3419
Sök

Brukar polisen snoka på motorn?

305 Inlägg
18 januari 2014
Trådstartare
om man sätter i en v8 i 240 och kör olagligt mellan besiktningarna.
Kollar dom vad som låter vid en vägkontroll ? eller räcker de att den e "godkänd besiktning" allmänt
Senast redigerat av Farfar77 (18 januari 2014)

847 Inlägg
18 januari 2014
när dom kollat under min huv har endast varit vid flygande besiktning ett par gånger, men vid vanlig kontroll tror jag inte dom gör det så ofta om dom inte hör att det kommer ett monster på vägen som mullrar ordentligt o sen ser att det är en 240 då slänger dom nog ett öga där wink sen frågade dom om den var orginal, dom kollade hela motorn och hittade säkringshållaren till billjudet och frågade om det var en turbo.. haha nej det är till billjud sa jag då, han såg ut som ett frågetecken och frågade dom andra poliserna

Kika gärna in min Honda Crx som under våren går med turbo och bakhjulsdrift på vägarna! =)

414 Inlägg
18 januari 2014
Om du träffar på trafikpolis/bilinspektör så åker du garanterat dit, vid en "vanlig" blås/körkortskoll så är det mindre risk men risken finns alltid.

Om du köper en 240 från 1975 så finns det väl faktiskt nån 350cui V8 som klarar sig under effektgränsen som du kan registreringsbesikta med, det är nog en bättre kaross/identitet och bygga på

144 Inlägg
18 januari 2014
"Brukar" - nej, men åker du runt med v8-muller i en 240 är sannolikheten stor att du åker på en flygande besiktning, och då kollar de under motorhuven. Detta resulterar i regbesiktning och det spelar ingen roll om din bil är godkänd på besiktningen.
Däremot gissar jag att du är relativt safe om du inte kör med raka rör och börnar runt korvmojjen. wink Åker man på regbes brukar man förtjäna det också...

305 Inlägg
18 januari 2014
Trådstartare
Crxkoffe skrev:
när dom kollat under min huv har endast varit vid flygande besiktning ett par gånger, men vid vanlig kontroll tror jag inte dom gör det så ofta om dom inte hör att det kommer ett monster på vägen som mullrar ordentligt o sen ser att det är en 240 då slänger dom nog ett öga där wink sen frågade dom om den var orginal, dom kollade hela motorn och hittade säkringshållaren till billjudet och frågade om det var en turbo.. haha nej det är till billjud sa jag då, han såg ut som ett frågetecken och frågade dom andra poliserna

hm okej då e de inge bra alternativ tongue  Men avgasintyg vf e de så svårt o få ett sånt?
enda man vill ha e lite gött muller ingen dragster.

7 393 Inlägg
18 januari 2014
ja det första Polisen gör är ju att de slår på  bilen,, då ser de att det ska vara en vanlig b23 ex,, och de hör ju om det är en v8 wink lättare å komma undan med en turbomotor,, då de låter likadant wink

305 Inlägg
18 januari 2014
Trådstartare
granadadr skrev:
ja det första Polisen gör är ju att de slår på  bilen,, då ser de att det ska vara en vanlig b23 ex,, och de hör ju om det är en v8 wink lättare å komma undan med en turbomotor,, då de låter likadant wink

hehe nä e trött på turbo o köra snabbt tongue e bara 22 men lyssnar hellre på v8 snigel då

7 393 Inlägg
18 januari 2014
Farfar77 skrev:
granadadr skrev:

hehe nä e trött på turbo o köra snabbt tongue e bara 22 men lyssnar hellre på v8 då

givetvis ditt val,, men då tycker jag du ska regbes den wink

305 Inlägg
18 januari 2014
Trådstartare
granadadr skrev:
Farfar77 skrev:
granadadr skrev:

hehe nä e trött på turbo o köra snabbt tongue e bara 22 men lyssnar hellre på v8 snigel då

ajo hur går de till på en 77a ?

7 393 Inlägg
18 januari 2014
Farfar77 skrev:
granadadr skrev:
Farfar77 skrev:

köp/läs sfro bilbyggarhandbok,

du måste byta hela bromssystemet,
byta ut hela drivlinan inkl bakaxel,

byta till en motor som har katalysator std, samt att du får ha 15kw/100kg räknat på tjänstevikten

305 Inlägg
18 januari 2014
Trådstartare
granadadr skrev:
Farfar77 skrev:
granadadr skrev:

byta till en motor som har katalysator std, samt att du får ha 15kw/100kg räknat på tjänstevikten

okej förstår det, men skulle man bara byta till typ en 264 6 cylle motor krävs inte sånt eller

7 393 Inlägg
18 januari 2014
Farfar77 skrev:
granadadr skrev:
Farfar77 skrev:

okej förstår det, men skulle man bara byta till typ en 264 6 cylle motor krävs inte sånt eller

då måste du ha en likadan motor,, ur samma motorfamilj så att säga,, du kan inte byta ut den till en rak 6a från en 960 ex

305 Inlägg
18 januari 2014
Trådstartare
granadadr skrev:
Farfar77 skrev:
granadadr skrev:

då måste du ha en likadan motor,, ur samma motorfamilj så att säga,, du kan inte byta ut den till en rak 6a från en 960 ex

jao men 264 e ju samma familj som 244 väl? kan man sätta i en sån 6a utan behöva intyg eller kat?

pim_pim
18 januari 2014
Beror lite på var man bor tror ja..

I bonn"staden" jag bor så klarar du dig garanterat. haha

Volvoskadad
6 017 Inlägg
18 januari 2014
granadadr skrev:

Eller så byter man till ventilerande frambromsar och 1031 bakaxel så är 240 godkänd till 218hk och 275Nm. Dock kan det vara svårt att hitta en katalysator V8 på den effekten.

Jonas

305 Inlägg
18 januari 2014
Trådstartare
Volvo_Mannen skrev:
granadadr skrev:

Eller så byter man till ventilerande frambromsar och 1031 bakaxel så är 240 godkänd till 218hk och 275Nm. Dock kan det vara svårt att hitta en katalysator V8 på den effekten.

finns de inte nån v8 bmw motor me kat?

Volvoskadad
6 017 Inlägg
18 januari 2014
Farfar77 skrev:
Volvo_Mannen skrev:
granadadr skrev:

M60B30 är den minsta, den ligger på 215hp och 290Nm, har du en snäll bes man kanske det går. Sen när det är reggat kan man byta till en större BMW 8:a

Jonas

7 393 Inlägg
18 januari 2014
Volvo_Mannen skrev:
Farfar77 skrev:
Volvo_Mannen skrev:

M60B30 är den minsta, den ligger på 215hp och 290Nm, har du en snäll bes man kanske det går. Sen när det är reggat kan man byta till en större BMW 8:a

joo då ser de ingen skillnad smile

Volvoskadad
6 017 Inlägg
18 januari 2014
granadadr skrev:
Volvo_Mannen skrev:
Farfar77 skrev:

joo då ser de ingen skillnad smile

S62B50 cool

Jonas

111 Inlägg
18 januari 2014
Oftast nej, med det beror på om de gillar dig eller inte. Iom att jag har ungefär lika bra relation med polisen som israel har med palestina, eller usa och sovjetunionen under kalla kriget, så kommer jag inte undan med ett skit.

Men har du lite mer civiliserade konstaplar där du och du har installerat ett filter på din mun så tror jag att du klarar dig bättre.

Sök