3788
Sök

Ringer ni på bilannonser när Mohammed, Habib eller liknande säljer?

853 Inlägg
9 januari 2014
Trådstartare
Blir lite nyfiken på hur ni reagerar när ni ringer på en annons, där det oftast står "golf" eller "Emelie" och så svarar en Farzad eller liknande. Fortsätter ni prata och verkar intresserad eller svalnar intresset?
Ringer ni på annonser på blocket där det står att exempelvis Mohammed säljer bilen?

Jag är bara grymt nyfiken, för det drösar av sånna annonser som ligger kvar lääänge.

Obs. jag är inte rasist. Har flera kompisar som har invandrat till Sverige som jag umgås med/träffar flera gånger i veckan. Men skulle heller inte köpa en utav deras bilar om de kom ut på annons. tongue

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
9 januari 2014
Bästa tumregeln, är texten i annonsen felstavad i större utsträckning ringer jag ej. Folk som inte kan stava vill jag inte köpa bil av. Oavsett om han heter Daniel eller Mustafa. Sen ringer jag ej på en bil där ägarens namn inte finns med. Står det Volvo eller nått liknande som namn kan dom behålla bilen.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

640 Inlägg
9 januari 2014
Tittar inte ens åt annonser där säljaren är bilens namn eller liknande (typ Audi, volvo850 eller dylikt). Står det bara förnamn på en person är det heller inte speciellt intressant. Det blir inte heller intressant när namnet som man angivit inte stämmer överens för fem öre med namnet som är registrerat på ett eventuellt mobilabonnemang.

Och nej, jag skulle nog inte ringa på en annons som "Mohammed, Habib eller liknande" säljer smile

450 Inlägg
9 januari 2014
ringer jag på en annons med ett kvinnligt namn och de svarar en invandrare, då ber jag artigt att får prata med "Anna" om de står annan i namnet på annonsen, då brukar ALLTID vedebörande tala om att han håller i försäljningen, då säger jag bara att då kan han behålla den.

i dem fall då de står ett märke eller något så går de bort direkt.

sen om man ringer på en bil med mohammed eller dylikt så visar de sig alltid vara en lögn eller något på något man frågar.

ska tilläggas att jag aldrig fullföljt en affär med ovanstående senarior.

dem svartmålar ju sina egna rykten så låt dem hålla på och skit i deras bilar.

Forummoderator
26 397 Inlägg
9 januari 2014
Beror hellre på vad det är för objekt jag ringer på.
Är det tillräckligt intressant, så får personen som äger objektet heta Usama eller Achmed om dom nu gör det.
Senast redigerat av Mack (9 januari 2014)

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

1 298 Inlägg
9 januari 2014
I regel inte, men de finns alltid undantag. Om annonsen i övrigt är bra vad gäller text/stavning och bilder så kan jag ge det en chans även om Mohammed säljer.

Jag är nog mindre benägen att ringa på en sådan annons efter att ha annonserat en uppsättning dubbfria vinterdäck på BMW-fälg i höstas. Fick sålt dem men de va riktigt omständigt.

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

2 656 Inlägg
9 januari 2014
Johanness skrev:
Blir lite nyfiken på hur ni reagerar när ni ringer på en annons, där det oftast står "golf" eller "Emelie" och så svarar en Farzad eller liknande. Fortsätter ni prata och verkar intresserad eller svalnar intresset?
Ringer ni på annonser på blocket där det står att exempelvis Mohammed säljer bilen?

Jag är bara grymt nyfiken, för det drösar av sånna annonser som ligger kvar lääänge.

Obs. jag är inte rasist. Har flera kompisar som har invandrat till Sverige som jag umgås med/träffar flera gånger i veckan. Men skulle heller inte köpa en utav deras bilar om de kom ut på annons. tongue

står det emma och det svara nånannan som överhuvudtaget inte är nån "anna" då avslutar jag samtalet fortast möjligt för det ger mig ingen bra känsla för bilförsäljningen alls oavsett hur bra bilen skulle vara..

men finner jag en annons intressant så ringer jag om säljaren uppger sitt riktiga namn oavsett om det är en jesper mohammed eller fatmir jag ska ju inte gifta mig med personen jag ringer eller besöker för kontrol av varorna/tjänst eller dylikt utan bara byta pengar och få mina prylar och åka hem nöjd smile

Forummoderator
26 397 Inlägg
9 januari 2014
ekelund88 skrev:
Johanness skrev:

står det emma och det svara nånannan som överhuvudtaget inte är nån "anna" då avslutar jag samtalet fortast möjligt för det ger mig ingen bra känsla för bilförsäljningen alls oavsett hur bra bilen skulle vara..

men finner jag en annons intressant så ringer jag om säljaren uppger sitt riktiga namn oavsett om det är en jesper mohammed eller fatmir jag ska ju inte gifta mig med personen jag ringer eller besöker för kontrol av varorna/tjänst eller dylikt utan bara byta pengar och få mina prylar och åka hem nöjd smile

Om det står att säljaren heter "Emma"..då vill man väl inte att en "Anna" svarar heller?
Men svarar en "Anna", så får man väl fråga efter "Emma"?
Senast redigerat av Mack (9 januari 2014)

7 435 Inlägg
9 januari 2014
jag ringer INTE om inte namnet stämmer,, dock utger jag aldrig mitt efternamn eller telnr,, utan bara mail när jag säljer bilar,, får ALLTID skambud av nån RASHAN sad

35 Inlägg
9 januari 2014
Jag skiter faktiskt i vilket. Det finns många invandrare som fifflar och gömmer fel på bilar och det finns lika många svenskar som gör det... Så länge allting stämmer på bilen eller grejen man ska köpa så är det väll skit samma vart personen kommer ifrån? smile

2 656 Inlägg
9 januari 2014
Mack skrev:
ekelund88 skrev:
Johanness skrev:

Om det står att säljaren heter "Emma"..då vill man väl inte att en "Anna" svarar heller?

hehehehe nu blev det virrigt med namnen wink hahaha men u get my point

Forummoderator
26 397 Inlägg
9 januari 2014
ekelund88 skrev:
Mack skrev:
ekelund88 skrev:

hehehehe nu blev det virrigt med namnen wink hahaha men u get my point

Haha jo. Du menade nog att en "Achmed" svarade i stället för "Emma"?
Då är jag med.

1 354 Inlägg
9 januari 2014
Nepp jag ringer inte på deras annonser då jag vet hur deras kultur är vad gäller handel. Iallafall där jag är uppvuxen, efter att ha umgåtts med nästan bara invandrare under min uppväxt och hört deras resonemang, sett deras bilar så.. Nä, aldrig.

Folk ifrån Mellanöstern är ju köpmän sedan långt tillbaka, om någon varit i ett sådant land och vet hur påflugna dem är vid sina stånd eller vanliga butiker (sett ur deras perspektiv) så skulle nog dem också rygga tbx. En kompis skulle sälja sin bil för 12 lakan, han fick den såld för 4 Gustav Vasa lappar... Dom påpekar småskit och prutar på skönhetsfel. Gå in till en bilhandlare och säg "nja bilen har ju stenskott och repor trots att den är 10 år gammal" vad får du för svar tror du? "Aha, du hittar ut själv med andra ord" sen självklart finns det ju skumma Kalle och Göran också men ringer hellre Göran än Mehmet/ Sergej/ Malik. Var och titta på en Volvo S70 innan jag köpte 855an, den killen var helsvensk men till 100% slut i roten och försökte vara en bluffmakare så det blev nej men han hade ju inte 2 brorsor med sig som övervakare och privata skrämmare.

Nej aldrig från en invandrare tyvärr, inte ens engelsmän, spanjorer, möjligtvis en finne då jag har rötter därifrån men inget annat smile och nej jag är inte främligsfientlig.

pim_pim
9 januari 2014
DiwraZ skrev:
Bästa tumregeln, är texten i annonsen felstavad i större utsträckning ringer jag ej. Folk som inte kan stava vill jag inte köpa bil av. Oavsett om han heter Daniel eller Mustafa. Sen ringer jag ej på en bil där ägarens namn inte finns med. Står det Volvo eller nått liknande som namn kan dom behålla bilen.

Sådär tänker jag också.

1 513 Inlägg
9 januari 2014
Är annonsen välskriven och trovärdig spelar det ingen som helst roll vad säljaren heter. Men annonser där säljaren heter något annat eller med bilmärke/-modell istället för namn går bort direkt

Offensiv inkompetens är bästa försvar.

1 020 Inlägg
9 januari 2014
Heter säljaren tex bmw ringer jag inte.
Är det inte väldigt väldigt speciell bil/ bra pris väljer jag nån annan. Brukar vara omständigt o klyddigt med dessa folk...
Köpte däremot fälgar för nån vecka sedan av en invandrare. Blev lite tveksam när han svarade i tele med att han kunde bara några få svenska ord... Men bra kille så det blev en affär vi båda var nöjda med...
Men säljer absolut inte till folk med dessa namn, brukar kunna få bättre bud än deras på den lokala skroten...

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår

5 131 Inlägg
9 januari 2014
Nja oftast inte, är inte speciellt fördomsfull men har svårt och förstå invandrarsvenska smile annars har jag inget imot att göra affärer med dom sålänge dom verkar ärliga och objektet verkar ok smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

847 Inlägg
9 januari 2014
är det ett sånt namn så skickar jag nog sms, så slipper man säga va 100gånger för att man inte förstår, + att man slipper använga google translate medans man pratar, då är det bättre att smsa

Kika gärna in min Honda Crx som under våren går med turbo och bakhjulsdrift på vägarna! =)

Ljuva 90-tal
1 128 Inlägg
9 januari 2014
Nä, ringer inte på BMWs heller.
Senast redigerat av _Blue_Speed_ (9 januari 2014)

Nöjeskör närproducerat

Evildan
9 januari 2014
Absolut.
Varför skulle jag inte, det spelar ingen roll vem som säljer en vara oavsett vilken vara det är så länge affären går till på ett vettigt vis och varan är i det skick som jag önskar.

Sök