2270
Sök

Volvo 740 1988 lh 2.2 svårstartad varm/stått i solen

6 738 Inlägg
21 januari 2014
Trådstartare
#1
hallå smile

Ett litet bekymmer en kompis till mej har jag vill hjälpa han att lösa tongue
En 740 då från 88 med lh 2.2 B230F på 29tusen mil.

Har bilen stått över natten o solen inte hunnit lägga sej på den än så startar den perfekt. Däremot om man låtit den stå i solen så får man stå på startmotorn i ca 8-10 sekunder innan den går igång. Samma sak om man är ute o åker o stannar på ica typ o ska in en sväng o köpa en dricka eller så i 10 min o kommer tillbaka o ska ha igång den så är den lika tjurig, räcker att man varmkört den så är den tjurig att starta resten av dagen. Går dock fint när den väl startat inga problem.

Vi har bytt följande:
Fördelarlock & Rotor
Tändstift & tändkablar
Båda bränslepumparna
Styrenhet till bränslet
Lmm
vattentempgivare
Bränslepumpsrelä
Spridarrelä

Och inget har hjälpt

Lita tips så ska vi nog lösa detta smile Är en sommarbil som vi tänkte lösa detta på nu. så när jag säger att den stått i solen så menar jag när den stått i solen på sommaren wink

mvh
Senast redigerat av Henkix (21 januari 2014)

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

Vila i frid, pappa..
517 Inlägg
21 januari 2014
#2
Kan det inte vara startmotorn som är dålig då? Att startmotorn snurrar betyder inte att solenoiden fungerar. Testa banka på den medans ni försöker starta


6 738 Inlägg
21 januari 2014
Trådstartare
#3
zekezeke skrev:
Kan det inte vara startmotorn som är dålig då? Att startmotorn snurrar betyder inte att solenoiden fungerar. Testa banka på den medans ni försöker starta

borde inte vara några fel på den smile den snurrar på o dra runt motorn så fint i samma hastighet som den alltid gjort tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

6 738 Inlägg
22 januari 2014
Trådstartare
#4
Någon som kanske har lite fler tips? big_smile

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

20 Inlägg
22 januari 2014
#5
Min gamla 740 lh 2.4 var likadan, jag rengjorde de bruna jordanslutningar på insuget. Efter det startade den lätt.

6 738 Inlägg
22 januari 2014
Trådstartare
#6
Thompaw skrev:
Min gamla 740 lh 2.4 var likadan, jag rengjorde de bruna jordanslutningar på insuget. Efter det startade den lätt.

okej tackar big_smile det ska vi prova smile

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

6 738 Inlägg
22 januari 2014
Trådstartare
#7
testat nu att rengöra alla jordpunkter i hela bilen men det hjälpte tyvärr inte heller sad

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

6 738 Inlägg
22 januari 2014
Trådstartare
#8
testade att byta bränsletrycksregulator nu också men det hjälpte inte heller sad bilfan tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

6 216 Inlägg
22 januari 2014
#9
Hej!
Du har antagligen samma fel som brorsan hade på sin -87:a 745!
Och det tycks vara många som inte tänker på hur känslig den här delen är då den är utsatt för satstänk och vatten.

Hans motor vägrade plötsligt att starta, bara så där efter att ha gått bra i 32000 mil. Vi sökte och provade  och bytte ut det ena och det andra utan att komma på varför motorn plötsligt kunde lägga av.Motorn startade, gick några sekunder...ibland minuter och kunde plötsligt bara stanna. Vi bytte hallgivare och bränslerelä och allt annat i elektriskt väg
Vi bytte bakre pump i tron att den skulle vara orsaken. Men ändå kunde vi höra att gamla pumpen surrade, men man måste ju prova., så det fick bli en pump från Biltema.

Efter två veckors meckande hit och dit kom jag på att det kanske kunde vara anslutningen på tanklocket baktill på tanken. Och se...under plastklumpen som sitter på tanklocket så var kontakterna sönderärjade! Pumpen funkade bara ibland.
Kolla om sladdarna som går igenom tanklocket verkligen leder ström med multimeter!
Nu var det inte pumpen som det var fel på brorsans 745:a men lite småsaker måste man byta ut för att man slutligen ska komma fram till felkällan...wink


6 738 Inlägg
22 januari 2014
Trådstartare
#10
jaka54 skrev:
Hej!
Du har antagligen samma fel som brorsan hade på sin -87:a 745!
Och det tycks vara många som inte tänker på hur känslig den här delen är då den är utsatt för satstänk och vatten.

Hans motor vägrade plötsligt att starta, bara så där efter att ha gått bra i 32000 mil. Vi sökte och provade  och bytte ut det ena och det andra utan att komma på varför motorn plötsligt kunde lägga av.Motorn startade, gick några sekunder...ibland minuter och kunde plötsligt bara stanna. Vi bytte hallgivare och bränslerelä och allt annat i elektriskt väg
Vi bytte bakre pump i tron att den skulle vara orsaken. Men ändå kunde vi höra att gamla pumpen surrade, men man måste ju prova., så det fick bli en pump från Biltema.

Efter två veckors meckande hit och dit kom jag på att det kanske kunde vara anslutningen på tanklocket baktill på tanken. Och se...under plastklumpen som sitter på tanklocket så var kontakterna sönderärjade! Pumpen funkade bara ibland.
Kolla om sladdarna som går igenom tanklocket verkligen leder ström med multimeter!
Nu var det inte pumpen som det var fel på brorsans 745:a men lite småsaker måste man byta ut för att man slutligen ska komma fram till felkällan...wink

bägge pumparna är nya och pumpen i tanken går när den ska gå smile
Hallgivaren funkar för den får både gnista och bensin tongue
Jävla myskobil den verkar inte tycka om sol o värme wink

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

20 Inlägg
22 januari 2014
#11
Kamrem? Räcker med en kugg fel!

6 216 Inlägg
23 januari 2014
#12
Hej!
Jo Jo! Pumpen i tanken går...men vet du att den pumpar soppa fram till främre pumpen och gör det hela tiden? Har du kollat det?
Att bara tro att pumpen funkar för att den är ny är ju inte att veta att den faktiskt pumpar fram soppa.
Det var likadant med brorsans 745:a. Vi bytte till ny pump i bak, trots det funkade inte motorn alltid. Vi hörde pumpen gå men när vi kollade sladdarna vid tanklocket så var dessa sönderärjade vilket gjorde att pumpen funkade bara till och från...
Så ta bort bränsleslangen undertill strax före främre pumpen och kolla att soppa faktiskt kommer fram när du vrider om tändningsnyckeln. Bakre pumpen pumpar bara med 0,2bars tryck, vilket är lite och syftet med bakre pumpen är bara att förse främre pumpen med soppa när nivån i tanken är låg. Vid full tank eller däromkring har du självrinning på systemet och behöver egentligen ingen bakre pump.

Hur beter sig motorn när du har full tank? Går den bra då?
Funkar din tankmätare?
En annan fråga; Har du vattenläckage? Alltså märker du att vattnennivån  i expansionskärlet  varierar kraftigt?

Sen hoppas jag du förstår att solen inte har något med saken att göra...i själva verket är det fullmåne som gäller och som alla vet är det förödande att stanna på ICA;)
Senast redigerat av jaka54 (23 januari 2014)


6 738 Inlägg
23 januari 2014
Trådstartare
#13
Thompaw skrev:
Kamrem? Räcker med en kugg fel!

kamremmen är kollad och den står som den ska smile gjorde även komp-prov igår och fick 13bar på alla cylindrar så det var ju också bra tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

6 738 Inlägg
23 januari 2014
Trådstartare
#14
jaka54 skrev:
Hej!
Jo Jo! Pumpen i tanken går...men vet du att den pumpar soppa fram till främre pumpen och gör det hela tiden? Har du kollat det?
Att bara tro att pumpen funkar för att den är ny är ju inte att veta att den faktiskt pumpar fram soppa.
Det var likadant med brorsans 745:a. Vi bytte till ny pump i bak, trots det funkade inte motorn alltid. Vi hörde pumpen gå men när vi kollade sladdarna vid tanklocket så var dessa sönderärjade vilket gjorde att pumpen funkade bara till och från...
Så ta bort bränsleslangen undertill strax före främre pumpen och kolla att soppa faktiskt kommer fram när du vrider om tändningsnyckeln. Bakre pumpen pumpar bara med 0,2bars tryck, vilket är lite och syftet med bakre pumpen är bara att förse främre pumpen med soppa när nivån i tanken är låg. Vid full tank eller däromkring har du självrinning på systemet och behöver egentligen ingen bakre pump.

Hur beter sig motorn när du har full tank? Går den bra då?
Funkar din tankmätare?
En annan fråga; Har du vattenläckage? Alltså märker du att vattnennivån  i expansionskärlet  varierar kraftigt?

Sen hoppas jag du förstår att solen inte har något med saken att göra...i själva verket är det fullmåne som gäller och som alla vet är det förödande att stanna på ICA;)

Pumpen i tanken går och den pumpar även fram soppa till den andra pumpen, bensinmätaren funkar o det spelar ingen roll hur mycket/lite bensin det är i tanken. den är ändå lika tjurig att starta om den stått i solen eller varmkörts.  men den går så fint när den väl startat tongue
nej vatten-nivån ligger på samma hela tiden wink

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

6 738 Inlägg
23 januari 2014
Trådstartare
#15
vart o kollat på bilen igen, bytt lambdasond tändmodul och styrenhet till tändningen också inget av det hjälpte heller.
kollade lite mera på den, soppa pumpar det fram till spridarbryggan spridarna öppnar (för det hör man dom tickar o håller på) och även gnista finns när den är tjurig. Men varför är den så jävla tjurig o starta när den är lite varmer fast den får både gnista o bränsle? Kan det vara så att den på nått sätt får för mycket bensin när man försöker starta? allt med motorstyrningen har vi ju provat att byta nu o inget hjälp tongue

mvh
Senast redigerat av Henkix (23 januari 2014)

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

6 216 Inlägg
23 januari 2014
#16
Hej!
Hur ser gnistan ut på stiften?
Hur vet du att soppa verkligen kommer in i förbränningsrummen? Blir stiften blöta när du försöker starta?- Kolla!

Är du säker på att topplockspackningen inte är trasig? Är vattnet i expansionskärlet helt rent (grönt)?


6 738 Inlägg
24 januari 2014
Trådstartare
#17
Poblemet löst big_smile Tack för hjälpen alla.

Vi bytte spridarna sen dess har den startat hur fint som helst smile
Skulle tro att dom gamla spridarna var dåliga o känsliga för värmen, så när dom börjat bli varma så börjar dom läcka igenom när motorn är av o då har motorn blitt sur. o sen när den stått över natten så har bensinen i cylindrarna dunstat bort så därför den startat så fint varje morgondag.

Det är iaf min teori tongue nått fel va det iaf med dom

mvh

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

218 Inlägg
27 maj 2014
#18
Ohfyfan! Måste prova byta mina spridare på min 740 -88A då, haft problem att den vart svårstartad på varma dagar, men bytte lite dittan och dattan efter förra sommaren och allt har vart frid och fröjd, men nu när det blev riktigt varmt igen så sura den, dock inte alls lika mycket som förut. När det var närmare 30 grader i solen så har den gått några extra varv på startmotorn samt när den startat så har den vart på jäkligt låga varv och låtit som den bara halft gått igång och klättrar sedan sakta upp till normal tomgång och går fint.

Alltid trott det vart soppapumparna så jag bytte förpumpen men inte mycket skillnad där. Huvudpumpen har ju aldrig riktigt misstänkt dock eftersom bilen går bra endå.

Men också haft teorin att det har med avdunstning och liknande att den är så trög.

6 738 Inlägg
27 maj 2014
Trådstartare
#19
hehe prova det, låter som du har typ samma tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

218 Inlägg
28 maj 2014
#20
Men vart får man ens tag i bättre beg/nya spridare för en rimlig summa? Inte sugen på att lägga tusenlappar då bilen ska säljas snart är det tänkt!


Sök