3444
Sök

Vad tror ni om detta betende

Bike
17 december 2013
Trådstartare
#1
Kör en traktor på jobbet och ägaren har alltid stängt av tändningen först och sedan drar i stopp knappen
Men när jag prata med en mekaniker sa han att det är ren idioti då man bränner elsystemet genom att göra så.

Man ska ha den i tändningsläge och då dra i stopp knappen.

Motorn går hela tiden så ni inte blir fundersamma

2 250 Inlägg
17 december 2013
#2
Bensin eller diesel?

Bike
17 december 2013
Trådstartare
#3
diesel

Hhehehehhest
375 Inlägg
17 december 2013
#4
Jag har fan alltid stängt av tändningen först innan jag drar i stoppet. Har inte bränt något elsystem på 4 vintrar

Det finns inget som gör kvinnor så vackra som alkohol och stängningsdags..

424 Inlägg
17 december 2013
#5
Stämmer som mekanikern säger man stoppar alltid före man vrider av nyckeln. Är likadant på äldre lastbilar. Händer inte så mycket om man gör det lite snabbt i fel ordning men inte bra om den blir stående igång en stund med tändningen av då kan det bli problem. Så bättre att ta det säkra före och göra det i rätt ordning

Bike
17 december 2013
Trådstartare
#6
ska ladda upp en video så får ni se på något underligt

Bike
17 december 2013
Trådstartare
#7
http://www.youtube.com/watch?v=3bZ2UwxM … e=youtu.be

Låg volym o mobil kamera så
Men titta och lyssna på motorljudet
se även hur nyckel står i tändningen

Så kan ni förklara varför det blir som det blir.
vet inte hur gammal traktorn är men den är allt några år på nacken
då jag kollar runt på nätet så är denna mellan 88-95års modell

2 250 Inlägg
17 december 2013
#8
Bara undrar vad som skulle kunna hända om man stänger av tändningen först?

Förr i tiden, typ då man körde Amazon, så skulle det inte vara bra att koppla en radio eller stereo över tändningslåset. Dvs att tändningen skulle vara på för att det skulle bli liv i apparaten. Anledningen var att brytarna kunde stå så att spänning matades till tändspolen någon gång o kunde gå sönder.
O andra sidan var det lätt att glömma ljudannläggningen på med följd att batteriet tömndes titt som tätt.
Sket i rådet och hade en tänspole med i reserv:)

Visst dagens traktorer kanske har elektronik som ska stänga sist. Men tror ni att en tillverkare oavsett maskin inte säkerställer sig för dumma svensons oförutsägbara handhavande? Skulle bli kunna bli dyr hantering o garantiåtagande. Alltså det kvittar nog vilket som.

Har ni hört nyligen att 2000  Volvo traktorer och 500 John Deere, havererat p g a det TS frågade. Inom garantitiden?
Det har inte jag!
Senast redigerat av Meaganeowner (17 december 2013)

Bike
17 december 2013
Trådstartare
#9
Denna jag rullar i är troligen äldre 90tals modell
Men chefen på jobbet säger att han har döda den genom att stängt av tändningen först och sedan dödar knappen. under 1år utan problem. Men det kanske är mer tur. På ett annat ställe där jag körde gaffeltruck det var diesel med, Då sa dom du får absolute inte vrida av nyckel först utan döda den före.

2 250 Inlägg
17 december 2013
#10
Skulle tro att allt har med detta att en generator inte ska köras obelastad, typ utan anslutet batteri.  Att stängs av tändningen påverkar inte detta, för generatorn ÄR normalt ansluten till batteriet hela tiden.
Annat är det om man slår av huvudströmbrytaren när motorn är igång.
Då skadas i regel generatorn!

Kommer ihåg när vi i vilda ungdommen skulle starta en annan bil utan startkablar. Lyfte ur batteriet ur en bil som gick på tomgång och kopplade in i den som inte startade. Bilen startade, batteriet lyftes ur och sattes in i den som stod på tomgång. Allt resulterade i två förstörda generatorer. Ett gott exempel på empirisk erfarenhet.
Senast redigerat av Meaganeowner (17 december 2013)

Bike
17 december 2013
Trådstartare
#11
Om vi hoppar tillbaka lite till videon jag la ut.

Vet ni varför den inte vill dö när tändningen är på som tydligt syns under klippet.
och ibland rusar den när man ska döda den och ibland dör den, Någon ide på den biten,

Det syns även på videon en gång

509 Inlägg
17 december 2013
#12
Stoppen först,sen stäng av tändningen.Ser ut som att du behöver justera stoppvajern i klippet.Fråga chefen varför han stänger av tändningen först.Bara för att det går så behöver inte det vara rätt att göra så.Instruktionsbok?Han kanske stänger av bilen genom att köra kärringstopp också.

Bike
17 december 2013
Trådstartare
#13
Har försökt och sträcka vajern men det är omöjligt pga att skruven som klämmer vajern är rund i huvudet och det är super trångt. Testa med en näbbtång men de ville sig inte och ingen fast nyckel fungerar heller pga det slitna huvudet.

Annars hade jag sträckt den med några mm

111 Inlägg
17 december 2013
#14
Jag drar då alltid i stoppknappen först sen tändningen på alla traktorer jag kört, förutom 1 för där finns ej stoppknapp då vrider man bara av på nyckeln

1 532 Inlägg
17 december 2013
#15
Har fått lära mig att stoppa motorn först sen tändningen alltid.
Kört traktor sen jag var typ 7år.
Nyare traktorer har ju som vanligt tändningslås som bryter automatiskt det har ialla fall min Valtra S.
Den är även utrustad med separat nödstopp till dieselpumpen och separat nödstopp till elektroniken.



Sök