2247
Sök

Min bil äter hardyskivor?

20 Inlägg
4 januari 2014
Trådstartare
Har en Volvo 945 kombi turbo där jag fick vibrationer och efter många om och men byta hardyskiva.Kör en kort tid och fick då byta den på nytt.Kör en 2v och redan efter 3dagar meddelar verkstad att missljud återkommit.Väl där är hardyskiva söndertrasad.Ville ej ta på sig ansvaret då reservdel kommer från biltema utan fick köpa en ny med nya bultar för tusen spänn till och efter några dagar missljud är tillbaka.Är tyvärr alltför sjuk att själv mecka med den så man är  rätt utelämnad.Vad kan mer göra att den äter hardyskiva som kex till frukost?Mvh Magnus:(

866 Inlägg
4 januari 2014
Det som jag kan komma på är att splintsen går tungt eller är stumt så när bilen är i kör höjd så trycker den på växelådan.  Tar man ner stödlagret så får man ut hardiskivan utan att tänka på kardan är den är stum i längds led.

2 250 Inlägg
4 januari 2014
Hej. Jag tror att de spinesades delen på kardanstången är fel ihopsatt. Då händer just detta. Man märker upp innan man plockar isär.

Avstängd
1 418 Inlägg
4 januari 2014
växellådskudden och motorkuddarna kan ju vara dåliga så lådan hänger och det blir taskig vinkel på hardyskivan

1 758 Inlägg
4 januari 2014
Går att sätta den åt fel håll också, på Volvo original finns en pil som ska vara riktad framåt.

9 115 Inlägg
5 januari 2014
Som sagt, om motorkuddar och växellådskudden är dåliga så äter den hardyskivor med.....

20 Inlägg
7 januari 2014
Trådstartare
Stort tack för era svar,ska ha de i tanke för nästa rond med mekanikern.:-)

1 532 Inlägg
7 januari 2014
Sätter man hardyskivan fel så smäller det i drivlinan. Sitter splinesen fel blir det fel vinkel på knutar. Är stödlagret dåligt så blir det även där vibrationer som gör att hardyskivan går sönder.
Har dom bilen på lyft kan nån sitta i bilen o lägga i växel då hör man o ser om nåt ser fel ut om nån tittar under.

6 084 Inlägg
7 januari 2014
Hej!
Byt både motor och växellådskuddar (3st) plus stödlager. Allt finns på Biltema!

Sök