3459
Sök

Slangvärmare går sönder Chrysler 300c

17 Inlägg
5 december 2013
Trådstartare
#1
Köpte i somras en chrysler 300c med slangvärmare, en calix re 485. Men
i höst upptäckte jag att den var trasig. Så jag bytte denna som sitter längst ner på
motorn (på samma nivå som oljepluggen) så den borde sitta rätt placerad?
Men nu efter ett par veckor så gick den sönder igen efter att ha varit på kanske 1-2 timmar
en kväll. Så det känns lite konstigt om den "brann upp" på så kort tid?!

Vad tror ni felet är? Funderade på en luftficka vid värmaren, men tempmätaren har
aldrig farit upp och ner ovanligt mycket när jag har kört. Funderar nu på en slangvärmare
med cirkulationspump inbyggd då dessa har termostat, så då finns ju inte risken att de bränns upp.
Senast redigerat av YammaHenke (5 december 2013)

7 394 Inlägg
5 december 2013
#2
YammaHenke skrev:
Köpte i somras en chrysler 300c med slangvärmare, en calix re 485. Men
i höst upptäckte jag att den var trasig. Så jag bytte denna som sitter längst ner på
motorn (på samma nivå som oljepluggen) så den borde sitta rätt placerad?
Men nu efter ett par veckor så gick den sönder igen efter att ha varit på kanske 1-2 timmar
en kväll. Så det känns lite konstigt om den "brann upp" på så kort tid?!

Vad tror ni felet är? Funderade på en luftficka vid värmaren, men tempmätaren har
aldrig farit upp och ner ovanligt mycket när jag har kört. Funderar nu på en slangvärmare
med cirkulationspump inbyggd då dessa har termostat, så då finns ju inte risken att de bränns upp.

det sista lät ju vettigt när det gäller värme till motorn smile


133 Inlägg
5 december 2013
#3
Gällande Calixvärmarna så finns de ju med termostat/överhettningsskydd. Hur bra detta nu fungerar låter jag vara osagt. Har själv varit lite småsugen på de där slangvärmarna med cirkpump men inget köp ännu pga att de inte passar mot Defa eller Calix.

7 394 Inlägg
5 december 2013
#4
explosiv skrev:
Gällande Calixvärmarna så finns de ju med termostat/överhettningsskydd. Hur bra detta nu fungerar låter jag vara osagt. Har själv varit lite småsugen på de där slangvärmarna med cirkpump men inget köp ännu pga att de inte passar mot Defa eller Calix.

INTE?? det suger ju


133 Inlägg
5 december 2013
#5
De som jag har sett på tradera och blocket verkar då iaf ha en vanlig standard 220V kontakt, inte direkt något som jag vill ha en så utsatt miljö som motorrummet på en bil

Exempelvis denna, http://www.tradera.com/item/1005/172508 … tionspump-

Nä jag tror mer på slangvärmare (med termostat) samt en 12V cirkulationspump

17 Inlägg
6 december 2013
Trådstartare
#6
ja en calix med termostat vore ju enklast. men är det någon som förstår varför den kan ha gått sönder?

4 467 Inlägg
6 december 2013
#7
garanterat luftficka

17 Inlägg
6 december 2013
Trådstartare
#8
men hade det varit en luftficka hade tempen vandrat lite när man kör tycker jag. men hur luftar man på ett bra sätt när värmaren sitter allra längst ner i systemet?


Sök