2639
Sök

Fått parkeringsavgift från ett företag? Stått fel

853 Inlägg
18 december 2013
Trådstartare
Hej.

Jag bor i en lägenhet och på baksidan där har vi en gemensam parkering. Varav 3 platser hyr ett företag
som sysslar med utbildningar något slag. (Platserna på parkeringen hyr man av den som äger lägenheten).

Jag, av en ren nödlösning ställde mig hastigt där idag på en utav deras parkeringar, just för att det var fullt överallt och jag skulle bara upp till min lägenhet och hämta hunden. Då har han lagt ett kuvert på rutan och fakturerat följande:

" Parkeringsavgift för parkering på Privat paerkering den 18 dec "
"1000kr + moms 250kr".

Finns ett förfallodatum samt dröjsmålsränta om jag inte betalar.

Får han göra såhär?

Obs. ni behöver inte tala om hur dumt det är att ställa mig på någon annans parkering. Meningen med tråden var att få reda på om han verkligen får fakturera såhär?

5 089 Inlägg
450 Inlägg
18 december 2013
han såg dig väl som en kund och fakturerar dig för nyttjandet av deras plats.

om du misstycker så får du bestrida.

hur hade du tänkt dig annars när du ställde dig på deras platser, inga följder ?
Senast redigerat av Henrik-N (18 december 2013)

2 452 Inlägg
18 december 2013
för att han ska få betalt så måste du ha stått minst 24 timmar,han kan ju inte ta mer betalt än parkeringsbolag...finns nog nån kolumm där det står sådant....vet att jag inte fick när nån ställde sig på min parkering o jag var tvungen o stå utan...

döden kommer tillbaka

5 089 Inlägg
18 december 2013
har securitas och falk och alla domdär p lisorna någon speciellt aktoritet att bötfälla felparkerade bilar eller kan vemsomhelst göra det, sålänge som det skattas och registreras.
Eller går en vanlig parkeringsbot till utbetalning för trafiktförsäkrings kontot(eller någon sånt) eller hur mycket får securitas av den boten? För här lär ju företaget som gjort boten få hela slanten och säkert inte registrera det någonstans.

\Lindgren

450 Inlägg
18 december 2013
turbodeath skrev:
för att han ska få betalt så måste du ha stått minst 24 timmar,han kan ju inte ta mer betalt än parkeringsbolag...finns nog nån kolumm där det står sådant....vet att jag inte fick när nån ställde sig på min parkering o jag var tvungen o stå utan...

nu är de ju ingen bot, utan en avgift och han är väl fri att ta ut vilken avgift han vill för sin plats

Muttley
18 december 2013
Du får ringa dem och se vad de säger.

Hur menar du med om han får fakturera? 
De är så att privat kan fakturera dig så.

http://www.motormannen.se/radgivning/pa … savgifter/

5 089 Inlägg
18 december 2013
turbodeath skrev:

Står du felparkerad så är det 5 minuter som gäller. Men man får bara stå på en allmän parkering i 24 timmar.

\Lindgren

Sothora <3
1 201 Inlägg
18 december 2013
Klart dom får det är deras parkering. Hur skulle de se ut om ja ställde mig på grannens uppfart?

Bildemonterare samt egen verkstad. !

273 Inlägg
19 december 2013
Hitta den här informationen på motormännens hemsida

"Kontrollavgift

På privat mark/tomtmark är det markägaren som bestämmer villkoren för parkering. Det är inte ovanligt att markägaren anlitar t.ex. ett parkeringsbolag för övervakning. Markägaren ansvarar för att den som övervakar efterlevnaden av förbud eller villkor för parkering har för ändamålet lämplig utbildning. Aktuella parkeringsregler för platsen måste vara utmärkta genom tydlig skyltning på platsen. Skyltningen ska utföras med vägmärken. Det ska även finnas skyltar med markägarens eller parkeringsbolagets namn och telefonnummer.

Parkerar du i strid med förbud eller villkor för parkeringen som markägaren har beslutat, har markägaren rätt att ta ut en kontrollavgift. Avgiften får inte överstiga den felparkeringsavgift som fastställts inom kommunen. Liksom i fallet med felparkeringsavgift ska den som övervakar parkeringen antingen fästa kontrollavgiften på det felparkerade fordonet alternativt lämnar den till föraren. Till skillnad från vad som gäller för felparkeringsavgiften, är föraren och fordonsägaren solidariskt betalningsansvariga. Det innebär att kontrollavgiften kan tas ut från vilken som helst av dessa personer. I praktiken brukar dock parkeringsbolagen i första hand kräva betalningen av fordonsägaren.

En ny kontrollavgift får meddelas för varje påbörjat kalenderdygn som en olovlig parkering pågår. Minst sex timmar måste dock förflyta från det att en kontrollavgift meddelats till dess att en ny får meddelas. Högst fem parkeringsanmärkningar får meddelas för samma olovliga parkering.

Bestridande av kontrollavgift

Har man fått en kontrollavgift och anser att den är felaktig skall man så snart som möjligt ta kontakt med markägaren eller det parkeringsbolag som har utfärdat kontrollavgiften. Däremot ska man, till skillnad från vad som gäller vid felparkeringsavgift, inte betala kontrollavgiften om man vill bestrida den. Bestrider du inte kontrollavgiften kan markägaren/parkeringsbolaget efter en påminnelse vidta inkassoåtgärder för att kräva in beloppet. Om så sker har parkeringsbolaget/markägaren även rätt till ersättning för inkassokostnaderna.

Även en kontrollavgift bör bestridas skriftligen. Namn och adress till markägare/ parkeringsbolag skall finnas på fakturan. Liksom vad som gäller för felparkeringsavgiften är det även i dessa fall viktigt att få med alla omständigheter och bevis. Bifoga kopior på handlingar, såsom t.ex. fotografier och annat som du vill åberopa till stöd för din sak.

Om markägaren/parkeringsbolaget håller fast vid sitt krav på betalning och man fortfarande anser att man har rätt bör man upprepa sitt bestridande, för att på så sätt undvika att kravet lämnas för indrivning, med ytterligare kostnader som följd. Markägaren/parkeringsbolaget måste då gå till tingsrätten för att få saken prövad i ett sedvanligt tvistemålsförfarande. Liksom vad som gäller vid felparkeringsavgift kan tingsrätten avgöra ärendet efter ett rent skriftligt förfarande, men det är vanligare att ärendet avgörs efter en muntlig förhandling.

Till skillnad från reglerna vid överklagande av felparkeringsavgift kan den part som förlorar i tingsrätten bli skyldig att betala rättegångskostnader i viss utsträckning. Dessa kostnader varierar från fall till fall, men uppgår till lägst 450 kr motsvarande tingsrättens ansökningsavgift. I motsvarande mån har man alltså rätt till ersättning för vissa av sina kostnader i tingsrätten för det fall man vinner. Eftersom den här typen av mål handläggs som s.k. mål om mindre värden är möjligheterna att få ersättning för rättegångskostnader på olika sätt begränsade. T.ex. har man inte rätt till ersättning för nödvändiga ombudskostnader med mer än motsvarande en timmes juridiskt biträde. Givetvis gäller dessa regler även för motparten, vilket gör att kostnadsrisken med att låta saken gå till domstol i regel kan överblickas ganska väl.

Markägaren/parkeringsbolaget måste väcka talan om att få ut kontrollavgiften inom två år från det att den olovliga parkeringen upphörde och ska väckas vid tingsrätten i den ort där den olovliga parkeringen ägde rum. Om så inte sker går rätten att få ut kontrollavgiften förlorad.

Tillämplig lag

Lag (1984:318) om kontrollavgift vid olovlig parkering

441 Inlägg
19 december 2013
Om er hyresvärd har ett parkeringsbolag som tar hand om parkeringen så har han inte rätt att själv också ta ut en avgift, speciellt inte när den nästan är 3gånger så hög som den vanliga avgiften som kommunen har.

237 Inlägg
22 december 2013
Hade ringt honom och frågat på vilka grunder han satt boten. Hade även bett honom att visa upp de vägmärken som enligt lag skall finnas för att kontrollavgift (böter) skall få tas ut.
Har själv fått en liknande "bot", ställde mig på en plats märkt "hyrd parkering". Eftersom inga äkta vägmärken/info om parkeringsbevakning fanns i anslutning till parkeringen, ska man teoretiskt sett (enligt LKOP) inte kunna få böter alls där.
När jag efter ett par timmar kom tillbaks till bilen satt en faktura på 200:- under torkaren. Under betalningsmottagare stod fastighetsbolagets namn, som betalningsavsändare mitt reg.nr. Förfallodatum var 10 dagar.

Eftersom fastighetsbolaget (mindre, lokalt företag) p.g.a. bristfällig skyltning inte haft rätt att ta ut kontrollavgift, sket jag helt sonika i fakturan och skickade istället ett mail till dem med information om de villkor som finns för att få ta ut kontrollavgift på privat mark. Informerade även om att polisanmälan kommer att göras om jag får någon påminnelse på boten.

Detta skedde i april, inte hört något sedan dess.
Senast redigerat av Teho (22 december 2013)

2 452 Inlägg
22 december 2013
fast på hyrd parkering kan du få även om det inte finns märken,för där finns en annan kolum för det kan fastighetsskötaren få sätta om man ringer till han...vi har det så att det finns en som är ansvarig för det på området,står det hyrda parkeringar o jag ringer han o säger det står en bil på min parkering så kan han bötfälla.

döden kommer tillbaka

237 Inlägg
22 december 2013
turbodeath skrev:
fast på hyrd parkering kan du få även om det inte finns märken,för där finns en annan kolum för det kan fastighetsskötaren få sätta om man ringer till han...vi har det så att det finns en som är ansvarig för det på området,står det hyrda parkeringar o jag ringer han o säger det står en bil på min parkering så kan han bötfälla.

Då gör han fel och skulle med största sannolikhet förlora vid en tvist i rätten.
Citerar Frontline ovan;

Skyltningen ska utföras med vägmärken. Det ska även finnas skyltar med markägarens eller parkeringsbolagets namn och telefonnummer.

Ett vägmärke är ett märke som går att hitta i vägmärkesförordningen. Det räcker alltså inte med ett "hyrd plats"-märke från typ Rusta eller nåt.

Muttley
22 december 2013
Teho skrev:
turbodeath skrev:

Då gör han fel och skulle med största sannolikhet förlora vid en tvist i rätten.
Citerar Frontline ovan;

Skyltningen ska utföras med vägmärken. Det ska även finnas skyltar med markägarens eller parkeringsbolagets namn och telefonnummer.

Ett vägmärke är ett märke som går att hitta i vägmärkesförordningen. Det räcker alltså inte med ett "hyrd plats"-märke från typ Rusta eller nåt.

Alltså ska denna eller någon snarlik skylt om tider sitta där
http://www.laskompaniet.se/public/img/user/hyrdpark.jpg

2 452 Inlägg
22 december 2013
faktisk inte,står förhyrda parkeringar med en skylt...brukar stå nånstans på alla områden

döden kommer tillbaka

237 Inlägg
22 december 2013
tkd_rille skrev:
Teho skrev:
turbodeath skrev:

Citerar Frontline ovan;

Alltså ska denna eller någon snarlik skylt om tider sitta där
http://www.laskompaniet.se/public/img/user/hyrdpark.jpg

Korrekt.
Plus att det vid infarten till parkeringsytan skall finnas information om vilket bevakningsbolag som sköter parkeringsövervakningen samt telefonnummer till detta.

Mercedesturbodiesel skrev:
Klart dom får det är deras parkering. Hur skulle de se ut om ja ställde mig på grannens uppfart?

Du tror alltså att om någon ställer sig på din uppfart har du rätt att överösa fordonet med böter?
Knappast.

turbodeath skrev:
faktisk inte,står förhyrda parkeringar med en skylt...brukar stå nånstans på alla områden

Och där har vi den felande länken.
Finns där utöver denna skylt info om vem som bevakar parkeringen är det bara att betala. Annars kan du bestrida.

KHRacing
22 december 2013
Tänk bara på att företags p-plats betalar de även moms för... så det är ingen "privat" parkering i detta fallet, iaf inte i mina ögon, de andra p-platserna som tillhör ev. lägenheter är dock just Privata!

90 Inlägg
22 december 2013
det jag vet är att man inte får skriva ut böter innan 10min har gått.. sen vakten/p-lisa har kommit till bilen.. ev sätt felparkerat bil..(detta i mitt företag iaf)

237 Inlägg
22 december 2013
ahi skrev:
det jag vet är att man inte får skriva ut böter innan 10min har gått.. sen vakten/p-lisa har kommit till bilen.. ev sätt felparkerat bil..(detta i mitt företag iaf)

Brukar vara så om bilen står parkerad utan biljett eller på plats med parkeringsförbud.
Fick böter en annan gång då jag stått på vanlig p-plats utan att betala. Vakten hade då stått vid bilen i exakt 10 minuter innan boten skrevs.

På stoppförbud (för nära korsning, handikapp, terräng etc.) lappas bilarna direkt, åtminstone av de kommunala p-vakterna häromkring.

Sök