Hallå!
Blivit lite pillande på bilen då efter ett tags åkande så har de börjat på skorrat i tansmissionen när man ska åka iväg
just vid slirläge på lite högre varv. och fått en teori om att de kan vara urtrampningslagret som är kass...
men fortsatte åka fast mycket lugnare just vid slirläget så pass att de inte skulle skorra "skrika" men va en vända då jag skulle gasa på ordentligt och började slira....och inte så pass att de blir som "automat" utan blev mer som att växeln hoppade ur.. så ställde undan bilen och förberedde mig för att riva ur motorn..
kändes lite både och...dels kändes de bra att plocka ur motorn för att då kunna gå igenom allt efter lekage och lite annat diverse sen man varit nere och mappat bilen samt åkt en liten stund och se så allt är i sin ordning förövrigt så gillar jag inte de alls, alltså att plocka ur motorn..inte så jobbigt men så tråkigt..
![http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_1322_zps66ym4gcd.jpg]()
påbörja de "roliga" arbetet...
![http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_1325_zpswo8sufbq.jpg]()
placeringen av Catch-tanken till vevhusventen som jag glömt visa som DSG-Butiken hjälpte till med samma dags som jag skulle ner till Maxxtuning för mappning. helt okej och diskret placering måste jag säga.
![http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_1326_zps7y3z2igi.jpg]()
![http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_1327_zpscjylbljf.jpg]()
![http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_1330_zpsv76zlsvn.jpg]()
mycket att plocka bort men något lättare nu när man gjort om en massa samt förenkla.
![http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_1332_zpsabpslxly.jpg]()
![http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_1333_zpsvhok14se.jpg]()
allt borta så pass att man kan börja på och lyfta ur motorn, valde att bara ta med motorn denna gång och låta lådan sitta kvar..har alltid tagit med lådan annars men efter lite tänkade och mekande så insåg jag att de är lättast att bara plocka motorn och låta lådan sitta kvar
![smile](img/smilies/smile.png)
Har tagit på mig ett litet projekt till vintern iaf som ni ser på bilden som är ner mot lådan och ska försöka få de så pass rent där bakom som de är nu från all kabel osv då de annars är smifullt där bakom.
![http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_1334_zpssso8uv11.jpg]()
![http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_1335_zpszkybdnja.jpg]()
motorn lössad från lådan och blev överraskad om hur pass lätt de va, mycket mindre jobb än annars.
och nej har inte läckt olja nere vid kopplingen är vatten som runnit ner sen jag lössade på slangarna som går in/ut på baksidan av motorn.
![http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_1337_zpskgxrne7y.jpg]()
Fint spår i urtrampningslagret...
![http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_1338_zpsj240htgr.jpg]()
arm till slavcylindern som strycker på gaffeln till urtrampningslagret i 2 olika längder.
den längre hade jag in nu och den lite kortare hade jag i gamla slavcylindern tror orsaken till att de har skrikit samt
spåret i lagret är pga att armen varit för lång och tryckt på nå konstigt vis.
![http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_1339_zpsuyqgxlgk.jpg]()
![http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_1340_zpsgqkzw3qv.jpg]()
![http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_1342_zpsnmtfkzlf.jpg]()
![http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_1343_zpsjzqbbsta.jpg]()
![http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_1344_zps5vm76oq1.jpg]()
![http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_1345_zpsnqz2aepc.jpg]()
Så här ser de ut då, slitytorna ser helt okej ut enligt min mening dock så är lamellen inte så fin
![hmm](img/smilies/hmm.png)
tittar man på bilderna så ser man att de har tagit i längst ut på kanten på puckarna..
och kollar man på tryckplattan så ser man vart.
känns som man har lyckats centrera nån del fel här?
![http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_1346_zpsafip7qb2.jpg]()
![http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_1347_zps3plbjqur.jpg]()
Nya lagret samt kopplingen monterad och centrerad noga och tagit hänsyn till hur pass nära lemellen ligger nitarna egentligen och försökt undvikit dom.
![http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_1350_zpsp9hkapob.jpg]()
Bytt grenrör till RS4 istället för dom custom jag kört på innan som är något större i diametern..
Är i galet material och som kan spricka vilken sekund som helst och kände att Billigt kan bli riktigt dyrt så passade på att byta på engång.
Setsade även på ny nippel för EGT givarna jag använder mig av då dom är mindre än OEM.
![http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_1351_zpsm31ak39z.jpg]()
Nya packningar är aldrig fel och som tur va hade jag ett par liggandes, tur i oturen att man måste köpa 2st sotningssatser när man lössar på topparna.
![http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_1352_zpshqi7j14c.jpg]()
![http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_1353_zpse8btt9a0.jpg]()
Då jag haft problem med trycklekage i spjällhuset osv som nu är åtgärdat så tänkte jag köra lite overkill och täta alla skarvar både på sug samt trycksidan med hyudraltätning som orkar hålla tätt vid skapligt mycket tryck.
![http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_1354_zpsoavqwujq.jpg]()
![http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_1356_zpshkcust8n.jpg]()
![http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_1358_zpsvucvxilk.jpg]()
införskaffat mig doningar för att kunna provtrycka systemet då man lärt sig av misstagen så passade jag på att provtrycka då motorn är ur för att ev. kunna kolla lekage vid sugrören ner till turbos samt tryck strax efter turbosarna vilket man inte kommer åt när motorn sitter i.
va lite micklande tills man till slut fick hela systemet tätt till 3bars tryck.
![http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_1360_zps5rmtagpu.jpg]()
Lite service som innehöll ny fin olja plus filter.
![http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_1361_zpsdriwyzgx.jpg]()
![http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_1362_zpsroc7wz1i.jpg]()
![http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_1364_zpszvehm1tq.jpg]()
![http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_1365_zpsc5cngizo.jpg]()
![http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_1366_zps3pob8j36.jpg]()
![http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_1363_zpskkzuzeyr.jpg]()
efter provtryckningen så va de vara hinka in maskineriet igen och i med lite olja, vatten osv.
och gjorde även en ny provtryckning nu efter man monterade om rören till och från ic'n även här provtröck så de skulle hålla tätt till 3bars tryck.
Allt färdigt med påfyllning av olja vatten och luftning och är redo för att åka iväg för en provtur.
märker redan här när man är på väg av gården att kopplingen inte är riktigt som den ska trots kortare arm, nytt lager samt omcentrering och rengjort allt. Den hugger inte som den gjorde innan utan känns mer som en STD-koppling gör..
provar iaf och åker iväg och ut på "storavägen" och drar på jo visst den slirar likadant, fast nu efter 0.5bars tryck och inte vid 0.1bars tryck som den gjorde innan, lite framsteg iaf men långt ifrån bra.
happ tänkte jag vad fan är de nu då.. och åkte hem..
![http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_1372_zpsy9yllanv.jpg]()
dagen efter så diskuterade jag lite medm in kollega på jobbet men kom inte fram till så mycket så började maila med DLI-Teknik där jag köpte kopplingskitet och skickade lite bilder osv.
Förövrigt så är slitytorna normalt slitna och kanten som blivit bortslipad på lamellen va de ingen fara med och spåret i lagret kunde de bli så med då solfjädrarna i tryckplattan är mycket hårdare så hade en tendens att kunna bli ett spår i men killen på DLI va snäll och skickade iväg en förfrågan till Sachs och hörde efter om de verklingen skulle vara så för nång gång kommer de ju slita alldeles för långt trodde jag.
efter vi mailat fram och tillbaka och berättade mina problem om att lamellen hade tagit i så hade han mätt på samma grejer hos sig och han tolkade en bild som jag hade skickat och fick tillsvars:
att enligt hans mätningar så har min lamell rört sig radielt med c.a 4.5mm då när lamellen är riktigt centrerad så är de ungefär 2mm kvar till nitarna på tryckplattan och va ungefär 2-2.5mm i som hade slipats bort på lamellen.
och på en bild jag skicka så fick han syn att de inte sitter något styrlager i centrum på svänghjulet...
och med de så är de inte så konstigt att de har lamellen har farit 4.5mm radielt när man åkt eller så.
konstaterade att de va de som varit problemet frå första början och de som skrikigt på mig när man legat i drag läge på lite högre varv...
Inget jag tänkt på eller så bara sett nu när jag skulle köpa ny slavcylinder och fått syn på styrlager och tänkt på vad fan de va och vart de skulle sitta samt tittat på bilden igen som jag skickade till han även lagt upp här.
har kvar mitt gamla svänghjul och kikade till den och jo visst där satt ett styrlager.
så beställde hem ett på engång som jag nu har hemma, så nu blir de till att riva ur motorn igen och sätta dit styrlagret göra rent all ytor igen samt rubba upp lite få se om de blir bättre, har jag otur så måste jag byta lamellen men hoppas på inte.
De va allt för denna gång, ska börja på riva ur motorn i helgen så återkommer då igen med lite updates få ser hur de går.
vi hörs!