5 bar har jag när oljan är kall och vid varm är den vid 4 bar
Hur varm är oljan när du skriver den är varm?
Jag har 4bar på tomgång i min B23 ända upp till ca 75°C då det börjar sjunka och vid ca 85-90°C ligger det på 2,5bar på tomgång och vid 100-110°C ligger det på 1,5bar på tomgång.
Nu på vintern kommer oljan aldrig över 85°C vid normal körning endast vid riktig tokkörning då jag plågar på höga varv och matar ut växlarna kommer oljan upp i 90-95°C. Enda gången jag fått upp oljan över 100°C är vid riktigt hård körning då det var +20°C ute.
Och vad för viskositet har du på oljan? Gammal olja?
biltema mätarn kan du inte lita på!! min visar 0,5bar på tomgång,och tror knappast 3st olika b23/0is har lika dåligt tryck
Vi hade biltemas och en från autometer inkopplade samtidigt och jämförde.. Dom visade hyffsat lika värde! Autometern är en sport-comp modell mekanisk (dvs, oljeslang från motorn direkt in i mätaren) (Och slutsats får ni dra själva)
Och varför skulle det inte finnas flertalet rödblockare med dåligt oljetryck därute?
Enligt den boken jag har, så skall oljetrycket ligga mellan 2,5-6bar vid 2000varv
biltema mätarn kan du inte lita på!! min visar 0,5bar på tomgång,och tror knappast 3st olika b23/0is har lika dåligt tryck
Vi hade biltemas och en från autometer inkopplade samtidigt och jämförde.. Dom visade hyffsat lika värde! Autometern är en sport-comp modell mekanisk (dvs, oljeslang från motorn direkt in i mätaren) (Och slutsats får ni dra själva)
Och varför skulle det inte finnas flertalet rödblockare med dåligt oljetryck därute?
Enligt den boken jag har, så skall oljetrycket ligga mellan 2,5-6bar vid 2000varv
en som rullat 22000,en 40000, och en 48000, och alla visade samma oavsett ny eller gammal olja också,samma oljetryck kall som varm.Låter väldigt mysko att alla 3 skulle visa exakt samma enligt mätarn. Sommartid visar den 0bar en riktigt varm dag som man busar på,känns som motorn borde börja knacka lite då.
men sen finns de säkert många måndagsexemplar på biltema som vanligt..
Redline for some good time
gasar till de rasar
It's completely safe! My emergency lights are on while drifting!
Det kan skilja lite beroende på hur fräsht filter du har också, märkte jag. Jag har en! Kanske 2 men det går nog snabbare att köpa en på tradera än att jag skall hitta en i min hög med delar ^^