3155
Sök

Porsche 924 startar inte, förbannelse?

70 Inlägg
14 december 2013
Trådstartare
#1
Som rubriken lyder, tror det är förbannelse.
Den total vägrar starta, startade som aldrig förr, hur lätt som helst vill säga, precis efter topplocks renoveringen.
Skulle backa ur den ur garaget för att ställa in mixen samt tändningen.

Backar ut och den dör borta hos grannen, total vägrar starta igen.
Eftersom det va mörkt puttade jag den förhand tillbaka till garaget.
Dagen efter vill den inte starta och den har inte startat sen dess.

Det som är testat är då.
Den får gnista (bytte: kondensater, rotor, fördelarlock, tändspole, alla tändkablar.)
den fick gnista innan bytet, men ville ha större.

Den får soppa, då stiften är blöta och har även lyft ur spridarna och kollar så att fräser på bra MEN jag ser inte riktigt hur spridar bilden ser ut. men den ångade ur själva burken så inte helt fel iaf.

Testade med startgas, den tänder på det, men går inte igång, så jävla obekvämt att stoppa in en burk med ena handen i luftfilter och lyfta på skivan med andra handen... får väl ingen luft när jag står med nävarna så.
Samt att den ända hjälp man får va en morsa SOM ABSOLUT INTE VILLE SÄTTA SIN FOT I PORSCHEN..

Där står jag nu, tändningen SKA vara inställd, menm kan inte riktigt veta då den inte går igång..

HJÄLP SÖKES ANNARS GER JAG BORT DEN.
Senast redigerat av NyaPorschen (14 december 2013)

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 237 Inlägg
14 december 2013
#2
NyaPorschen skrev:
Som rubriken lyder, tror det är förbannelse.
Den total vägrar starta, startade som aldrig förr, hur lätt som helst vill säga, precis efter topplocks renoveringen.
Skulle backa ur den ur garaget för att ställa in mixen samt tändningen.

Backar ut och den dör borta hos grannen, total vägrar starta igen.
Eftersom det va mörkt puttade jag den förhand tillbaka till garaget.
Dagen efter vill den inte starta och den har inte startat sen dess.

Det som är testat är då.
Den får gnista (bytte: kondensater, rotor, fördelarlock, tändspole, alla tändkablar.)
den fick gnista innan bytet, men ville ha större.

Den får soppa, då stiften är blöta och har även lyft ur spridarna och kollar så att fräser på bra MEN jag ser inte riktigt hur spridar bilden ser ut. men den ångade ur själva burken så inte helt fel iaf.

Testade med startgas, den tänder på det, men går inte igång, så jävla obekvämt att stoppa in en burk med ena handen i luftfilter och lyfta på skivan med andra handen... får väl ingen luft när jag står med nävarna så.
Samt att den ända hjälp man får va en morsa SOM ABSOLUT INTE VILLE SÄTTA SIN FOT I PORSCHEN..

Där står jag nu, tändningen SKA vara inställd, menm kan inte riktigt veta då den inte går igång..

HJÄLP SÖKES ANNARS GER JAG BORT DEN.

Du skriver ju i rubriken ATT DEN STARTAR! I texten sen så står det ATT DEN TOTALVÄGRAR STARTA! Hur är det egentligen?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

2 763 Inlägg
14 december 2013
#3
Vettemannen skrev:
NyaPorschen skrev:
Som rubriken lyder, tror det är förbannelse.
Den total vägrar starta, startade som aldrig förr, hur lätt som helst vill säga, precis efter topplocks renoveringen.
Skulle backa ur den ur garaget för att ställa in mixen samt tändningen.

Backar ut och den dör borta hos grannen, total vägrar starta igen.
Eftersom det va mörkt puttade jag den förhand tillbaka till garaget.
Dagen efter vill den inte starta och den har inte startat sen dess.

Det som är testat är då.
Den får gnista (bytte: kondensater, rotor, fördelarlock, tändspole, alla tändkablar.)
den fick gnista innan bytet, men ville ha större.

Den får soppa, då stiften är blöta och har även lyft ur spridarna och kollar så att fräser på bra MEN jag ser inte riktigt hur spridar bilden ser ut. men den ångade ur själva burken så inte helt fel iaf.

Testade med startgas, den tänder på det, men går inte igång, så jävla obekvämt att stoppa in en burk med ena handen i luftfilter och lyfta på skivan med andra handen... får väl ingen luft när jag står med nävarna så.
Samt att den ända hjälp man får va en morsa SOM ABSOLUT INTE VILLE SÄTTA SIN FOT I PORSCHEN..

Där står jag nu, tändningen SKA vara inställd, menm kan inte riktigt veta då den inte går igång..

HJÄLP SÖKES ANNARS GER JAG BORT DEN.

Du skriver ju i rubriken ATT DEN STARTAR! I texten sen så står det ATT DEN TOTALVÄGRAR STARTA! Hur är det egentligen?

/Benny

Han har satt kommatecknet på fel ställe, ska troligtvis stå "Porsche 924 startar inte, förbannelse?" smile

Volvo - For Life

Najs
14 december 2013
#4
hör av dig till mig om du ska ge bort den sen wink

70 Inlägg
14 december 2013
Trådstartare
#5
Precis, satte kommat fel i all hast..
Ja startar den inte snart så skänker jag bort den. men vill såklart ha kvar den med tanke på timmarna jag har lagt ner på den, och då har jag inte ens börjat än...

Los geht's, Schumacher
1 510 Inlägg
14 december 2013
#6
Bränslepump gett upp? Min pump begick självmord medan jag jobbade!


Bränsketrycksregulator?

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE

70 Inlägg
14 december 2013
Trådstartare
#7
FordRSC skrev:
Bränslepump gett upp? Min pump begick självmord medan jag jobbade!


Bränsketrycksregulator?

Funderar på om det är bränslepumpen som håller på och skiter sig..
Bränslepumps regulator/warm up regulator? alltså WURen?
Den SKA starta utan WURen bara lite trögare.
Hur kan man kolla om pumpen håller på och tar självmord sakta men säkert, för soppa får den.

Var ute nu nyligen efter jag ställt om tändningen efter att jag bytte allt häromdagen.
Då gjorde jag så att jag skruvade upp CO skruven så långt det gick (så lite bensin som möjligt)
Testade starta, och skruvade ner den ett kvarts varv för varje gång.
Efter några gånger så började man höra att den ville starta OCH tillslut så gick den "igång" men när jag håller fullgas så vill den inte mer än kanske.. 800varv. SEN dör den efter några få sekunder.
Så jag gick direkt ut ur bilen och kollade första cylinderns stift och det va oljigt och mycket bensin på...

Jag fattar inte ett skit om vad bil-fan håller på med.
Det är som den har ett eget liv, när den inte vill så bara ger den upp.
Vill helst inte lägga ett öre på skräpet just nu, men jag kan köpa mig en ny pump om det dyker upp tillräckligt många positiva argument för just det.

Kändes även som startmotor tänker ge upp snart också... ibland orkar man inte.

70 Inlägg
15 december 2013
Trådstartare
#8
liten update sådär: Drog dän soppa filtret och kollade hur mycket soppa det kommer, runt 7-8dl på cirka 15 sekunder eller mindre.
Så nu vet vi/man/jag/den/det att det kommer soppa fram så långt.

5 680 Inlägg
15 december 2013
#9
7dl på 15sek blir 168L/h @ 0bar.

Det som man vill veta är flödet vid tryck, det ska vara 3-5bar bränsletryck. Ju högre tryck desto mindre flöde.
Och är bränsletrycket för lågt öppnar inte spridarna och man får då ingen soppa in i motorn.

Och om pumpen inte orkar flöda tillräckligt vid rätt tryck så kommer bilen så alldeles för snålt.

Men jag skulle kollat över så att kamremmen inte kuggat och kollat så tändningen står rätt innan du börjar byta komponenter hej vilt.

Och du säger att det låter som att startmotorn inte orkar ibland.
Kollat så batteriet är fräscht?
Testat med ett annat batteri?
Kollat så motorjord och batterijord  ser bra ut, sitter ordentligt och har god kontakt?
Kollat alla grova pluskablar (till startmotor och generator) ser bra ut, sitter ordentligt och har god kontakt?


70 Inlägg
15 december 2013
Trådstartare
#10
simlar skrev:
7dl på 15sek blir 168L/h @ 0bar.

Det som man vill veta är flödet vid tryck, det ska vara 3-5bar bränsletryck. Ju högre tryck desto mindre flöde.
Och är bränsletrycket för lågt öppnar inte spridarna och man får då ingen soppa in i motorn.

Och om pumpen inte orkar flöda tillräckligt vid rätt tryck så kommer bilen så alldeles för snålt.

Men jag skulle kollat över så att kamremmen inte kuggat och kollat så tändningen står rätt innan du börjar byta komponenter hej vilt.

Och du säger att det låter som att startmotorn inte orkar ibland.
Kollat så batteriet är fräscht?
Testat med ett annat batteri?
Kollat så motorjord och batterijord  ser bra ut, sitter ordentligt och har god kontakt?
Kollat alla grova pluskablar (till startmotor och generator) ser bra ut, sitter ordentligt och har god kontakt?

Den får soppa då stiften är tvärblöta när jag har tagit ur dom.
Kammen är kollad och även den är nollad på pricken.
Batteriet är trött som det är, står och laddar för jämnan för att inte dras ur och laddaren är rätt. gammal.
motor jord och batteri jord ser bra ut, inte åt pipers men fungerar.
Samma sak med pluskablarna till startmotorn, dom ligger ju precis vid grenröret så att dom fortfarande är hela (med gummit runt) så ser det fräscht ut jämfört med andra bilar.

5 680 Inlägg
15 december 2013
#11
Då vore nästa steg att kolla hur tändningen står och även dubbelkolla så alla tändkablar är på rätt plats och ordentligt dittryckta.

Kolla hur gnistan ser ut och kolla så tändspolen får tillräcklig spänning (ska ha minst 12V om det inte är en spole med förkopplingsmotstånd, den ska då ha minst 9V ut ur motståndet).

För när du skriver att stiften är tvärblöta tyder det mest troligt på att motorn får alldeles för mycket soppa, alldeles för lite syre eller att bränslet inte antänds som det ska.


70 Inlägg
16 december 2013
Trådstartare
#12
simlar skrev:
Då vore nästa steg att kolla hur tändningen står och även dubbelkolla så alla tändkablar är på rätt plats och ordentligt dittryckta.

Kolla hur gnistan ser ut och kolla så tändspolen får tillräcklig spänning (ska ha minst 12V om det inte är en spole med förkopplingsmotstånd, den ska då ha minst 9V ut ur motståndet).

För när du skriver att stiften är tvärblöta tyder det mest troligt på att motorn får alldeles för mycket soppa, alldeles för lite syre eller att bränslet inte antänds som det ska.

Har somsagt bytt ut alla tänd delar, tror det nämns ovan. smile
gnistar är relativt svag trotts att jag bytte ut dessa delar..

Det är knasigt hur dom blir blöta, för jag vrider så otroligt lite på co skruven i taget.

Dom är först jätte torra (startar inte) sen vrider man ett kvarts varv till (ner - Mer bensin) och den börjar hosta för att nästan starta, tar ut första stiftet på cyl 1 och det är blött.

Hur kollar jag vad tändspolen har för spänning?
Är inte kondensatorn ett motsånd? ska den då ha 9volt?

hatar el för övrigt, värsta som finns, speciellt när det inte vill fungera. roll

5 680 Inlägg
16 december 2013
#13
NyaPorschen skrev:
Har somsagt bytt ut alla tänd delar, tror det nämns ovan. smile
gnistar är relativt svag trotts att jag bytte ut dessa delar..

Det är knasigt hur dom blir blöta, för jag vrider så otroligt lite på co skruven i taget.

Dom är först jätte torra (startar inte) sen vrider man ett kvarts varv till (ner - Mer bensin) och den börjar hosta för att nästan starta, tar ut första stiftet på cyl 1 och det är blött.

Hur kollar jag vad tändspolen har för spänning?
Är inte kondensatorn ett motsånd? ska den då ha 9volt?

hatar el för övrigt, värsta som finns, speciellt när det inte vill fungera. roll

Det är inte så att luftskivan kärvar?

Kondensator, du har alltså brytarspets-tändning? Då är det nästan garanterat förkopplingsmotstånd och 9V tändspole.
Kondensatorn är inget motstånd utan den är kopplad till mellan brytarspetsen och tändspolens minuspol, har inte satt mig in så noga varför kondensatorn ska sitta där men om den är dålig så får man ingen gnista alternativt att gnistan försvinner efter en kort stund.

Du tar bara en vanlig multimeter som du ställer in för att mäta t.ex upp till 20V likspänning.

Sen slår du på tändningen, håller ena mätpinnen mot tändspolens pluspol och den andra mot en lämplig jord (någon metalldel på karossen som är olackad, t.ex en skruv).
När du mäter så ska du ha antingen runt antingen 9V eller 12V beroende på om det sitter ett förkopplingsmotstånd eller inte.

Förkopplingsmotståndet är oftast en avlång vit "grunka" med kontakter på båda ändarna. Brukar sitta på tändspolen men på vissa bilar sitter den placerad någon annanstans i motorrummet.

Sitter det brytarspets så undrar jag då om du justerat in brytaravståndet?
Brytarspetsen ska ha ett avstånd på 0,4mm mellan kontaktytorna när den är som mest öppen.

El som inte fungerar är inte roligt. Men som tur är så är din bil av rätt årgång så den har inte så värst komplicerat elsystem tongue


70 Inlägg
16 december 2013
Trådstartare
#14
simlar skrev:
NyaPorschen skrev:
Har somsagt bytt ut alla tänd delar, tror det nämns ovan. smile
gnistar är relativt svag trotts att jag bytte ut dessa delar..

Det är knasigt hur dom blir blöta, för jag vrider så otroligt lite på co skruven i taget.

Dom är först jätte torra (startar inte) sen vrider man ett kvarts varv till (ner - Mer bensin) och den börjar hosta för att nästan starta, tar ut första stiftet på cyl 1 och det är blött.

Hur kollar jag vad tändspolen har för spänning?
Är inte kondensatorn ett motsånd? ska den då ha 9volt?

hatar el för övrigt, värsta som finns, speciellt när det inte vill fungera. roll

Det är inte så att luftskivan kärvar?

Kondensator, du har alltså brytarspets-tändning? Då är det nästan garanterat förkopplingsmotstånd och 9V tändspole.
Kondensatorn är inget motstånd utan den är kopplad till mellan brytarspetsen och tändspolens minuspol, har inte satt mig in så noga varför kondensatorn ska sitta där men om den är dålig så får man ingen gnista alternativt att gnistan försvinner efter en kort stund.

Du tar bara en vanlig multimeter som du ställer in för att mäta t.ex upp till 20V likspänning.

Sen slår du på tändningen, håller ena mätpinnen mot tändspolens pluspol och den andra mot en lämplig jord (någon metalldel på karossen som är olackad, t.ex en skruv).
När du mäter så ska du ha antingen runt antingen 9V eller 12V beroende på om det sitter ett förkopplingsmotstånd eller inte.

Förkopplingsmotståndet är oftast en avlång vit "grunka" med kontakter på båda ändarna. Brukar sitta på tändspolen men på vissa bilar sitter den placerad någon annanstans i motorrummet.

Sitter det brytarspets så undrar jag då om du justerat in brytaravståndet?
Brytarspetsen ska ha ett avstånd på 0,4mm mellan kontaktytorna när den är som mest öppen.

El som inte fungerar är inte roligt. Men som tur är så är din bil av rätt årgång så den har inte så värst komplicerat elsystem tongue

jag har brytar spets ja, det ska vara 0.7 på denna bilen och eftersom jag bytte brytarspetsen så är det exakt 0.7 nu. står i den där boken man får med bilen.. cool

Men ska testa det är med multimetern sen när jag går ut.
Kondensatorn är för övrigt utbytt i fall det kan vara så att den var felaktig.
Sen en sak till, finns en tändkabel mellan fördelaren och tändspolen som är "orginal skick" också.
Den som kanske är den felaktiga länken.

vad händer om det mäter för lite än 9volt vad ska man utesluta då?

5 680 Inlägg
16 december 2013
#15
NyaPorschen skrev:
jag har brytar spets ja, det ska vara 0.7 på denna bilen och eftersom jag bytte brytarspetsen så är det exakt 0.7 nu. står i den där boken man får med bilen.. cool

Men ska testa det är med multimetern sen när jag går ut.
Kondensatorn är för övrigt utbytt i fall det kan vara så att den var felaktig.
Sen en sak till, finns en tändkabel mellan fördelaren och tändspolen som är "orginal skick" också.
Den som kanske är den felaktiga länken.

vad händer om det mäter för lite än 9volt vad ska man utesluta då?

Ok, brukar oftast vara 0,4mm. Men säger boken 0,7 så är det vad man ska gå efter.

Jo bara att göra det.
Ok, bör ju inte vara den som felar då.
Du har alltså inte bytt tändkabeln mellan tändspole och fördelarlock? Bäst att byta den också, känns som att det är stor chans att den skulle vara felorsaken.

Om du mäter under 9V så kan man egentligen inte utesluta något, men däremot kan man konstatera att du måste fixa med elsystemet.
Mäter du under 9V på spolen så kan du dra en temporär kabel mellan batteri och tändspole. Tändspolen får då 12V men så länge du endast testar med det några minuter så är det lungt.
Startar bilen och går som den ska när du kopplar på 12V direkt från batteriet kan vi utesluta alla felorsaker och det enda problemet som då återstår är att hitta var i elsystemet som spänningsfallet inträffar.


70 Inlägg
16 december 2013
Trådstartare
#16
simlar skrev:
NyaPorschen skrev:
jag har brytar spets ja, det ska vara 0.7 på denna bilen och eftersom jag bytte brytarspetsen så är det exakt 0.7 nu. står i den där boken man får med bilen.. cool

Men ska testa det är med multimetern sen när jag går ut.
Kondensatorn är för övrigt utbytt i fall det kan vara så att den var felaktig.
Sen en sak till, finns en tändkabel mellan fördelaren och tändspolen som är "orginal skick" också.
Den som kanske är den felaktiga länken.

vad händer om det mäter för lite än 9volt vad ska man utesluta då?

Ok, brukar oftast vara 0,4mm. Men säger boken 0,7 så är det vad man ska gå efter.

Jo bara att göra det.
Ok, bör ju inte vara den som felar då.
Du har alltså inte bytt tändkabeln mellan tändspole och fördelarlock? Bäst att byta den också, känns som att det är stor chans att den skulle vara felorsaken.

Om du mäter under 9V så kan man egentligen inte utesluta något, men däremot kan man konstatera att du måste fixa med elsystemet.
Mäter du under 9V på spolen så kan du dra en temporär kabel mellan batteri och tändspole. Tändspolen får då 12V men så länge du endast testar med det några minuter så är det lungt.
Startar bilen och går som den ska när du kopplar på 12V direkt från batteriet kan vi utesluta alla felorsaker och det enda problemet som då återstår är att hitta var i elsystemet som spänningsfallet inträffar.

Mätte på spolen precis. fick ut 12.67 stannade den på efter ett tag.
alltså som vanligt ingen extra kabel dragen direkt från batteriet..

fick även låna ett helt nytt batteri från en kompis som jag har att pilla lite med nu.
Så när jag hade mätt tändspolen så skruvade jag dit stiften igen föra att testa att starta liket.

Förvånad så startare den ganska lätt, grejen va den att den varvade myyyyyycket mer denna gången med det nya batteriet alltså kanske 1000 varv istället samt att det lät som den ville mer.  Men sen som vanligt så dog den IGEN. neutral

så nu fattar jag inget.. är det min generator som har lagt av?
Hur kollar jag om den laddar när bilen är igång?

Måste tillägga också att när mitt nya grenrör sattes på så va jag tvungen att ta dän någon skydd från just generatorn typ värme skydd eller liknande för att få dit grenröret.. frågan är om det har gjort något?

den har ju inte kört någonstans... hmm. Bara en tanke sådär.

5 680 Inlägg
16 december 2013
#17
NyaPorschen skrev:
Mätte på spolen precis. fick ut 12.67 stannade den på efter ett tag.
alltså som vanligt ingen extra kabel dragen direkt från batteriet..

fick även låna ett helt nytt batteri från en kompis som jag har att pilla lite med nu.
Så när jag hade mätt tändspolen så skruvade jag dit stiften igen föra att testa att starta liket.

Förvånad så startare den ganska lätt, grejen va den att den varvade myyyyyycket mer denna gången med det nya batteriet alltså kanske 1000 varv istället samt att det lät som den ville mer.  Men sen som vanligt så dog den IGEN. neutral

så nu fattar jag inget.. är det min generator som har lagt av?
Hur kollar jag om den laddar när bilen är igång?

Måste tillägga också att när mitt nya grenrör sattes på så va jag tvungen att ta dän någon skydd från just generatorn typ värme skydd eller liknande för att få dit grenröret.. frågan är om det har gjort något?

den har ju inte kört någonstans... hmm. Bara en tanke sådär.

Ja det var ju bra med spänning det.

För att mäta om generatorn laddar när motorn är igång så mäter du mellan generator hölje och B+ (där den grova strömkabeln kopplas på). Då ska du ha minst 13,5V på tomgång.
Sen kan du även mäta på batteriet, du ska ha samma spänning på batteriet, dvs minst 13,5V.

Hmm, hur sitter generatorn fast? Har den en separat jordkabel? Tänkte om metallskyddet även fungerade som generatorjord. Generatorn hölje ska vara jordat.


70 Inlägg
16 december 2013
Trådstartare
#18
simlar skrev:
NyaPorschen skrev:
Mätte på spolen precis. fick ut 12.67 stannade den på efter ett tag.
alltså som vanligt ingen extra kabel dragen direkt från batteriet..

fick även låna ett helt nytt batteri från en kompis som jag har att pilla lite med nu.
Så när jag hade mätt tändspolen så skruvade jag dit stiften igen föra att testa att starta liket.

Förvånad så startare den ganska lätt, grejen va den att den varvade myyyyyycket mer denna gången med det nya batteriet alltså kanske 1000 varv istället samt att det lät som den ville mer.  Men sen som vanligt så dog den IGEN. neutral

så nu fattar jag inget.. är det min generator som har lagt av?
Hur kollar jag om den laddar när bilen är igång?

Måste tillägga också att när mitt nya grenrör sattes på så va jag tvungen att ta dän någon skydd från just generatorn typ värme skydd eller liknande för att få dit grenröret.. frågan är om det har gjort något?

den har ju inte kört någonstans... hmm. Bara en tanke sådär.

Ja det var ju bra med spänning det.

För att mäta om generatorn laddar när motorn är igång så mäter du mellan generator hölje och B+ (där den grova strömkabeln kopplas på). Då ska du ha minst 13,5V på tomgång.
Sen kan du även mäta på batteriet, du ska ha samma spänning på batteriet, dvs minst 13,5V.

Hmm, hur sitter generatorn fast? Har den en separat jordkabel? Tänkte om metallskyddet även fungerade som generatorjord. Generatorn hölje ska vara jordat.

Satt inga kablar på höljet utan fungerade nog mer som kylning då det gick en ful slang som va helt tillknöcklad till fronten.

Så jag kan sätta min tuffa multimeter i batteriet, stoppa in torra stift och starta igen då? och se om det laddar till 13volt?

OCH om det går nedåt? betyder det att det är kass generator och jag måste snegla min blick på denne?

Kan krypa under bilen imon för nu är jag nyduschad och ren cool
Känns som man iaf kan felsöka lite nu.. känns gött
Tack för alla visa ord och se om du kan hjälpa mig igenom hela problemet! big_smile

5 680 Inlägg
16 december 2013
#19
NyaPorschen skrev:
Satt inga kablar på höljet utan fungerade nog mer som kylning då det gick en ful slang som va helt tillknöcklad till fronten.

Så jag kan sätta min tuffa multimeter i batteriet, stoppa in torra stift och starta igen då? och se om det laddar till 13volt?

OCH om det går nedåt? betyder det att det är kass generator och jag måste snegla min blick på denne?

Kan krypa under bilen imon för nu är jag nyduschad och ren cool
Känns som man iaf kan felsöka lite nu.. känns gött
Tack för alla visa ord och se om du kan hjälpa mig igenom hela problemet! big_smile

Ok. Men tänkte mer om det var den som jordade höljet istället för en jordkabel, om du förstår hur jag menar?

Inte i batteriet, men mäta mellan batteripolerna wink

Om spänningen sjunker betyder det att antingen laddar inte generatorn eller så kommer inte strömmen fram från generatorn.
Därför behöver du även mäta på generatorn. Och även se till så det inte är spänningsfall från generator till batteri, det skulle i så fall tyda på dålig kontakt.

Ja det låter ju bra det. Alltid skönt att få lite kött på benen så att säga.
Får hoppas, håller tummarna för att du hittar problemet smile


70 Inlägg
16 december 2013
Trådstartare
#20
simlar skrev:
NyaPorschen skrev:
Satt inga kablar på höljet utan fungerade nog mer som kylning då det gick en ful slang som va helt tillknöcklad till fronten.

Så jag kan sätta min tuffa multimeter i batteriet, stoppa in torra stift och starta igen då? och se om det laddar till 13volt?

OCH om det går nedåt? betyder det att det är kass generator och jag måste snegla min blick på denne?

Kan krypa under bilen imon för nu är jag nyduschad och ren cool
Känns som man iaf kan felsöka lite nu.. känns gött
Tack för alla visa ord och se om du kan hjälpa mig igenom hela problemet! big_smile

Ok. Men tänkte mer om det var den som jordade höljet istället för en jordkabel, om du förstår hur jag menar?

Inte i batteriet, men mäta mellan batteripolerna wink

Om spänningen sjunker betyder det att antingen laddar inte generatorn eller så kommer inte strömmen fram från generatorn.
Därför behöver du även mäta på generatorn. Och även se till så det inte är spänningsfall från generator till batteri, det skulle i så fall tyda på dålig kontakt.

Ja det låter ju bra det. Alltid skönt att få lite kött på benen så att säga.
Får hoppas, håller tummarna för att du hittar problemet smile

hoppas det löser sig till slut också.
Jobbigt att ont att läsa vid generatorn då plus minus ligger precis vid grenröret.. blir lagom varmt där men kanske kan dra en sladd som är lite längre ifrån den tongue


Sök