3046
Sök

Måste man pappra ny motor?

25 Inlägg
5 januari 2014
Trådstartare
Hej! jag har en fundering på en volvo 740 byta mig till mot min saab 95. Han har sagt att hans före detta motor hade gått ca 35000mil. vi snackar om årsmodell 90 på bilen, så han bytte motor till en 945 tubro 96 årsmodell som hade gått 22000mil. han har inga papper på den nya motorn så jag vet ju typ inget om den för mätarhuset stämmer ju inte längre. måste det inte vara papper på den nya motorn om den skall kunna gå egenom besiktningen.

Ps. han besiktiga den nu i december utan några 2-or, men jag vill fortfarande vara säker på om det ska finnas papper pån elr om det kvittar. tacksamm för svar snarast då jag ska hämta den på tisdag elr onsdag smile

Forummoderator
26 349 Inlägg
5 januari 2014
Alltså..va?

Om jag har förstått det rätt, så har du en Saab 95, och ska byta till dig en Volvo 740 -90.
Motorn i 740:in hade gått 35 000 mil innan den av någon anledning byttes ut till en motor som satt i en 945 turbo.

Du skriver inget om 740:in är en GL/GLT/GLE eller rent utav turbo?
Är utbytesmotorn i 740:in en LTT eller FTT?
Gick 740:in igenom med eller utan den nya motorn?

Kom tillbaka när dessa frågor är besvarade.
Senast redigerat av Mack (5 januari 2014)

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

25 Inlägg
5 januari 2014
Trådstartare
skulle kunna tro det var en GLT, motorn var LTT och han beskrev det som att bilen skall ha gått egenom med den nya motorn

Forummoderator
26 349 Inlägg
5 januari 2014
zirker skrev:
skulle kunna tro det var en GLT, motorn var LTT och han beskrev det som att bilen skall ha gått egenom med den nya motorn

Då torde det ju inte ha varit några problem, om den redan har gått igenom besiktningen - regbesiktningen antar jag? - med den nya motorn?

Edit: jag tippar på att han hade något form av kvitto på att den nya motorn verkligen var en LTT.
Senast redigerat av Mack (5 januari 2014)

25 Inlägg
5 januari 2014
Trådstartare
vad menaru??

Forummoderator
26 349 Inlägg
5 januari 2014
zirker skrev:
vad menaru??

Byter man motor som i det här fallet, så gör man en registreringsbesiktning, för att ändra om i registret, så det står att motorn är utbytt.
Och då är det brukligt, har jag läst nånstans, att man tar med sig exempelvis ett kvitto som visar att motorn är den FTT som man påstår.

25 Inlägg
5 januari 2014
Trådstartare
okej, får la höra med han om han fixat nåt

Sök