chippa badkaret) för det är så billigt och blir så mycket bättre.

Jag framhäver inte märket men dom bygger jävligt bra motorer med låg förbrukning, framförallt i förhållande till vad respektive motor levererar.
Skulle väl säga att Volvo ligger mig mer varmt om hjärtat om det är så.
Dock är körglädjen hög i en BMW och det är ju fakta.

Sen är väl 3000 mils serviceintervall inte bra för någon motor men BMW har nog räknat och kört åtskilliga tester för att kunna lägga sig där.
Bara för Vag har problem men sina bilar så betyder det inte att BMW har det.
Jag har varken hört eller läst något problem med nyare BMW som är relaterat till 3000 mils serviceintervall.

Sen räknar ju iofs bilen på intervallen själv med, kör du som en dåre så kommer den kortas ner lite men ca 3000 är väl standard.

Nej, jag snittar väldigt nära den angivna förbrukning 0.43 och gör så som oftast med den stora skara genom åren ägda bilar.
Volvon har 109hk fram till 2012 och har numera 115hk ur sin 1.6liters Dieselmotor och finns faktiskt från 2012 med självväxlande "automatlåda", då drar den blandad körning 0.45 och det anser även jag är en bra förbrukning.

Chip anser jag generellt är förkastligt, ska man in i motorns parametrar och pilla ska man ha en väl fungerade mjukvara och inte något skit som bara ställer på bränsle luft lite godtyckligt, visst det ger oftast en vassare peak men motorn i sig tappar inte sällan sin bredare körbarhet samt den tappar som en DRIVe i detta fall hela sin miljöcertifiering vilket är en del av vitsen med att köpa just en miljöbil.

Att det är just 3000mil intervall har även det med miljön att göra, längre intervaller gör motorns miljöpåverkan lägre då oljespill och övrig materialåtgång blir lägre/mil, eller så bygger man en renare motor/drivlina så som i den tidigare nämnda Priusen som inte har några partikelfilter som behöver brännas ur om den inte körs långa sträckor utan fungerar ändå med lägre utsläpp än en liten Dieselmotor.

Jag vidhåller att en större och rymligare bil med automatlåda som har en lägre förbrukning och bättre totalekonomi inte existerar.

Läste även att du inte ens har provkört en Prius men ändå har detta förakt för bilen, låter i mina öron lite trångsynt.
Ta och provkör en, det är inte farligt, den kommer inte elektrifiera dig, den kör inte av vägen trots sin påstådda totala brist på väghållning, 69km/h i teknikensvärlds älgtesti, inte snabbast mycket tack vare ett väldigt strikt antisladdsystem som tidigt griper in, den är däremot långt i från sämst och det finns fler bakhjulsdrivna "premiumvagnar" som är långsammare.

Givetvis är en framhjulsdriven bil överlägset snabbast, som grädde på moset är den dessutom Fransk.
VW Passat 2001 som brukar förekomma i köpråd för att den är så mycket roligare att köra än exempelvis Avensis klarar älgtestet i 60km/h i klass med de sämsta, medans Avensis kommer igenom i 68km/h.
glömde länka listan
http://www.teknikensvarld.se/algtest-lista/

Jahopp, då anser jag att V70:n har bättre enkonimi totalt och dessutom inte behov av att laddas.
Du får ju lägga på laddkostnaden i din kalkyl var varje mil kostar med.

Så bra som den är på "konbana" så är det konstigt att det inte bara är Priusar på bankörningarna istället för många gånger dyrare prestandavagnar.
Den är ju så jävla kul att köra med?

Hur du ser på ett chipp är ju en helt förvrängd verklighet.
Du är typ 60 år med va?
Ett chipp eller rättare sagt en ny mjukvara (Förutsatt att det är från en seriös utvecklare som Autotech, BSR osv) gör ju under på både effekt vrid och körbarhet.
Inte fan förstör den något register på motorn.
Visst bilen i fråga kanske inte klarar emissionsvärderna vid fullast men vem bryr sig?
Köper du bilen för att rädda skogen?
I så fall får du börja engagera dig i andra delar av klotet än att köra Prius i Sverige.

Sista frågan, med den synen du har på alla bilar, vad gör du på forumet?
Senast redigerat av Busgrabb (7 december 2013)

Autotech

264 Inlägg
7 december 2013
#126
RWD eller AWD är det ända som finns i min värld. men ja okej, som A-B bil kan man väl fundera på grävling ur en ren ekonomisk synpunkt, man har ju faktiskt bättre förutsättningar då på bränsleförbrukningsbiten.. smile


1 534 Inlägg
8 december 2013
#127
Busgrabb skrev:
Sista frågan, med den synen du har på alla bilar, vad gör du på forumet?

Det där har jag funderat en del på men inte skrivit big_smile

Evildan
8 december 2013
#128
HereComesTrouble skrev:
Evildan skrev:
HereComesTrouble skrev:

Hahaha :p

Kanske dags att börja ta upp lite tider på bana nu?

Kolla topplistan på tex ringen, citroen får det lite tufft där..precis som dom flesta Ferrari, Porsche mm.
Kanske inte lika bra bilar som som en citroen Xantia Activa men endå..

Förstår inte varför du tog upp Corvette överhuvudtaget?

Din Corvettes påstådda överlägsenhet var det som vanligt du som började älta vilket du likt ett kalkerpapper gör i princip samtliga trådar du förekommer i, motorstark, mkt hästkrafter, slå sig för bröstet med de vanligtvis marksläpande knogarna blablabla, denna plastiga skapelse med teknologi från den tiden pappa hedenhös ännu inte hade fått sitt första pubishår, likt den genomsnittlige Corvetteälskaren.

Är din plastbil laglig att köras på allmän väg som den står just nu, eller är den bara ännu ett i raden misslyckat obesiktningsbart bilbygge som enbart får köras på inhängnat område?

Nej kompis, det var Dieselsmurfen som tog upp ämnet corvette..dags att hålla sig till fakta kanske?

Den är betydligt mindre plastig än badkaret, om du har suttit i en så vet du det.

Och naturligtvis är den laglig, lika lagligt som att vara så tråkig som du :p

Är det något som just jag är tvingad att bruka i den här tråde, kan inte även jag få välja vilka inlägg jag anser är skrivna eller vilken fakta jag väljer att ta till mig, annars är denna diskussion omöjlig att hålla på lika villkor.

En Corvette med plastkaross likt en Beach Buggy eller valfri vedbobyggd kitcar är alltså enligt dig mindre plastig än bilen byggd med metallkaross? Väl tänkt.
Ja, jag har kört C6 och ja den är på sedvanligt Corvettevis plastig inredningsmässigt med knappar i fet plast.

Jag blev lite nyfiken och kunde konstatera att enlgt regnumret förekommande på dina bilder är bilen en -84, men det är klart, skyltar kan bytas då bilden inte var helt nytagen.

Så då kan du alltså ta en sväng i dag på eftermiddagen med din ultimata bil?
Ta med två kompisar...hoppsan, du har ju inget baksäte
möt mig vid IKEA  i Örebro så går vi in och handlar en liten byrå...hoppsan du har ite något bagageutrymme värt namnet.
Nåväl, vi kan ta en sväng på småvägarna ned mot Norrköping så får vi se vilken bil som är stadigast när det inte körs på slät 22gradig asfalt...men, du har säkert inga vinterdäck till din bil.
Vi kan då bara parkera respektiva bilar på IKEAparkeringen..nehej, din är för bred för rutan.
Hmm, hur ska vi nu konstatera att din bil är den ultimata bilen, inte bara på bana.
Jag kan fortsätta med fler förslag hur dessa bilar för persontransport skall jämföras, det som en Corvette är bättre på än just en Prius är accelerera rakt fram samt köras på bana, i samtliga andra situationer är Priusen överlägsen, förmodligen även när det kommer till raggandet av brudar.
Vilken typ av kille är kvinnan mest intresserad av, den som tillbringar en stor del av sin fritid och plånbok i garaget skruvandes med sin bil eller killen som har tid över för henne och dessutom kan skjutsa hennes morsa till affären att köpa ägg. wink

Evildan
8 december 2013
#129
Busgrabb skrev:
Evildan skrev:
Busgrabb skrev:

Nu orkar jag inte kolla tillbaka men snittade inte du 0.5 typ vid tankning?
Då tycker jag både Volvon och 116d BMW:n har bättre siffror?
Sen har Volvon 110 Hk och inte 90! Vet att du inte skrev det.
Sen chipp på det och allt blir till det bättre, ca 140 Hk och det passar den stora bilen bättre.
Det finns ingen anledning till att inte räkna med det (Bara för att man inte kan chippa badkaret) för det är så billigt och blir så mycket bättre.

Jag framhäver inte märket men dom bygger jävligt bra motorer med låg förbrukning, framförallt i förhållande till vad respektive motor levererar.
Skulle väl säga att Volvo ligger mig mer varmt om hjärtat om det är så.
Dock är körglädjen hög i en BMW och det är ju fakta.

Sen är väl 3000 mils serviceintervall inte bra för någon motor men BMW har nog räknat och kört åtskilliga tester för att kunna lägga sig där.
Bara för Vag har problem men sina bilar så betyder det inte att BMW har det.
Jag har varken hört eller läst något problem med nyare BMW som är relaterat till 3000 mils serviceintervall.

Sen räknar ju iofs bilen på intervallen själv med, kör du som en dåre så kommer den kortas ner lite men ca 3000 är väl standard.

Nej, jag snittar väldigt nära den angivna förbrukning 0.43 och gör så som oftast med den stora skara genom åren ägda bilar.
Volvon har 109hk fram till 2012 och har numera 115hk ur sin 1.6liters Dieselmotor och finns faktiskt från 2012 med självväxlande "automatlåda", då drar den blandad körning 0.45 och det anser även jag är en bra förbrukning.

Chip anser jag generellt är förkastligt, ska man in i motorns parametrar och pilla ska man ha en väl fungerade mjukvara och inte något skit som bara ställer på bränsle luft lite godtyckligt, visst det ger oftast en vassare peak men motorn i sig tappar inte sällan sin bredare körbarhet samt den tappar som en DRIVe i detta fall hela sin miljöcertifiering vilket är en del av vitsen med att köpa just en miljöbil.

Att det är just 3000mil intervall har även det med miljön att göra, längre intervaller gör motorns miljöpåverkan lägre då oljespill och övrig materialåtgång blir lägre/mil, eller så bygger man en renare motor/drivlina så som i den tidigare nämnda Priusen som inte har några partikelfilter som behöver brännas ur om den inte körs långa sträckor utan fungerar ändå med lägre utsläpp än en liten Dieselmotor.

Jag vidhåller att en större och rymligare bil med automatlåda som har en lägre förbrukning och bättre totalekonomi inte existerar.

Läste även att du inte ens har provkört en Prius men ändå har detta förakt för bilen, låter i mina öron lite trångsynt.
Ta och provkör en, det är inte farligt, den kommer inte elektrifiera dig, den kör inte av vägen trots sin påstådda totala brist på väghållning, 69km/h i teknikensvärlds älgtesti, inte snabbast mycket tack vare ett väldigt strikt antisladdsystem som tidigt griper in, den är däremot långt i från sämst och det finns fler bakhjulsdrivna "premiumvagnar" som är långsammare.

Givetvis är en framhjulsdriven bil överlägset snabbast, som grädde på moset är den dessutom Fransk.
VW Passat 2001 som brukar förekomma i köpråd för att den är så mycket roligare att köra än exempelvis Avensis klarar älgtestet i 60km/h i klass med de sämsta, medans Avensis kommer igenom i 68km/h.
glömde länka listan
http://www.teknikensvarld.se/algtest-lista/

Jahopp, då anser jag att V70:n har bättre enkonimi totalt och dessutom inte behov av att laddas.
Du får ju lägga på laddkostnaden i din kalkyl var varje mil kostar med.

Så bra som den är på "konbana" så är det konstigt att det inte bara är Priusar på bankörningarna istället för många gånger dyrare prestandavagnar.
Den är ju så jävla kul att köra med?

Hur du ser på ett chipp är ju en helt förvrängd verklighet.
Du är typ 60 år med va?
Ett chipp eller rättare sagt en ny mjukvara (Förutsatt att det är från en seriös utvecklare som Autotech, BSR osv) gör ju under på både effekt vrid och körbarhet.
Inte fan förstör den något register på motorn.
Visst bilen i fråga kanske inte klarar emissionsvärderna vid fullast men vem bryr sig?
Köper du bilen för att rädda skogen?
I så fall får du börja engagera dig i andra delar av klotet än att köra Prius i Sverige.

Sista frågan, med den synen du har på alla bilar, vad gör du på forumet?

Behöver laddas i eluttaget? Du kan verkligen inte mycket om den moderna bil du så gärna skriver osanningar om.

Den insyn jag har i styrsystem är tillräckligt gedigen för att kunna backa upp den texten, läs den igen och ta den till dig, du skrev i princip samma sak angående kraven hos programmeringskunskaperna hos chiptillverkaren.
Läs på mer ang "chiptrimning", gör tester eller ta del av tester gjorda av andra än just tillverkaren av det specifika chipet.
Det är där som hela konsten ligger, att få ut effekten med bibehållen miljöcertifiering inom toleranser, klarar inte chipet det är det inte tillräckligt bra. Det läggs månader och år i cell för att optimera motorstyrningssystemen för att få dessa att ge effekt utan för stor miljöpåverkan, jo, miljön är viktig, den lever vi alla i och kan inte vara utan.
Jay Leno som jag vågar påstå är en tämligen intelligent man sa liknande detta: att om vi åker med vår miljövänliga bil till vardags kan vi lägga lite mer bränsle på att ha roligt på helgen, då blir miljöpåverkan mindre än i dagsläget.

Är du så inskränkt att du inte begriper att all bilhobby inte är hästkrafter och bara åka fort runt korvkiosken så behöver du nog titta runt en del på alla de olika inriktningar som finns, inte minst på detta forum.

All motorsport har miljökrav, vi som är engagerade inom SBF arbetar återkommande med det vid våra tävlingar i alla dess former, men du kanske inte är en licensierad tävlingsförare som arbetar aktivt för bilsporten i landet och därmed saknar den informationen.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
8 december 2013
#130
jetta16v skrev:
Busgrabb skrev:
Sista frågan, med den synen du har på alla bilar, vad gör du på forumet?

Det där har jag funderat en del på men inte skrivit big_smile

Det här forumet är enligt er till för självgoda grabbar med hår på bröstet och nycklarna till en penisförlängare i fickan? Vilken tragisk syn på bilintresset och nej det här inlägget är inte riktat mot någon specifik användare eller bil utan mot den attityden ni har.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 534 Inlägg
8 december 2013
#131
Evildan skrev:
Ta med två kompisar...hoppsan, du har ju inget baksäte

Så då borde en Fiat Multipla vara bättre än en Prius, man får faktiskt med 5 polare, inte 4 som prius..
Eller varför inte Golf Plus?
Större på alla sätt än en Prius..


Evildan skrev:
möt mig vid IKEA  i Örebro så går vi in och handlar en liten byrå...hoppsan du har ite något bagageutrymme värt namnet.

Där så blir Prius slagen av VW Golf, BMW 3-serie, Merca C-klass, Audi A4, Volvo V50 osv., även en Fiat Multipla faktiskt...
Eller varför inte Golf Plus?
Större på alla sätt än en Prius..


Evildan skrev:
Nåväl, vi kan ta en sväng på småvägarna ned mot Norrköping så får vi se vilken bil som är stadigast när det inte körs på slät 22gradig asfalt...men, du har säkert inga vinterdäck till din bil.

Vilken nyare framhjulsdriven bil som helst är minst lika bra som en Prius, bara man har bra vinterdäck på..
Skall vi börja komma in på 4-krafs då blir det en helt annan jämförelse.


Evildan skrev:
Vi kan då bara parkera respektiva bilar på IKEAparkeringen..nehej, din är för bred för rutan.

Tror verkligen inte att en Corvette är för bred för en p-ruta, kör VW T5-buss ofta och dom får alltid plats i en p-ruta, en Corvette är verkligen inte bredare än en T5..


Evildan skrev:
...det som en Corvette är bättre på än just en Prius är accelerera rakt fram samt köras på bana...

Stoppar där, så helt plötsligt är inte Prius bäst på bana?
Så lät det inte i dina inlägg förut..

Evildan skrev:
...i samtliga andra situationer är Priusen överlägsen, förmodligen även när det kommer till raggandet av brudar.

HAHAHAHAHAHA
okej nu är det bra, vi fortsätter, nej vänta, HAHAHAHAHA

Evildan skrev:
Vilken typ av kille är kvinnan mest intresserad av, den som tillbringar en stor del av sin fritid och plånbok i garaget skruvandes med sin bil eller killen som har tid över för henne och dessutom kan skjutsa hennes morsa till affären att köpa ägg. wink

Utan att vara expert så föredrar nog många en som skruvar och har ett bilintresse framför en renodlad toffel..

Sen är det väl skillnad på att ragga och att ha ett stadigt förhållande..

Evildan
8 december 2013
#132
Rquired skrev:
Vettemannen skrev:
-matte skrev:

Sant det kanske det gör men jag tror att tyngdpunkten blir svårslagen då batterierna ligger i golvet och ger en riktigt låg tyngdpunkt.
Det jag försöker säga är att eldrivna bilar har bättre väghållning, då man slipper ha stora bitar massa på vissa ställen såsom motor och växellåda och bensintank.

Elektriska motorer väger mindre än någon av dem samt så kan man placera energikällan under golvet vilket sänker tyngdpunkten betydligt. Sen att man slipper all service som förbränningsmotorer ger är ju också en annan fördel som skulle konka en och en annan verkstad..

Det lär ju bli så att efter 5-10 år så har ingen råd att reparera alla elektronikfel på dessa bilar så dom kommer tidigt att bli små fina kuber efter att bilfrag gjort sitt.

/Benny

Jag måste påpeka att det lät exakt likadant på 1990-talet när elektroniken gjorde sitt intåg i de flesta modeller och det lät likadant när till exempel din Corvette med digital panel lanserades, livslängden skulle bli obefintlig eftersom ingen varken kunde eller skulle ha råd att reparera dem. Idag kan vem som helst med lite grundkunskaper i elektronik felsöka och reparera de modellerna själv och vågar man inte finns det lättillgänglig hjälp att få för en billig peng, lockar inte de alternativen finns det utbytesprogram där man lämnar in sin trasiga panel eller styrbox och får en renoverad del i utbyte för en rimlig mellanskillnad. Det gäller panelen i Corvette, ABS-boxen till äldre Volvo eller skärmen till klimatanläggningen på gamla BMW som kan tappa pixlar och oändligt med andra exempel.

Det går uppenbarligen att tycka och tänka en hel del om Toyota Prius som den här tråden varit ett bevis på men ingen kan ta från modellen att den blev utdömd på förhand när den kom men har visat sig vara väldigt driftsäker, visst finns det svagheter som kan vara dyra att reparera men när de felen är mindre vanliga än ett kamremsbrott på genomsnittsbilen kan man inte kalla det ett problem.

Och jag tror att elbilen kommer att följa den trenden i och med att det finns betydligt färre komponenter och mindre som kan krångla än i en konventionell bil med förbränningsmotor. Som med all teknik har det funnits en startsträcka och få vågar arbeta med batterier på grund av den höga spänningen men jag tror BMW tagit ett steg i rätt riktning där, batterierna i deras nya i-modeller är uppdelade i celler där man kan byta varje cell för sig och batteriet är byggt så att du aldrig kommer åt något som leder ström. Inte ens om du öppnar själva batteripacket eller om bilen är med i en olycka.

Att byta ut en cell kommer i framtiden att vara ett lika självklart moment som att byta olja eller skifta en kamrem, och när volymerna ökar kommer några nya celler inte kosta mer än en vanlig service gör idag. Snart kommer vi stå inför att byta olja varje år och kamrem var femte på en förbränningsmotor eller byta några celler vart tionde år på en elbil, och alla momenten kommer man klara av själv så länge tummen inte sitter mitt i handflatan!

Detta med "ny" teknologi har alltid skrämt vissa och alltid hänfört andra, jag som har ett gediget men för många oförståeligt motorintresse tillhör det lägret som omfamnar utveckling och ny teknologi.

BMW har verkligen fått fart på forskningen tillsammans med sina samarbetspartners, räckvidden som tillskrivs i3 om 130-160km under "normala" förhållanden räcker för det mesta till.
5-serie hybriden exempelvis är inte heller något tokigt bygge, 2ton högprestandabil med en förbrukning 0.7-0.64 blandad körning.
De 28 "cellerna" i en Prius är även dom separat utbytbara, dock inte något vem som helst gör i sitt garage, ännu.
Med den batteriutvecklingen som pågår så är förhoppningsvis nästa generation ännu lättare och kan lagra en ännu större mängd energi.

Livsnjutare
1 707 Inlägg
8 december 2013
#133
Evildan skrev:
HereComesTrouble skrev:
Evildan skrev:

Din Corvettes påstådda överlägsenhet var det som vanligt du som började älta vilket du likt ett kalkerpapper gör i princip samtliga trådar du förekommer i, motorstark, mkt hästkrafter, slå sig för bröstet med de vanligtvis marksläpande knogarna blablabla, denna plastiga skapelse med teknologi från den tiden pappa hedenhös ännu inte hade fått sitt första pubishår, likt den genomsnittlige Corvetteälskaren.

Är din plastbil laglig att köras på allmän väg som den står just nu, eller är den bara ännu ett i raden misslyckat obesiktningsbart bilbygge som enbart får köras på inhängnat område?

Nej kompis, det var Dieselsmurfen som tog upp ämnet corvette..dags att hålla sig till fakta kanske?

Den är betydligt mindre plastig än badkaret, om du har suttit i en så vet du det.

Och naturligtvis är den laglig, lika lagligt som att vara så tråkig som du :p

Är det något som just jag är tvingad att bruka i den här tråde, kan inte även jag få välja vilka inlägg jag anser är skrivna eller vilken fakta jag väljer att ta till mig, annars är denna diskussion omöjlig att hålla på lika villkor.

En Corvette med plastkaross likt en Beach Buggy eller valfri vedbobyggd kitcar är alltså enligt dig mindre plastig än bilen byggd med metallkaross? Väl tänkt.
Ja, jag har kört C6 och ja den är på sedvanligt Corvettevis plastig inredningsmässigt med knappar i fet plast.

Jag blev lite nyfiken och kunde konstatera att enlgt regnumret förekommande på dina bilder är bilen en -84, men det är klart, skyltar kan bytas då bilden inte var helt nytagen.

Så då kan du alltså ta en sväng i dag på eftermiddagen med din ultimata bil?
Ta med två kompisar...hoppsan, du har ju inget baksäte
möt mig vid IKEA  i Örebro så går vi in och handlar en liten byrå...hoppsan du har ite något bagageutrymme värt namnet.
Nåväl, vi kan ta en sväng på småvägarna ned mot Norrköping så får vi se vilken bil som är stadigast när det inte körs på slät 22gradig asfalt...men, du har säkert inga vinterdäck till din bil.
Vi kan då bara parkera respektiva bilar på IKEAparkeringen..nehej, din är för bred för rutan.
Hmm, hur ska vi nu konstatera att din bil är den ultimata bilen, inte bara på bana.
Jag kan fortsätta med fler förslag hur dessa bilar för persontransport skall jämföras, det som en Corvette är bättre på än just en Prius är accelerera rakt fram samt köras på bana, i samtliga andra situationer är Priusen överlägsen, förmodligen även när det kommer till raggandet av brudar.
Vilken typ av kille är kvinnan mest intresserad av, den som tillbringar en stor del av sin fritid och plånbok i garaget skruvandes med sin bil eller killen som har tid över för henne och dessutom kan skjutsa hennes morsa till affären att köpa ägg. wink

Pratar vi om själva karossen så är det mesta i våran Kolfiber, så även med Z06 och Zr1.
Det är bara själva basmodellen som har plastkaross, men likt en beach buggy? Mja..inte direkt.

Syftade på inredning när jag menade att badkaret är plastigare, borde inte krävas ett geni för att räkna ut.

Naturligtvis lägger vi aldrig ut det riktiga reg numret på bilder, vet inte vilket du syftar på men vad jag vet så finns det inte med någonstans.

Bilens bagage är nog betydligt rymligare än vad du undersökt min vän, tex har vi kört 4st 17" 65/235 däck och vid ett annat tillfälle en 16000liters pool (nedpackad naturligtvis), detta med buren på plats. Bilen köptes inte direkt som en lastbil utan den skulle vara rolig och kunna transportera våran lilla familj, två vuxna och två hundar. Det gör det helt ok, inga problem att åka på längre semester heller.

Och nej, bilen är inte för bred för rutan.

Och ja den går alldeles utmärkt att framföra även i minusgrader, betydligt bättre på vinterväglag än tex mercedes A-klass.

Säsongen 2013 gjordes ingenting överhuvudtaget förutom körning, bilen gick som en klocka hela säsongen.
Blandad förbrukning med 100% E85 låg på 1,3. Det får man se som bra med tanke på körstilen.

Och slutligen, är det en hårig femenist med övervikt som intresserar dig så blir badkaret ditt val.
Av någon anledning så brukar tjejer intresserade av sportbilar ha lite mer stil smile

Att du sitter med i SBF bevisar bara dess inkompetens och oförmåga.

ps. Snälla du, ta reda på lite mer fakta innan du spyr ut mer nonsens.
Vet att det är svårt att lära en gammal hund att sitta, men låt inte det gå ut över alla andra här.

Evildan
8 december 2013
#134
Ja, tänka sig även en FIAT Multipla är en bättre bil än en Corvette, men det visste förmodligen de flesta redan.
Nu var det en jämförelse emellan just Corvette och Prius som gjordes, det finns fler bilar som är större, rymligare än en Prius....men hitta en automatväxlad som dessutom är snålare, snälla gör det.
Visa gärna var jag skrev att en Prius är bättre på bana än en Corvette, snälla gör det.
Parkera Corvetten emellan två andra bilar på en stormarknad....öppna sedan dörren, vet du hur lång en Corvettedörr är?
Eller varför inte fickparkera den, i backspeglarna ser du i princip endast hjulhusen bakåt.
Kört C6? Det är inte någon trevlig bekantskap på svenska vägar, breda däck och en spårkänslighet som på minner om en taskigt ställd framvagn på en klapprande fyrlänks dito från VW.
Djävulskt stötig då C6 inte ska gunga av vägen likt föregångarna, jodå jag har kört även C5 C4 C3.
Efter några mil av landsvägskörning då du setat och parerat kast för vartenda litet hål eller asfaltsskarv och är då förbannat trött i benen då du sitter på golvet med benen rätt ut utan stöd för låren, likt i en lådbil behöver du åla dig ur för att fylla på bränsle, då tankens storlek inte motsvarar motorns törst.
Provkör en om du nu är i ålder för att inneha körkort och återkom sedan och berätta att mina subjektiva åsikter inte stämmer.


jetta16v skrev:
Evildan skrev:
Ta med två kompisar...hoppsan, du har ju inget baksäte

Så då borde en Fiat Multipla vara bättre än en Prius, man får faktiskt med 5 polare, inte 4 som prius..
Eller varför inte Golf Plus?
Större på alla sätt än en Prius..


Evildan skrev:
möt mig vid IKEA  i Örebro så går vi in och handlar en liten byrå...hoppsan du har ite något bagageutrymme värt namnet.

Där så blir Prius slagen av VW Golf, BMW 3-serie, Merca C-klass, Audi A4, Volvo V50 osv., även en Fiat Multipla faktiskt...
Eller varför inte Golf Plus?
Större på alla sätt än en Prius..


Evildan skrev:
Nåväl, vi kan ta en sväng på småvägarna ned mot Norrköping så får vi se vilken bil som är stadigast när det inte körs på slät 22gradig asfalt...men, du har säkert inga vinterdäck till din bil.

Vilken nyare framhjulsdriven bil som helst är minst lika bra som en Prius, bara man har bra vinterdäck på..
Skall vi börja komma in på 4-krafs då blir det en helt annan jämförelse.


Evildan skrev:
Vi kan då bara parkera respektiva bilar på IKEAparkeringen..nehej, din är för bred för rutan.

Tror verkligen inte att en Corvette är för bred för en p-ruta, kör VW T5-buss ofta och dom får alltid plats i en p-ruta, en Corvette är verkligen inte bredare än en T5..


Evildan skrev:
...det som en Corvette är bättre på än just en Prius är accelerera rakt fram samt köras på bana...

Stoppar där, så helt plötsligt är inte Prius bäst på bana?
Så lät det inte i dina inlägg förut..

Evildan skrev:
...i samtliga andra situationer är Priusen överlägsen, förmodligen även när det kommer till raggandet av brudar.

HAHAHAHAHAHA
okej nu är det bra, vi fortsätter, nej vänta, HAHAHAHAHA

Evildan skrev:
Vilken typ av kille är kvinnan mest intresserad av, den som tillbringar en stor del av sin fritid och plånbok i garaget skruvandes med sin bil eller killen som har tid över för henne och dessutom kan skjutsa hennes morsa till affären att köpa ägg. wink

Utan att vara expert så föredrar nog många en som skruvar och har ett bilintresse framför en renodlad toffel..

Sen är det väl skillnad på att ragga och att ha ett stadigt förhållande..

Avstängd
10 388 Inlägg
8 december 2013
#135
oscar600 skrev:
...


MEN... vilken av dem tycker ni är roligast? kan vara på vintern eller sommarn, buskörning, kostnad, prestanda, komfort, m.m.

så nu vill jag att ni som är här och läser detta, diskuterar nedanför VILKEN av dessa två drivtyper är bäst för dig och vad du vet om dem.


...

vilka av dessa är bättre enligt erat tycke?

Ja, det var mycket kvar av dessa frågeställningar.

Givetvis är det som så att om man inte är på sidan som anser att "motorstyrka=bilintresse" så har man heller inte på g.org att göra ... märkligt. Men givetvis ska alla som har intresse av billjud, styling eller allt annat som "tillhör" bilvärlden och/eller bara ett allmänt bilintresse, försvinna från sidan, fortare än illa kvickt.

Fortsatt är det givetvis också som så, att mest motorstyrka är alltid bäst. Det spelar ingen roll. Om jag så köper en helt ny Audi eller BMW eller liknande, så är givetvis någon av mina jänkare bättre, de har ju trots allt fler hk och också mycket mer vrid.

För att inte glömma är också steget mellan "vilket drivsystem gillar du bäst" förfasande likt frågan "vad tycker du om nya småbilar som prius och hur mycket galla kan du spy ut över dessa", det är ju därför också fullt förståeligt att det blandas in huruvida tjejer föredrar en bil eller en annan. Och självklart är båda lägren vinnare, för oavsett vad så plockar båda lägren, enligt sig själva, de bästa brudarna. Så är det bara.

Slutligen är det imponerande hur öppensinnad man är, speciellt i trådar som denna, som påpekat bara behandlar det tråden handlar om. Det är också imponerande hur objektiv man är.

"jag har kört en byrå", "jag har kört 4 17" hjul" osv osv. Va faen, jag har kört en 9" mustangbakaxel och 4st 17" hjul i min A3...då vinner den? Den driver fram, men, det är ju uppenbarligen lastutrymmet som avgör.


Så, tråden kan slutligen sammanfattas med;

Bilintresse = motorintresse (inget annat)

Lastutrymme är viktigt, inte bara för vilket drivsystem som är bäst men även för vilket som är roligast.

PLAST! I likhet med "plats" här ovan, är materialvalet på och i en bil fruktansvärt viktigt när det gäller drivsystems fördelar och nackdelar.

Brudar gillar antingen inga bilar, eller alla bilar, för det är alltid den som påstår det som har rätt. De bästa
brudarna gillar skribentens bil, och resterande typer av bilar får stå med skåpen och "oh hell no"-brudarna.


Oh fih!

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
8 december 2013
#136
Kom tillbaka till topicen "Framhjulsdrift VS Bakhjulsdrift"!!!!!!
Tråden gäller inte Corvette mot Prius.

/Benny
Senast redigerat av Vettemannen (8 december 2013)

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Forummoderator
18 129 Inlägg
8 december 2013
#137
Vettemannen skrev:
Kom tillbaka till topicen "Framhjulsdrift VS Bakhjulsdrift"!!!!!!
Tråden gäller inte Corvette mot Prius.

/Benny

Jag som bara tänkte "Elda på diskussionen lite" (Var ensam och hade tråkigt) Gick över förväntan... Nåja, gärna åter till FWD/RWD.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
8 december 2013
#138
Dieselsmurfen skrev:
Vettemannen skrev:
Kom tillbaka till topicen "Framhjulsdrift VS Bakhjulsdrift"!!!!!!
Tråden gäller inte Corvette mot Prius.

/Benny

Jag som bara tänkte "Elda på diskussionen lite" (Var ensam och hade tråkigt) Gick över förväntan... Nåja, gärna åter till FWD/RWD.

Lite OT gör väl inte så mycket men tycker nog att detta började dra iväg långt ifrån topic.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

1 534 Inlägg
8 december 2013
#139
Vettemannen skrev:
Dieselsmurfen skrev:
Vettemannen skrev:
Kom tillbaka till topicen "Framhjulsdrift VS Bakhjulsdrift"!!!!!!
Tråden gäller inte Corvette mot Prius.

/Benny

Jag som bara tänkte "Elda på diskussionen lite" (Var ensam och hade tråkigt) Gick över förväntan... Nåja, gärna åter till FWD/RWD.

Lite OT gör väl inte så mycket men tycker nog att detta började dra iväg långt ifrån topic.

/Benny

Det är lugnt Benny, inte många som kommer börja tycka att en Prius är att föredra framför en Korv1 helt plötsligt, Corvette är kult..

Forummoderator
18 129 Inlägg
8 december 2013
#140
Kan dock inflika en märklig sak som hände mig idag. Nu pratar vi RWD vs FWD...
Vädergudarna hade inte samma uppfattning om vädret som Smhi. Det östes på med +10 cm nysnö på "nolltid". Mitt i skiten var jag tvungen att åka 7 mil enkel väg mot Gbg.

Just den livligt diskuterade Toyotamodellen Prius vevades igång och resan började bra. Massor med snö och totalt oplogat överallt. ESP-lampan blinkade en del när elmotorn försökte pytsa ut sitt urstarka vrid. Den gick stadigt. Skillnaden mellan 70 km/h i delvis uppkörd innerfil på E6 jämfört med 90 km/h i ej uppkörd vägbana i ytterfil var försumlig. Stadig som tåget.

På hemvägen hade jag köparen av Mercedesen i bilen. Han kom från Stockholm med tåg! "Kenta" (Vad annars). På min lilla väg hemma låg nu 15 cm snö på vägen och den lutade svagt uppåt. ESP blinkar hela tiden och bilen vägrar att gå fortare än ca 20 km/h. Fan.

Provkörningen av Dieselmersan fixades och med 4 sommarhjul i bagaget gick den jäveln som tåget i samma förhållanden? Visst blinkade Antispinn till ibland men inte lika ofta. 40-50 km/h var inga problem.

Så ska man åka fort i snömodd är japanskan fin-fin. Ska man klättra i backar i djupsnö (troligen is under) är 90-talstysken ett bättre val. Där ser man!

E6:an idag när den började bli bättre:
http://www.youtube.com/watch?v=PdtaDTiE-28

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!


Sök