Schneeflocke skrev:
Båda har fem stjärnor i Euro NCAP. Vart vill du komma? Säkerheten sitter inte i storleken, utan i hur fordonet är konstruerat.
_Blue_Speed_ skrev:
Okej, vi tar Auris 2012 mot XC70 2007, eller ska vi ta XC70 2012 istället? Jag frågar ärliga frågor som du gärna får svara på ett seriöst sätt...
Det där är ett vinklat påstående då en Auris med 5 stjärnor egentligen inte skulle ha 5 stjärnor om den krockade mot en V70. Det beror faktiskt mycket på storleken och vikten på bilen, därför som inte EuroNCAP testar småbilar mot större eller en större bilar mot mindre då de mindre bilarna i regel inte skulle kunna klara sig så bra. Det man då gör är att låta testa bilen mot en liknande i samma klass det vill säga ett hinder som väger lika mycket som bilen själv.
Så hur säker man än konstruerar låt oss säga en Toyota Aygo kommer den i regel aldrig kunna ha en teoretisk rimlig chans vid en frontalkrock med exempelvis en Dodge Ram i högre farter även om Aygon har 5 stjärnor och låt oss säga att Dodgen har 3.
Förövrigt ska man inte lägga alltför mycket tid och hopp på EuroNCAPs tester då de dessutom är utförda i labratoriemiljö, vid en riktig krock är det mycket slumpen som avgör utgången.
Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!