3251
Sök

Testa Momentnyckel själv.. men hur?

690 Inlägg
26 januari 2014
Trådstartare
Hej

Hög tid att testa sin momentnyckel kom jag på idag... men hur gör jag??

Om jag fäster momentnyckeln på säg en av fälgbultarna och ställer den på 30nm vilket är ca 3 kg...
Tar fram 3 st 1kilos vikter =3 kg totalt... vart hänger jag dessa på nycklen för att få det rätt.. dvs att den klickar vid 3 kg?
På handtaget eller vid graderingen eller??

Har biltemas 20-210nm
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handve … -Nm-10241/

Hoppas någon kan hjälpa!

Tack på förhand
Mvh
Lars

58 Inlägg
26 januari 2014
Jaa asså du dra ju bara åt bulten/bultarna tills det klickar..du ska inte hänga på några vikter eller skit på den haha...

690 Inlägg
26 januari 2014
Trådstartare
Ja alltså jag vill testa själva momentnyckeln... dvs att tex 30nm/3kg verkligen är 3kg och att den ej ställt om sig med tiden om du förstår vad jag menar... Kalibrera den/testa noggrannheten på den.

Hur man använder den i sig vet jag :-)
Senast redigerat av AEN (26 januari 2014)

58 Inlägg
26 januari 2014
Jaaha du menar så smile Jag kommer faktiskt inte ihåg hur fasen man kalibrerar moment nycklar har bara gjort4-5 gånger och det va ett bra tag sen..

www.LynxTalk.se
420 Inlägg
26 januari 2014
Du lämnar in till någon som har en sån här, eller liknande aparatur. Så får du ett kvitto på kalibreringen.

http://bahco-germany.de/bilder/produkte/gross/78DTT-340_DREHMOMENT-PRUEFGERAET-1-2-34-340NM-BAHCO-78DTT-340.jpg

Annars kan du använda denna metod.

Vridmoment (Nm)= Kraft( Newton)*Hävarm(Meter)

Kraft= Vikt(kg)* 9,82

Sätt fast tappen i skruvstäd med nyckeln vågrät och häng en vikt på motsvarande ställe för aktuellt moment på nyckeln.
Senast redigerat av RannerKing (26 januari 2014)

Skruvar hellre i skotrar!
www.LynxTalk.se -Sveriges största märkesforum för snöskotrar!

690 Inlägg
26 januari 2014
Trådstartare
och det kostar en del kan jag tänka mig?
Och om man vill testa själv så borde det ju finnas något sätt att hänga vikter på och få ut resultatet på ett ungefär

www.LynxTalk.se
420 Inlägg
26 januari 2014
Köpa en sån maskin kostar ca 25 000:-
Kostnad för kalibrering vet jag inte, men du köper troligen en ny nyckel i stället.

Se mitt föregående inlägg...

690 Inlägg
26 januari 2014
Trådstartare
Hittade något här
http://www.perthstreetbikes.com/forum/f … nch-88534/

Men värdet jag fick ut kan ej stämma

körde lite fiktiva siffror

Säg att hela Nyckeln vägen 1.3kg (MC)
Måttet från dess hylsans centrum till center tyngdpunkten 20cm = 0.20 meter (DC)
Måttet från där jag hänger vikten till center av hylsan 38cm =0.38 meter (DT)
Vikt jag hänger på 3kg. (MT)

Momenten = (DTxMTx9.81) + (DCxMCx9.81) = NM
alltså   (0.38x3x9.81) + (0.2x1.3.9.81) = 13,734 NM (alltså 1.37 kg ca)

Det kan väl inte stämma att om jag lägger på 3 kg på handtaget som är 38 cm från centrum av hylsan så ger detta ett dragningsmomet på en vikt under det som jag hängt på handtaget? kan väl inte stämma??

www.LynxTalk.se
420 Inlägg
26 januari 2014

690 Inlägg
26 januari 2014
Trådstartare
hmm hmm hmm.. förstår principen då på en meters hävarm... men om denna då är ca 40 cm... och att jag kan hänga vikten 2 cm in så 38 cm då...

Enl din formel säg att jag lägger på 3 kg x 9.82 = 29.46
29.46 x 0.38 = 11.1948

Matte är inte min starkaste sida tyvärr

Vad innebär summan 11.1948 i det här fallet?

www.LynxTalk.se
420 Inlägg
26 januari 2014
Vridmoment (Nm)= Kraft( Newton)*Hävarm(Meter)

Kraft= Vikt(kg)* 9,82

Med tanke på storleken på ditt momentskaft kan man använda mera vikt eller förlänga skaftet med ett rör.

20kgx9.82=196.4 (Kraft, Newton)

196.4x0.38= 74,6 Nm

Ovanstående är då räknat med en 20kg vikt hängd 38cm från centrum på tappen.
Sen måste du ju räkna med själva skaftets vikt, men säg ca. 75Nm. Visar din nyckeln i närheten får det väl räknas som bra med tanke på leverantör samt pris.

I ditt fall står 11,1948 för Nm, vilket är mindre än ditt skaft mäter.
Senast redigerat av RannerKing (26 januari 2014)

690 Inlägg
26 januari 2014
Trådstartare
Ok. Tack för hjälpen...
då verkar ju även uträkning som jag länkade till innan också stämma.. dock så räknar man ju med själva stavens vikt där också för den verkar väl stämma i såfall?

690 Inlägg
22 mars 2014
Trådstartare
Har testat kalibreringen nu är är mäktigt förvånad över resultatet!!

Jag fick en avvikelse på ca 0.6Nm.
Beräknad inställning 26.09Nm, klickade på 25.5Nm, Respektive 33.56 Nm klickade på 33Nm.

Nu ju inte denna så fin i inställningen då den mäter så stor omfång som 20-210Nm så det är lite svårt att se på graderingen men tycker ändå detta är långt över förväntan på en nyckel som kostar 500:- från biltema och som jag haft 5 år och "misshandlat"... dvs dragit av och på hjulbultar och den har stått konstant på ca 120Nm som jag drar bultarna med... jag har alltså inte ställt ner den på 0Nm igen efter användandet som man ska...
Senast redigerat av AEN (22 mars 2014)

huh?
10 427 Inlägg
22 mars 2014
AEN skrev:

Beräknad inställning 26.09Nm, klickade på 25.5Nm, Respektive 33.56 Nm klickade på 33Nm.

Nu ju inte denna så fin i inställningen då den mäter så stor omfång som 20-210Nm så det är lite svårt att se på graderingen men tycker ändå detta är långt över förväntan på en nyckel som kostar 500:- från biltema och som jag haft 5 år och "misshandlat"... dvs dragit av och på hjulbultar och den har stått konstant på ca 120Nm som jag drar bultarna med... jag har alltså inte ställt ner den på 0Nm igen efter användandet som man ska...

Kanske lite skillnad om momentnyckeln används dagligen osv.

På Scania i Falun (RIP) tror jag alla momentnycklar kalibrerades typ 1 gång per år och då kunde det vara nycklar som användes för ett par hundra dragningar dagligen.. hehe

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
23 mars 2014
steifan skrev:
AEN skrev:

Kanske lite skillnad om momentnyckeln används dagligen osv.

På Scania i Falun (RIP) tror jag alla momentnycklar kalibrerades typ 1 gång per år och då kunde det vara nycklar som användes för ett par hundra dragningar dagligen.. hehe

slitage kommer alltid spela in.

fast som amatör så är det bara dumnt att kosta på massor av pengar på en grej som knappt aldrig används

Kör fort så hinner inget hända...

www.LynxTalk.se
420 Inlägg
30 april 2014
Trevligt att det stämmde så bra på den!

Som amatör har jag köpt Momentnycklar av bra kvalité och ser det som en långsiktig investering.
Livstids garanti på fabrikationsfel och användarvänliga= Bra.

Men jag använder dom betydligt oftare än 2ggr per år vid hjulbyte på bilen.

27 Inlägg
17 maj 2014
AEN skrev:

nyckel som kostar 500:- från biltema

Ja fast 500 är ju mycket för en kinesisk momentnyckel. En Stahlwille momentnyckel (best of the best) får man för ca 1600:- och en kinesisk för drygt 200:- http://byggochverktyg.se/Unitec-momentn … B003A7IZV6. I Kina kostar nycklarna en hundralapp.

Sen kan man få riktigt bra märkesnycklar för 800-900 kr.

Sök