2576
Sök

244 GL - 89 tips o hjälp om Turbokonventering!

14 Inlägg
15 december 2013
Trådstartare
#1
Tjena!

Har fått tag i en ganska fin 244 GL -89 med b230F motorn 17k mil, dock lite trimmad redan med vx3 kam, bränsle systemet är uppgraderat med ställbar bränsletrycksregulator, en walbro 255l i tanken och en bosch 044 under. den går på etanol för tillfället.

Men är som sagt sugen på att stoppa i en turbo o få ut runt 300hk.
Tänkte därför kolla vad som behövs för att uppnå den effekten, tex om växellådan behövs bytas osv.

Tack på förhand.


773 Inlägg
15 december 2013
#2
knorrhan3 skrev:
Tjena!

Har fått tag i en ganska fin 244 GL -89 med b230F motorn 17k mil, dock lite trimmad redan med vx3 kam, bränsle systemet är uppgraderat med ställbar bränsletrycksregulator, en walbro 255l i tanken och en bosch 044 under. den går på etanol för tillfället.

Men är som sagt sugen på att stoppa i en turbo o få ut runt 300hk.
Tänkte därför kolla vad som behövs för att uppnå den effekten, tex om växellådan behövs bytas osv.

Tack på förhand.
b230ft/fk block
531topp
vx3kam
röda saabspridare
turboboxar
16t turbo ladda runt 1bar
stor ic
och sen bör du nog byta till m90 låda.
där har du något runt 250hk++
Senast redigerat av tvedberg (15 december 2013)

14 Inlägg
15 december 2013
Trådstartare
#3
tvedberg skrev:
knorrhan3 skrev:
Tjena!

Har fått tag i en ganska fin 244 GL -89 med b230F motorn 17k mil, dock lite trimmad redan med vx3 kam, bränsle systemet är uppgraderat med ställbar bränsletrycksregulator, en walbro 255l i tanken och en bosch 044 under. den går på etanol för tillfället.

Men är som sagt sugen på att stoppa i en turbo o få ut runt 300hk.
Tänkte därför kolla vad som behövs för att uppnå den effekten, tex om växellådan behövs bytas osv.

Tack på förhand.
b230ft/fk block
531topp
vx3kam
röda saabspridare
turboboxar
16t turbo ladda runt 1bar
stor ic
och sen bör du nog byta till m90 låda.
där har du något runt 250hk++
jaha okej, låter ju rimligt! kan nämligen få en HX35 snurra väldigt billigt, men de är overkill eller kan man ha den till användning? smile


NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
15 december 2013
#4
tvedberg skrev:
knorrhan3 skrev:
Tjena!

Har fått tag i en ganska fin 244 GL -89 med b230F motorn 17k mil, dock lite trimmad redan med vx3 kam, bränsle systemet är uppgraderat med ställbar bränsletrycksregulator, en walbro 255l i tanken och en bosch 044 under. den går på etanol för tillfället.

Men är som sagt sugen på att stoppa i en turbo o få ut runt 300hk.
Tänkte därför kolla vad som behövs för att uppnå den effekten, tex om växellådan behövs bytas osv.

Tack på förhand.
b230ft/fk block
531topp
vx3kam
röda saabspridare
turboboxar
16t turbo ladda runt 1bar
stor ic
och sen bör du nog byta till m90 låda.
där har du något runt 250hk++
Skulle aldrig falla mig in att köra med vx3, den kammen suger på en turbomotor, hade hellre kört R spridare med 3 tums lmm och det anpassade chippet till dessa.

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

Överladdad gröngöling
1 302 Inlägg
12 januari 2014
#5
lånar tråden!
Håller på med en konvertering av en b230f, och det jag undrar är, håller det med orginal stakarna?(motorn är en 94a asså den nyare b230f som ska vara lite mer hållbar) Eller bör man köpa H-profil för att få en säker och hållbar bottendel? Siktar mot en 250hk hållbar motor!
Borrade ett 12mm hål i returen? Räcker det eller bör det vara 14-15mm?


Varvstopparn
460 Inlägg
12 januari 2014
#6
Om stakarna ska hålla bror ju på körstil och hur fräsch motorn är,samt om de spikar osv.

Returen ska vara så stor som möjligt,17-18mm är orginal på b230fk
Så minst det iallafall

Redline for some good time
gasar till de rasar
It's completely safe! My emergency lights are on while drifting!

Överladdad gröngöling
1 302 Inlägg
12 januari 2014
#7
kyngas skrev:
Om stakarna ska hålla bror ju på körstil och hur fräsch motorn är,samt om de spikar osv.

Returen ska vara så stor som möjligt,17-18mm är orginal på b230fk
Så minst det iallafall
Okej! Ja tänkte kompsänka via ner svarvade kolvar 2mm sen ladda 0.7-1bar. Då blire nog att borra upp den lite till!



Sök