2624
Sök

Hur mkt?

20 Inlägg
10 januari 2014
Trådstartare
Har en Volvo 940turbo kombi -92.Vad är Max när det gäller laddtryck eller hk innan det börjar göra för.mycket slitage på drivlinan?.Hoppas på en 400,men hoppas som sagt var?Mvh Och tackar för svar på förhand.wink

Försöker iaf
1 998 Inlägg
10 januari 2014
Kopplingen slirar typ av att höja laddtrycket.
Stakarna lever farligt över 300hk med en dålig mapp
m46an håller kanske för 400hk men skulle hellre köra en svetsad m90 isåfall
Laddtryck beror på turbo.

Men oringat block och h-profilsstakar och en standard 531 med en k-kam så är inte 400 omöjligt.
Men då krävs det bra mycket annat innan de effekterna kommer

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

5 676 Inlägg
10 januari 2014
Om allt är helt original är det inte rekommenderad att ladda över 0,7-0,8bar. Det ger runt 180-190hk.

Men eftersom du siktar på 400hk så antar jag att du kommer byta turbo, montera eftermarknads motorstyrning, större spridare, annan intercooler och vad mer som nu kan tänkas behöva bytas på en B230.

Drivlina så lär du behöva byta åtminstone till en stadigare växellåda, sitter väl M46 eller M47 på en -92a? M90 verkar inte allt för stadig heller och verkar även ofta säljas till överpris.

Bakaxeln vet jag inte riktigt, verkar hålla bra förutom momentbryggan/stegen (elr vad den kallas) som är alldeles för klen och blir krokig vid vettiga effektuttag och lite lek.
Sen kanske du vill ha någon form av diffbroms som t.ex en torsen-diff för att slippa enhjulsspinn.

Edit:
Och så klart koppling då också. Hårdare tryckplatta och eventuellt sinterlamell.
Senast redigerat av simlar (10 januari 2014)

Forummoderator
26 318 Inlägg
10 januari 2014
Glöm inte uppgradera bromsarna.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

20 Inlägg
10 januari 2014
Trådstartare
Såg att jag lyckats få samma topic 2ggr.Sorry

Sök