3283
Sök

Kan ett luftfilter bli "fullt" ?

1 322 Inlägg
30 december 2013
Trådstartare
#1
Hej.. Jag kom och tänka på en sak. Säkert den dummaste frågan som finns..

Luftfiltret funktion är ju att hålla skit ,partiklar å sånt borta från motorn. men vad händer om man skiter i att byta luftfilter , blir det fullt då? roll är inte så att jag går i tankarna att skita i att byta luftfilter på bilarna. Men bara kom och tänka på detta nu..big_smile

Kolla gärna in mitt 945 projekt!
Volvo 945aaah!

1 196 Inlägg
30 december 2013
#2
Blir ju igensatt = ingen luft

Rejsa ?
2 959 Inlägg
30 december 2013
#3
Celeron skrev:
Hej.. Jag kom och tänka på en sak. Säkert den dummaste frågan som finns..

Luftfiltret funktion är ju att hålla skit ,partiklar å sånt borta från motorn. men vad händer om man skiter i att byta luftfilter , blir det fullt då? roll är inte så att jag går i tankarna att skita i att byta luftfilter på bilarna. Men bara kom och tänka på detta nu..big_smile

Japp så blir det, precis som filtret i dammsugaren typ.

Autotech

1 322 Inlägg
30 december 2013
Trådstartare
#4
Spiike skrev:
Blir ju igensatt = ingen luft

Busgrabb skrev:
Celeron skrev:
Hej.. Jag kom och tänka på en sak. Säkert den dummaste frågan som finns..

Luftfiltret funktion är ju att hålla skit ,partiklar å sånt borta från motorn. men vad händer om man skiter i att byta luftfilter , blir det fullt då? roll är inte så att jag går i tankarna att skita i att byta luftfilter på bilarna. Men bara kom och tänka på detta nu..big_smile

Japp så blir det, precis som filtret i dammsugaren typ.

haha så långt tänkte jag inte, haha mad

Kolla gärna in mitt 945 projekt!
Volvo 945aaah!

Saabifierad
2 031 Inlägg
30 december 2013
#5
Nästan omöjligt för ett luftfilter att bli helt täppt eller "fullt" då det är uppbyggt för att släppa igenom luft och luft är svårt att stoppa;) Men ju smutsigare filtret blir desto mindre luft släpps in i motorn. Sedan finns det en viss minimumgräns för luften som motorn behöver och när den inte får det så fungerar den inte och minimumgränsen är inte vid att filtret måste vara helt täppt;)

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

1 322 Inlägg
30 december 2013
Trådstartare
#6
Slash skrev:
Nästan omöjligt för ett luftfilter att bli helt täppt eller "fullt" då det är uppbyggt för att släppa igenom luft och luft är svårt att stoppa;) Men ju smutsigare filtret blir desto mindre luft släpps in i motorn. Sedan finns det en viss minimumgräns för luften som motorn behöver och när den inte får det så fungerar den inte och minimumgränsen är inte vid att filtret måste vara helt täppt;)

sant tongue

Kolla gärna in mitt 945 projekt!
Volvo 945aaah!

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 241 Inlägg
30 december 2013
#7
Celeron skrev:
Spiike skrev:
Blir ju igensatt = ingen luft

Busgrabb skrev:
Celeron skrev:
Hej.. Jag kom och tänka på en sak. Säkert den dummaste frågan som finns..

Luftfiltret funktion är ju att hålla skit ,partiklar å sånt borta från motorn. men vad händer om man skiter i att byta luftfilter , blir det fullt då? roll är inte så att jag går i tankarna att skita i att byta luftfilter på bilarna. Men bara kom och tänka på detta nu..big_smile

Japp så blir det, precis som filtret i dammsugaren typ.

haha så långt tänkte jag inte, haha mad

Ett luftfilter filtrerar bort partiklar och var tar partiklarna vägen? Jo, i luftfiltret. När sedan det har filtrerats en väldig mängd luft så har det också blivit en väldig mängd partiklar och dom samlas i filtret. När det kommit tillräckligt många partiklar i filtret så kommer inte luften förbi p.g.a. alla partiklar och då blir det stopp i filtret. Då skulle det ha blivit bytt för ett tag sedan. Samma gäller ju oljefiltret bara det att luften har bytts mot oljan i stället.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Elektriker
1 138 Inlägg
30 december 2013
#8
Orolig tomgång kan man få av ett gammal luftfilter.

[http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4381741#p4381741]Projekt BMW 330 cab[/url]

Rejsa ?
2 959 Inlägg
31 december 2013
#9
daajvid skrev:
Orolig tomgång kan man få av ett gammal luftfilter.

Gammalt o gammalt men ett långmilat möjligen.
Dock är det ju främst på högre varv och gaspådrag när det behvöer passera mycket luft du kommer märka att det börjar bli för igensatt.

Autotech

1 705 Inlägg
31 december 2013
#11
Testa själv.
Ta en disktrasa eller liknande och sätt den på dammsugarslangen. Försök sedan dammsuga på något riktigt skitigt ställe.
I början kommer det säkert att gå ganska bra, dammsugaren suger rakt igenom disktrasan och skiten fastnar i trasan. Men ju mer skit du får fast i disktrasan, desto sämre kommer sugeffekten att bli och dammsugaren kommer att få jobba hårdare.

Ju större skit, desto mer försämras effekten. Tänk dig exempelvis ett löv eller en bit papper som extremfall. Detta skulle försämra luftflödet betydligt om det fastnade i trasan, eller hur? Detta är anledningen till att man aldrig ska montera luftfiltret så att det kan suga i sig skräp, och även en av anledningarna att många undviker öppna luftfilter.


Rejsa ?
2 959 Inlägg
31 december 2013
#12
rcy skrev:
Testa själv.
Ta en disktrasa eller liknande och sätt den på dammsugarslangen. Försök sedan dammsuga på något riktigt skitigt ställe.
I början kommer det säkert att gå ganska bra, dammsugaren suger rakt igenom disktrasan och skiten fastnar i trasan. Men ju mer skit du får fast i disktrasan, desto sämre kommer sugeffekten att bli och dammsugaren kommer att få jobba hårdare.

Ju större skit, desto mer försämras effekten. Tänk dig exempelvis ett löv eller en bit papper som extremfall. Detta skulle försämra luftflödet betydligt om det fastnade i trasan, eller hur? Detta är anledningen till att man aldrig ska montera luftfiltret så att det kan suga i sig skräp, och även en av anledningarna att många undviker öppna luftfilter.

Är anledningen att många underviker öppna luftfilter för att dom ska bli fulla med skit lätt?
Nedu...finns många pissfilter på marknaden såklart som renar dåligt men finns också bra med i stort sätt samma reningseffektivitet som ett orginal panelfilter.
Senast redigerat av Busgrabb (31 december 2013)

Autotech

16 Inlägg
1 januari 2014
#13
Att snåla på luftfilterbyte är bara dumdristigt med tanke på de småpengar ett luftfilter kostar. Din motor lär gå sämre och och dra mera bränsle med ett gammalt igentäppt filter, dvs förlorar du bara på det i längden.


1 705 Inlägg
1 januari 2014
#14
Busgrabb skrev:
rcy skrev:
Testa själv.
Ta en disktrasa eller liknande och sätt den på dammsugarslangen. Försök sedan dammsuga på något riktigt skitigt ställe.
I början kommer det säkert att gå ganska bra, dammsugaren suger rakt igenom disktrasan och skiten fastnar i trasan. Men ju mer skit du får fast i disktrasan, desto sämre kommer sugeffekten att bli och dammsugaren kommer att få jobba hårdare.

Ju större skit, desto mer försämras effekten. Tänk dig exempelvis ett löv eller en bit papper som extremfall. Detta skulle försämra luftflödet betydligt om det fastnade i trasan, eller hur? Detta är anledningen till att man aldrig ska montera luftfiltret så att det kan suga i sig skräp, och även en av anledningarna att många undviker öppna luftfilter.

Är anledningen att många underviker öppna luftfilter för att dom ska bli fulla med skit lätt?
Nedu...finns många pissfilter på marknaden såklart som renar dåligt men finns också bra med i stort sätt samma reningseffektivitet som ett orginal panelfilter.

"...även en av anledningarna att många undviker öppna luftfilter"

Luftfiltrets reningsgrad påverkar väl inte hur lätt det sätts igen av större partiklar, eller? Har inte sett ett enda filter, inte ens dom allra billigaste, släppa igenom exempelvis ett löv.


Lastbilsmekaniker
729 Inlägg
1 januari 2014
#15
Luftfiltret i min gamla C20 hade antagligen inte blivit bytt på 10år eller mer och den gick så ojämt i motorn så den ville nästan hoppa ut ur motorrummet på tomgång.

Efter jag bytte till ett nytt så gick den mycket jämnare och ville inte hoppa ut längre.
Den blev dessutom lite mer lättstartad nu när den inte behövde kämpa för att få in luften den behövde.


5 119 Inlägg
1 januari 2014
#16
Jodå ett luftfilter kan bli fullt smile servar/reparerar en del transporter bilar som går mycket i gruvan och skulle byta turbo på en T5 transporter.
När ja plocka av locket till luftfilterboxen så såg jag att filtret hade kollapsat ner å botten på boxen av sin egen tyngd smile vägde säkert 2 kilo pga av fint stendamm smile det filtret var tätt smile höjde laddtrycket med 0,5 bar bara genom att byta filter smile dock var turbons inpellrar helt runda så turbon byttes ändå smile det filtret hade gått 6000 mil smile numera byts det vid 3000 mil smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 241 Inlägg
1 januari 2014
#17
mb_pucken skrev:
Jodå ett luftfilter kan bli fullt smile servar/reparerar en del transporter bilar som går mycket i gruvan och skulle byta turbo på en T5 transporter.
När ja plocka av locket till luftfilterboxen så såg jag att filtret hade kollapsat ner å botten på boxen av sin egen tyngd smile vägde säkert 2 kilo pga av fint stendamm smile det filtret var tätt smile höjde laddtrycket med 0,5 bar bara genom att byta filter smile dock var turbons inpellrar helt runda så turbon byttes ändå smile det filtret hade gått 6000 mil smile numera byts det vid 3000 mil smile

Håller med till fullo men det är nog inte så många medlemmar på gorg som åker 6000 mil i en gruva. Haha!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

5 119 Inlägg
1 januari 2014
#18
Vettemannen skrev:
mb_pucken skrev:
Jodå ett luftfilter kan bli fullt smile servar/reparerar en del transporter bilar som går mycket i gruvan och skulle byta turbo på en T5 transporter.
När ja plocka av locket till luftfilterboxen så såg jag att filtret hade kollapsat ner å botten på boxen av sin egen tyngd smile vägde säkert 2 kilo pga av fint stendamm smile det filtret var tätt smile höjde laddtrycket med 0,5 bar bara genom att byta filter smile dock var turbons inpellrar helt runda så turbon byttes ändå smile det filtret hade gått 6000 mil smile numera byts det vid 3000 mil smile

Håller med till fullo men det är nog inte så många medlemmar på gorg som åker 6000 mil i en gruva. Haha!!

/Benny

Ne de är så sant wink
Finns bilder i mitt album på turbon som gått med dåligt filtrerad luft smile man kan ju fundera hur bra turbon mår en dammig dag med öppet luftfilter smile öppna luftfilter är ju inte direkt täta smile men de är lite OT smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 241 Inlägg
1 januari 2014
#19
mb_pucken skrev:
Vettemannen skrev:
mb_pucken skrev:
Jodå ett luftfilter kan bli fullt smile servar/reparerar en del transporter bilar som går mycket i gruvan och skulle byta turbo på en T5 transporter.
När ja plocka av locket till luftfilterboxen så såg jag att filtret hade kollapsat ner å botten på boxen av sin egen tyngd smile vägde säkert 2 kilo pga av fint stendamm smile det filtret var tätt smile höjde laddtrycket med 0,5 bar bara genom att byta filter smile dock var turbons inpellrar helt runda så turbon byttes ändå smile det filtret hade gått 6000 mil smile numera byts det vid 3000 mil smile

Håller med till fullo men det är nog inte så många medlemmar på gorg som åker 6000 mil i en gruva. Haha!!

/Benny

Ne de är så sant wink
Finns bilder i mitt album på turbon som gått med dåligt filtrerad luft smile man kan ju fundera hur bra turbon mår en dammig dag med öppet luftfilter smile öppna luftfilter är ju inte direkt täta smile men de är lite OT smile

Näe, det är ju inte bra att luftfiltren dammar igen. Dom är ju oftast inte så dyra så dom flesta som har råd att ha bil har nog råd att byta luftfilter med rätt intervall.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

5 119 Inlägg
1 januari 2014
#20
Vettemannen skrev:
mb_pucken skrev:
Vettemannen skrev:

Håller med till fullo men det är nog inte så många medlemmar på gorg som åker 6000 mil i en gruva. Haha!!

/Benny

Ne de är så sant wink
Finns bilder i mitt album på turbon som gått med dåligt filtrerad luft smile man kan ju fundera hur bra turbon mår en dammig dag med öppet luftfilter smile öppna luftfilter är ju inte direkt täta smile men de är lite OT smile

Näe, det är ju inte bra att luftfiltren dammar igen. Dom är ju oftast inte så dyra så dom flesta som har råd att ha bil har nog råd att byta luftfilter med rätt intervall.

/Benny

Fast kikar man i ett billigt öppet luftfilter så lär dom inte damma igen wink ser man igenom ett filter så lär inte diverse väg/grusdamm fastna smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965


Sök