4237
Sök

Vad föredrar du, automatisk eller manuell växellåda?

6 632 Inlägg
30 december 2013
#141
Vettemannen skrev:
Det är det jag är ute efter. Ju mer extra det, extra det och extra det + en massa elektronik + en massa saker hit, en massa saker dit gör att det är svårt att lokalisera fel. Det gör det också vääääääääldigt dyrt att lag, dessutom så räcker dessa "Stenålderslådor" till mig. Det räcker med 1 2 3 OD, jag behöver inte mer. På Volvon vet jag inte vad det sitter för låda, kanske en Borg-Warner men den har också 1 2 3 OD, det räcker för mig det också.

/Benny

Appappapp.

Solenoiderna sitter ju så gott som på samma ställe och felkoder går att läsa ur. Oftast är det kass olja som orsakat problemet och sitter felet mer intern så är inte bilen värd en renovering utav lådan. wink

De/Dem

...has left the building...
4 474 Inlägg
30 december 2013
#142
Vette: Nu gällde ju jämförelsen automat kontra manuell rent generellt. Skillnaden mellan en manuell låda från 80-talet kontra än splitter ny är betydligt mindre än skillnaden mellan en automat från 80-talet o den senaste 8-växlade varianten som sitter i vissa "premium" bilar. Tror att de som förespråkar automat tänker på dessa moderna "premium" lådor överlag, och inte de där stenålderslådorna...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
30 december 2013
#143
dawwe skrev:
Vette: Nu gällde ju jämförelsen automat kontra manuell rent generellt. Skillnaden mellan en manuell låda från 80-talet kontra än splitter ny är betydligt mindre än skillnaden mellan en automat från 80-talet o den senaste 8-växlade varianten som sitter i vissa "premium" bilar. Tror att de som förespråkar automat tänker på dessa moderna "premium" lådor överlag, och inte de där stenålderslådorna...

Säger det igen: Sätter mig inte i den sitsen att köpa en FWD med automat när jag inte ens köper en FWD med manuell utan det blir en RWD med automat och då en som man kan reparera till en rimlig penning stenålderslåda eller inte! wink

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

...has left the building...
4 474 Inlägg
30 december 2013
#144
Läst men inte förstått? Topic gäller INTE "stenåldersautomater" utan automatlådor överlag..."Premium" märkena jag tänker på är bakhjulsdrivna i regel...
Verkar som vi är överens om att en automat av någorlunda modernt snitt är betydligt dyrare att laga en motsvarande manuella låda. Sen att de gamla jänkelådorna är billiga att laga är en sak, men de kan ju inte jämföras med de moderna bränslesparande automaterna med en massa "finesser"...
Jag förstår att automat är för dig synonymt med en gammal jänkelåda, o jag tror INTE att samma sak gäller för majoriteten av de som förespråkar automat i tråden...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
30 december 2013
#145
dawwe skrev:
Läst men inte förstått? Topic gäller INTE "stenåldersautomater" utan automatlådor överlag..."Premium" märkena jag tänker på är bakhjulsdrivna i regel...
Verkar som vi är överens om att en automat av någorlunda modernt snitt är betydligt dyrare att laga en motsvarande manuella låda. Sen att de gamla jänkelådorna är billiga att laga är en sak, men de kan ju inte jämföras med de moderna bränslesparande automaterna med en massa "finesser"...
Jag förstår att automat är för dig synonymt med en gammal jänkelåda, o jag tror INTE att samma sak gäller för majoriteten av de som förespråkar automat i tråden...

Det kan vara som du säger men förklara gärna för en gammal stofil vad "Premium" betyder i bilkretsar.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Forummoderator
9 299 Inlägg
30 december 2013
#146
Som sagt. 13.000kr för att renovera en BW35 som satt i en 64a Amazon. Japp, stenålderslådorna är billiga att renovera.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
30 december 2013
#147
caromania skrev:
Som sagt. 13.000kr för att renovera en BW35 som satt i en 64a Amazon. Japp, stenålderslådorna är billiga att renovera.

Det finns inte så många av dessa va? TH350, TH400 och TH700 finns det miljaders av, alltså blir det liiiiiite billigare att reparera dessa.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Forummoderator
18 009 Inlägg
30 december 2013
#148
Volvo 240 automat 3-växlad vs 5-petad manuell. Okej. Där hade jag köpt bilen med monkeybox. Men från mitten på 90-talet och framåt så automat.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

5 111 Inlägg
30 december 2013
#149
Vettemannen skrev:
caromania skrev:
Som sagt. 13.000kr för att renovera en BW35 som satt i en 64a Amazon. Japp, stenålderslådorna är billiga att renovera.

Det finns inte så många av dessa va? TH350, TH400 och TH700 finns det miljaders av, alltså blir det liiiiiite billigare att reparera dessa.

/Benny

BW35 är ju ingen ovanlig låda.


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
30 december 2013
#150
Volvo544special65 skrev:
Vettemannen skrev:
caromania skrev:
Som sagt. 13.000kr för att renovera en BW35 som satt i en 64a Amazon. Japp, stenålderslådorna är billiga att renovera.

Det finns inte så många av dessa va? TH350, TH400 och TH700 finns det miljaders av, alltså blir det liiiiiite billigare att reparera dessa.

/Benny

BW35 är ju ingen ovanlig låda.

Kanske inte men inte i paritet med TH350, TH400 eller TH700, det var så jag menade. Vet du vad det sitter för automatlåda i en 760 från -90 med V6-motor....Jag vet inte.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

5 111 Inlägg
30 december 2013
#151
Skulle tro det är en Aisin-Warner AW71L (om den har lockup? Annars heter den väl bara AW71)
Eller AW70, AW72, har för mig det finns lådor som heter alla dessa saker, vet inte skillnaderna.

Men vet att Volvo använt ZF 4HP22 också, men det kanske vara var på fyrorna?


Forummoderator
9 299 Inlägg
30 december 2013
#152
Vettemannen skrev:
Volvo544special65 skrev:
Vettemannen skrev:

Det finns inte så många av dessa va? TH350, TH400 och TH700 finns det miljaders av, alltså blir det liiiiiite billigare att reparera dessa.

/Benny

BW35 är ju ingen ovanlig låda.

Kanske inte men inte i paritet med TH350, TH400 eller TH700, det var så jag menade. Vet du vad det sitter för automatlåda i en 760 från -90 med V6-motor....Jag vet inte.

/Benny

Oavsett vad så håller inte argumentet att gamla lådor är billiga att renovera. BW35 satt i massor av europeiska bilar med automatlåda från tidigt 1960 fram till 1975. Det är en mycket vanlig låda. Det går aldrig att blunda för att det är dyrt att renovera automatlådor om man måste lämna bort, vilket 99,9% av alla bilägare måste göra. Faktiskt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
30 december 2013
#153
Volvo544special65 skrev:
Skulle tro det är en Aisin-Warner AW71L (om den har lockup? Annars heter den väl bara AW71)
Eller AW70, AW72, har för mig det finns lådor som heter alla dessa saker, vet inte skillnaderna.

Men vet att Volvo använt ZF 4HP22 också, men det kanske vara var på fyrorna?

Ja, det är elektrisk lockup på växelspaken.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

32 Inlägg
30 december 2013
#154
Gillar inte automatlådor. Känns som man inte har 100% kontroll över bilen.
Manuell ska det vara.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
30 december 2013
#155
caromania skrev:
Vettemannen skrev:
Volvo544special65 skrev:

BW35 är ju ingen ovanlig låda.

Kanske inte men inte i paritet med TH350, TH400 eller TH700, det var så jag menade. Vet du vad det sitter för automatlåda i en 760 från -90 med V6-motor....Jag vet inte.

/Benny

Oavsett vad så håller inte argumentet att gamla lådor är billiga att renovera. BW35 satt i massor av europeiska bilar med automatlåda från tidigt 1960 fram till 1975. Det är en mycket vanlig låda. Det går aldrig att blunda för att det är dyrt att renovera automatlådor om man måste lämna bort, vilket 99,9% av alla bilägare måste göra. Faktiskt.

Ja, jag också men skulle kunna få någon av mina 700-lådor renoverade för låt säga mellan 3 och 4 tusen.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Forummoderator
9 299 Inlägg
30 december 2013
#156
Vettemannen skrev:
caromania skrev:
Vettemannen skrev:

Kanske inte men inte i paritet med TH350, TH400 eller TH700, det var så jag menade. Vet du vad det sitter för automatlåda i en 760 från -90 med V6-motor....Jag vet inte.

/Benny

Oavsett vad så håller inte argumentet att gamla lådor är billiga att renovera. BW35 satt i massor av europeiska bilar med automatlåda från tidigt 1960 fram till 1975. Det är en mycket vanlig låda. Det går aldrig att blunda för att det är dyrt att renovera automatlådor om man måste lämna bort, vilket 99,9% av alla bilägare måste göra. Faktiskt.

Ja, jag också men skulle kunna få någon av mina 700-lådor renoverade för låt säga mellan 3 och 4 tusen.

/Benny

En verkstad tar 700-1000kr idag. Minst. Du menar att det tar mindre än 4 timmar att ta ner, riva, renovera, sätta ihop och montera tillbaka på bilen? Och hur kommer eventuellt material in i bilden? Jag ifrågasätter kraftigt att du kan få en låda renoverad för 3-4000kr om du kör in din bil och lämnar över nyckeln. Eller menar du att du har en polare som kan göra det hemma i sitt garage svart? För i sådana fall pratar vi om olika saker.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
30 december 2013
#157
caromania skrev:
Vettemannen skrev:
caromania skrev:

Oavsett vad så håller inte argumentet att gamla lådor är billiga att renovera. BW35 satt i massor av europeiska bilar med automatlåda från tidigt 1960 fram till 1975. Det är en mycket vanlig låda. Det går aldrig att blunda för att det är dyrt att renovera automatlådor om man måste lämna bort, vilket 99,9% av alla bilägare måste göra. Faktiskt.

Ja, jag också men skulle kunna få någon av mina 700-lådor renoverade för låt säga mellan 3 och 4 tusen.

/Benny

En verkstad tar 700-1000kr idag. Minst. Du menar att det tar mindre än 4 timmar att ta ner, riva, renovera, sätta ihop och montera tillbaka på bilen? Och hur kommer eventuellt material in i bilden? Jag ifrågasätter kraftigt att du kan få en låda renoverad för 3-4000kr om du kör in din bil och lämnar över nyckeln. Eller menar du att du har en polare som kan göra det hemma i sitt garage svart? För i sådana fall pratar vi om olika saker.

Så här skriver Swedenrockers: Ser att ni diskuterar reparationskostnader på automatlådor. Jag kan ge ett exempel.
Lådan i min A6:a Quattro är nyrenoverad och då byttes ventilhus, converter, en lamelltrumma, lameller och lite småplock. Den notan slutade på 34.000:- Jag demonterade och monterade den själv.

Det var lite så jag menade, inte demontering och montering.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

71 Inlägg
30 december 2013
#158
grejerna e inte dyra i alla fall.  http://www.ebay.com/itm/TH700R4-700R4-4 … mp;vxp=mtr

...has left the building...
4 474 Inlägg
30 december 2013
#159
Sumho: Förvisso...Men byter man allt det där på ca 3 timmar då är man bra snabb, skulle jag vilja påstå...Tippar på att en mer rimlig tidsåtgång är mellan 7-10 timmar. En normal timkostnad hos en billig verkstad ligger kring 800 kr inkl moms, så runt de 10" hamnar man oavsett.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

71 Inlägg
30 december 2013
#160
ja de e nog mer verklig summa skulle ja me tro.


Sök