Evildan skrev:
dkws2 skrev:
jag tror ingen kan hitta någon billigare än en gammal skattefri merca diesel. lågt inköppris, drar ca 0,8 beroende på motor, servicekostnader snudd på gratis, extremt driftsäker. vi säger jag köper en prius för ca 80tkr, ja där har ni redan fått svaret ja kan i princip köra min skattefria merca hela livet å inte ens då har priusen betalt sig, inte nog med de dom gamla skattefria dieslarna ökar i värde
gott nytt år
Gör en uträkning på en årlig körsträcka om 1500 mil och jämför en MB diesel med en Prius, lägg gärna upp den här i tråden.
Vad kostar en MB Diesel per mil att köra?
Inkl allt, bränsle, försäkring, reparationer, service osc...
Jag håller med Evildan, en uträkning på detta skulle sitta fint.
Kan tyvärr inte hålla mig så gör en väldigt simpel uträkning med många antaganden då dkws2 inte gett allt för mycket information om vad för merca han skriver om:
Skattebefriad Merca-diesel, 0,8L/mil.
Säg då 1500mil/år och dieseln kostar 12kr/L
1500*0,8*12= 14400kr/år i enbart soppa.
Prius, 0,5L/mil på bensin.
Säg även där 1500mil/år och soppan kostar 13kr/L
1500*0,5*13= 9750kr/år i soppa.
Prisuen är då alltså 4650kr billigare per år i soppa.
Skatt på en prius är 360kr/år om jag inte minns fel? Dvs försumbart.
Tvivlar på att en Toyota kräver mer reparationer än en 30år gammal dieselmerca.
Så sålänge försäkringen inte är 5000kr/år dyrare på priusen jämfört med mercan så ser jag då inte hur en gammal dieselmerca vore en billigare bil att köra än en prius.
Och som dkws2 också påpekade, en prius kostar 80,000kr i inköp. En skattebefriad dieselmerca i vettigt skick går på 10-20k om man kollar blocket.
Så säg 70,000kr över till bilkostnader. Priusen är 4650kr billigare per år så efter 15år har Priusen betalat av sig (dock värdeminskningen på 15år är nog åtminstone 50k).
Om vi tar med värdeminskningen så har priusen kostat 70+50 = 120,000kr mer och det tar då 25år innan Priusen betalat av sig, så hela livet går det inte att köra innan priusen betalat av sig men nästan
Däremot tror jag en Prius har mer komfort ifall en skattebefriad dieselmerca innebär en W123 då dessa har så gott som ingen åkkomfort av mina egna erfarenheter (dåligt ljudisolerade, oftast bara 4-växlad så det skriker om bilen när man kör över 80km/h och löjligt slöa om man snackar sug-diesel).
Jag är inte någon Prius-människa, men måste jag välja antingen en Prius eller en skattebefriad dieselmerca vet jag då vilken bil jag hade valt.
Kan även tillägga att min Audi A4 har kostat mig 14kr/mil under totalt 3000mil det senaste året, och då räknar jag in exakt allt den har kostat mig, dvs service, däck, försäkring, reparationer, bränsle och även inköp av bilen.