3355
Sök

Var/hur köper man en Halon-brandsläckare som privatperson?

...has left the building...
4 474 Inlägg
1 januari 2014
Trådstartare
Eftersom försäkringsvillkoren kommer kräva att jag har brandsläckare installerad i bilen så har jag kollat runt liiite o funnit att brandsläckare av "Halon" typ är de allra bästa(?). Dessvärre inget som säljs till privatpersoner eller ens företag, de enda(?) som får köpa dessa är typ flygbolag o andra liknande verksamheter(?). Fördelen är, som jag förstått, att Halon är en gas som på något sätt reagerar med "elden" o kväver den, utan att lämna rester. Så nu är jag på jakt efter en eller flera sådana släckare, antalet beror på släckarnas storlek, men jag tror att 2 st á ungefär 2 kg styck räcker gott...Halon släckare finns på ebay i USA, men inget de kan skicka sad. Är det någon som kan tipsa om var dessa Halon släckare kan köpas, helst inom EU, o dessutom helst att de kan/får skickas oxå...           
Jag vet att dessa släckare får endast säljas till flyg & marin branschen i stora drag i Sverige, och att de är "olagliga" för privatpersoner. Nu hade jag ju inte tänkt o springa omkring o släcka bränder, utan mer att ha en riktigt bra brandsläckare i bilen som inte lämnar några rester...Pulver släckare brukar ju "glasera" har jag för mig, medans Halon släcker o lämnar inga rester alls, om man får tro "reklamen".

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
1 januari 2014
Klass ABC. En halonsläckare innehåller Halon 1211 och används (reglerat i lag) uteslutande inom flyget och Försvarsmakten. Den främsta anledningen är att medlet bryter ner ozonlagret. Alltså är det inget du kommer att få tag på lagligt i sverige och ingenting du ska använda heller.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

4 474 Inlägg
1 januari 2014
Trådstartare
Disco: Nej så klart vill jag INTE använda släckaren alls. Men om oturen skulle vara framme så känns denna typ av släckare vara den överlägset bästa...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.

111 Inlägg
1 januari 2014
Jag är hyggligt säker på att de är legala i Rumänien. Eventuellt är det "import" som gäller.

4 474 Inlägg
1 januari 2014
Trådstartare
Doc_152: Danke! Rumänien är ingen omöjlighet för min del...Får kolla upp detta:)!

886 Inlägg
1 januari 2014
Men om din försäkring kräver brandsläckare så kan det vara bra att kontrollera så att det är brandsläckare som försäkringsbolaget godkänner. Är typen av brandsläckare olagliga enligt lag så gissar jag att även försäkringsbolaget inte gillar dem. Med andra ord kommer du inte få ut någon ersättning om det börjar brinna, oavsett om halon-släckaren är bättre. Försäkringsbolagen gör vad de kan för att slippa betala ut något...

Kör på vanliga släckare istället.

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead

4 474 Inlägg
1 januari 2014
Trådstartare
Wicca: Jag kan ju ha båda i bilen eller hur? Släcka med "den bättre" o sen en miniskvätt med "skitsläckaren"....

4 474 Inlägg
1 januari 2014
Trådstartare
O så klart, finns det andra likvärdiga alternativ till "Halonsläckare" så vore det självklart det bästa. Med likvärdig menar jag lika goda släckegenskaper o UTAN rester.

886 Inlägg
1 januari 2014
Om det börjar brinna så är nog lite rester från brandsläckaren ditt minsta problem...

Bancivic på låg budget:

4 474 Inlägg
1 januari 2014
Trådstartare
Suck...Lite rester från pulver? Ganska mycket snarare då pulvret "smälter o glaserar av värmen", dessutom är det tydligen rätt aggressivt/korrosivt i övrigt... För att förtydliga. Jag vill släcka en absolut oönskad brand i första hand, på snabbaste o effektivaste sätt. Jag vill ha så LITE rester som möjligt, för jag vill inte-inte att bilen löses in eller nåt sånt pga att brandsläckningsmedlet lämnade så mycket rester att det blir ordentligt dyrt (för dyrt) med sanering. Det finns ju säkerligen en anledning till varför dessa släckare är tillåtna inom flyget, gissar på att en är att det är ordentligt effektiva, och att saneringsarbetet efter en eventuell brand är mindre omfattande...
O som sagt, alternativ är välkomna, så länge de funkar lika bra som dessa Halon-släckare o lämnar lika lite/inga rester.

886 Inlägg
1 januari 2014
Det du begär är det omöjliga. CO2-släckare lämnar också väldigt lite rester, men är mindre effektiva och tar slut snabbt. Både skum och pulver lämnar rester.

Bancivic på låg budget:

4 474 Inlägg
1 januari 2014
Trådstartare
Jag begär väl inte det omöjliga? "Halonsläckarna" har de efterfrågade egenskaperna, sen om det finns andra miljövänliga alternativ idag, desto bättre! Koldioxid funkar så där i bilen enligt vad jag läst mig till? Som sagt det ska inte-inte uppstå nån jävla brand i bilen alls, men OM det skulle göra det av nån outgrundlig anledning så vill jag ha bästa möjlighet att släcka branden med minimala/inga rester. Sen om det är Halon eller nåt helt annat kvittar, det är egenskaperna jag är ute efter inte en viss typ av släckare...

886 Inlägg
1 januari 2014
Problemet med halonsläckare är då att de är olagliga, och förmodligen inte godkänns av försäkringsbolaget. Kolla åtminstone det innan, samt vilka påföljder det blir ifall du nu skulle köpa och importera halonsläckare olagligt och det sedan kommer fram på ett eller annat sätt.

Bancivic på låg budget:

4 474 Inlägg
1 januari 2014
Trådstartare
Wicca: Komplement till en av försäkringsbolaget godkänd släckare, nöjd? Hittade detta, verkar dock inte finnas som handhållen enhet...Nåja får leta vidare:)

Sök